<div dir="ltr"><h1>Evangelii Gaudium - VII. Isten egész népe hirdeti az evangéliumot (nr. 111&ndash;134)</h1>November 26-án a Szentszék sajtótermében bemutatták Ferenc pápa <i>Evangelii Gaudium </i>kezdetű
      apostoli buzdítását, melynek ismertetésére dr. Török Csabát, az   
   Esztergomi Hittudományi Főiskola oktatóját kértük meg. Elemzését napi
      folytatásokban adjuk közre.<div><div><div>        </div>
        </div>
</div>
<p><span style="background-color:rgb(255,255,0)">&bdquo;Az
 evangelizálás az Egyház feladata. Azonban az evangelizálás alanya jóval
 több egy organikus intézménynél és hierarchiánál, hisz az sokkal inkább
 egy nép, amely úton van Isten felé&rdquo;</span> (nr. 111). Ezzel az alapvető, a II.
 Vatikáni Zsinatot visszhangozó meglátással kezdi Ferenc pápa az 
evangélium hirdetéséről szóló III. fejezetet az Evangelii Gaudium című 
apostoli buzdításában.<br><br>Az Egyháznak tudatosítania kell önmagában 
ezt a &bdquo;nép-szerűségét&rdquo;, hiszen így érti meg, hogy <span style="background-color:rgb(255,255,0)">a mindenkit üdvözíteni
 akaró Isten közösségeként neki is minden emberhez, minden néphez szóló 
küldetése van. Hisz Jézus nem elitet akart magának! Ferenc pápa ezért is
 mondaná szívesen a még nem hívőknek: &bdquo;Az Úr téged is hív, hogy része 
légy népének, s ezt nagy tisztelettel és szeretettel teszi!&rdquo; </span>(nr. 113). 
Hogy az Egyházban mindenkinek helye van, az megmutatkozik abban, ahogyan
 a Szentlélek minden kultúra minden emberét képes belefoglalni a 
krisztusi közösségbe. Ezért &bdquo;a kulturális sokféleség nem sebzi meg az 
Egyház egységét&rdquo; (nr. 117). Később a szöveg még kitér arra is, hogy 
emiatt<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> nem csak a személyeket, de a kultúrákat is evangelizálni kell </span>&ndash; 
emiatt<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> fontos az Egyház jelenléte a tudomány, a közgondolkodás, az 
oktatás terén (nr. 132&ndash;134).</span><br><br>Minden kereszténynek meg kell 
értenie, hogy egy ilyen ezerarcú közösség tagja, s hogy osztozik is e 
közösség nagy hivatásában: &bdquo;mindannyian misszionárius tanítványok 
vagyunk&rdquo; (nr. 119&ndash;121). Ennek a keresztség szentsége az alapja. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">&bdquo;Minden 
megkeresztelt, akármilyen egyházi funkciója vagy hitismeretekben való 
jártassága legyen is, az evangelizáció aktív alanya.</span> Helytelen lenne egy
 olyan elképzelésre gondolnunk, miszerint szakképesített munkások viszik
 előre az evangelizációt, miközben a nép többi tagja egyszerűen csak 
