<div dir="ltr"><h1>A testvériség a béke alapja és útja &ndash; Ferenc pápa üzenete a béke világnapjára</h1>          
                                        
        
        
          

  
  
  
      
  
  
    <div>
    <div>
            <div>
                    <p>Ferenc pápa is csatlakozik az elődei által
 folytatott hagyományhoz, és  <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>január 1-jén a béke világnapja alkalmából</b></u> 
üzenetet küld a híveknek és  minden jóakaratú embernek. A dokumentumot, 
amelyet a Szentatya <i>A  testvériség a béke alapja és útja</i> címmel tett közzé, az alábbiakban  közöljük.</p>        </div>
        </div>
</div>
<p></p><p>1.
 Ebben az első üzenetemben, amelyet a Béke Világnapja alkalmából küldök,
 szeretném mindenkihez, az egyes emberekhez és a népekhez is eljuttatni 
jókívánságomat, <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>hogy életüket örömben és reményben élhessék. </b></u>Minden 
férfi és nő szívében ott lakik ugyanis a teljes élet utáni vágy, 
amelyhez hozzátartozik a testvériségre való elfojthatatlan vágyakozás, <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a
 törekvés a másokkal való közösségre, akik nem ellenségeink és 
vetélytársaink, hanem</b></u> magunkhoz ölelendő <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>testvéreink</b></u>, akiket el kell 
fogadnunk.<br><br><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>A testvériség az ember alapvető dimenziója, ugyanis 
társas lények vagyunk.</b></u> Ha ezt az életben felismerjük, akkor úgy 
tekintünk minden személyre és úgy fordulunk felé, mint igaz 
testvérünkhöz. A testvériség érzése nélkül lehetetlen igazságos 
társadalmat, erős és tartós békét építeni. És itt azonnal eszünkbe kell,
 hogy jusson, hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a testvéri érzést az ember általában a családban 
sajátítja el,</b></u> a családtagok, főként az édesapa és az édesanya felelős, 
egymást kiegészítő feladatai révén. A család minden testvériség forrása,
 és ezért a béke alapja és elsődleges útja is, s ezért az a hivatása, 
hogy szeretetét árassza ki az egész világra.<br><br>Amint <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>nőttön nő a 
bolygónkat behálózó kapcsolatok és kommunikációs lehetőségek száma</b></u>, 
egyre kézzelfoghatóbbá válik <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a Föld nemzeteinek egysége és közös sorsa</b></u>. A
 történelem fordulatai közepette, az etnikumok, társadalmak és kultúrák 
közötti különbségek ellenére kitapintható az a <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>hivatásunk, hogy testvéri
 egységet alakítsunk ki</b></u>, ahol kölcsönösen elfogadjuk egymást és 
gondoskodunk egymásról. E hivatásunknak korunkban gyakorta ellentmondani
 és ezt cáfolni látszik, hogy <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>a &bdquo;közöny globalizációjában&rdquo; élünk</b></u>, vagyis
 <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>lassanként &bdquo;hozzászokunk&rdquo; a másik ember szenvedéséhez és magunkba 
zárkózunk.</b></u><br><br>A világ számos területén, úgy tűnik, nem lehet 
megálljt parancsolni az emberi jogok súlyos megsértésének, főként az 
élethez való jog és a vallásszabadsághoz való jog tekintetében. Ilyen 
tragikus jelenség és aggasztó példája az emberkereskedelem is, amikor 
személyek életén és kétségbeesésén nyerészkednek semmitől vissza nem 
riadó emberek. A fegyverrel vívott háborúk mellett kibontakoznak a 
kevésbé látható, de nem kevésbé kegyetlen összecsapások a gazdaság és a 
pénzügyek területén, amelyek szintén képesek szétroncsolni életeket, 
családokat és vállalkozásokat.<br><br><u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>A globalizáció, amint erre 
rámutatott XVI. Benedek, közel hoz bennünket egymáshoz, de nem tesz 
minket testvérekké.1 Ezen felül, a javak igazságtalan elosztása, a 
szegénység is a testvériség hiányát jelzik, és megmutatják a 
szolidaritás kultúrájának hiányát is.</b></u> Az új ideológiák, amelyeket a 
mindent elborító individualizmus, önzés és anyagi fogyasztási láz 
jellemez, meggyengítik a társas kapcsolatokat és táplálják a &bdquo;selejt&rdquo; 
fogalmát: ez a gyengébbek megvetéséhez és magára hagyásához vezet, 
akiket &bdquo;feleslegesnek&rdquo; tartanak. Ezáltal az emberi együttélés egyre 
inkább a pragmatikus és <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>önző do ut des (&bdquo;adok, hogy adj&rdquo;) elv</b></u>et követi.<br><br>Ugyanakkor
 az is világosan látható, hogy <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>korunk etikái képtelenek hiteles 
testvériséget teremteni</b></u>, ugyanis <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>az olyan testvériség, amely nem 
hivatkozik a közös Atyára, mint végső alapra, nem áll meg</b></u> magában.&nbsp; Az 
emberek közötti valódi testvériség feltételezi és megkívánja a 
transzcendens Atya létezését. Ennek az Atyának a felismerése erősíti meg
 az emberek közötti testvériséget, ennek révén lesznek &bdquo;felebarátok&rdquo;, 
akik gondoskodnak egymásról.<br><br><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>&bdquo;Hol van a testvéred?&rdquo;</b></u> (Ter 4,9)<br><br>2.
