<div dir="ltr"><h1 class="">Evangelii gaudium - XII. Lélekkel evangelizálni (nr. 259&ndash;288)</h1>November 26-án a Szentszék sajtótermében bemutatták Ferenc pápa <em>Evangelii gaudium </em>kezdetű
        apostoli buzdítását, melynek ismertetésére dr. Török Csabát, az 
       Esztergomi Hittudományi Főiskola oktatóját kértük meg. Elemzését 
 napi       folytatásokban adjuk közre.<div class=""><div class=""><div class="">        </div>
        </div>
</div>
<p>Az <em>Evangelii gaudium</em>
 kezdetű apostoli buzdítást olvasva mindannyiszor azt tapasztalhatjuk, 
hogy <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>a Szentléleknek kivételes, központi szerep jut az evangelizáció 
minden vetületében</b></u></span>: kezdve a kegyelmi renden, az inkulturáció 
szempontjain át egészen a párbeszédig. Ezzel Ferenc pápa oly figyelmes 
és elmélyült <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>szentlelkes látásmód</b></u></span>ról tanúskodik, amely ugyan 
fel-felbukkant, implicit módon megjelent a korábbi pápai 
megnyilatkozásokban is, ám nála kivételes teljességre jut el. Úgy is 
mondhatnánk, hogy ez az exhortáció az evangelizáció s az evangelizációs 
egyházfelfogás Szentlélek-központú szemléletét nyújtja: olyan hittani 
szempont ez, amelyre egyrészt nagy szükség van napjainkban, másrészt 
pedig hatalmas lehetőségeket rejt magában. Nem véletlen, hogy a 
dokumentum utolsó, ötödik fejezete teljességgel ennek a 
&bdquo;szentlelkességnek&rdquo; lesz szentelve.</p><p>&bdquo;<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>A Lélekkel evangelizálók 
kifejezés azt jelenti, hogy az evangelizálók félelem nélkül megnyílnak a
 Szentlélek működése előtt&rdquo;</b></u></span> (nr. 259). Ebben a fejezetben &ndash; írja a pápa &ndash;
 &bdquo;egyszerűen csak néhány megfontolást teszek az új evangelizáció lelke 
kapcsán&rdquo; (nr. 260). Ez a szentlelkes lélek lehet az alapja a megújuló 
lendületnek és elköteleződésnek, amely<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> elválaszthatatlanul 
összekapcsolja az imádságot és a tevékeny munkát (nr. 262). Ehhez 
azonban belső, eleven motivációra van szükség. </b></u></span><br><br>Ferenc pápa ennek kapcsán<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> a következő indítóokok</b></u></span>at sorolja fel:<br>&ndash; <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>A személyes találkozás Jézus üdvözítő szeretetével (nr. 264&ndash;267).<br>
&ndash; A népként való létezés lelki öröme (nr. 268&ndash;274).<br>&ndash; A Feltámadott és az Ő Lelkének titokzatos cselekvése (nr. 275&ndash;280).<br>&ndash; A közbenjárás missziós ereje (nr. 281&ndash;283).<br></b></u></span><br>Mind
 a négy motivációt áthatja a személyesség hitbeli megvalósulása: a 
személyes találkozás az Istennel s az ebből fakadó emberi&ndash;személyközti 
közösség tapasztalata. Mindez elképzelhetetlen a Szentlélek jelenléte, 
hatékony működése nélkül. Ugyanakkor látjuk azt is, saját egyházi 
valóságunk mutatja meg, hogy ezek az egyszerű és magából az evangélium 
szelleméből fakadó pontok<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> komoly kihívást is jelentenek korunk 
keresztényei számára. Hiszen el kell hagynunk az egyénközpontúságot, a 
spirituális önzést, át kell alakulnunk valóban közösségi emberré</b></u></span>, ami 
nem csupán annyit jelent, hogy néha elmegyünk a templomba vagy 
valamiféle közösségi alkalomra, hanem azt, hogy <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>gondolkodásunk, 
érzületünk, egyáltalán önazonosságunk, ember-mivoltunk válik közösségi 
természetűvé</b></u></span>. &bdquo;Olykor érezzük annak kísértését, hogy úgy legyünk 
keresztények, hogy közben távolságot tartunk az Úr sebeitől. Azonban 
<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Jézus azt akarja, hogy megérintsük az emberi nyomorúságot, hogy 
megérintsük a többiek szenvedő testét</b></u></span>. Arra van szükség, hogy 
felhagyjunk a személyes vagy közösségi menedékünk keresésével, amelyek 
azt ígérik, hogy távol tarthatjuk magunkat az emberi dráma 
csomópontjaitól&hellip;&rdquo; (nr. 270). Nem hívő egyének vagyunk, hanem Isten népe!
 Ősélmény, alaptapasztalás ez, amely nélkül nem juthat célba az 
evangelizáció nagy műve, sőt mi magunk is elszegényedünk a hitben.<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> Ha 
azonban felvállaljuk ezt a közösségi identitást, akkor megértjük a nagy 
titkot: &bdquo;Én magam vagyok egy misszió ezen a földön, és ezért vagyok ezen
 a földön&rdquo; </b></u></span>(nr. 273). Ez a kulcs a buzdítás központi üzenetének 
megértéséhez, a személyességben, önnön személyességemben megélt küldetés
 tudata, amely feltárja Isten meghívásának gyönyörű szépségét.<br><br><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Ezen
 az úton segítségünkre van Jézus nagy ajándéka az Ő népének: Szűz Mária,
 akit joggal nevezünk az új evangelizáció csillagának.</b></u></span> &bdquo;Van egyfajta 
máriás stílus az Egyház evangelizációs cselekvésében. Ugyanis<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> minden 
alkalommal, amikor Máriára tekintünk, újra hiszünk a gyöngédség és 
szeretet forradalmi erejében.</b></u></span> Benne meglátjuk, hogy<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> az alázat és 
gyöngédség nem a gyengék, hanem az erősek erénye</b></u></span>, akiknek ahhoz, hogy 
fontosnak érezzék magukat,<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> nincs szükségük arra, hogy rosszul bánjanak a
 másikkal&rdquo; </b></u></span>(nr. 258).<br><br><em>(A dokumentum ismertetését holnap az utolsó résszel folytatjuk és egyben fejezzük be)</em></p><p>Török Csaba/Magyar Kurír</p>Az Evangelii gaudium teljes szövege a Vatikán hivatalos honlapján különféle nyelveken elérhető:</div>