<div dir="ltr"><p><a href="http://magyarkurir.hu">magyarkurir.hu</a>&nbsp; napi sajtószemle<br></p><p>A<em> Magyar Nemzet </em>(<strong><em>Tévésorozat</em></strong>&hellip; 
9.o.) közli, hogy televíziós filmsorozatot tervez Ferenc pápa életéről 
Liliana Cavani olasz filmrendező. A film alapjául Nello Scavo újságíró <u><b><em>A Bergoglio-lista</em>
 című könyv</b></u>e szolgál. A kötet a mai pápának az argentin katonai 
diktatúra idején betöltött szerepét dolgozza fel. Scavo megállapítja: 
<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Bergogliónak köszönhetően több mint száz ember életét sikerült 
megmenteni.</b></u> A könyv húsz szemtanú beszámolóját is alapul veszi. Scavo 
kutatásai szerint Bergoglio az üldözöttek védelmére szabályos hálózatot 
hozott létre, amelynek központja a San Miguelben lévő Colegio Maximo San
 Jose volt:<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> a jezsuita intézményben bújtatták azokat az embereket, akik 
papnövendékeknek adták ki magukat. </b></u>A későbbi pápa <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>arra is felhasználta 
kapcsolatait, hogy a külföldre menekülőknek segítsen.</b></u></p><p>A <em>Magyar Hírlap</em>ban (7.o.) <u><strong>Bogár László </strong><em><strong>A pápák és a kapitalizmus </strong></em></u>címmel
 vizsgálja három pápa &ndash; II. János Pál, XVI. Benedek és Ferenc &ndash; 
viszonyát a globális kapitalizmushoz. A cikkíró megállapítja:<u><b> II. János 
Pál az 1991-es <em>Centessimus Annus </em>című enciklikájában még 
derűlátó volt, mert az éppen széteső &bdquo;világszocializmus&rdquo; helyére 
diadalmasan benyomuló &bdquo;világkapitalizmustól&rdquo; azt remélte, hogy miután 
világuralma totálissá válik, ez majd belátóvá teszi. </b></u>Visszatér az 
arányérzéke, és rájön arra, <u><b>hogy meg kell &bdquo;szelídítenie&rdquo; önmagát,</b></u> és 
valóban &bdquo;emberarcúvá&rdquo;, ökológiai és szociális értelemben egyaránt 
felelősséget vállalóvá kell lennie.&rdquo; Bogár azonban leszögezi: &bdquo;&hellip; <u><b>a II. 
János Pál életéből még hátralévő másfél évtized egyáltalán nem igazolta 
ezeket a jámbor és egyébként módfelett helyénvaló várakozásokat.</b></u> <u><b><span style="background-color:rgb(213,166,189)">A 
globális kapitalizmus nem szelídült meg, hanem inkább nekivadult </span></b></u>attól, 
hogy riválisa eltűnt a színről. Mértéktelensége öngerjesztő 
örvénylésként egyre súlyosbodó válságokat indukált, amelyek közül a 
legsúlyosabb, amelyik 2007-2008-ban kezdődött, valójában még ma is 
tart.&rdquo; Bogár rámutat, hogy ezért aztán II. János Pál utódja,<u><b> XVI. 
Benedek már sokkal kevésbé volt bizakodó.</b></u> A 2009-ben napvilágot látott 
Caritas in Veritate című enciklikájában már egyértelműen kimondta, hogy a
 válság a mértéktelenség és a szabályozatlanság következménye. 
&bdquo;Világossá tette tehát, hogy a piac nem az emberi történelem, az emberi 
társadalmak legjobb, és főleg nem az egyetlen lehetséges önszabályozó 
rendszere.&rdquo; Azt is egyértelművé tette, hogy<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> &bdquo;nincs gazdaság igazságosság
 nélkül.&rdquo; </b></u>Ferenc pápa pedig tavaly novemberben megjelent Evangelii 
Gaudium kezdetű enciklikájában már egyértelműen elvetette és elítélte 
azt a gazdasági felfogást, amely szerint a jólét magától &bdquo;leszivárogna&rdquo; a
 társadalom legalsóbb rétegeiben.&rdquo; Bogár kifejti: <u><b>Ferenc pápa szerint 
azok az ideológiák, amelyek a minden beavatkozástól mentes &bdquo;szabad&rdquo; 
piactól várják a társadalmi igazságosság megteremtését, naivan bíznak a 
hatalmat bíró gazdasági elitekben, pedig valójában egyáltalán nem igaz, 
hogy az ilyen rendszerekben mindenki automatikusan jól járna. </b></u>A pápa 
emlékeztet rá: <font size="4"><u><b>a szabad piaci elvek AZT IGÉRTÉK, &bdquo;ha a pohár tele lesz, 
akkor kicsordul belőle valami a szegényeknek is&rdquo;,</b></u></font> ezzel szemben a 
valóságban csak annyi történt, hogy amikor<u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b> a pohár megtelt volna, mindig
 megnőtt, és végül semmi nem jutott a szegényeknek. </b></u>Az emberi 
gazdálkodást tehát egészen más, az eddigiektől teljesen eltérő szellemi 
alapokra kell építeni, vonja meg a végső tanulságot Ferenc pápa &ndash; írja 
Bogár László. Hozzáteszi: &bdquo;Ma még aligha akad azonban bárki is, aki 
megmondhatná, hogy a globális kapitalizmus &rsquo;új szellemi alapjai&rsquo; mit 
jelentenének, ám gyaníthatóan nem is annyira megújulásra, hanem inkább 
&rsquo;<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>visszarégiesülésre&rsquo; biztat az új pápa. Az egyetemes szeretet alapjaihoz
 való visszarégiesülésre.&rdquo;</b></u></p><p>A <em>Népszabadság </em>(<em><strong>Vecsey</strong></em>&hellip; 2.o.) idézi <strong>Vecsey Miklós</strong>t,
 a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnökét, aki elmondta: <u><b>egyelőre 
toleránsak a rendőrök azokkal a hajléktalanokkal, akik továbbra is az 
utcán, illetve a tiltásra kijelölt területeken élnek.</b></u> Hangsúlyozta: nem 
változott a véleményük a tekintetben, hogy szociális problémát nem lehet
 rendészeti eszközökkel megoldani, de ezek segíthetnek abban, hogy a 
szociális rendszer működni kezdjen. Pozitívnak tartja, hogy<u><b> a hatóságok 
hagyják, hogy a szociális munkások tegyék a dolgukat.</b></u> Negatív pedig az, 
hogy született egy olyan rendelet, mely nem éri el a célját. Az igazság a
 kettő között van.</p><p>A <em>Magyar Nemzet</em> (2.o.) <em><strong>Követendő a magyar romaprogram</strong></em> címmel ismerteti Balog Zoltán emberi erőforrás miniszternek a német <em>Die Welt</em>
 számára adott interjúját. Arra a felvetésre, hogy a roma gyerekek 
elkülönített oktatásának támogatásával vádolják, a humán-csúcsminiszter 
&bdquo;hatalmas botrány&rdquo;-nak nevezte, hogy a gyerekek kárára politizálnak, 
akik ezt állítják. Az ügyben érintett, görögkatolikus egyházi 
fenntartású iskola a helyi közösség mintaszerűen felszerelt, normális 
iskolája, és nem zajlik &bdquo;kényszerítetten szegregált&rdquo; oktatás, hanem a 
szülők azért járatják oda gyerekeiket, mert ott laknak &ndash; mondta Balog 
Zoltán.</p><p>Magyar Kurír</p></div>