 Ahhoz, hogy jobban megértsük az embernek ezt a testvériségre szóló 
hivatását, megfelelő módon felismerjük az akadályokat, amelyek 
meggátolják ennek kibontakozását és meghatározzuk, miként küzdhetjük le 
ezeket, alapvető fontosságú, hogy Isten tervének megismerése vezessen 
bennünket, ahogyan azt a Szentírás mutatja kitűnően.<br><br>A teremtés 
elbeszélése során azt olvassuk, hogy valamennyi férfi és nő közös 
ősszülőktől származik, Ádámtól és Évától, akiket Isten a maga képére és 
hasonlatosságára teremtett (vö. Ter 1,26), s akiktől Kain és Ábel 
születtek. E legelső család életének történetéből kiolvashatjuk a 
társadalom történetét, a személyek és népek közötti kapcsolatok 
fejlődését.<br><br><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Ábel pásztor, Kain pedig földműves. Legmélyebb 
identitásuk és közös hivatásuk abban áll, hogy testvérek, miközben 
munkájuk és kultúrájuk megkülönbözteti őket és másképpen viszonyulnak 
Istenhez és a teremtett világhoz is.</b></u> Ám <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>amikor Kain megöli Ábelt, ez 
tragikusan azt tanúsítja, hogy radikális módon elveti a testvériségre 
szóló hivatását.</b></u> Az ő történetük (Ter 4,1-16) megmutatja azt <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a nehéz 
feladatot, amelyre minden ember meg van hívva: hogy egységben éljünk és 
gondoskodjunk egymásról.</b></u> <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>Kain nem fogadta el, hogy Isten jobban kedveli 
<span style="background-color:rgb(255,255,0)">Ábelt, aki nyájának zsengéjét áldozta neki</span></b></u><span style="background-color:rgb(255,255,0)"> </span>&ndash;<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> &bdquo;az Úr kegyesen tekintett 
Ábelre és áldozatára,</b></u> Kainra és áldozatára azonban nem tekintett&rdquo; (Ter 
4,4-5) &ndash; és<u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b> irigységből megöli Ábelt.</b></u> Ezzel megtagadja testvér voltát, a
 hozzá fűződő pozitív kapcsolatot, hogy úgy éljenek ketten Isten előtt, 
hogy vállalják egymás iránti felelősségüket és gondoskodnak egymásról. 
Isten kérdésére: &bdquo;<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Hol van a testvéred?&rdquo;, amellyel Isten megszólítja és 
számon kéri Kainon vétkét,</b></u> így válaszol: <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>&bdquo;Nem tudom; talán őrzője vagyok
 testvéremnek?&rdquo; </b></u>(Ter 4,9). Ezután, ahogy a Teremtés könyve írja,<u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b> &bdquo;Kain 
elbujdosott az Úr színe elől&rdquo; </b></u>(Ter 4,16).<br><br>Fel kell tennünk 
magunknak a kérdést, milyen mélyebb okok vezették arra Kaint, hogy 
semmibe vegye a testvériség kötelékét, a testvéréhez, Ábelhez kötődő 
kölcsönösség és közösség szálait. Maga Isten figyelmezteti és azt veti 
Kain szemére, hogy <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>a Gonosz társául szegődött: &bdquo;a bűn leselkedik az 
ajtód előtt&rdquo;</b></u> (vö Ter 4,7). <u><b><span style="background-color:rgb(213,166,189)">Kain azonban elutasítja, hogy szembeszegüljön
 a gonoszsággal és úgy dönt, hogy &bdquo;rátámad testvérére, Ábelre&rdquo; (vö. Ter 
4,8), semmibe véve Isten tervét. Ezzel megtagadja </span><span style="background-color:rgb(255,255,0)">eredeti hivatását, 
hogy az Isten gyermekeként és testvérként éljen.</span></b></u><br><br>Kain és Ábel 
története azt tanítja a számunkra, hogy az emberiség magában hordozza a 
testvériségre szóló hivatást, ám azt a drámai lehetőséget is, hogy 
megtagadja ezt a hivatást. Tanúsítja ezt <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>a mindennapi önzés</b></u>, <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>amelyből 
annyi háború és annyi igazságtalanság fakad.</b></u> Sok-sok férfi és nő azért 
hal meg ugyanis testvérei kezétől, mert azok nem ismerik fel testvér 
voltukat, nem látják, hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a kölcsönösségre, a közösségre, az 
ajándékozásra vagyunk teremtve.</b></u><br><br><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>&bdquo;Ti pedig mindnyájan testvérek vagytok&rdquo; (Mt 23,8)<br></b></u><br>3.
