<div dir="ltr"><a href="http://divany.hu/poronty/" target="_blank">PORONTY</a>
                    

                    

                    <a name="140deeeed12a5b59_140dd890454bb79b_top"></a>

                    <h1>Segíts a gyereknek, hogy elviselje önmagát!</h1>

                    <div>
                        <ul><li><a href="mailto:koncza@mail.index.hu?subject=http://divany.hu/poronty/2013/09/01/segits_a_gyereknek_hogy_elviselje_onmagat/&amp;cc=cikkszerzonek@mail.index.hu" target="_blank">Cziglán Karolina, pszichológus</a></li>


</ul><span></span></div><div><p><u><b>Vannak pillanatok, mikor a szülő számára az 
is kihívást jelent, hogy  elviselje gyermekét anélkül, hogy olyat 
mondana vagy tenne, amit később  megbán. </b></u>Van az a decibel, az a 
<u><b>nyafogás, dacolás</b></u>, ami a legedzettebb  idegeket is megtépázza. Ilyenkor 
érdemes észbe kapni, és feltenni a  kérdést: &bdquo;Ha én, aki felnőtt vagyok,
 és már egy csomó eszközöm van az  érzelmek kezeléséhez, így vagyok, 
vajon hogy érezheti magát a gyerek?&rdquo;  Még ha látszólag direkt provokál 
is az átok kölyök, még ha van is  agresszió a viselkedésében, 
<u><b>valószínűleg azért dühöng, sikít, csapkod,  mert abban a pillanatban nem
 tud hozzáférni más, jobb megoldási módhoz,  amivel könnyíthetne 
lelkiállapotán.</b></u></p> 
                        <div>
                            <div style="width:642px">
                                <span></span>        <div style="width:630px"><span></span></div>
                            </div>
                        </div>
                         <p><u>Ha arra gondolunk,</u> <u><b>vannak felnőttek, akik 
olykor, érzelmileg felkavaró  helyzetekben átalakulnak négy-ötéves 
gyerekké</b></u>, könnyen belátható,  <u><b>mennyire nagy szerepe van a szülőnek 
abban, hogy segítsen a gyereknek a  rossz közérzet feloldásában</b></u>, milyen 
fontos ezt megtanulni. Ám nemcsak a  <u><b>harag</b></u>ról van szó, hanem a 
<u><b>szorongás</b></u>ról, <u><b>szomorúság</b></u>ról is.</p>        <div><span></span></div>
                        <p>Ezekkel kapcsolatban <u><b>két hibába eshet a 
szülő</b></u>: egyik, <u><b>ha legyint</b></u> rájuk, mondván, majd megvigasztalódik a 
csemete, amúgy sem szabad elkényeztetni. Másik, <u><b>ha annyira szívére veszi
 a gyerek szenvedését, hogy végül szinte őt kell pátyolgatni.</b></u></p>
                         <p>Előbbivel az a gond, hogy néha tévesen mérik
 fel a szülők a gyermek képességeit. Aki először kerül olyan helyzetbe, 
hogy elveszett a kismackója, vagy összeveszett az ovis játszótársával, 
nem tudja, mit kezdjen magával, szomorúságával. A szülőtől a legnagyobb 
segítség nem az, hogy megoldja a helyzetet, hanem hogy segít elhordozni 
az érzelmet. Ha anya vagy apa mosolyogva legyint, hogy &bdquo;eh, veszek én 
neked másik macit, sokkal szebbet&rdquo;, vagy, hogy &bdquo;majd játszik veled más&rdquo;,
 azzal azt üzeni, hogy kihátrál a helyzetből, ő köszöni, jól van, a 
gyerek pedig ott marad egyedül azzal, hogy hiába jön új maci, az ő szíve
 azért még facsarodik.</p> <p><u><b>Na de akkor mit csináljunk?</b></u> Erről csak metaforákban lehet beszélni, mert épp ez az, hogy <i>csinálni</i>
 nem kell semmit. Hacsak nem megsimogatni a gyereket, meghallgatni. 
Érzékletes, hogy <u>a pszichológia olyan kifejezéseket használ ezzel 
kapcsolatban, mint</u> <u><b>holding, azaz tartás, illetve tartalmazás</b></u>.</p> <p>Ezek
