<div dir="ltr"><div><b><a href="http://mandiner.hu/cikk/20140113_mi_1914-es_a_monarchia_oroksege_2014_ben" target="_blank">http://mandiner.hu/cikk/20140113_mi_1914-es_a_monarchia_oroksege_2014_ben</a> <br>
</b>                    

                
        <p>
            <br></p><a href="http://mandiner.hu/cikk/20140113_mi_1914-es_a_monarchia_oroksege_2014_ben" target="_blank">Mi 1914 és a Monarchia öröksége 2014-ben?</a></div>

        <div><br></div>
        <div>
            2014. január 13. 10:33 | <b>interjú Romsics Ignác történésszel&nbsp;</b><br><br>1914-ben, az első világháború kitörésével sokak szerint egy 
világ omlott össze. De valóban így volt-e? 1914 korszakhatár mivoltáról,
 az&nbsp;<b><u><font size="4">&nbsp;<span style="background-color:rgb(255,255,0)">Osztrák-</span></font></u></b><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><font size="4"><u><b>Magyar Monarchia elmúlásáról és Magyarorsz</b></u></font><font size="4"><u><b>ág tartós 
leszakadásának körülményeiről beszélgettünk Romsics Ignác történésszel</b></u></font></span>; 
aki hajlik annak elfogadására, hogy az első világháborút lezáró 
békerendszer valójában csak egy fegyverszünetet eredményezett.</div>
                
                
                                 <div>
                   

        </div>
                                
        
        <div>
        <p><b>Kovács Péter:&nbsp;</b>&ndash;<b>&nbsp;<span style="background-color:rgb(255,255,0)">Sok történész 
szerint az első világháború kitörésével ért véget valójában a 19. század
 eszmeisége</span> és kezdődött a 20. századé.<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> A francia forradalomtól kezdődő 
&bdquo;hosszú&rdquo; 19. századról és a világháborútól az 1989-es 
rendszerváltozásokig tartó &bdquo;rövid&rdquo; 20. század</span>ról beszélnek. Ön szerint 
<u>mennyire helytálló </u>ez a korszakolás?</b></p><p>Romsics 
Ignác:&nbsp;&ndash;&nbsp;Igen, valóban sokan alkalmazzák ezt a korszakolást, 
legismertebb talán közülük Eric Hobsbawm brit történész. A tetszetős 
periodizációnak azonban csak politikatörténeti kategóriákban gondolkodva
 van értelme és ott is csak bizonyos megszorításokkal. Ha kilépünk ebből
 a perspektívából, és más dimenzióban vizsgáljuk a kérdést, akkor már 
nem biztos, hogy releváns. <b style="background-color:rgb(255,255,0)">El lehet gondolkodni azon, hogy vajon a 
villamosság, a műanyag vagy a robbanómotor felfedezése a 19. század 
utolsó harmadában nem gyakorolt-e nagyobb hatást a 20. századra, mint az
 első világháború.</b> &nbsp; <span style="background-color:rgb(255,255,0)">Hiszen mit is jelentett 1914-18 az USA vagy 
Ausztrália lakosainak többsége szempontjából? Gyakorlatilag semmit.</span> 
Ugyanez igaz az 1989-es kelet-európai politikai változásokra is. Ahogy a
 világ egészére az 1970-es évek olajválsága utáni mikroelektronikai és 
energiafelhasználási változások jelentősebb befolyással voltak a 
politikainál, ugyanúgy a 19. század utolsó harmadának technikai 
fejlődése jóval fontosabb határvonalnak tűnik az emberiség egészének 
szempontjából. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">Ráadásul erre az időszakra, a 19. század végére esik a 
hagyományos kifejezési formák felbomlása is a művészeti életben.</span></p><p style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Tehát nem volt őskatasztrófa az első világháború?</b></p>    <p class="MsoNormal">Abban
 az értelemben az volt, hogy <span style="background-color:rgb(255,255,0)">addig soha nem látott mértékű pusztítással 
járt.</span> Közel 10 millió ember halt meg, s több millióra rúgott a 
sebesültek száma is, akik egész életükre nyomorékok maradtak. Meg kell 
azonban jegyezni, hogy<u><span style> az emberiség már korábban &bdquo;kipróbálta&rdquo; az ölés új
 és minden korábbinál pusztítóbb technikáit.</span></u><span style> Már</span> a búr háborúban 
megjelentek olyan tipikusan 20. századinak tartott eszközök, mint a 
géppuska, vagy a koncentrációs táborok. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">Annyiban azért mégis más volt a 
korábbi konfliktusokhoz képest, hogy a hátországot is mobilizálták, s az
 európai férfilakosság nagy részét kivitték a frontokra.</span> A 
parasztkatonák számos esetben egészen új, addig nem látott világokkal 
ismerkedtek meg. Gondoljon az alföldi magyar bakákra, amint az Isonzo 
mögötti magas és meredek hegyekre másznak, Caporetto és Doberdo 
közelében. Mindazonáltal nem biztos, hogy ebből az élményből minden 20. 
századi folyamat levezethető. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">A bolsevizmus eszméje, az antiszemitizmus 
vagy a szélsőjobboldali ideológiák már korábban megjelentek.</span></p>  <p class="MsoNormal"><b><br></b></p><p style="background-color:rgb(255,255,0)" class="MsoNormal"><b>Következett viszont az első világégésből a második.</b></p>