 Önkéntelenül felmerül a kérdés: e világ férfiai és női vajon eleget 
tudnak-e valaha is tenni a testvériség iránti vágynak, amelyet az 
Atyaisten ültetett lelkükbe? Képesek lesznek-e egyszer saját erejükből 
úrrá lenni a közönyön, önzésen és gyűlöleten és el tudják-e majd fogadni
 azokat a jogos különbségeket, amelyek a testvéreket jellemzik?<br><br>Átfogalmazva
 Jézus urunk szavait, így foglalhatjuk össze az ő válaszát erre a 
kérdésre: minthogy egy Atya létezik, az Isten, ti mindnyájan testvérek 
vagytok (vö. Mt 23,8-9).<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> A testvériség gyökere Isten Atya voltában áll. </b></u>
Nem általános értelemben vett apaságról van szó, ami homályos és 
történelmileg sem hatékony, hanem arról a személyes, célzott és 
rendkívüli módon konkrét szeretetről, amellyel Isten viseltet minden 
egyes ember iránt (vö. Mt 6, 25-30). Ez az Atyaság tehát hatékonyan 
létrehozza a testvériséget, mivel Isten szeretete ott, ahol elfogadják 
az emberek, olyan erőt jelent, amely képes átalakítani a másik 
személyhez fűződő kapcsolatainkat, <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>megnyitja az embereket a 
szolidaritásra és a tevékeny osztozásra.</b></u><br><br>Az emberek közötti 
testvériség <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>különösen Jézusban és Jézus által kap új értelmet, az ő 
halála és feltámadása által.</b></u> A kereszt e testvériség megalapításának 
végleges &bdquo;helye&rdquo;, azé a testvériségé, amelyet az emberek önmaguk 
képtelenek kialakítani. Jézus Krisztus, aki azért vállalta magára az 
emberi természetet, hogy megváltsa azt, és szerette az Atyát 
mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig (vö. Fil 2,8), <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>feltámadása után 
új emberségben alkot minket újjá, amely teljes közösségben van az Isten 
akaratával</b></u>, tervével és magában hordozza a testvériségre szóló meghívás 
teljes megvalósítását.<br><br>Jézus az Atya eredeti tervét valósítja 
meg, neki tulajdonítva az elsőséget mindenben. Ám Krisztus, azáltal, 
hogy az Atya iránti szeretetből vállalja a halált, új és végleges 
kezdőpontot jelent mindannyiunk számára: arra <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>kaptunk meghívást, hogy Atya gyermekeiként ismerjük fel egymást testvérként</b></u>. <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Ő 
maga a Szövetség, az a személyes tér, amelyben kiengesztelődött az ember
 Istennel,</b></u> és a testvérek egymással. Jézus kereszthalálában benne van a 
felülemelkedés a megosztottságon, amely a népek, a szövetség népe és a 
pogányok között fennállt. A pogányok egészen addig remény nélkül éltek, 
hiszen kívül álltak Isten ígéretének körén. Ahogyan az efezusiakhoz írt 
levélben olvashatjuk, <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Jézus Krisztus az, aki önmagában kibékít minden 
embert.</b></u> <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Ő maga a béke,</b></u> mivel a két népből egyet hozott létre, <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>lebontotta
 az ellenségeskedést,</b></u> a válaszfalat, amely különválasztotta őket. Ő 
önmagában egyetlen népet, egyetlen új embert, egyetlen új emberséget 
teremtett (vö. 2, 14-16).<br><br>Aki elfogadja Krisztus életét és benne 
él, az elismeri Istent Atyjának és teljesen odaadja magát neki, őt 
szereti minden felett. A kiengesztelődött ember Istenben meglátja 
mindenki Atyját és következésképpen arra érez késztetést, hogy 
mindenkivel szemben nyitottan, testvériségben éljen. <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Krisztusban 
mindenkit úgy fogadunk el, mint Isten fiát vagy leányát, </b></u>fivérünket vagy
 nővérünket, és nem úgy, mint idegent, szembenállót vagy egyenesen 
ellenséget. Isten családjában, ahol mindenki ugyanazon Atya gyermeke, 
mivel Krisztusba oltva, a Fiúban gyermekek, nincsenek &bdquo;selejtes életek&rdquo;.
 <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Mindenkit igazságos és érinthetetlen méltóság illet meg. Isten 
mindenkit szeret, Krisztus mindenkit megváltott vére árán, 
</b></u>mindannyiunkért halt meg a kereszten és mindannyiunkért támadt fel. <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Ez 
az oka, amiért nem maradhatunk közömbösek testvéreink sorsa iránt.</b></u><br><br>A testvériség a béke alapja és útja<br><br>4.
 Ezeket előrebocsájtván könnyű megértenünk, hogy a testvériség a béke 
alapja és útja. Elődeim társadalmi témájú enciklikái jelentős segítséget
 jelentenek ezzel kapcsolatban. Elegendő volna abból kiindulnunk, 
ahogyan VI. Pál pápa a Populorum progressio-ban, vagy II. János Pál a 
Sollicitudo rei socialis-ban meghatározza a béke fogalmát. Az előbbiből 
azt emeljük ki, hogy a béke új tartalma a népek teljes értelemben vett 
fejlődése , az utóbbiból pedig azt, miszerint a béke opus solidaritatis.
