<div dir="ltr"><div><div><label>Kortárs kereszténydemokrácia Európában és Magyarországon</label>&nbsp; - cikk részlet<br></div></div><p><b>Sokszor
 beszélünk keresztény Európáról és Magyarországról. Arról kevesebbet, 
hogy ez pontosan mit is jelent. Ebben az írásban erre vállalkozom.</b></p>
<p>Első gondolatom az Európai Unió egyik atyjának, a német gyökerekkel rendelkező francia<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> Robert Schuman sokat idézett mondása: &bdquo;<i>Az egyesült Európa vagy keresztény lesz, vagy nem is lesz.&quot;</i></b></u></p>








<p>2012. január 18-án, a strasbourgi Európai Parlament maratoni 
hosszúságú ülésén, hol Magyarország volt terítéken, Orbán Viktor magyar 
miniszterelnök is ezzel az idézettel válaszolt az európai baloldal és 
szélsőbaloldal vádjaira.</p>
<p>Tegyük fel bátran a kérdést, hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>miből tevődik össze az európai 
identitás?</b></u> Az európai identitás sarokkövei a következők: <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a görög 
filozófia, a római jog, az ószövetségi Tízparancsolat erkölcsisége és a 
keresztény hagyomány.</b></u> Egyes gondolkodók ide szokták sorolni a XVIII. 
századi felvilágosodás szellemi-művészeti irányzatát, ám az nem vált 
dominánssá egész Európában. Jogászként beszélhetnék <span>a római jogról is</span><span>, 
ám nem szeretném untatni a kedves olvasókat, ezért </span>kereszténydemokrata 
politikusként is az európai identitásnak azt a sarokkövét szeretném 
kiemelni, mely a közös történelmen túl minket, közép-európaiakat is 
összeköt: a keresztény hagyományt.</p>
<p>Hosszas viták után<u style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> a közös keresztény hagyományra való utalás nem 
került bele sem a végül elbukott európai alkotmánytervezetbe, sem pedig 
az alapszerződésekbe.</b></u> Egy olyan embernek, aki megtagadja saját múltját, 
gyökereit, annak nincs jövője sem. Kérdés, hogy mi várhat egy olyan 
kontinensre, mely saját örökségét készül megtagadni? A keresztény 
hagyományra való utalás nem jelent természetesen teokráciát, 
államvallást, és senkit sem kötelezhetünk, hogy hívő vallásgyakorló 
legyen. <span>A keresztény hagyomány egy eszmei talapzat, melyből a legtöbb 
európai eszme egyenesen levezethető.</span></p>
<p>A szekularizmus eredeti értelmében az állam és az egyház 
szétválasztását, a két szervezet autonómiájának kölcsönös tiszteletben 
tartását jelenti, mely az invesztitúraharcokkal meginduló történelmi 
fejlődés kívánatos eredménye. Nem fordíthatjuk el a fejünket attól, hogy
 <span>mára a szekularizmus ideológiává-dogmává csontosodott, és sokak számára
 agresszíven terjeszkedő valláspótlékká vált.</span></p>
<p><u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>A XX. században láthattuk, hogy az a politika, melyből a kíméletlen 
racionalizmus és haszonelvűség nevében kiirtják a keresztény vallási 
tanításból levezethető morális értékeket, hová vezet.</b></u> Charles Darwin 
XIX. századi kutatásait és a biológia fejlődését egyesek az emberi 
társadalomra kezdték alkalmazni. Ebből kifejlődött <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>a szociáldarwinizmus,
 <span style="background-color:rgb(255,255,255)">mely a keresztény testvéri szeretetet és a társadalmi szolidaritást 
tudományos érvekkel próbálta feleslegesnek láttatni. Mindezek pedig</span> utat
 nyitottak a fajelmélet, a nácik felemelkedése és a holokauszt felé. </b></u><span style="background-color:rgb(213,166,189)"><span style="background-color:rgb(255,255,255)">
Soha nem szabad elfelejtenünk, hogy </span></span><u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>az államilag támogatott-végzett 
eutanázia a német nemzetiszocialisták találmánya.</b></u></p>
<p style="background-color:rgb(213,166,189)"><span style="background-color:rgb(255,255,255)">A XIX. századi </span><u><b>pozitivista szociológia mellékvágányán </b></u><span style="background-color:rgb(255,255,255)">kifejlődött a </span><u style="background-color:rgb(255,255,255)"><b>
<span style="background-color:rgb(213,166,189)">marxizmus, a tudományos szocializmus,</span> mely Lenin és Sztálin 
közreműködésével <span style="background-color:rgb(213,166,189)">a XX. század gyilkos ideológiájá</span>vá nőtte ki magát.</b></u></p>
