<div dir="ltr"><h1 class="">Szent Márton ünnepe</h1>          
                                        
        
        
          

  
  
  
      <div class="">
              <span class="">
          2013. 11. 11. 09:46</span></div>
  
  
    <div class="">
    <div class="">
            <div class="">
                    <p>Szent Márton a középkor egyik legnépszerűbb 
szentje volt. Ünnepéhez, mely gazdasági határnap is volt, számos 
népszokás és hiedelem kapcsolódott.</p>        </div>
        </div>
</div>
<p><u><b>Márton tours-i püspök</b></u> <u><b>Pannóniában született 316 táján, 397-ben halt 
meg. <br></b></u></p><p><u><b>Katona volt, mielőtt a seregek Urának hívását meghallotta volna.</b></u> 
<u><b>Elbocsátási kérelmé</b></u>t <u><b>a császár gyávaságnak bélyegezte</b></u>. A legenda szerint
 Márton erre így válaszolt: &bdquo;Ha kérésemet gyávaságnak becsmérled és nem 
hitnek, hát holnap majd védtelenül odaállok a csatasor elé és Jézus 
nevében, a kereszt jelével, pajzs és sisak nélkül áthatolok az 
ellenségen.&quot; Így is történt.</p><p></p><p><u><b>Márton
 kultusza</b></u> bizonyára <u><b>már a honfoglalás előtt is</b></u> virágzott Pannónia 
földjén.<u><b> Tiszteletét Szent István is felkarolta</b></u>: zászlaira a hadverő 
Márton képét festette. Szent Márton <u><b>Szűz Mária után az ország patrónusa 
(patronus regni)</b></u> lett. A szabolcsi zsinat (1093) ünnepét nyilvánossá 
tette és háromnapos előkészülettel is hangsúlyozta.</p><p>A magyar 
kereszténység bölcsője,<u><b> a pannonhalmi bencés apátság Szent Márton 
tiszteletére épült a róla elnevezett hegyen</b></u>, ahol az egyik hagyomány 
szerint a szent született.</p><p>A kutatások azóta tisztázták, hogy 
Márton <u><b>szülővárosa Savaria,</b></u> vagyis <u><b>Szombathely</b></u>. Az itteni, többszörösen 
átépített Szent Márton-templomról, a régebben különálló Szentmárton falu
 templomáról bebizonyosodott, hogy egyes részleteiben talán csakugyan 
Márton szülőházának alapjaira épült. Az előtte lévő kutat már a 
középkorban Szent Márton kútja néven emlegették. Eszterházy Pál szerint 
ennek vizével keresztelték meg &bdquo;dicsőséges Szent Mártonunkat&rdquo;.</p><p>A 
helyi kultusz híre az Udvarba is eljutott. <u><b>II. Ferdinánd Szombathely 
városát </b></u>a királyi kincstárnak járó<u><b> minden rendes és rendkívüli adó 
fizetése alól </b></u>minden időkre<u><b> fölmentette, de </b></u>egyben<u><b> kötelezte is, hogy 
Márton ünnepén gondoskodjék a szegényekről.</b></u></p><p><strong>Márton napja a néphagyományban</strong></p><p>Szent Márton ünnepe jeles nap <u><b>a néphagyományban</b></u> is, hozzá sok szokás, jövendölés kapcsolódott.</p>
<p>A
 középkor óta határnap volt<u><b> Márton nap</b></u>ja: <u><b>a gazdasági év kiemelkedő 
zárónapja</b></u>.<u><b> A jószág e nap táján került be télre az istállóba</b></u>. <u><b>A 
pásztorok, </b></u>főleg az ország nyugati részein, <u><b>ezen a napon számoltak el 
szolgálatukkal</b></u>.</p><p><em>&bdquo;&hellip;meghoztam Szent Márton püspök vesszejét&rdquo;</em></p><p>Szent
 Mártont már a középkorban a jószág egyik jeles patrónusaként tisztelték
 hazánkban. Ünnepéhez kapcsolódik <u><b>a pásztorjárás és vesszőzés 
hagyománya</b></u>, mely főként a Dunántúlon, valamint a szomszédos burgenlandi 
és a távolabbi németség körében ismeretes.&nbsp;</p><p>Ennek eredete egy 
répcevidéki legendára vezethető vissza, mely szerint egyszer disznóvész 
dúlt, és az egyik pásztor bement Szombathelyre Mártonhoz segítségért 
könyörögni. Álmában a szent püspök fehér nyírfaágat adott neki, hogy 
ezzel vesszőzze meg a beteg jószágot, és így majd meggyógyul.</p><p></p><p><u><b>Márton
 napján</b></u> ezért a nyugat-dunántúli falvak<u><b> pásztorai házról házra jártak, 
hosszú, lehetőleg dús lombozatú nyírfavesszőkkel. Ezek közül egyet-egyet
 a gazdának adtak, akik ezzel hajtották ki tavasszal első ízben a 
disznókat a legelőre. Ha sok lomb volt a vesszőn, az jó szaporulatot 
ígért.</b></u> A vessző átadásakor köszöntőt mondtak:<em>&nbsp;&quot;Adjon Isten jó estét,
 meghoztam Szent Márton püspök vesszejét. Annyi malacuk legyen, mint 