 <br><br>VI. Pál azt írta, hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>nem csak az egyes személyeknek, hanem a 
nemzeteknek is találkozniuk kell a testvériség szellemében.</b></u> Így 
magyarázza ezt: &bdquo;Ebben a kölcsönös megértésben és barátságban, ebben a 
szent közösségben azon kell [&hellip;] együtt dolgoznunk, hogy felépítsük az 
emberiség közös jövőjét&rdquo;.&nbsp; Ez a kötelesség<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> elsősorban azokra vonatkozik,
 akik a legszerencsésebb helyzetben vannak.</b></u> Kötelességeik az emberi és 
természetfeletti testvériségben gyökereznek és három tekintetben 
jelentkeznek: <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a szolidaritás kötelessége megkívánja, hogy a gazdagabb 
nemzetek segítsenek a kevésbé fejlettebbeken;</b></u> a társadalmi igazságosság 
kötelessége azt jelenti, hogy helyesebb fogalmakkal újjá kell alkotni az
 erősebb és gyengébb népek közötti hiányos kapcsolatokat;<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> az egyetemes 
szeretet kötelessége pedig azt kívánja, hogy emberibb világot hozzunk 
létre mindenki számára, olyat, amelyben mindenkinek van mit adnia és 
kapnia,</b></u> és egyesek haladása nem jelent akadályt mások fejlődése számára.
 <br><br>Ha a békét a szolidaritás művének (opus solidaritatis) 
tekintjük, nem gondolhatjuk, hogy ennek elsődleges alapja ne a 
testvériség volna. A béke olyan javunk, jelenti ki II. János Pál, amely 
fel nem osztható. Vagy mindenki java, vagy senkié. Csak akkor tudjuk 
valóban birtokunkba venni és hasznunkra fordítani, mint jobb 
életminőséget, emberibb és fenntarthatóbb fejlődést, <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>ha mindenkiben 
megvan az &bdquo;eltökélt akarat a közjó szolgálatára&rdquo;.</b></u>&nbsp; Ez megköveteli, hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>
ne a <span style="background-color:rgb(213,166,189)">&bdquo;profitéhség&rdquo;</span> és a <span style="background-color:rgb(213,166,189)">&bdquo;hatalomvágy&rdquo;</span> vezesse az embert. </b></u>Késznek kell rá
 lennünk, hogy<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> &bdquo;a felebarát javát keresve, evangéliumi értelemben 
&bdquo;megfeledkezzünk önmagunkról&rdquo;, </b></u>ahelyett, hogy kizsákmányolnánk <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>másokat, 
szolgálva,</b></u> ahelyett, hogy saját előnyünk érdekében elnyomnánk őket [&hellip;] A
 &bdquo;másikat&rdquo; &ndash; személyt, népet, nemzetet &ndash; ne valamiféle eszköznek 
tekintsük, akinek munkaképességét és testi erejét csekély bérért 
kizsákmányolhatjuk, és magára hagyhatjuk, ha már nem hajt hasznot; hanem
 tekintsük hozzánk &bdquo;hasonlónak&rdquo;, mintegy &bdquo;segítő társnak&rdquo;. <br><br>A 
keresztény szolidaritás azt tételezi fel, hogy felebarátunkat nem csupán
 azért szeretjük, mert olyan &bdquo;emberi lény, akinek jogai vannak és 
mindenkivel alapvetően egyenlő, hanem [azért, mert] az Atya élő képmása,
 aki Jézus Krisztus vérével van megváltva és állandóan a Szentlélek 
hatása alatt áll&rdquo;&nbsp; és így a testvérünk. &bdquo;Az a tudat, hogy Isten közös 
Atyánk, Jézus Krisztusban pedig minden ember a testvérünk &ndash; fiak vagyunk
 a Fiúban &ndash; és a Szentlélek éltető jelenléte és tevékenysége van 
bennünk, arra késztet minket, hogy a világot új szemszögből nézzük és 
értelmezzük&rdquo; , azért, hogy átalakítsuk.<br><br><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>A testvériség, mint a szegénység leküzdésének előfeltétele<br></b></u><br>5.
 Elődöm a Caritas in veritate enciklikában felhívta a világ figyelmét 
arra, hogy a népek és az emberek közötti testvériség hiánya a szegénység
 egyik jelentős oka.&nbsp; Számos társadalomban azt érzékeljük, hogy 
<u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>elszegényedtek a kapcsolatok a szilárd családi és társadalmi kötelékek 
hiányai miatt.</b></u> Aggódva szemléljük <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>a nyomor, a társadalom peremére 
szorulás, a magány és a kóros függés </b></u>különböző formáinak növekedését. 
