<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META content="text/html; charset=iso-8859-2" http-equiv=Content-Type>
<META name=GENERATOR content="MSHTML 8.00.6001.23515">
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>Kedves Emőke, ezeket olyan nagyon 
szeretem!</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>Múlhatatlanul&nbsp;szép és fontos szerintem arról 
gondolkodni, beszélni, hogyan is tudnánk egymást jobban elviselni, hogyan 
tudnánk egymást a mindennapi gyakorlatban jobban szeretni!</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>A tanárképzőn, ahova jártam, nagyon komolyan vették 
a fejlődéspszichológiát, és ezért muszáj volt sokat tanulnom róla.</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>Hiszem, hogy a közös boldogságunk 90 százalékban 
ezen múlik: mit tudunk egymásról, mit értünk és akarunk megérteni 
egymásból?</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>Biztos, hogy ma is lehet, mindig lehet újat 
gondolni, mondani viselkedésünkről, szép és nehéz feladatunkról: elviselni 
egymást.</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>Odáig merészkedem, hogy ezt tanítanám az általános 
iskolában, mert ez az, amit mindenkinek tudnia kellene.</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>Ez lenne a legfontosabb tantárgy, ha rajtam 
múlna.</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>Nagyszerű szöveg ez itt.</FONT></DIV>
<BLOCKQUOTE 
style="BORDER-LEFT: #000000 2px solid; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-RIGHT: 0px; MARGIN-LEFT: 5px; MARGIN-RIGHT: 0px">
  <DIV style="FONT: 10pt arial">----- Original Message ----- </DIV>
  <DIV 
  style="FONT: 10pt arial; BACKGROUND: #e4e4e4; font-color: black"><B>From:</B> 
  <A title=greschem@gmail.com href="mailto:greschem@gmail.com">Emoke 
  Greschik</A> </DIV>
  <DIV style="FONT: 10pt arial"><B>To:</B> <A title=grem@turul.banki.hu 
  href="mailto:grem@turul.banki.hu">grem@turul.banki.hu</A> </DIV>
  <DIV style="FONT: 10pt arial"><B>Sent:</B> Tuesday, September 03, 2013 3:02 
  PM</DIV>
  <DIV style="FONT: 10pt arial"><B>Subject:</B> [Grem] szorongás, hiszti, 
  toporzékolás - 'Segíts a gyereknek, hogy elviselje önmagát!'</DIV>
  <DIV><BR></DIV>
  <DIV dir=ltr><A href="http://divany.hu/poronty/" target=_blank>PORONTY</A> <A 
  name=140deeeed12a5b59_140dd890454bb79b_top></A>
  <H1>Segíts a gyereknek, hogy elviselje önmagát!</H1>
  <DIV>
  <UL>
    <LI><A 
    href="mailto:koncza@mail.index.hu?subject=http://divany.hu/poronty/2013/09/01/segits_a_gyereknek_hogy_elviselje_onmagat/&amp;cc=cikkszerzonek@mail.index.hu" 
    target=_blank>Cziglán Karolina, pszichológus</A> </LI></UL><SPAN></SPAN></DIV>
  <DIV>
  <P><U><B>Vannak pillanatok, mikor a szülő számára az is kihívást jelent, 
  hoejlődésgy elviselje gyermekét anélkül, hogy olyat mondana vagy tenne, amit 
  később megbán. </B></U>Van az a decibel, az a <U><B>nyafogás, dacolás</B></U>, 
  ami a legedzettebb idegeket is megtépázza. Ilyenkor érdemes észbe kapni, és 
  feltenni a kérdést: &#8222;Ha én, aki felnőtt vagyok, és már egy csomó eszközöm van 
  az érzelmek kezeléséhez, így vagyok, vajon hogy érezheti magát a gyerek?&#8221; Még 
  ha látszólag direkt provokál is az átok kölyök, még ha van is agresszió a 
  viselkedésében, <U><B>valószínűleg azért dühöng, sikít, csapkod, mert abban a 
  pillanatban nem tud hozzáférni más, jobb megoldási módhoz, amivel könnyíthetne 
  lelkiállapotán.</B></U></P>
  <DIV>
  <DIV style="WIDTH: 642px"><SPAN></SPAN>
  <DIV style="WIDTH: 630px"><SPAN></SPAN></DIV></DIV></DIV>
  <P><U>Ha arra gondolunk,</U> <U><B>vannak felnőttek, akik olykor, érzelmileg 
  felkavaró helyzetekben átalakulnak négy-ötéves gyerekké</B></U>, könnyen 
  belátható, <U><B>mennyire nagy szerepe van a szülőnek abban, hogy segítsen a 
  gyereknek a rossz közérzet feloldásában</B></U>, milyen fontos ezt megtanulni. 