  <p class="MsoNormal"><br></p><p class="MsoNormal"><span style="background-color:rgb(255,255,0)">Ezzel
 viszont teljes mértékben egyetértek.</span> Hajlok annak elfogadására, hogy a 
kortársak által Nagy Háborúnak nevezett első világháborút lezáró 
békerendszer valójában csak egy fegyverszünetet eredményezett. A fő 
problémát nem oldotta meg, nevezetesen, hogy az eltérő fejlődési ütem 
miatt Németországnak és Japánnak, sőt kisebb mértékben Olaszországnak 
&bdquo;nem volt helye a nap alatt&rdquo;. Legalábbis nem olyan, amilyent ők 
elképzeltek maguknak. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">A 19. század végére a nagyhatalmak felosztották 
egymás közt a világot, ami az új hatalmak megjelenése következtében 
elkerülhetetlenül konfliktusokkal járt</span>. A világ konfliktuszónáinak 
egyike volt <span style="background-color:rgb(255,255,0)">a Balkán. Az, hogy itt robbant fel végül a puskaporos hordó,
 majdnem véletlen</span>nek tekinthető. Néhány évvel korábban Észak-Afrikában 
is felrobbanhatott volna. A két háború kiváltó okainak hasonlósága 
mellett ugyanakkor a különbségeket is látnunk kell. Míg <span style="background-color:rgb(255,255,0)">az első 
világháborúnál lényegében csak racionálisnak mondható célok</span>at találunk, <span style="background-color:rgb(255,255,0)">a
 második világháború területszerzési törekvései kiegészültek a zsidóság 
elpusztításának szándéká</span>val, amelyre <span style="background-color:rgb(255,255,0)">nincs racionális magyarázat.</span> A 
történelem tehát egyszerre a változásnak és a változatlanságnak a 
keveréke. Ebben &nbsp;és más esetekben is. A politikai változások soha nem 
alakítják át zsigerileg az embereket.</p>  <p class="MsoNormal"><b><br></b></p><p style="background-color:rgb(255,255,0)" class="MsoNormal"><b>Az első világháború sokak szerint megsemmisített egy polgári optimizmust, egy folyamatos fejlődésbe vetett hitet is.</b></p>