Ezt a szegénységet <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>csak a családon és a közösségeken belüli testvéri 
kapcsolatok újrafelfedezése és felértékelése révén lehet meghaladni,</b></u> ha 
képesek vagyunk osztozni az emberek életét kísérő örömökben, 
fájdalmakban, nehézségekben és sikerekben.<br><br>Ezenfelül, miközben 
azt látjuk, hogy csökken az abszolút szegénység, másik oldalon <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>észre 
kell vennünk a relatív szegénység növekedését, </b></u>vagyis <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>az 
egyenlőtlenségeket olyan személyek és csoportok között, akik egyazon 
régióhoz, vagy történelmi-kulturális közegbe tartoznak.</b></u> Ebben az 
értelemben hatékony <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>politikára is szükség van,</b></u> amely <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>képes előtérbe 
állítani a testvériség kérdését,</b></u> vagyis a méltóságuk és alapvető jogaik 
tekintetében egyenlő személyek számára az egyenlő hozzáférést a 
&bdquo;tőkéhez&rdquo;, a szolgáltatásokhoz, a nevelés, az egészségügy és a 
technológia területén, <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>hogy mindenkinek esélye legyen megvalósítani 
életének tervét és személyként kiteljesedhessen.</b></u><br><br>Olyan 
politikának is szükségét érezzük, amely képes enyhíteni a <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>jövedelmek 
túlzottan egyenlőtlen elosztásá</b></u>n. Nem feledhetjük el, mit tanít az 
Egyház az úgynevezett társadalmi zálogról, amelynek alapján szabad, sőt 
egyedül lehetséges, Aquinói Szent Tamás szavaival élve, hogy &bdquo;az ember 
javakat birtokoljon&rdquo; ; azok használata során pedig &bdquo;úgy kell tekintenie 
<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>jogosan birtokolt vagyon</b></u>át, hogy az <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>nemcsak a sajátja,</b></u> <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>hanem egyúttal 
közös is, abban az értelemben, hogy ne csak önmagának, hanem másoknak is
 hasznára lehessen&rdquo;. </b></u><br><br>Végezetül van a testvériség elősegítésének &ndash;
 és ezzel a szegénység leküzdésének &ndash; egy olyan módja, amely minden más 
megoldás alapját kell, hogy képezze. Ez a döntés, amellyel ki-ki<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> a józan
 és szerény életstílus</b></u>t választja, <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>osztozik gazdagságán</b></u>, és ezáltal 
megtapasztalja a testvéri közösséget a többi emberrel. Ez alapvető 
ahhoz, hogy Jézus Krisztust kövessük és valóban keresztények legyünk. 
Nem csupán a megszentelt életet választó személyek útja ez, akik 
szegénységi fogadalmat tesznek, hanem sok felelős polgáré és családé, 
akik szilárdan hisznek benne, hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a felebarátunkhoz fűződő testvéri 
kötelék a legértékesebb javunk.<br></b></u><br><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>A testvériség felfedezése a gazdaságban<br></b></u><br>6.
 Korunk súlyos pénzügyi és gazdasági válságai &ndash; amelyek abból erednek, 
hogy az ember fokozatosan eltávolodott Istentől és felebarátjától, és 
kapzsi módon csak az anyagi javakat keresi, miközben elszegényednek 
személyes és közösségi kapcsolatai &ndash; <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>sok embert arra ösztönöztek, hogy 
az elégedettséget, a boldogságot és a biztonságot a fogyasztásban és a 
javak felhalmozásában keressék,</b></u> túl az egészséges felfogású gazdálkodás 
minden logikáján. II. János Pál pápa már 1979-ben figyelmeztetett, hogy 
&bdquo;észlelhető a veszély, hogy az ember, miközben a gazdasági dolgok 
fölötti uralmát növeli, a lényeges kérdésekben elveszíti az uralmat, és 
embersége különféle módokon rabja lesz az általa látszólag uralt 
dolgoknak; s ő maga &ndash; bár ezt nem veszi azonnal észre &ndash; sokszoros 
manipuláció áldozata lesz, mégpedig az egész közösségi élet szervezett 
formái által, a termelő rendszerek és a tömegkommunikációs eszközök 
révén.&rdquo; <br><br>Az egymást követő gazdasági válságoknak el kell 
vezetniük <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a gazdasági fejlődés különféle modelljeinek újragondolásához 
és az életstílusok megváltoztatásához.</b></u> A mai válság, miközben súlyos 
terhet ró az egyes emberek életére, kedvező alkalmat is jelenthet abban a
 tekintetben, hogy újra előtérbe kerülnek az erények, vagyis az okosság,
 a mértékletesség, az igazságosság és az erősség. Ezek segíthetnek 
bennünket abban, hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>túljussunk a nehéz pillanatokon és felfedezzük 
azokat a testvéri kötelékeket, amelyek összekötnek bennünket,</b></u> mély 
bizalommal aziránt, hogy az embernek szüksége és lehetősége van valami 
többre, mint egyéni érdekei maximumának érvényesítése. Főként pedig ezek
 az <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>erények szükségesek ahhoz, hogy olyan társadalmat építsünk, amelynek
 mértéke az emberi méltóság.</b></u><br><br><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>A testvériség megszünteti a háborút</b></u><br><br>7.