 között vannak különbségek, de a lényeget úgy fogalmazza meg <u><b>Melanie 
Klein, a fejlődéslélektan egyik legnagyobb alakja</b></u>, hogy <u><b>a csecsemő 
kivetíti a számára feldolgozhatatlan tartalmakat, azaz érzelmeket, 
gondolatokat, képeket a szülőre, aki más formában, fel- és átdolgozva 
juttatja vissza a csemetéhez.</b></u> Mindez persze nem szándékos, a gyerek 
részéről egyáltalán nem tudatos, a szülő részéről is kevéssé, inkább 
történik, semmint teszik. Még hétköznapibb módon megfogalmazva arról van
 szó, hogy <u><b>az anya, az apa ráhangolódik a gyermek hullámhosszára, de ő 
érettebb, erősebb, többet tud, és ezáltal szavak nélkül is képes 
segíteni a gyermeknek, hogy feldolgozza, ami számára megterhelő.</b></u></p> 
                        <div>
                            <div style="width:642px">
                                <span></span>        <div style="width:630px">Bizonyára ezek után még kínzóbb a kérdés: 
mit kell tenni ahhoz, hogy ez működjön. Leginkább jelen lenni, nem 
kimenekülni, nem elhessegetni az érzelmeket. <u><b>Átélni és elfogadni, hogy a
 gyereknek valami nehéz, ugyanakkor megtartani azt a felnőtt tudást, 
hogy mégis, alapvetően minden rendben van.</b></u> Vele lenni érzelmi 
értelemben.</div></div></div> <p>A szomorúság kapcsán talán könnyebb elfogadni ezt a 
nézetet, de <u><b>mi a helyzet más kellemetlen érzelmekkel, a haraggal, 
indulattal, ahogy leggyakrabban nevezi a szülő, a hisztivel?</b></u> Gyakori 
javaslat, hogy ignorálni kell, így tanulja meg a gyermek, hogy ez nem 
megfelelő kommunikációs csatorna, ezzel nem ér célt. Itt két 
kiegészítésre van szükség.</p> <p>Egyik, hogy a szülő jó esetben sejti, 
<u><b>milyen érzelem van a hiszti mögött</b></u>. <u><b>Valóban kétségbe esett a gyermek, és
 tehetetlen frusztrációjában csapkodja magát a földhöz, vagy nagyrészt 
színjátékról van szó, választott cselekvésről</b></u>. Előbbinél is 
előfordulhat, hogy annyira belehergelte magát a kicsi, hogy nincs más 
tennivaló, mint hagyni, hogy vége legyen, de inkább az utóbbira 
vonatkozik az otthagyós tanács.</p> <p>A másik kiegészítés, hogy 
<u><b>többféle módon lehet nem tenni semmit</b></u>. <u><i>A gyerek nagyon is érzi, hogy 
hideg fölény van-e emögött, beszállt-e a harcba a szülő, arra gondolva, 
most megmutatja a kis gazembernek, hogy hisztivel nem ér el semmit</i></u>, <u>vagy
 vele van érzelmileg, és türelmesen, nyugodtan vár. Nem fogja 
teljesíteni a követelést, nem veszi meg a csokit, nem adja oda a 
törékeny gyertyatartót játszani, de vele van.</u> Persze, a toporzékolás 
pillanatában nem figyel erre a gyerek, de mégis érzékeli, és a 
kapcsolatba beágyazódik ez a tapasztalat.</p> <p><u><b>Sok helyzetben arra 
tanítják az embert, legyen aktív, asszertív, oldja meg a problémákat, és
 ez jó is. Ám fontos tudni, hogy a szülői létben néha a puszta nyugalom,
 a lelki egyensúly megtartása az aktív segítség, anélkül, hogy egy szó 
elhangzana,</b></u> egy mozdulatot tenne a szülő. És hogy hogyan <u><b>maradhat</b></u> valaki
 <u><b>nyugodt éles helyzetben, például egy vadul dühöngő gyerek mellett?</b></u> 
Talán éppen úgy, ha emlékezteti magát: csupán ennyi a dolga, nem kell 
semmi más csodamegoldást kiagyalnia.</p> <p>
                          <a href="http://www.lelki-segely.hu/" target="_blank">Cziglán Karolina pszichológus</a>
                        </p>
                    </div></div>