befogadja a cselekedeteiket&rdquo; (nr. 120).<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> Minden keresztény el kell hogy 
kötelezze magát a Krisztus melletti tanúságtételre.</span><br><br>Az 
evangelizáció terén<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> külön fejezetet szentel a pápa a népi vallásosságnak</span>
 (nr. 122&ndash;126), ebben ugyanis &bdquo;meg lehet ragadni azt a módot, ahogyan a 
megkapott hit megtestesült egy kultúrában, és folyamatosan továbbadja 
magát&rdquo; (nr. 123). Bár egyes katolikusok gyanakodva tekintenek a népi 
vallásosságra (s e tendencia felerősödött a II. Vatikáni Zsinat után), 
Ferenc pápa VI. Pál szavaival arra hív, hogy<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> fedezzük fel újra ennek a 
jámborságnak az erejét: a népi vallásosság ugyanis &bdquo;olyan Isten-szomjat 
nyilvánít ki, amelyet csakis az egyszerűek és szegények ismerhetnek&rdquo;</span> 
(uo.). Ferenc ezért is kéri, hogy &bdquo;a jó Pásztor tekintetével&rdquo; 
közelítsünk e jámborsághoz (nr. 125), amelynek kifejezési formái &ndash; mint 
fogalmaz &ndash; loci theologici, azaz teológiai források (nr. 126).<br><br>Az
 evangélium hiteles meghirdetésének további tényezője <span style="background-color:rgb(255,255,0)">a személyesség</span>, 
amelynek meg kell jelennie az Egyház missziós átalakulásában. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">A 
prédikáció első pillanata ugyanis &bdquo;a személyes párbeszéd, amelyben a 
másik kifejezi és megosztja örömeit, reményeit, aggodalmait </span>szeretteiért
 és számos dologért, ami megtölti szívét&rdquo; (nr. 128) &ndash; mintha csak a <i>Gaudium et spes</i>
 kezdetű zsinati lelkipásztori konstitúció bevezetőjének szavait 
hallanánk, az evangelizációra alkalmazva. <span style="background-color:rgb(255,255,0)">Ez a személyesség azonban csak
 akkor válik éltetővé és termékennyé, ha a Szentlélek karizmái válnak 
hatékonnyá benne, </span>hiszen &bdquo;a személyek és közösségek közötti 
különbözőségek olykor fárasztóak lehetnek, ám a Szentlélek, aki az 
eredete ennek a sokféleségnek, mindenből ki tud hozni valami jót, és át 
tudja azt alakítani evangelizációs dinamizmussá, amely a vonzás által 
cselekszik&rdquo; (nr. 131). Ezért az emberi arcú egység, &bdquo;<span style="background-color:rgb(255,255,0)">az uniformizálás és
 az egyneműsítés bevezetése&rdquo; (uo.) nem segít semmit az Egyház 
küldetésében &ndash; a Lélekre van itt szükség!</span></p><br><h1>Evangelii Gaudium - VIII. A homília, a prédikáció (nr. 135&ndash;175)</h1>          
                                        