 Az elmúlt évben továbbra is számos fivérünk és nővérünk kényszerült a 
romboló háborúk közepette élni, és ez súlyos és mély seb a 
testvériségen.<br><br><u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>Sok az olyan konfliktus, amelyet általános közöny 
kísér.</b></u> Biztosítom mindazokat, akik olyan országokban élnek, ahol 
fegyverek osztanak félelmet és rombolást, magam és az Egyház személyes 
közelségéről. Az Egyház hivatásához tartozik, hogy elvigye Krisztus 
szeretetét azokhoz is, akik az elfelejtett háborúk tehetetlen áldozatai:
 ezt teszi <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a békéért mondott imádság</b></u>ával és szolgálata révén, amelyet a 
sebesültek, az éhezők, a menekültek, a kilakoltatottak és a félelemben 
élők körében végez. Az Egyház felemeli a szavát, hogy eljuttassa a 
felelősökhöz ennek a szenvedő emberiségnek a jajkiáltását valamint 
azért, hogy az ellenségeskedés mellett <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>megszűnjön minden visszaélés és 
törvénytelenség az alapvető emberi jogok területén. </b></u><br><br>Ezért 
kívánok most <font size="4"><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>komoly felhívás</b></u></font>t intézni mindazokhoz, akik fegyvereikkel 
erőszakot és halált okoznak: <font size="4"><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>abban az emberben, akit ma csak legyőzendő 
ellenségnek tartotok, fedezzétek fel testvéreteket, és parancsoljatok 
megálljt a kezeteknek!</b></u></font> Mondjatok le a fegyverek útjáról és <font size="4"><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>induljatok el
 a másik felé a párbeszéd, a megbocsátás és a kiengesztelődés útján,</b></u></font> 
hogy <font size="4"><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>újraépítsétek az igazságosságot, a bizalmat és a reményt magatok 
körül! </b></u></font>&bdquo;Ebből a látószögből nyilvánvalónak látszik, hogy a népek 
életében a fegyveres konfliktusok mindig a lehetséges nemzetközi 
egyetértés szándékos megtagadását jelentik, s olyan mély megosztottságot
 és fájdalmas sebeket okoznak, amelyeknek a gyógyulása sok évet vesz 
igénybe. A háborúk a gyakorlatban megtagadják azokat a nagyívű gazdasági
 és társadalmi célokat, amelyeket a nemzetközi közösség maga elé 
tűzött.&rdquo; <br><br>Mindazonáltal, <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>amíg ilyen nagy mennyiségű fegyver van 
felalmozva, mint jelenleg, mindig lehet majd új ürügyet találni az 
ellenségeskedések kirobbantásához</b></u>. Ezért csatlakozom elődeim 
felhívásához, hogy <font size="4"><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>mindenki járuljon hozzá a felfegyverkezés 
megállításához és a leszereléshez, kezdve a nukleáris és vegyi 
fegyvereken.</b></u></font><br><br>Nem tehetjük meg azonban, hogy ne vegyük észre: a 
nemzetközi megállapodások és a nemzeti törvénykezések, bármily 
szükségesek és valóban kívánatosak, nem elegendőek ahhoz, hogy 
megvédelmezzék az emberiséget a fegyveres konfliktusok kockázataitól.<font size="4"><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> A 
szívek megtérésére van szükség, hogy mindenki felismerje a másikban a 
testvérét, akiről gondoskodnia kell, akivel együtt kell működnie,</b></u></font> hogy 
mindenki számára teljes életet lehessen megvalósítani. Ez a lelkület 
élteti a civil társadalom, beleértve a vallásos szervezetek számos, a 
béke megvalósítását célzó kezdeményezését. Kívánom, hogy mindnyájuk nap 
mint nap kifejtett erőfeszítése gyümölcsö<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>ző legyen és ténylegesen 
alkalmazhatóvá váljék a nemzetközi jogban a békéhez való jog, mint 
alapvető emberi jog és mint minden más jog gyakorlásának szükséges 
előfeltétele.<br></b></u><br><u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>A korrupció és a szervezett bűnözés</b></u><u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b> a testvériség ellenében hatnak</b></u><br><br>8.
 A testvériség horizontja arra utal, hogy minden férfi és nő élete 
kiteljesedhessen. Az emberi személy, különösen a fiatalok jogos 
ambícióit nem szabad elfojtani és megsérteni, nem szabad elrabolni 
senkinek a reményét, hogy ezeket megvalósíthatja. Ugyanakkor az ambíció 
nem keverendő össze azzal, ha valaki visszaél hatalmával. Éppen 
ellenkezőleg, <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>abban kell versengenünk, hogy kölcsönösen tiszteljük 
egymást </b></u>(vö. Róm 12,10). Még a viták során is, amelyek elkerülhetetlenül
 hozzátartoznak az életünkhöz, mindig emlékeznünk kell rá, hogy 
testvérek vagyunk, arra kell nevelnünk egymást és saját magunkat, hogy 
<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>felebarátunkban soha ne az ellenséget vagy a megsemmisítendő ellenfelet 
lássuk.</b></u><br><br>A testvériség társadalmi békét teremt, mivel egyensúlyt 
hoz létre <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a szabadság és az igazságosság, a személyes felelősség és a 
szolidaritás, </b></u>az egyes emberek java és a közjó között. A politikai 
közösségnek ezért arra kell törekednie átlátható és felelős módon, hogy 
mindezt elősegítse. A polgároknak érezniük kell, hogy a közhatalom 
szereplői őket képviselik, miközben tiszteletben tartják szabadságukat. 
