<div dir="ltr"><h1 class="">Evangelii Gaudium - V. A közösségi elköteleződés krízise (nr. 50&ndash;75)</h1><div class="">
    <div class="">
            <div class="">
                    <p><u><b>N</b></u><u><b>ovember 26-án a Szentszék sajtótermében bemutatták Ferenc pápa <em>Evangelii Gaudium </em>kezdetű
     apostoli buzdítását, melynek ismertetésé</b></u>re dr. Török Csabát, az    
 Esztergomi Hittudományi Főiskola oktatóját kértük meg. Elemzését napi  
   folytatásokban adjuk közre.</p>        </div>
        </div>
</div>
<p>&bdquo;Nem a pápa feladata, hogy részletes és teljes elemzést nyújtson a kortárs valóságról&rdquo; &ndash; olvassuk Ferenc pápa <em>Evangelii gaudium</em>
 kezdetű apostoli buzdításában (nr. 51). Mindazonáltal elengedhetetlen &ndash;
 épp a szüntelenül új evangelizációs dinamika okán &ndash;, hogy Róma püspöke 
reflektáljon a dolgok jelen állására, s ezáltal segítsen megtalálni a 
helyes utakat krisztusi küldetésünk beteljesítésére.<br><br>Ennek során 
először a nehézségekkel szembesülünk. Ezek közül az elsőt igen drámai 
módon nevezi nevén a pápa: &bdquo;Ahogyan a &raquo;Ne ölj!&laquo; parancs világos határt 
jelöl ki az emberi élet értékének biztosítására, úgy ma ki kell 
jelentenünk: &raquo;Nemet mondunk a kizáráson és az egyenlőtlenségen alapuló 
gazdaságra!&laquo;&rdquo; (nr. 53)<span style="background-color:rgb(255,255,0)">. Napjainkra az ember is fogyasztási cikké vált, s
 a &bdquo;jóléti társadalmak&rdquo; polgárai elvesztették az együttérzés képességét.</span>
<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> Mindenki önmagával van elfoglalva, s fel sem merül benne, hogy felelős 
lenne a másikért. &bdquo;A jóléti társadalom elkábít minket, </span>s nyugtalanok 
leszünk, ha a piac olyasmit kínál fel, amit még nem vásároltunk meg, 
miközben a lehetőségek hiánya miatt derékba tört életek csak olyanok 
számunkra, mint valami látványosság, ami egyáltalán nem zavar minket&rdquo; 
(nr. 54).<br><br><span style="background-color:rgb(255,255,0)">E jelenségek mögött a pénz újfajta bálványimádása áll 
(nr. 55&ndash;56), amelynek vészes kórtünete a tény, miszerint kevesek 
bevételei hatványozottan nőttek az elmúlt években, míg &bdquo;a többség egyre 
távolabb kerül a boldog kisebbség jólététől&rdquo; </span>(nr. 56). Végül a pénz már 
nem szolgálja az embert, hanem kormányozza őt. Elkerülhetetlen a 
pénzügyi reform, aminek kapcsán Ferenc kemény hangot üt meg a 
politikusokkal szemben, de rögtön hozzá is teszi: &bdquo;<span style="background-color:rgb(255,255,0)">A pápa mindenkit 
szeret, a gazdagokat és a szegényeket is, de Krisztus nevében az a 
kötelessége, hogy emlékeztessen: a gazdagoknak segíteniük, tisztelniük 
és támogatniuk kell a szegényeket&rdquo; (nr. 58).</span> A kulcsszó mindebben: a 
szolidaritás. Ez megköveteli azt is, hogy nemet mondjunk az erőszakot 
eredményező egyenlőtlenségekre &ndash; erre egyre kevésbé képesek a fejlett 
országok, ideológiákat találva ki arra, miért érdemlik meg a szegények a
 sorsukat.<u><b> &bdquo;Egyesek egyszerűen örömtelien megelégszenek azzal, hogy a 
szegényeket s a szegény országokat teszik meg rossz sorsuk felelőséül 
(méltánytalanul általánosítva), s úgy vélik, egy olyan &raquo;oktatás&laquo; jelenti
 a megoldást, amely megnyugtatja a szegényeket, s háziasított és békés 
lényekké alakítja át őket&rdquo; </b></u>(nr. 60).<br><br>Ugyancsak nagy kihívást 
jelent a kortárs kultúra, amelyben &bdquo;az első helyet a külsődleges, a 
közvetlen, a látható, a gyors, a felszínes, az esetleges foglalja el&rdquo; 
(nr. 62). Ezért &bdquo;Elodázhatatlan kötelességünk a kultúrák evangelizálása 
az Evangélium inkulturációjáért&rdquo; (nr. 69). Emellett fontos, hogy<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> 
szeretetteljesek és befogadók legyenek a közösségeink, a lelkipásztori 
gondoskodásunk kiterjedjen a legszegényebbekre is, s megvalósítsunk 
egyfajta &bdquo;misztikus ragaszkodást a hithez&rdquo; a vallási pluralizmus 
szövegkörnyezetében (nr. 70).</span><br><br>A buzdításnak ezt a részét egy 
érdekes meglátással zárja a pápa: elemzi<span style="background-color:rgb(255,255,0)"> a városi kultúrák kihívásait 
(nr. 71&ndash;75). Napjainkra a nagyváros olykor egyenesen negatív szóvá vált,
 miközben a Bibliában pozitív a jelentése: ez a közösség, a találkozás, a
 biztonság helye &ndash; még utunk végén is egy nagyváros: a mennyei 
Jeruzsálem vár ránk. </span>Ezért <u style="background-color:rgb(255,255,0)"><b>meg kell szeretnünk a várost, meg kell 
találnunk benne az istenkapcsolat új módjait.</b></u> &bdquo;Ha a maga mélységeivel 
együtt megéljük azt, ami emberi, s a tanúságtétel kovászaként lépünk be a
 kihívások szívébe bármely kultúrában, bármely városban, akkor az jobbá 
teszi a keresztényt és megtermékenyíti a várost&rdquo; (nr. 74).</p><p><em>(A dokumentum ismertetését holnap folytatjuk)</em></p><p>Török Csaba/Magyar Kurír</p>Az Evangelii Gaudium teljes szövege a Vatikán hivatalos honlapján különféle nyelveken elérhető:</div>