        
        
          

  
  
  
      
  
  
    <div>
    <div>
            <div>
                    <p>November 26-án a Szentszék sajtótermében bemutatták Ferenc pápa <i>Evangelii Gaudium </i>kezdetű
       apostoli buzdítását, melynek ismertetésére dr. Török Csabát, az  
     Esztergomi Hittudományi Főiskola oktatóját kértük meg. Elemzését 
napi       folytatásokban adjuk közre.</p>        </div>
        </div>
</div>
<p>Az
 Evangelii Gaudium kezdetű apostoli buzdítás szerkezeti középpontjában a
 <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>homília, az igehirdetés kiemelt formája</b></u> áll. Ezek a pontok olyan 
mélyrehatóak, annyira alaposan járják körül a prédikálás gyakorlatát <u><b>(az
 előkészületektől kezdve a megvalósuláson át egészen az egyházi hatások 
elemzéséig</b></u>), hogy ennek a szakasznak tananyaggá kell válnia a 
szemináriumokban, egyfajta mini-kézikönyvül kell szolgálnia a prédikálás
 mindennapos gyakorlatában élő papság számára.<br><br>A pápa legelőször<u><b> a
 homília koordinátái</b></u>t vázolja fel. Nem egyszerű &bdquo;prédikálásról&rdquo;, szent 
témáról szóló beszédről van itt szó. <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>A homília egyedi műfaj, minőségileg
 több mint egy átlagos értelemben vett igehirdetés vagy szentbeszéd</b></u>. Az 
első alapvető meghatározója a liturgikus kontextus (nr. 137&ndash;138): ez 
determinálja tartalmát (vagy a szentírási szakaszok, vagy a liturgikus 
szövegek), de a szóhasználatát, &bdquo;módszertanát&rdquo; is. &bdquo;A homília nem lehet 
egy szórakoztató látványosság, <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>nem felel meg a médiaforrások 
logikájának, hanem át kell tüzesítenie, értelemmel kell megtöltenie a 
liturgikus ünneplést&rdquo;</b></u> (nr. 138). Épp a liturgia kerete okán rövidnek 
kell lennie, nem hasonlíthat előadáshoz vagy hittanórához, nem keverhető
 össze a bibliaórával vagy a katekézissel. Ha önállósodik, 
terjedelmében, tartalmában vagy stílusában kiválik a liturgia egészének 
szövetéből, akkor elfelejti az alapkövetelményt: az ünneplés &bdquo;részei 
közötti harmóniát és annak ritmusát&rdquo; (uo.). Emellett a prédikációban <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>nem
 a dörgedelmes, vagy éppen okos, kioktató pap szólal meg, hanem az 
Egyház mint anya</b></u> &ndash; aki éppen ezért (a pápa szójátékával élve) 
&bdquo;anya-nyelvet&rdquo; beszél a homíliában (nr. 139), egyfajta anyai kultúrát 
valósít meg. Csak így válhat a szentbeszéd olyan megszólalássá, amely 
valóban képes lángra gyújtani a szíveket. Emellett persze szükség van a 
homília inkulturációjára is, hogy így végül &bdquo;az evangéliumi üzenet 
szintézisét, s ne különválasztott gondolatokat vagy értékeket&rdquo; 
közvetítsünk (nr. 143).<br><br>A következő szakasz (nr. 145&ndash;159) 
alapvetően a prédikáló papságnak szól, s a felkészülés, az előkészítés 
szempontjait vizsgálja, melyek e helyen csak felsorolásszerűen említünk 
meg: a Szentlélek segítségül hívása, az igazság szolgálata (vagyis a 
szentírási szakaszok üzenetének figyelmes és alázatos feltárása), a Szó 
személyessé tétele (vagyis a prédikátor személyes eggyé válása az 
Igével), a lelki olvasás/értelmezés (vagyis nem pusztán nyelvi-teológiai
 szövegelemzés), a nép meghallgatása (vagyis a készség arra, hogy a 
hívők valóságára reflektáljunk) és a pedagógiai eszközök alkalmazása (a 
képek, példák alkalmazása, a helyes nyelvezet, a pozitív tónus). Csak 
így tehetünk eleget VI. Pál intésének: &bdquo;sokat várnak ettől a 
prédikációtól, s azért teremnek gyümölcsöt belőle, mert egyszerű, 
világos, közvetlen és megfelelő&rdquo; (nr. 158).<br><br>Az evangelizáció 