Ugyanakkor a polgárok és az intézmények közé gyakran sajnos részérdekek 
ékelődnek, és így rossz irányba mozdítják el ezt a kapcsolatot és azt 
eredményezik, hogy kialakul a folytonos konfliktus légköre.<br><br><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>A 
testvériség hiteles lelkülete legyőzi az egyéni önzést,</b></u> amely meggátolja
 az egyes embereket abban, hogy szabadon éljenek és egymással 
harmóniában. <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>Az önzés társadalmi kifejlődése valósul meg a korrupció 
számos, manapság annyira szövevényesen elterjedt formájában, valamint a 
szervezett bűnözés révén, a kisebb csoportoktól a globális 
szervezetekig. </b></u>Ezek <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>mélyen megsértik a törvényességet és az 
igazságosságot, és szíven döfik az emberi személy méltóságát. </b></u>Ezek a 
szervezetek súlyosan sértik Istent, ártanak a testvéreknek és kárt 
okoznak a teremtett világban, különösképpen ha vallási dimenziókat is 
hordoznak.<br><br>Itt <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>a kábítószerkereskedelem borzasztó drámájá</b></u>ra 
gondolok, amelyből minden erkölcsi és polgári törvénynek fittyet hányva 
szereznek hasznot egyesek; a természeti erőforrások rombolására és 
szennyezésére, ami jelenleg is folyik; a munkaerő kizsákmányolásának 
tragédiájára; a <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>törvénytelen pénzügyi ügyletekre és spekulációkr</b></u>a, amely
 sokszor a ragadozók jellegét ölti már magára és kárt okoz egész 
gazdasági és társadalmi rendszerekben, emberek millióit téve ki a 
szegénységnek; a prostitúcióra, amely minden nap szedi ártatlan 
áldozatait, főként a legfiatalabbak körében, akiket megfoszt a jövőtől; 
<u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>az alattomos emberkereskedelemre, a fiatalkorúakkal szemben elkövetetett
 bűnök</b></u>re és <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>visszaélésekre, a rabszolgasá</b></u>gra, amelynek szörnyűsége 
mindmáig terjed a világ egyes részein; a kivándorlók sokszor hallatlanra
 vett tragédiájára, amihez illegális spekulációk kapcsolódnak. XXIII. 
János azt írta erről: &bdquo;Ha valamely emberi közösség erőszakkal van 
megszervezve, állítható, hogy abban semmi emberi elem nincs, mivel az 
emberek szabadságukban gátolva vannak; a közösségeket ellenkezőleg 
ösztönözni kell az élet fejlődésének és tökéletességének alkalmas 
elérésére.&rdquo;&nbsp; <font size="4"><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Az ember azonban megtérhet és nem szabad elveszíteni a 
reményt, hogy megváltoztatja életét.</b></u></font> Azt szeretném, hogy ez a bizalmas 
üzenetem mindenkihez eljusson, azokhoz is, akik szörnyű bűntényeket 
követtek el, mivel Isten nem a bűnös halálát kívánja, hanem azt, hogy 
megtérjen és éljen (vö. Ez 18,23).<br><br>Az emberi társadalom tágabb 
kontextusában, ha a bűnre és kiszabott büntetésre tekintünk, eszünkbe 
jutnak azok az embertelen körülmények, amelyek közepette <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>számos 
fegyházban emberhez méltatlan állapotba vannak taszítva a 
fogvatartottak, emberi méltóságukban meggyalázzák őket, és megtagadják 
tőlük a jóvátétel akarását</b></u> és kifejezésének lehetőségét. <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Az Egyház sokat
 tesz ezeken a helyeken, a legtöbbször csendben.</b></u> Bátorítok mindenkit, 
hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>mindig többet és többet tegyünk, </b></u>abban a reményben, hogy azok a 
cselekedetek, amelyeket bátor férfiak és nők vállalnak magukra, egyre 
inkább elnyerjék a civil hatóságok lojális és becsületes támogatását.<br><br><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>A testvériség segít bennünket abban, hogy megőrizzük és műveljük a természetet<br></b></u><br>9.
 Az emberi család a Teremtőtől kapott egy közös ajándékot: a 
természetet. A teremtésről vallott keresztény felfogás pozitív ítéletet 
hordoz azokkal a beavatkozásokkal kapcsolatban, amelyek révén előnyt 
szerzünk, ha felelősséggel műveljük ezt. <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Tiszteletben kell tartanunk a 
természet mélyébe írt &bdquo;grammatikát&rdquo; és bölcsen kell használnunk az 
erőforrásokat </b></u>mindenki hasznára, tisztelve az egyes élőlények szépségét,
 célját és hasznát, valamint szerepüket az ökoszisztémában. Egyszóval a 
természet a szolgálatunkra áll és az a küldetésünk, hogy felelősen 
bánjunk vele. Ezzel szemben <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>gyakran vezérel bennünket a kapzsiság, a 
hatalom, a birtoklás, a manipuláció, a kizsákmányolás gőgje</b></u> és <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>a 
természetet nem őrizzük, nem tiszteljük</b></u> és nem úgy bánunk vele, mint 
ingyenes ajándékkal, amelyről gondoskodnunk kell és testvéreink, köztük 
az eljövendő nemzedékek szolgálatba kell állítanunk.<br><br>Különösképpen
 a földművelés a termelésnek az az elsődleges területe, amelynek fő 
hivatása, hogy művelje és őrizze a természeti erőforrásokat és táplálja 
az emberiséget. Ezzel kapcsolatban <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>a világban még mindig meglévő éhínség
 szégyene</b></u> arra ösztönöz, hogy megosszam veletek ezt a kérdést: miképpen 
használjuk fel a Föld erőforrásait? A mai kor társadalmainak el kell 
gondolkozniuk azon, milyen fontossági sorrend áll fenn a termelés terén.
