<div dir="ltr"><h1 class="">József tekintélyével</h1>          
                          <h2 class="">Szent Család vasárnapja &ndash; Gondolatok az evangéliumhoz</h2>
                                
        
        
          

  
  
  
      
  
  
    <div class="">
    <div class="">
            <div class="">
                    <p>Gondolatok az evangéliumhoz (Mt 2,13&ndash;15,19&ndash;23)</p>        </div>
        </div>
</div>
<p>Honnan az apa tekintélye? Mitől függ? Attól-e, hogy mennyi pénzt hoz 
haza, milyen karriert fut be, milyen a társadalmi rangja? Vagy attól, 
hogy mennyire félelmetes a tekintete, hangja, megjelenése? Hogy 
hazatértekor, ha csak csörren a kulcsa a zárban, mindenkinek a gyomra 
görcsbe rándul-e? Onnan-e, hogy ellentmondást nem tűrőn teremt 
egyetértést, ami egyet jelent a vele való egyetértéssel? Hogy 
megteremti-e a szabadság lég körét, melyben neki mindent szabad, neki 
minden jár, a többieknek meg szabad ezt elismerni, kiszolgálni? Ahol 
ezek alkotják <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>az apai tekintély</b></u>t, ott állandó a robbanásveszély (Kol 
3,21), s ez a tekintély előbb-utóbb a felfújt hólyagok sorsára jut: 
kipukkad, semmivé lesz.</p><p>Szent Máté, megrajzolva<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> Szent József 
portréjá</b></u>t, egy egészen másmilyen apai tekintélyt mutat be, mely e 
felsorolt tekintélyelvek (eltévelyedések) egyikének sem felel meg. <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Az ő 
tekintélye olyan, mint amilyennek Szent Jakab &bdquo;a felülről származó 
bölcsességet&rdquo; írja le</b></u>, mely &bdquo;mindenekelőtt <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>szentül tiszta / minden 
önzéstől mentes, / békességes / békeszerető, / elnéző / kíméletes, / 
engedékeny / meggyőzhető, a jóra hajló, / irgalommal és jó gyümölcsökkel
 teljes, nem ítélkező, és nem lenéző&rdquo;</b></u> (3,17).</p><p>Szent József apai 
tekintélye felülről származik. Ő <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>nem a nemzés jogán apa</b></u>, hanem <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a 
&bdquo;mennyei Király, a mindenható Atyaisten&rdquo; bízza meg</b></u>, hogy édesapja legyen
 az ő szeretett Fiának, a királyok Királyának. Ez a megbízatás túl van 
minden emberileg felfoghatón, kigondolhatón és elhatározhatón. Telve van
 megrendítő, váratlan és felfoghatatlan meglepetéssel. <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Ez a megbízatás 
csak az Atyával való teljes egységben élhető meg. Ennek csak az tud 
eleget tenni, aki &ndash; mint József &ndash; egész lényével &bdquo;éhezi és szomjazza az 
igazvoltot&rdquo;, a szentséget (Mt 5,6; 1,19), aki az Úrnak odaadott 
engedelmesség embere, mely &bdquo;belsőleg éber az istenivel szemben, érzékeny
 Istenre és az ő útjaira&rdquo; </b></u>(XVI. Benedek).</p><p>József ebben a figyelő 
és tettre kész engedelmességben már éli az &bdquo;Isten királyságának 
(országának)&rdquo; &ndash; a Messiás Király által meghirdetett &ndash; boldogságait. 
Mindegyik boldogmondás megelevenedik József történetében. Máriáról 
állítjuk, hogy ő a nyolc boldogság asszonya. Maradéktalanul igaz ez 
Józsefre is. Ő a nyolc boldogság férfija. Mind Mária, mind József Isten 
erejéből megélik és túlélik e boldogságok lélegzetelállítóan paradox 
voltát, azt, hogy &bdquo;a boldogság útjai a legsötétebbek&rdquo; (Pilinszky János),
 de hozzáteszem: a napra vezetnek.</p><p>Aki kicsit is jártas a nevelés 
terén, az tudja, hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>mindenekelőtt a légkör nevel</b></u>. <b style="background-color:rgb(255,255,0)">Jézus Názáretben</b><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> a 
nyolc boldogság légköré</b></u>ben nevelkedik. Szent Jeromos (347&ndash;420) szerint 
Máté evangélista Názáret héber nevéből, a Nacratból és a názáreti görög 
megfelelőjéből, a nadzoraioszból prófétai jövendöléseket (Mt 2,23) 
olvasott ki. A Nacrat utal az Izaiás próféta jövendölésében szereplő 
nacretre, királyi hajtásra (11,1). A nadzoraiosz pedig a Sámson 
születését megjövendölő angyal szavára, miszerint ő Isten szentje, 
nazírja &ndash; görögül: nadziraiosz &ndash; lesz, aki meg fogja szabadítani népét a
 filiszteusok kezéből (Bír 13,5).</p><p><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>A nyolc boldogság légkörében 
felnövő királyi hajtás Isten szentjeként fogja megszabadítani népét 
bűneiből</b></u> (Mt 1,21). A kereszteléskor a mennyei Atya fiává fogadja a 
megszületett gyermeket, és ezzel Jézusnak, az Isten Fiának királyi 
méltóságába emeli. Ezt fejezi ki a krizmával felkenés. Ettől fogva ő 
királyi sarj, aki arra hivatott, hogy Isten szentjeként növekedjék, aki 
képes ellene mondani a bűnnek, hogy Isten gyermekeinek szabadságában 
éljen. És ettől fogva az apa már nemcsak nemző apja a gyermeknek, hanem 
édesapja is, józsefi megbízatással és sorssal. Erre az apaságra csak 
József módjára lesz képes, és József apai tekintélyével.</p><p>Zatykó László OFM</p></div>