kapcsán természetesen nem hallgathatunk a kérügmáról, vagyis az 
evangélium első, apostoli meghirdetésének a fontosságáról.<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> Nem csak a 
homíliában, de a katekézisben, hitoktatásban is kérügmatikusnak kell 
lenni: azaz mindig az üzenetre, a lényegre kell összpontosítani, s azt 
egyszerű szavakkal, tanúságtevő magatartással</b></u> kell átadni. Emellett a 
katekézis terén fontos még<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> a misztagógikus, a misztériumokba (értsd: 
szentségekbe, szentségi életbe) bevezető szemlélet.</b></u> Enélkül semmilyen 
hitoktatás nem ér semmit. Hisz a lényeg ez: &bdquo;a nevelési tapasztalat 
szükségszerű lépcsőzetes előrehaladása, amelyben közreműködik az egész 
közösség, és a keresztény beavatás liturgikus jeleinek megújult 
értékelése&rdquo; (nr. 166). Azaz: a jó homília és hitoktatás belesző a 
közösség szentségi életébe, valóban eleven vesszővé tesz a szőlőtőn.<br><br>Ezért
 is fontos, hogy&nbsp;<b><u></u></b> &ndash; barát<b><u>minden egyes személy vezetést, kísérést kapjon az 
útján, amely adott esetben egészen személyes kell, hogy legyen. Emellett
 tudatosítanunk kell önmagunkban, hogy nem csak a prédikálás és a 
hitoktatás, de az egész keresztény lét <span style="background-color:rgb(255,255,0)">a Szentírás szüntelen 
olvasásából, tanulmányozásából táplálkoziki, közvetlen, 
bensőséges viszonyt kell kialakítanunk a Bibliával,</span></u></b> hisz enélkül nem 
lehetünk misszionáriusok (nr. 175).</p><p><i>(A dokumentum ismertetését holnap folytatjuk)</i></p><p>Török Csaba/Magyar Kurír</p><h1 class="">Evangelii gaudium - IX. Az evangelizáció társadalmi vetülete &ndash; a szegények (nr. 177&ndash;216)</h1>
November 26-án a Szentszék sajtótermében bemutatták Ferenc pápa <em>Evangelii gaudium </em>kezdetű
      apostoli buzdítását, melynek ismertetésére dr. Török Csabát, az   
   Esztergomi Hittudományi Főiskola oktatóját kértük meg. Elemzését napi
      folytatásokban adjuk közre.<div class=""><div class=""><div class="">        </div>
        </div>
</div>
<p>Az
 Evangelii gaudium kezdetű apostoli buzdítás IV. fejezete<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b> az 
evangelizáció társadalmi vetületei</b></u>vel foglalkozik. Ez a 
legterjedelmesebb rész a szövegben, s ez is mutatja, hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>ezen a téren 
milyen fordulatra, megújulásra van szükség az Egyházban.</b></u> Természetesen 
ennek az egész folyamatnak csakis az előzőek során említett kérügma 
lehet az alapja, hiszen a hitünk arra adott válasz, és <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>az egész 
evangelizáció végcélja, Isten Országa</b></u> is abban tárul fel előttünk. Mivel
 pedig az Országnak ez az örömhíre nem csak megszólítja, de át is 
alakítja az embert minden kapcsolatával, viszonyával egyetemben, 
szükségszerűen társadalmi vetülettel is bír: <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>&bdquo;&hellip;senki sem kívánhatja 
tőlünk, hogy a vallást a személyek titkos belső világába utaljuk, a 
társadalmi és nemzeti életre való mindenféle kihatás nélkül, anélkül, 
hogy aggódnánk a civil társadalmi intézmények üdve felől, anélkül, hogy 
megnyilatkoznánk azon kérdések kapcsán, amelyek érdeklik az 
állampolgárokat&rdquo; </b></u>(nr. 183).<br><br>Ennek a &bdquo;társadalmiságnak&rdquo; <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>elsődleges
 eleme a szegények melletti elköteleződés </b></u>&ndash; egy olyan hívő 
alap-magatartásforma, amelynek tettekre váltásában Jorge Mario Bergoglio
 mindig is jeleskedett: mind jezsuitaként, mind Buenos Aires 
főpásztoraként a favellákban, a nyomortelepeken. Hogy korunk helyzetét 