 Megkerülhetetlen kötelességünk, hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a Föld erőforrásait úgy 
hasznosítsuk, hogy mindenki megszabaduljon az éhségtől.</b></u> Számos erre 
irányuló kezdeményezés és lehetséges megoldás létezik, és ezek nem 
szorítkoznak a termelés növelésére. Tudott dolog, hogy a jelenlegi 
termelés elégséges, mégis emberek milliói szenvednek és halnak meg az 
éhségtől, s ez valódi botrány. Meg kell tehát találnunk annak módját, 
hogy mindenki részesedhessen a föld gyümölcseiből, és nem csak azért, 
hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>ne növekedjen a távolság azok között, akiknek több jut és azok 
között, akiknek meg kell elégedniük a morzsákkal, hanem azért is, hogy 
tekintettel legyünk a minden emberi lényt megillető igazságosságra és 
egyenlő bánásmódra.</b></u> Ebben az értelemben szeretném mindenkinek felhívni a
 figyelmét a javak egyetemes elosztásának szükségességére, amely az 
Egyház társadalmi tanításának egyik sarkalatos alapelve. Ennek az elvnek
 a betartása lényegi előfeltétel <font>ahhoz, hogy </font><font><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>biztosítsuk a tényleges és 
egyenlő hozzáférést azokhoz az alapvető és elsődleges javakhoz, 
amelyekre minden embernek szüksége és joga van.</b></u><br><br></font><br>Összefoglalás<br><br>10.
 <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>A testvériséget fel kell fedeznünk, szeretnünk kell, meg kell 
tapasztalnunk, hirdetnünk kell és tanúságot kell róla tennünk. </b></u>
Ugyanakkor egyedül az Istentől kapott szeretet tesz minket képessé, hogy
 befogadjuk és teljes mértékben megéljük a testvériséget.<br><br>A 
politika és a gazdaság szükségszerű realizmusa nem szorítkozhat az 
eszményekről lemondó technikai megoldásokra, amely nem veszi figyelembe 
az ember transzcendens dimenzióját. Amikor hiányzik ez a nyitottság 
Isten felé, minden emberi tevékenység szegényesebb lesz és a személyeket
 kihasználandó tárgyakká degradálják. A gazdaság és politika csak akkor 
lesz képes a hiteles testvéri szeretet alapjára épülni, ha elfogadja, 
hogy a minden férfit és nőt szerető Istenre való nyitottság által 
biztosított tágas térben mozogjon; csak ekkor lehet a gazdaság és a 
politika a teljes emberi fejlődés és a béke hatékony eszköze.<br><br>Mi,
 keresztények úgy hisszük, hogy<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> az Egyházban egymás tagjai vagyunk, 
kölcsönösen szükségünk van egymásra,</b></u> mivel mindnyájan részesültünk a 
kegyelemben Krisztus ajándékának mértéke szerint a közösség javára (vö. 
Ef 4,7.25; 1 Kor 12,7). <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Krisztus azért jött a világba, hogy elhozza 
számunkra az isteni kegyelmet, vagyis annak lehetőségét, hogy részt 
vegyünk az ő életében.</b></u> Ebből fakadóan a testvéri kapcsolatok 
megvalósítására törekszünk, <u><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a kölcsönösségre és a megbocsátásra, a 
teljes önátadásra</b></span> </u>alapítva ezt. Isten szeretete tágasságának és 
mélységének mértéke szerint, amit a keresztre feszített és feltámadott 
Krisztus kínál az emberiségnek, hogy mindenkit magához vonzzon: <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>&bdquo;Új 
parancsot adok nektek: Szeressétek egymást! Amint én szerettelek 
benneteket, úgy szeressétek ti is egymást. Arról tudják majd meg 
rólatok, hogy a tanítványaim vagytok, hogy szeretettel vagytok egymás 
iránt.&rdquo;</b></u> (Jn 13,34-35). Ez az az örömhír, amely mindenkitől megkívánja 
még egy lépés megtételét, az empátia folytonos gyakorlását, a másik 
ember szenvedésének és reményének meghallgatását, még ha igen távol él 
is tőlünk. Így indulhatunk el annak a szeretetnek az igényes útján, 
amely képes odaadni önmagát és önzetlenül cselekedni minden testvérünk 
javáért.<br><br><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Krisztus magához öleli az egész embert és azt akarja, 
hogy senki se vesszen el. &bdquo;Nem azért küldte el Isten a Fiát a világba, 
hogy elítélje a világot, hanem, hogy üdvösséget szerezzen a világnak&rdquo; </b></u>
(Jn 3,17). Ezt úgy teszi, hogy senkit sem nyom el, senkit sem 
kényszerít, hogy kinyissa előtte szívének és értelmének ajtaját. &bdquo;A 
legnagyobb legyen olyan, mintha a legkisebb volna, az elöljáró pedig 
mintha szolga volna&rdquo; &ndash; mondja Jézus Krisztus. &ndash; &bdquo;Én úgy vagyok köztetek,
 mintha a szolgátok volnék&rdquo; (Lk 22,26-27). Minden tevékenységünket tehát
 olyan hozzáállással kell végeznünk, amelyet a mások, különösen a távoli
 és ismeretlen emberek szolgálata jellemez.<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> A szolgálat a lelke annak a 
testvériségnek, amely a békét építi.</b></u><br><br><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Mária, Jézus édesanyja 
segítsen számunkra megérteni és a mindennapokban megélni azt a 
testvériséget, amely Fiának szívéből árad, hogy elvihessük a békét 
minden emberhez szeretett Földünkön.</b></u><br><br>Vatikán, 2013. december 8.<br>&nbsp;<br>Ferenc pápa</p><p></p></div>