  <p class="MsoNormal"><br></p><p class="MsoNormal">Legalább
 <span style="background-color:rgb(255,255,0)">részben ez is csak utólagos nosztalgia</span>. Nietzsche-re például koránt sem
 volt jellemző ez az optimizmus. Másrészt<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> a 20. században is akadtak 
jelentős gondolkodók, akik a szörnyűségek mellett fontosnak gondolták az
 előrejutás, a fejlődés jeleit is. <span style="background-color:rgb(255,255,255)">A 19. század eszmei irányzatai 
egyébként csaknem változatlanul tovább éltek</span></span><span style> a világháború után is. 
Gondoljon csak a magyar művészeti élet fol</span>ytonosságára. Amit az 1920-as 
években látunk, az mind jelen volt már a századelő kulturális 
forradalmában is. &nbsp;Magyarországon is csak az 1930-as évek elején lépett 
fel egy új generáció, amelynek legmeghatározóbb áramlatát a népi 
mozgalom jelentette. &nbsp;<span style="background-color:rgb(255,255,0)">Minden korszakban akadnak olyan csoportok, amelyek
 nosztalgiával gondolnak vissza az előzőre, és olyanok is, amelyek 
anti-korszaknak tekintik azt</span>. Előbbiek a &bdquo;vesztesek&rdquo;, utóbbiak a 
&bdquo;nyertesek&rdquo;. A &bdquo;boldog békeidők&rdquo; képe a háború, a forradalmak és Trianon
 után, egy nagyon nyomorúságos helyzetből visszatekintve formálódott. A 
francia forradalom előtti állapotokhoz képest sok konzervatív szemében a
 19. század is hanyatlásnak tűnt. Ők a polgári átalakulás előtti 
korszakokra gondoltak vissza vágyakozva. A 20. századi liberális 
polgárok pedig a 19. századra. A szociáldemokraták és a már említett 
népiek szemében ugyanakkor egyik korszak sem tűnt vonzónak, ők új 
világot akartak építeni. &nbsp;<span style="background-color:rgb(255,255,0)">Azzal viszont mélyen egyetértek, hogy mentális
 értelemben a frontélmények brutalizálták társadalmat. Ez tömeges és 
maradandó hatású volt.</span></p><p class="MsoNormal" style="text-align:center"></p>  <p class="MsoNormal"><b><br></b></p><p class="MsoNormal"><b><span style="background-color:rgb(255,255,0)">A
 mi térségünkben azonban valóban politikai határvonal volt az első 
világháború. </span>Soknemzetiségű birodalmak szűntek meg, köztük az 
Osztrák-Magyar Monarchia, sőt ezen belül a történelmi Magyarország is.</b></p>  <p class="MsoNormal"><br></p><p class="MsoNormal">A
 birodalmak születnek, felívelnek, majd hanyatlani kezdenek, és végül 
felbomlanak. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">Térségünkben és a 19-20. században e folyamat motorja a 
nacionalizmus volt.</span> <span style="background-color:rgb(255,255,0)">Az, hogy a Monarchia felbomlott, multietnikus 
jellege miatt egyáltalán nem volt meglepő. </span>Nem nehéz észrevenni, hogy ez
 egy <span style="background-color:rgb(255,255,0)">hosszú távú folyamat része </span>volt. Azé a <span style="background-color:rgb(255,255,0)">folyamaté, amely a középkori
 eredetű multietnikus birodalmaktól a nemzeti alapon szerveződő kisebb 
államok irányába vezetett. </span>A 19. században a térséget három nagy 
birodalom uralta. Ezek közül elsőként az Oszmán Birodalom esett szét, 
majd a Habsburgoké, végül a 20. század végén az Orosz Birodalom, akkori 
nevén Szovjetunió. Sőt, azt is látjuk, hogy <span style="background-color:rgb(255,255,0)">ez az átalakulás azóta is 
tart</span>, hiszen olyan több-, illetve soknemzetiségű utódállamok, mint 
Csehszlovákia és Jugoszlávia sem léteznek ma már. Ez nem véletlen vagy 
gonosz összeesküvés eredménye, hanem a közép- és kelet-európai 
államfejlődés már-már törvényszerűen érvényesülő trendje. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">Az, hogy a 
felbomlás mikor következik be, természetesen több tényezőtől is függ.</span> 
Ilyen <span style="background-color:rgb(255,255,0)">az államhatalom meggyengülése</span> és<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> az önálló államiságra vágyó 
nemzetiségek megerősödése</span>, valamint <span style="background-color:rgb(255,255,0)">a nagyhatalmi akarat.</span> Ez utóbbi 
gyorsíthatja vagy lassíthatja a folyamatot, ám megakadályozni nem tudja.
 Jól látszott ez Jugoszlávia széthullásánál, amit egyetlen nagyhatalom 
sem akart. Az önállósodási törekvéseket mégsem lehetett megállítani. A 
Monarchia esetében más volt a helyzet. 1848-49-ban a nagyhatalmak megmentették, 1918-19-ben 
viszont a nemzetiségi szeparatizmusban, amikor már a 
felbomlás közelébe került, támogatták. Alapvetőnek azonban 
ebben az esetben is azt tekintem, hogy <span style="background-color:rgb(255,255,0)">50 milliós lakosságából egyetlen 
nép sem alkotott többséget. A német és a magyar nyelvűek aránya 
együttesen sem érte el az 50%-ot.</span></p><p class="MsoNormal"><br></p>  <p class="MsoNormal"><b>A<span style="background-color:rgb(255,255,0)">kkor hibázott a magyar politikai elit, amikor az ország sorsát ehhez a birodalomhoz kötötte?</span></b></p>