leírja, a pápa bibliai képet használ fel: a zsidó nép Egyiptomban 
Istenhez kiáltott, s Isten meghallotta az ő kiszolgáltatott és 
kétségbeesett kiáltásukat (vö. Kiv 3,7&ndash;8.10). Aki hívő ember, az egyesül
 Istennel minden egyes emberi kiáltás meghallásában &ndash; &bdquo;Az Egyház 
felismerte, hogy e kiáltás meghallásának szükségessége magának a 
kegyelemnek a megszabadító működéséből fakad, amelyet mindannyiunkban 
kifejt, ezért <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>nem csak párak számára fenntartott küldetésről van szó&rdquo;</b></u> 
(nr. 188). Az egész Egyháznak, <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>minden kereszténynek radikálisan 
szolidárissá kell válnia minden emberrel, minden emberi fájdalommal, 
szenvedéssel, nyomorral, sőt minden néppel is, amelynek a kiáltása sok 
ezer szájból hangzik fel.</b></u> <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>Ha ezt nem valósítjuk meg, akkor hűtlenné 
válunk az evangéliumhoz, s bizony &ndash; a páli szófordulattal élve (vö. Gal 
2,2) &ndash; hiába fáradozunk, fölöslegesen &bdquo;futunk&rdquo;</b></u>. Az erre vonatkozó 
hitbeli tanítás &bdquo;annyira világos, annyira közvetlen, annyira egyszerű és
 beszédes, hogy semmiféle egyházi értelmezésnek nincsen joga 
relativizálni azt&rdquo; (nr. 194).<br><br>Így <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>tehát Isten népének rá kell 
ébrednie arra, hogy a szegényeknek kivételes helye van a soraiban.</b></u> Ez 
nem jelentheti azonban csupán azt, hogy olykor anyagi segítséget 
nyújtunk &ndash; bár ez hasznos támogatás, önmagában mégis kevés a hit 
szempontjából. &bdquo;Elköteleződésünk nem kizárólag a segítségnyújtás és 
támogatás akcióiban vagy programjaiban áll, a Szentlélek <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>nem féktelen 
aktivitást indít el bennünk, hanem elsősorban a másik felé forduló 
odafigyelést,</b></u> &raquo;akit önmagunkkal teljesen egynek tekintünk&laquo;&rdquo; (nr. 199). 
<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Ha ez nincs meg bennünk, akkor nem sokat ér a pénzadomány. </b></u>Ferenc pápa 
kifejezetten kemény hangon szól a katolikusokhoz: &bdquo;fájdalommal kívánom 
kijelenteni, hogy <u style="background-color:rgb(213,166,189)"><b>a legnagyobb diszkrimináció, amely a szegényeket 
sújtja, a lelki odafigyelés hiánya&rdquo;</b></u> (nr. 200). Ez azért fájdalmas, mert a
 szegények lelke kivételesen nyitott Istenre és az evangéliumra &ndash; de mi 
egyáltalán nem törődünk ezekkel a lelkekkel. <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Nem csak a szegények 
megélhetésére, de az üdvösségükre is gondot kell viselnünk</b></u>. A pápa 
szomorú szívvel mondja ki: &bdquo;Félek, hogy ezek szavak is csupán néhány 
kommentár tárgyát képezik majd, s nem lesz valódi gyakorlati 
következményük&rdquo; (nr. 201). <br><br>Valóban, az Evangelii gaudium 
lélekben, látásban, életben, gyakorlatban akar megújítani minket. Ha 
csak nagyokat beszélünk a buzdításról, konferenciákon, könyvekben és 
okoskodó szószaporítások során vizsgálgatjuk, mint a lepkegyűjtő a 
hálójába került zsákmányt, akkor Ferenc pápa kezdeményezése kudarcot 
vall bennünk. <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Át kell alakulnunk. Milyenné? &bdquo;Kicsikké, de erősekké Isten
 szeretetében&rdquo; </b></u>(nr. 216). Hisz &bdquo;minden keresztény meghívást nyert arra, 
hogy gondot fordítson azon nép és világ sebesültségére, amelyben élünk&rdquo; 
(uo.).</p><p><em>(A dokumentum ismertetését holnap folytatjuk)</em></p><p>Török Csaba/Magyar Kurír</p><p></p><p></p><h1 class="">Evangelii gaudium - X. Az evangelizáció társadalmi vetülete &ndash; a közjó és a béke (nr. 217&ndash;237)</h1>
          