<p style="background-color:rgb(213,166,189)"><u><b>A közös pont </b></u><span style="background-color:rgb(255,255,255)">a két ideológiában </span><u><b>az állami szintre emelt ateizmus és vallásüldözés volt.</b></u></p>
<p><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>A totális diktatúrák ellenpólusaként</b></u><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> alakult ki </b></u>a két világháború 
között <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a kereszténydemokrácia </b></u>politikai irányzata, amely a második 
világháború után vált hangsúlyossá. De mit is adott a 
kereszténydemokrácia a világnak? Elsősorban <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a páneurópai 
egységtörekvések<span style="background-color:rgb(255,255,255)">et, </span>egy háborúk nélküli kontinens ideájá</b></u>t, mely az 
Európai Unió létrehozatalának is eredeti célja volt.</p>
<p>A második világháború utáni <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b style="background-color:rgb(255,255,0)">európai egységtörekvések szellemi atyjai 
</b><b>szinte mind kereszténydemokraták</b></u> voltak:<u> a francia Jean Monnet és Robert
 Schumann, az olasz miniszterelnök, Alcide de Gasperi, vagy a második 
világháború után NSZK-t újjáépítő Konrad Adenauer kancellár.</u> Az Unió 
komoly szereptévesztése, amikor megfeledkezik az alapítók szándékairól, 
például azzal, hogy az EU alapdokumentumaiból kimaradt a keresztény 
hagyomány fontosságára való utalás.</p>
<p>A kereszténység és a politika között az összekötő kapocs éppen a kereszténydemokrácia.</p>
<p>Fontos leszögezni, hogy<span style> </span><span style>nem minden keresztény kereszténydemokrata, és
 nem minden kereszténydemokrata keresztény</span><span style>, még ha ez e</span>lsőre 
megdöbbentőnek és provokatívnak hangzik is, pedig igaz.</p>
<p>Nyugat-Európában más eszmei irányzatok színeiben szereplő politikusok
 között is vannak hívő keresztények (pl. Tony Blair brit munkáspárti 
miniszterelnök 2007-es lemondása után, amikor nem volt a protestáns 
anglikán egyház egyik világi vezetője, áttért a római katolikus hitre).</p>
<p>A politikai kereszténység nem egyenlő ugyanis a 
kereszténydemokráciával, <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>kereszténydemokrácia egy világi politikai 
irányzat, mely gyökereit, eszmei alapjait a kereszténységből meríti,</b></u> 
<u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>politikai kereszténység pedig az, amikor a keresztény vallást politikai 
haszonszerzés eszközéül akarják felhasználni </b></u><span style="background-color:rgb(213,166,189)"><span style="background-color:rgb(255,255,255)">(pl. amikor egy szélsőséges
 politikus bibliai idézeteket használ demagóg népámításra)</span></span><span>,</span> a politikai 
kereszténységet XVI. Benedek pápa is elítélte, és Ferenc pápa a 
klerikalizmust nem tartja helyénvaló jelenségnek.</p>
<p>A második világháború utáni Európában dominánssá váló 
kereszténydemokrácia és szellemi elődje,<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b style="background-color:rgb(255,255,0)"> a keresztényszocializmus</b><b> eszmei
 alapját a katolikus egyház szociális tanítása</b></u> jelenti, mely több pápai 
ún. szociális enciklikában öltött testet: a legismertebb <span style="background-color:rgb(255,255,0)">a XIII. Leó 
pápa által 1891-ben kiadott <u><b>Rerum Novarum</b></u>,<span style="background-color:rgb(255,255,255)"> mely korszerű választ volt 
képes adni az ipari forradalom során</span> <u>elszegényedő munkásrétegek kínzó 
szociális helyzetére és a széles néptömegek népképviseleti demokrácia 
iránti igényére.</u></span></p>
<p>A katolikus <u><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>egyház szociális tanításá</b>t</span></u> VI. Pál <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>1967-es Populorum 
Progressio</b></u>, valamint a II. János Pál pápa által <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>1991-ben</b></u>, a Rerum 
Novarum századik évfordulójára kiadott <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Centesimus Annus</b></u> tette 
naprakésszé, a szociális enciklikák sora az új évezredben pedig a XVI. 