<p class="MsoNormal"><b><br></b></p>  <p class="MsoNormal"><span style="background-color:rgb(255,255,0)">Az
 1848-49-es magyar elit felismerte a nemzetiségi kérdés sorsdöntő 
jelentőségét.</span> A szabadságharc azt is bebizonyította, hogy <span style="background-color:rgb(255,255,0)">a magyarság 
nem tud sikeresen egyszerre két fronton harcolni:</span> a nemzetiségek és a 
birodalmi központ ellen is. Valamelyikkel<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> ki kellett egyezni, s a 
többség egy idő után úgy gondolta, hogy ha már így van, akkor a 
közép-európai Béccsel köti össze a sorsát, s nem a balkáninak számító 
Belgráddal és Bukaresttel, ahogy azt az emigráns Kossuth javasolta. A</span>z 
elit úgy vélte, hogy így időt nyer, és<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> lesz elég idő a nemzetiségi 
asszimilációra.</span> Ami egyébként a hátország nélküli nép-, illetve vallási 
csoportoknál, főleg a németség és a zsidóság esetében <span style="background-color:rgb(255,255,0)">sikeres is volt.</span> 
Az sem véletlen, hogy az asszimilációs hatásnak leginkább kitett 
szlovákság hányja mostanában szemünkre leginkább a kétségkívül létező 
magyarosító törekvéseket. Esetükben, <span style="background-color:rgb(255,255,0)">ha még van 30-40 éve a történeti 
magyar államnak, alighanem tömeges lett volna a magyarosodás.</span> De olyan 
megerősödő anyaországú nemzetiségeknél, mint amilyen a románság vagy a 
szerbség volt, erre már nem mutatkozott esély.</p><p class="MsoNormal"><br></p>  <p class="MsoNormal"><b><span style="background-color:rgb(255,255,0)">Mennyiben
 igaz </span>a legenda, <span style="background-color:rgb(255,255,0)">hogy Tisza István magyar miniszterelnök volt az, aki</span> 
érezve a háború végzetes voltát Magyarországra, <span style="background-color:rgb(255,255,0)">békésen akarta megoldani
 a Ferenc Ferdinánd szarajevói meggyilkolása miatt keletkezett 
konfliktust?</span></b></p>  <p class="MsoNormal"><br></p><p class="MsoNormal"><span style="background-color:rgb(255,255,0)">Annyiban, hogy 
Tisza teljesíthető feltételeket akart szabni Szerbiának. </span>Tehát <span style="background-color:rgb(255,255,0)">akkor és 
ott el akarta kerülni a fegyveres konfliktust.</span> Ám &ndash; részben német 
nyomásra&nbsp;&ndash;&nbsp;<span style="background-color:rgb(255,255,0)">a Monarchia végül olyan ultimátumot adott át a szerb 
vezetőknek, amilyent egy szuverén állam nem igen fogadhatott el. 
</span>Ráadásul ekkor már Szerbiát tüzelte a háttérből az orosz politika is. 
Elkerülhetetlen lett a konfliktus, amelybe azonnal beavatkoztak az 
európai nagyhatalmak is.</p><p class="MsoNormal"></p>  <p class="MsoNormal"><b><br></b></p><p style="background-color:rgb(255,255,0)" class="MsoNormal"><b>És kezdetét vette a magyarság 20. századi kálváriája, amelyben a leszakadást felzárkózási reformokkal igyekszünk behozni.</b></p>