                                        
        
        
          

  
  
  
      
  
  
    <div class="">
    <div class="">
            <div class="">
                    <p>November 26-án a Szentszék sajtótermében bemutatták Ferenc pápa <em>Evangelii gaudium </em>kezdetű
       apostoli buzdítását, melynek ismertetésére dr. Török Csabát, az  
     Esztergomi Hittudományi Főiskola oktatóját kértük meg. Elemzését 
napi       folytatásokban adjuk közre.</p>        </div>
        </div>
</div>
<p>A
 Szentírás <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a Szentlélek adományai között kiemelt helyen</b></u> jelöli meg <font size="4"><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a 
béké</b></u></font>t (vö. Gal 5,22). Társadalmi szinten ez soha nem fogható fel 
&bdquo;irénzimusként, az erőszak puszta hiányaként, amelyet az egyik 
csoportnak a másik fölé helyezésével érnek el&rdquo; (nr. 218). A béke a 
köznyelvben ugyanis túl sokszor jelenti a szegények elhallgattatását, az
 erősek és privilegizáltak nyugalmát, valamiféle felülről vezérelt 
elfojtást, amely kiiktatja azokat a hangokat, amelyek zavarják a 
&bdquo;nagyokat&rdquo; (uo.). E kérdés kapcsán <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Ferenc pápa meglepő nyíltsággal és 
közvetlenséggel, keménységgel szól.</b></u><br><br>Gondolatmenetének azonban van
 teológiai mélysége is. Együttesen vizsgál ugyanis két fogalmat: <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a 
teljességet és a határt,</b></u> a korlátot. Az első mindig időben érkezik el, a
 jövő felé irányít &ndash; a másik a jelenben van. Az első az időre, a második
 a térre vonatkozik. Márpedig &ndash; a hitbeli szemlélet alapján, így 
megközelítve a dolgokat &ndash; az idő felette áll a térnek. Mit is jelent ez?
 &bdquo;&hellip;azzal kell foglalkoznunk, hogy folyamatokat indítunk el, s nem azzal,
 hogy tereket birtoklunk&rdquo; (nr. 223). <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>A jövő, a teljesség a vezérfényünk,
 nem az itt és most uralma.</b></u><br><br>Ugyanilyen alapelv az egység elsősége
 a konfliktussal szemben, amire az Egyháznak mintát kell adnia: 
&bdquo;&hellip;lehetséges a közösség kialakítása a különbözőségben&rdquo;, aminek 
előfeltétele, hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>&bdquo;túlhaladjunk a konfliktusos felszínen, s a másik 
embert a legmélyebb méltóságában szemléljük</b></u>&rdquo; (nr. 228). <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Ez az evangélium
 útja, az igazi béke útja</b></u>. &bdquo;A béke hirdetése nem egy kialkudott békére 
vonatkozik, hanem azt a meggyőződést hirdeti, hogy <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>a Lélek egysége 
harmóniába kapcsol össze minden különbözőséget</b></u>&rdquo; (nr. 230). Ferenc pápa 
alapelvei sorában ott találjuk még a következőket: a valóság fontosabb 
az ideánál (nr. 231&ndash;233), az egész felette áll a résznek (s nem azonos a
 részek puszta összegével, minőségileg több annál, nr. 234&ndash;237).<br><br>Mi
 bontakozik ki itt a szemeink előtt? Egy dinamikus, a lelkipásztori élet
 gyakorlatában, tapasztalatában megérlelt, valóban katolikus (azaz egész
 szerinti, a teljeset a szem előtt tartó) társadalomszemlélet<font size="4"><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>. Egy olyan
 pápa tanítása, aki megismerte a borzalmas jobboldali diktatúrát, de 
utána része volt a politikai liberalizmus hitellenességében is. Aki 
átélte a jólét, de a gazdasági összeomlás, az államcsőd korszakait is. 
Megismerte a helyi problémák világát, s ezzel együtt a globalizáció 
veszélyeit is. Így forrott ki benne a legjobb, a legértékesebb 
&bdquo;keresztény realizmus&rdquo;, </b></u></font>amelynek alapelvét megtalálhatjuk az apostoli 
buzdítás szövegében: &bdquo;<u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>A valóság felette áll az ideának. Ez a kritérium 
az Ige megtestesüléséhez s gyakorlatba való ültetéséhez kötődik (&hellip;) A 
valóság, a már megtestesült és folyton újra megtestesülni akaró Ige 
kritériuma lényegi fontosságú az evangelizáció számára&rdquo;</b></u> (nr. 233). Ezen 
alapelv miatt olvassuk az Egyház történelmét kegyelem-történetként, &bdquo;az 
üdvösség történeteként&rdquo; is. De ami még fontosabb: &bdquo;&hellip;ez a kritérium <font size="4"><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>arra 
ösztönöz minket, hogy gyakorlatra váltsuk az Igét, végbevigyük az 
igazságosság és szeretet tetteit, amelyekben az Ige termékennyé lesz&rdquo;</b></u></font> 
(uo.). Enélkül csak homokra építenénk, s minden (bármily szépnek tűnő) 
evangelizációs dinamizmus szükségszerűen terméketlen lenne.<br><br><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>Ha a 
kereszténység valóban átalakul e négy kritérium (időbeliség&ndash;jövő felé 
fordulás, egység, valóság, egész-szerűség) szerint, akkor hiteles tanúja
 lesz Krisztus evangéliumának. </b></u>Ezzel pedig szükségszerűen együtt jár az 
is, hogy mind jobban be fogja tölteni azt a szerepét a világban, a 
társadalomban, amelyet Jézus maga jelölt ki számára: kovász, só, 
világosság lesz. S ha ez megtörténik, akkor az Ország örömhíre valóban 
eljut az emberi valóság legtávolabbi szegleteibe, <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>s megszüli Isten 
csodálatos ajándékát:</b></u> a <font size="4"><u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>békét.</b></u></font></p><p><em>(A dokumentum ismertetését holnap folytatjuk)</em></p><p>Török Csaba/Magyar Kurír</p></div>