Benedek pápa által 2009-ben kiadott <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Caritas in Veritate</b></u>-vel vált 
teljessé. Annyi pedig már most látszik, hogy a társadalmi kérdések, így 
különösen a <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>szegények és elesettek helyzete Ferenc pápaságának fontos 
központi kérdését jelentik</b></u>.</p>
<p><u><b>Az összes nagy ideológia irányzat <span style="background-color:rgb(255,255,0)">(konzervativizmus, liberalizmus, 
szocializmus) klasszikus változata merített a krisztusi tanításból,</span> így a
 kereszténydemokráciának mindhárom ideológiával vannak közös pontjai, ám
 persze a különbségek is jelentősek.</b></u></p>
<p><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>A kereszténydemokrácia és a konzervativizmus közös vonása</b></u> a<b><u> 
hagyományos erkölcsi értékek és társadalmi intézmények (pl. család) 
tisztelete, a törvényes rend kizárólagossága és a társadalom organikus 
fejlődésébe vetett hit.</u></b></span><u><b> </b></u><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><span style="background-color:rgb(255,255,255)"><br></span></span></p><p><u><b><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><span style="background-color:rgb(255,255,255)">A kereszténydemokrácia </span></span></b></u><u><b><span style="background-color:rgb(255,255,0)">a hagyományos 
konzervativizmusnál többre tartja a szociális igazságot,</span></b></u><span style="background-color:rgb(255,255,0)"> </span><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>elutasítja az 
osztályalapú gondolkodást <span style="background-color:rgb(255,255,255)">és nem ért egyet a hagyományos 
gazdasági-struktúrák megváltoztathatatlanságával</span></b></u></p>
<p><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Az alapvető jogok és az emberi méltóság védelme</b> a keresztény 
emberképből következik, de egyben <b>közös értékek a klasszikus 
liberalizmussal. </b></u>A kereszténydemokrácia ezzel szemben <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>elveti</b></u> <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>a 
neoliberális gazdasági megoldásokat és a szekularizmus ideológiai 
dogmává tételét</b></u> <span style="background-color:rgb(255,255,0)">(a kereszténydemokrácia tanai szerint az államnak és az 
egyháznak tiszteletben kell tartania egymás autonómiáját, 
függetlenségét, azonban a társadalom szintjén kívánatos a köztük lévő 
együttműködés</span>).</p>
<p><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>A szocializmussal, vagy inkább a szociáldemokráciával közös érték, </b></u>ám
 szintén a krisztusi tanításból levezethető <u><b>a szociális igazságosság, a 
közösségek és a szolidaritás fontossága, valamint a piaci folyamatok 
szabályozása.</b></u></span> A szocializmussal ellentétben <span style="background-color:rgb(255,255,0)">viszont</span> mi 
kereszténydemokraták <span style="background-color:rgb(255,255,0)">elutasítjuk</span><u><b><span style="background-color:rgb(213,166,189)"> az osztályharcot és az antikapitalista 
lózungokat.</span></b></u></p><p><i>A cikk részlet szerzője: Rétvári Bence, államtitkár</i></p></div>