  <p class="MsoNormal"><br></p><p class="MsoNormal">Ma
 már kutatások sora bizonyítja, hogy<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> <u>Magyarország a 20. század elején 
gazdasági értelemben lényegesen közelebb állt az USA-hoz és az európai 
centrum-országokhoz, mint napjainkban</u></span>. Akkor az egy főre jutó 
magyarországi nemzeti jövedelem elérte a fejlett országokban mértnek 
mintegy 50%- át. Az új évezred küszöbén az USA-hoz képest kevesebb, mint
 30, az európai centrumhoz viszonyítva kevesebb, mint 40%-os szinten 
álltunk. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">A <u>visszaesés érdekes módon nem Trianon után történt, a két 
világháború között még tudtuk tartani a háború előtti szintet.</u></span><u> </u>Ami 
persze csak első látásra meglepő, mert ha belegondolunk, hogy Trianonban
 a legfejletlenebb peremterületeket vesztettük el, s az új Magyarország 
az infrastrukturálisan, iparilag és kulturálisan fejlettebb központi 
területeken alakult ki, akkor nem annyira az.<u> <span style="background-color:rgb(255,255,0)">A nagy leszakadás 1945 
után és főleg a hetvenes évektől kezdve következett be.</span> És<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> pozíciónk 
érdemben a rendszerváltás óta eltelt negyedszázadban sem javult.</span></u></p>  <p class="MsoNormal"><b><br></b></p><p class="MsoNormal"><b>Politikai
 értelemben szintén elég vigasztalan a kép, hiszen<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> Trianon tragédiája 
máig él. Ha jól értem, akkor a történelmi Magyarország felbomlása is 
törvényszerűség volt.</span></b></p>  <p class="MsoNormal"><br></p><p class="MsoNormal"><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b><u>Nagy-Magyarországot
 is multietnikus államalakulatként kell felfognunk</u></b>. Tehát mindaz, amit a
 birodalmakról mondtam, ebben az esetben is érvényes.</span> Annyiban <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>azonban 
mégis más a helyzet,</b></u> hogy <span style="background-color:rgb(255,255,0)">a felbomlás mikéntje valószínűleg egész 
másként is alakulhatott volna.</span> <u>Az, hogy a Monarchia 1918 őszén 
felbomlott, néhány valóban a birodalomhoz kötődő társadalmi csoporton</u>, 
például <u>a katolikus kléruson, a tisztikaron, az arisztokrácia és a 
nagypolgárság egyes csoportjain kívül különösebb döbbenetet vagy 
sajnálatot nem váltott ki.</u><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u> </u>A &bdquo;Monarchia-tudattal&rdquo; rendelkező csoportok 
szám szerint kisebbséget alkottak; a társadalom döntő többsége, <u><b>a 
masszív tömegek nemzeti tudatúak voltak</b></u>.</span> <u><b><span style="background-color:rgb(255,255,0)">Trianon</span></b></u>nal viszont más volt a 
helyzet. Ez <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a közép-és alsóbb rétegek jelentős részét is megrázta.</b></u> 
Részben a történelmi beidegződések miatt, részben viszont azért is, mert
 a fennen hirdetett nemzetiségi elvet a döntnökök ott sem tartották be, 
ahol minden nehézség nélkül betarthatták volna.&nbsp; <span style="background-color:rgb(255,255,0)">Trianon igazi 
tragédiája ez:<u><b> több mint 3 millió magyar elszakítása</b></u> </span>úgy, hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>ezeknek 
közel fele közvetlenül az új országhatárok mellett élt.</b></u> Ez <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>sem 
törvényszerűnek, sem igazságosnak nem nevezhető.</b></u> A felháborodás és a két
 világháború közötti magyar külpolitika revizionizmusa tehát 
nagymértékben érthető.</p>  <p class="MsoNormal"><b><br></b></p><p class="MsoNormal"><b><span style="background-color:rgb(255,255,0)">Mostanában él 
egyfajta nosztalgia a Monarchia iránt, amelyben sokan az Európai Unió 
elődjét látják</span>. Valóban az volt és léteznek-e még napjainkig ható, 
úgynevezett monarchikumok térségünkben, melyek az összetartozást 
erősítik?</b></p><p class="MsoNormal"><br></p><p class="MsoNormal"><span style="background-color:rgb(255,255,0)">Kissé erőszakolt 
párhuzamot vonni az EU és a Monarchia között</span>. &nbsp;<span style="background-color:rgb(255,255,0)">Az EU önkéntes és 
demokratikus úton jött létre, míg a Monarchia nem.</span> Előbbiből ki lehet 
lépni, az utóbbiból nem lehetett. Az EU nem akar asszimilálni, a 
Monarchia, és azon belül Magyarország akart.&nbsp; Ezektől nem lehet 
elvonatkoztatni. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">Ugyanakkor kétség kívül vannak olyan tárgyi és mentális
 emlékeink, amelyek erre a korszakra utalnak.</span> Ilyenek az egységes 
arculatú <span style="background-color:rgb(255,255,0)">vasúti indóházak, a kávéházi kultúra vagy akár az operett 
</span>műfaja is. De ezek hatása a jövőre nézve elenyésző. A magyar 20. század 
nem sikertörténet, de méltósággal lehet és kell elviselni, illetve 
kezelni a helyzetet. <b><span style="background-color:rgb(255,255,0)">Az első világháború után elvesztett területek 
visszaszerzésének semmi lehetősége nincs, viszont kulturálisan, szellemi
 és tudományos téren példa lehetnénk a térségben.</span> </b><span style="background-color:rgb(255,255,0)">Egy olyan térségben, 
ahol az államok közötti határok jelentősége egyre kisebb. Az Európai 
Unió nekünk, magyaroknak ebből a szempontból is a legjobb megoldás</span>.</p>  <p class="MsoNormal"><b><br></b></p><p style="background-color:rgb(255,255,0)" class="MsoNormal"><b>A kulturális példaadás közel áll a klebersbergi gondolathoz.</b></p>

  <p class="MsoNormal"><br></p><p class="MsoNormal">Igen.
 Vállalhatóan. De nem csak hozzá, hanem más 20. századi gondolkodóinkhoz
 is. Hogy mást ne mondjak, <span style="background-color:rgb(255,255,0)">Bibó Istvánhoz is. Látja, ilyen értelemben 
sem érdemes ragaszkodni a merev korszakhatárokhoz.</span></p>        </div></div>