  Ám nemcsak a <U><B>harag</B></U>ról van szó, hanem a 
  <U><B>szorongás</B></U>ról, <U><B>szomorúság</B></U>ról is.</P>
  <DIV><SPAN></SPAN></DIV>
  <P>Ezekkel kapcsolatban <U><B>két hibába eshet a szülő</B></U>: egyik, 
  <U><B>ha legyint</B></U> rájuk, mondván, majd megvigasztalódik a csemete, 
  amúgy sem szabad elkényeztetni. Másik, <U><B>ha annyira szívére veszi a gyerek 
  szenvedését, hogy végül szinte őt kell pátyolgatni.</B></U></P>
  <P>Előbbivel az a gond, hogy néha tévesen mérik fel a szülők a gyermek 
  képességeit. Aki először kerül olyan helyzetbe, hogy elveszett a kismackója, 
  vagy összeveszett az ovis játszótársával, nem tudja, mit kezdjen magával, 
  szomorúságával. A szülőtől a legnagyobb segítség nem az, hogy megoldja a 
  helyzetet, hanem hogy segít elhordozni az érzelmet. Ha anya vagy apa 
  mosolyogva legyint, hogy &#8222;eh, veszek én neked másik macit, sokkal szebbet&#8221;, 
  vagy, hogy &#8222;majd játszik veled más&#8221;, azzal azt üzeni, hogy kihátrál a 
  helyzetből, ő köszöni, jól van, a gyerek pedig ott marad egyedül azzal, hogy 
  hiába jön új maci, az ő szíve azért még facsarodik.</P>
  <P><U><B>Na de akkor mit csináljunk?</B></U> Erről csak metaforákban lehet 
  beszélni, mert épp ez az, hogy <I>csinálni</I> nem kell semmit. Hacsak nem 
  megsimogatni a gyereket, meghallgatni. Érzékletes, hogy <U>a pszichológia 
  olyan kifejezéseket használ ezzel kapcsolatban, mint</U> <U><B>holding, azaz 
  tartás, illetve tartalmazás</B></U>.</P>
  <P>Ezek között vannak különbségek, de a lényeget úgy fogalmazza meg 
  <U><B>Melanie Klein, a fejlődéslélektan egyik legnagyobb alakja</B></U>, hogy 
  <U><B>a csecsemő kivetíti a számára feldolgozhatatlan tartalmakat, azaz 
  érzelmeket, gondolatokat, képeket a szülőre, aki más formában, fel- és 
  átdolgozva juttatja vissza a csemetéhez.</B></U> Mindez persze nem szándékos, 
  a gyerek részéről egyáltalán nem tudatos, a szülő részéről is kevéssé, inkább 
  történik, semmint teszik. Még hétköznapibb módon megfogalmazva arról van szó, 
  hogy <U><B>az anya, az apa ráhangolódik a gyermek hullámhosszára, de ő 
  érettebb, erősebb, többet tud, és ezáltal szavak nélkül is képes segíteni a 
  gyermeknek, hogy feldolgozza, ami számára megterhelő.</B></U></P>
  <DIV>
  <DIV style="WIDTH: 642px"><SPAN></SPAN>
  <DIV style="WIDTH: 630px">Bizonyára ezek után még kínzóbb a kérdés: mit kell 
  tenni ahhoz, hogy ez működjön. Leginkább jelen lenni, nem kimenekülni, nem 
  elhessegetni az érzelmeket. <U><B>Átélni és elfogadni, hogy a gyereknek valami 
  nehéz, ugyanakkor megtartani azt a felnőtt tudást, hogy mégis, alapvetően 
  minden rendben van.</B></U> Vele lenni érzelmi értelemben.</DIV></DIV></DIV>
  <P>A szomorúság kapcsán talán könnyebb elfogadni ezt a nézetet, de <U><B>mi a 
  helyzet más kellemetlen érzelmekkel, a haraggal, indulattal, ahogy 
  leggyakrabban nevezi a szülő, a hisztivel?</B></U> Gyakori javaslat, hogy 
  ignorálni kell, így tanulja meg a gyermek, hogy ez nem megfelelő kommunikációs 
  csatorna, ezzel nem ér célt. Itt két kiegészítésre van szükség.</P>
  <P>Egyik, hogy a szülő jó esetben sejti, <U><B>milyen érzelem van a hiszti 
  mögött</B></U>. <U><B>Valóban kétségbe esett a gyermek, és tehetetlen 
  frusztrációjában csapkodja magát a földhöz, vagy nagyrészt színjátékról van 
  szó, választott cselekvésről</B></U>. Előbbinél is előfordulhat, hogy annyira 
  belehergelte magát a kicsi, hogy nincs más tennivaló, mint hagyni, hogy vége 
  legyen, de inkább az utóbbira vonatkozik az otthagyós tanács.</P>
  <P>A másik kiegészítés, hogy <U><B>többféle módon lehet nem tenni 
  semmit</B></U>. <U><I>A gyerek nagyon is érzi, hogy hideg fölény van-e 
  emögött, beszállt-e a harcba a szülő, arra gondolva, most megmutatja a kis 
  gazembernek, hogy hisztivel nem ér el semmit</I></U>, <U>vagy vele van 
  érzelmileg, és türelmesen, nyugodtan vár. Nem fogja teljesíteni a követelést, 
  nem veszi meg a csokit, nem adja oda a törékeny gyertyatartót játszani, de 
  vele van.</U> Persze, a toporzékolás pillanatában nem figyel erre a gyerek, de 
  mégis érzékeli, és a kapcsolatba beágyazódik ez a tapasztalat.</P>
  <P><U><B>Sok helyzetben arra tanítják az embert, legyen aktív, asszertív, 
  oldja meg a problémákat, és ez jó is. Ám fontos tudni, hogy a szülői létben 
  néha a puszta nyugalom, a lelki egyensúly megtartása az aktív segítség, 
  anélkül, hogy egy szó elhangzana,</B></U> egy mozdulatot tenne a szülő. És 
  hogy hogyan <U><B>maradhat</B></U> valaki <U><B>nyugodt éles helyzetben, 
  például egy vadul dühöngő gyerek mellett?</B></U> Talán éppen úgy, ha 
  emlékezteti magát: csupán ennyi a dolga, nem kell semmi más csodamegoldást 
  kiagyalnia.</P>
  <P><A href="http://www.lelki-segely.hu/" target=_blank>Cziglán Karolina 
  pszichológus</A> </P></DIV></DIV>
  <P>
  <HR>

  <P></P>_______________________________________________<BR>Grem mailing 
  list<BR>Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<BR>http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem<BR></BLOCKQUOTE></BODY></HTML>