<div dir="ltr"><div><a href="http://hetivalasz.hu/jegyzet/etikus-bankolas-66226/" target="_blank">http://hetivalasz.hu/jegyzet/etikus-bankolas-66226/</a><br><br></div><font size="4"><b>Baritz Sarolta Laura, domonkos szerzetesnő, közgazdász</b></font>:<br>





<h1>Etikus bankolás?</h1>
                                                        
                                                        
                                                        
                                                 
                                
                                
                        
        
                                                                                                                                                                                                                
                                                        <p>A Kúria július 4-én meghozott döntése a 
devizahitelperben egybevág Szász Károly PSZÁF-elnök figyelmeztetésével: a
 döntés meghozatalakor <u><b>a társadalmi következményeket is figyelembe kell 
venni.</b></u> Azzal, hogy a határozat érvényben tartja az OTP és a hitelfelvevő
 közti szerződést, de módosít rajta az árfolyamrés költségnek 
nyilvánításával és mértékének csökkentésével (ezekkel mérsékelve az adós
 kötelezettségeit), mind a bank, mind a hitelfelvevő érdekeit védi.</p>
<div><div>



</div></div>                                                                                    
                                                        
                                                         <p><u><b>A társadalmi következményeket azonban még a devizahitelek 
kibocsátása előtt kellett volna mérlegelni.</b></u> <u><b>Hogyan értékeljük tehát a 
bankok hitelezési tevékenységét, egyáltalán, a bank és a hitelfelvevő 
viszonyát?</b></u> A &quot;nagy hal megeszi a kis halat&quot; séma áll fenn a 
hitelfolyósításkor, vagy van alternatíva?<br><br><u>A banki tevékenység 
megítéléséhez</u> <u><b>menjünk vissza a gyökerekhez.</b></u> Az <u>&quot;oikonomia&quot; és 
&quot;krématisztika&quot; megkülönböztetése az ókori görög városállamokban 
kezdődött</u>: <u><b>Arisztotelész <span style="background-color:rgb(0,255,0)">elítélte </span></b><b style="background-color:rgb(0,255,0)">Thálész</b></u><span style="background-color:rgb(0,255,0)">t, mert </span><u style="background-color:rgb(0,255,0)"><b>a jó olajbogyótermést 
nyerészkedésre, kizárólag vagyonának növelésére használta fel. Ez a 
krématisztika,</b></u><span style="background-color:rgb(0,255,0)"> melynek </span><u style="background-color:rgb(0,255,0)"><b>képlete: P-P</b></u><span style="background-color:rgb(0,255,0)">&#39;: azaz </span><u style="background-color:rgb(0,255,0)"><b>amikor a pénzt még több pénz 
felhalmozására használjuk.</b></u><span style="background-color:rgb(0,255,0)"> </span><span style="color:rgb(255,0,0);background-color:rgb(255,255,255)">Ezzel szemben az </span><font style="color:rgb(255,0,0);background-color:rgb(255,255,255)"><u><b>oikonomia</b></u> <u>(a háztartás 
körüli munkák elvégzése, a háznép szükségleteinek kielégítése)</u> <u><b>a konkrét
 használati értékben és szükségletkielégítésben gondolkodik: Á-P-Á&#39;</b></u>:<u><b> 
árut pénzért cserélve áruhoz jutunk, </b>így a pénz itt csereeszköz</u>.</font><br><br>Tud-e
 egy bank konkrét használati értékben és szükségletkielégítésben 
gondolkodni? <font size="4"><u style="color:rgb(255,0,0)">A ferences rend Monti di Pieta XV. századi 
jelzálogkölcsönző bankjai</u> </font>tudtak: <span>az ő végső </span><u style="color:rgb(255,0,0)"><b>céljuk nem a még több pénz 
felhalmozása </b></u><span style="color:rgb(255,0,0)">általában, <u><b style="color:rgb(255,0,0)">h</b></u></span><u style="color:rgb(255,0,0)"><b>anem a szegényeknek akartak mérsékelt kamatra 
kölcsönt folyósítani. P-P&#39;(A)</b></u><span style="color:rgb(255,0,0)">. Tehát </span><font size="4"><u style="color:rgb(255,0,0)"><b><font>végső céljuk a szegényeken való 
segítés</font> </b></u></font>(&quot;konkrét használati érték&quot;) volt. <u style="color:rgb(255,0,0)"><b>Közben a mérsékelt 
kamatbevételből is fenn tudták tartani magukat</b>.</u> A középkori uzsorás 
pénzváltók (krematisztika) tevékenységét és magas kamatait elítélte az 
egyház, de ezek alternatívájaként később a banki ügyletek elterjedésével
 a Mater et Magistra pápai enciklika 1961-ben kimondja: <u style="color:rgb(255,0,0)"><b>a mérsékelt 
kamat elfogadható a gazdasági, pénzügyi tevékenységben.</b></u><br><br>Látjuk, 
hogy itt <u><b>nemcsak a kamat mértékéről van szó, hanem a bank működési 
elveiről, céges filozófiájáról, kultúrájáról</b></u>. Sőt, arról a gazdasági 
paradigmáról, amelyben a bank működik. <u><b>Ha</b></u> ez a paradigma kimondja, hogy a
 gazdasági fő cél a haszon maximalizálása (P-P&#39;), ebbe a környezetbe a 
krematisztikával konform bankok illenek bele. <b style="color:rgb(255,0,0)"><u>&quot;Alternative banking&quot; 
</u>tevékenységet azok űznek, akik <u>másik paradigmában</u> </b><span>gondolkodnak. Ezek a 
bankok a profitról ezt vallják</span><b style="color:rgb(255,0,0)">: <font size="4"><u>&quot;A profit hasznos dolog, ha mint eszköz 
arra a célra irányul, amely értelmet ad annak, ahogyan megtermelik és 
ahogyan felhasználják</u></font></b><font size="4">.</font><u><b><font size="4"> </font><span style="background-color:rgb(0,255,0)">Ha azonban a profit kizárólagos céllá válik, ha 
helytelen módon állítják elő, és ha figyelmen kívül hagyja a közjót mint
 végső célt, azzal a veszéllyel jár, hogy lerombolja a gazdaságot és 
szegénységet okoz.</span></b></u><b>&quot; (</b>Caritas in veritate pápai enciklika, 21. p., XVI. 
Benedek, 2009)<br></p><p><span style="color:rgb(255,0,0)">A</span><u style="color:rgb(255,0,0)"> Banca Etica palermói etikus bank <b>végső célja a 
közjó előmozdítása</b></u><span style="color:rgb(255,0,0)"><b> </b>Olaszországban, s </span><u style="color:rgb(255,0,0)">olyan ügyek finanszírozása, amelyek
 <b style="color:rgb(255,0,0)">a szolidaritás, emberi méltóság, szociális gazdaság és környezetvédelem</b>
 talaján állnak</u>. Missziójukkal nem a pénzügyi tevékenység alapszabályait
 akarják megtagadni, hanem azokat az alapelveket megreformálni, 
amelyeken a jelenlegi bankvilág nyugszik.<br></p><p><u><b>Magyarországon is 
vannak etikus bankok, s ebbe a másik paradigmába lépés elsősorban az 
ember gondolkodásmódjának, a bank küldetésének és filozófiájának 
megváltozásán múlik.</b></u></p><p><i>A szerző közgazdász, domonkos szerzetesnő. </i></p></div>