ahány ága-boga van. Adja Isten, hogy több Szent Márton-napot is 
megélhessünk, s erőben, egészségben eltölthessünk, nem ilyen búval, 
bánattal. Több örvendetesebb napokat adjon Isten, adjon bort, búzát, 
békességet, s lelkünknek örök üdvösséget!&quot;</em></p><p>A frissen vágott, 
zöldellő ág archaikus gonoszűző, termékenységvarázsló eszköz, amelynek 
használatával többek között György, Katalin, Borbála és aprószentek 
napján is találkozunk.</p><p><u><b>A köszöntő pásztoroknak</b></u> minden háztól<u><b> 
szentmárton-rétes vagy mártongaras</b></u> járt. Járandóságát nem egyszerre 
szedte össze, hanem beosztotta. Újévig is eltartott, amíg minden háztól 
megkapta. A hosszúperesztegi gazdasszony <u><b>azért sütött ezen a napon 
rétest, hogy</b></u> &ndash; mint a faluban mondogatták &ndash; <u><b>Szent Márton köpönyegét 
kinyújtsa</b></u>, és így az ő könyörületességéből a család ne szűkölködjék, és 
másokon is tudjon segíteni.</p><p><em>&bdquo;Aki Márton napján libát nem eszik&hellip;&rdquo;</em></p><p>Egy
 régi deák mondás szerint <u><b>ludat ettek, bort ittak</b></u> a szent püspök 
ünnepén, amely <u><b>az óév utolsó nagy jeles napja</b></u> volt, <u><b>mert adventtel már 
az új esztendő kezdődött.</b></u></p><p>A lakomák célja volt, hogy egész 
esztendőben bőven ehessenek, ihassanak, illetve az is magyarázza a nagy 
áldomásozást, hogy advent a karácsonyt megelőző negyvennapos böjti 
időszak volt. Márton napja Bod Péter szerint <u><b>amolyan második farsang i</b></u>s 
volt a régieknél: sült ludat ettek és újbort ittak. Ezzel függ össze a 
múlt század végén még élő mezőkövesdi matyó hagyomány: <u><b>a lakodalmakat az
 igazi nagyfarsang mellett Márton-nap táján ülték.</b></u></p><p></p><p>A<u><b>
 Szent Márton lúdja voltaképpen régi római étkezési szokásnak és 
hagyománynak későbbi továbbélése</b></u>. Ehhez kapcsolódott a legenda: Márton 
alázatból a ludak óljába bújt, hogy ne válasszák püspökké. A libák 
azonban hangjukkal elárulták őt.</p><p>Ezért Márton napjának &ndash; főleg 
Dunántúl &ndash; a frissen tömött lúd vált az ünnepi eledelévé. A szombathelyi
 egyházmegye kispapjai a szent patrónus napján hagyományosan Márton 
lúdját ettek és bort ittak rá.&nbsp;</p><p>Écs falu regulája szerint: &bdquo;<u><b>Aki 
Márton napján libát nem eszik, egész éven át éhezik</b></u>.&quot; Hasonló Zalalövő 
tanítása is: &bdquo;Aki Márton napján ludat nem eszik, ehetik az bármit, mégis
 éhezik.&quot; A mondás azok figyelmeztetésére szolgálhatott, akik nem adták 
meg a szentnek az őt megillető tiszteletet.&nbsp;</p><p><u><b><em>&bdquo;A bornak Szent Márton a bírája&rdquo;</em></b></u></p><p><u><b>Márton
 napjára általában megforr az újbor.</b></u> Ekkor kóstolták meg, ide 
kapcsolódik a mondás: A bornak Szent Márton a bírája. A régi céhvilágban
 a jól dolgozó egri mesterlegényre mondták: megérdemli a Márton poharát.
 A város borából áldomásbor járt neki.</p><p><em>&bdquo;Márton napján, ha a lúd jégen áll&hellip;&rdquo;</em></p><p><u><b>Márton
 napja már a telet jelzi.</b></u> Nemcsak lúdjának mellcsontjából, hanem 
ünnepének időjárásából is<u><b> következtettek a télre, jövő évi időjárásra, 
termésre.</b></u></p><p>Már Apáczai Csere Jánosnál olvassuk: &bdquo;Ha a Márton napja 
ködös, zűrzavaros tél lészen, ha peniglen hideg, száraz tél. Ha a lúd 
mellcsontja világos, hó jön, ha fekete, eső.&rdquo; Bod Péter szerint a Szent 
Márton Napjáról is szoktak jövendölni a parasztok: <u><b>&bdquo;Ha tisztába mégyen 
le a Nap, kemény tél, ha homályba, lágy tél lészen.&quot;</b></u></p><p></p><p>A&nbsp;Somlóvidéken&nbsp;erre
 a napra&nbsp;várták az első havat. Úgy mondogatták, <u><b>ha Márton fehér lovon 
jön, enyhe tél, ha pedig barnán, azaz ha nem esik hó, akkor kemény tél 
várható.</b></u> Endrőd népének nyilván kalendáriumi eredetű regulája: <u><b>&bdquo;Márton 
napján, ha a lúd jégen áll, akkor karácsonykor vízben botorkál.&quot;</b></u></p><p>Források: Bálint Sándor: <em>Ünnepi kalendárium II.</em>, <em>Magyar Néprajzi Lexikon</em>, <em>Magyar Néprajz VII.</em></p>Magyar Kurír</div>