<div dir="ltr"><div>1./ interjú:   <a href="http://mno.hu/videok/89405">http://mno.hu/videok/89405</a><br></div>2./ cikk: Helyey László halálára<br><center style="font-size:medium;font-family:&#39;Times New Roman&#39;"><h1>
ÉRTÉK ÉS MÉRTÉK - HELYEY LÁSZLÓ HALÁLÁRA</h1></center><p style="font-size:medium;font-family:&#39;Times New Roman&#39;">

Ha valakitől elveszik a levegőt, megfullad. Egész életében a friss 
levegőt kereste, a felszabadító érzést, mely egy hegyi tájon, vagy 
csönd-ölelte tóparton keríti hatalmába az embert. Az Universitas, ahol a
 főiskola előtt játszott, a szabad tér terepe volt. Ahol az értéket 
akkor is fel lehetett mutatni, amikor a hivatásos színházakban ez még 
nem volt olyan egyszerű.<br>

<br>A kaposvári indulás is valami újnak, valami lényeginek, valami 
tiszta érzésnek a vágya volt. Hiszen 1976-ban a kaposvári színházhoz 
szerződni annyit jelentett, hogy közösséget vállalok az értékkel, és a 
drámairodalom friss levegőjét szívhatom. Hiszen csak itt engedtek Harold
 Pintert játszani, a fiatalok akkor még tömegesen vándoroltak Kaposvárra
 a friss élményért. Helyey László azonban nyughatatlan volt, nehezen ült
 meg egy helyen. Ha újabb lehetőséget érzett egy új helyen, várakozás 
nélkül indult. Hiszen a Nemzeti Színház tagjának lenni, bekerülni a 
legendás  öregek  csapatába nagy kihívás. Megint új feladat. Majd ismét 
valami újat érzett, valami új huzatot   alapító tagnak hívták a Katona 
József Színházba. De csak két év, aztán újra a gyökerekhez, Kaposvárra. 
Valószínűleg kiderült, ott és akkor még egyértelműbb volt a helyzet, még
 tisztább a szellemi közeg. Majd Pécs, de csak rövid ideig, majd 
Szolnok, az is rövid ideig, majd vissza Kaposvárra. Ismét Budapest, a 
Kamaraszínház és itt egy kicsit megállt a hosszútávfutó. Akkor már nem 
volt szüksége konkrét társulatra. Ő lett  A HELYEY , akit mindenki 
ismert. Egyedülállóan szép és szinte operaszerű orgánumát mindenki 
szeretette, felismerte, de nem mint kuriózumot   hanem mint megnyugtató 
rezgést. Laci hangja elandalította a szívet, a magyar nyelv ősi hangjai 
állhattak össze benne, mintha több ezer éves önmagunkat hallgattuk 
volna, ha ő beszélt. Beszélt, de mindig annyit, amennyit kellett. Amikor
 más még folytatta volna, ő elhallgatott. Az érték mellett jól ismerte a
 mértéket is. Próbákon egyetlen szemvillanásából meg lehetett 
állapítani, ha az érték vagy a mérték félrecsúszott.<br>

Jó pár éve kereste már a valódi helyét, az új levegőt. Az Újszínházhoz 
is az értékért szerződött. A GYERTYÁK CSONKIG ÉGNEK-ben Henrik szerepét 
mintha ráírták volna. Csodálatosan mondott-ívelt mondatok. A költői, 
nehéz szöveg megszelídült benne, és ámult, aki hallgatta. Márai Sándor 
művének minden szava és igekötője értelmet kapott. De ez nem elég. A 
figura szeretetteljes bölcsessége, határozottsága, rejtett líraisága ő 
maga volt, Helyey László. Az értékben gazdag színészi pályáknak mindig 
jót tesz, ha találkoznak egy összefoglaló szereppel. Ahonnan, mint egy 
hegycsúcsról, a jó levegőben körül lehet nézni. Honnan jöttem, merre 
mehetek. Ebben a csodálatos alakításban ez megtörtént. Akkor már 
játszani is lehetett, jóízű játékot, Mátyás királyt. És senkit nem 
érdekelt, hogy a valódi király negyvenes éveiben halt meg, Laci 
egyénisége, hitelessége kellett ahhoz, hogy a bennünk élő Mátyás-kép 
megvalósulhasson. Kevesen képesek erre. Aztán felkapta vállára a 
Bolondok grófját, Jókai szerepét, és ámulva néztük, milyen szeretettel, 
milyen jókedvűen viszi az egész előadást. Vagy bejött másnap este, hogy 
Dávid Ferenc püspök szerepében a határtalan bölcsességre és 
megbocsátásra tanítson minket.<br>

Jókedve, optimizmusa nem hagyta el egész az utolsó pillanatig. Betegség,
 fájdalmak között, de lelki békével és jókedvvel lépett át egy másik 
társulatba. Ahol majd tovább kutatja az értéket, az újat, az igazit. 
Vesz egy új, nagy levegőt.<br>

De csak mértékkel.<br>Az Újszínház társulata egyik meghatározó, legmarkánsabb színész egyéniségét vesztette el. <br>Nagyon-nagyon sokáig fogjuk még hiányolni, keresni őt.<br><br><br></p><br><br></div>