<div dir="ltr"><p><a href="http://mandiner.hu/cikk/20130525_scruton_a_nemzetallam_nem_a_problema_hanem_a_megoldas" target="_blank">http://mandiner.hu/cikk/20130525_scruton_a_nemzetallam_nem_a_problema_hanem_a_megoldas</a><br>

            </p><p><u><b>&bdquo;Európai értékek és a nemzetállam&rdquo; címmel tartott előadást 
pénteken a budapesti Magyar Tudományos Akadémián Roger Scruton </b><b>brit 
konzervatív filozófus.</b></u> Scruton szerint az alulról legitimált nemzetállam
 nem a problémát, hanem pont a megoldást jelenthetné az Unió jelenlegi 
válságában.
        </p>

                                 <div>
                   

        </div>
                                
        
        
        <p><span lang="HU">Scruton 
munkásságában ugyan az esztétika játssza a meghatározó szerepet, de<u><b> 
politikai filozófiájában a konzervativizmus ideológiájával karöltve a 
nemzetállam eszménye dominál</b></u>, ahol a territoriális törvénykezés adja az 
állam alulról jövő legitimációját. Ennek valóban legjobb példája az 
angol precedensjog, de vonatkoztatható általában a törvényhozó hatalom 
nép általi választására is. </span></p><p><span lang="HU">A
 Budapesten előadó angol filozófus elmondta: a fentiekkel ellentétben <u><b>az
 Európai Unió egyirányú fogalmak mentén működik, ahol a szabályozás &ndash; 
hatékony kontroll nélkül &ndash; felülről rátelepszik az államokra és a 
polgárokra.</b></u> Scruton<u><b> a nemzet ellentéteként megjelenő birodalomként 
definiálja az Uniót.</b></u> <i>&bdquo;Angolként egyébként a birodalom, mint olyan, nincs ellenemre&rdquo;</i> &ndash; tette hozzá, a közönség derültségére; azonban az Unió, mint birodalom ellentmondást rejt magában.</span><span lang="HU"><br>

</span></p><p><span lang="HU"><u><b>Az európai kultúra legfontosabb jellemzői</b></u>ként Scruton </span><span lang="HU"><span lang="HU">&ndash; </span>a
 nemzetállam keretein belül &ndash; <u><b>a kereszténység</b></u>et és <u><b>a jogállamiság</b></u>ot 
tartja számon. <u>A nemzetállam sajátja ugyanis</u> az elvi alapjait tekintve <u>a
 keresztény gondolatvilágban gyökerező áldozathozatal a társadalom 
tagjai részéről a közös <i>&bdquo;mi&rdquo;</i>-ért.</u> Ez a fajta, nemzeti hűséget 
megalapozó <u>altruizmus az európai kultúra előfeltétele és sajátja,</u> aminek
 mentén <u>szembeállítható például az iszlám kultúrával. </u></span></p><p><span lang="HU"><u><b>A
 jogállamiság</b></u>, <u>az alulról legitimált és ellenőrzött hatalom eszméje</u> a 
felvilágosodás időszakában teljesedett ki, főként <u>az emberi és 
állampolgári jogok deklarálása során</u>, amelyek az egyént az állammal 
szemben megilletik: vagyis <u>a felvilágosodás fontos határokat húzott meg 
az állam számára. </u></span></p><p><span lang="HU"><b><u>Az
 Európai Unió eszmeisége is a felvilágosodás örökségén alapszik, 
ugyanakkor ennek sosem volt ellensége a nemzet </u></b>&ndash; hangsúlyozta az előadó.
 Maga <u>a társadalmi szerződés is már egy meglévő nemzetet feltételez,</u> 
olyan közösséget, melynek tagjai <u>a közös érdek és jövő miatt szerződnek</u>.
 Ilyenként az ember &ndash; mint a politikai közösség része &ndash; által alkotott 
jog az európai fejlődés egyik fontos eredménye, amely a területtel 
kiegészülve alkotja a nemzetállamot.</span><span lang="HU"><br></span></p>    <p><span lang="HU">Az
 európai politikai kultúra nemzeti alapú meghatározottságából kiindulva 
Scruton ezért <u><b>különösen problematikus</b></u>nak tartja, ahogyan <b><u>az új politikai
 elit kriminalizálja a nemzetet</u></b>, a <i>&bdquo;<u><b>nemzetiből&rdquo; &bdquo;nacionalistát, fasisztát&rdquo;</b></u></i><u><b> stb. kreálva</b></u>; <u><b>holott szerinte egyáltalán nem létezik <i>&bdquo;Európa transznacionális eszmé</i></b></u><i><u><b>je</b></u>.&rdquo;</i>
 A nemzethez az európai politikai diskurzusban társított ilyen pejoratív
 konnotációk félrevezetők, mivel <u><b>a nemzeti hűség olyan hétköznapi 
dolgokon alapul mint a nyelv vagy a szokások. Ezek alakítják ki azt a <i>&bdquo;kollektív mi&rdquo;</i>-t,
 aminek révén az egyének a nemzet tagjaiként azonosítják magukat.</b></u> Ez 
pedig elengedhetetlen a társadalom által megkívánt áldozathozatalhoz. <span>&nbsp;</span></span><span lang="HU"><br></span></p>    <p><span lang="HU"><u><b>Magyarország</b></u>ról
 szólva kiemelte, hogy <u><b>mi duplán el vagyunk szigetelve a 
szomszédainktól: a nyelv és a trianoni határok által. </b></u>Scruton kitért <u><b>az 
új alkotmány preambulumának kereszténységre vonatkozó passzusair</b></u>a és 
annak fogadtatására is, hangsúlyozva, hogy<u><b> a kereszténység pedig igenis 
fontos tényező Európa nemzetállamaiban</b></u>. </span></p><p><span lang="HU"><u><b>Az
 Európai Bíróság </b></u>és az Európai Emberi Jogi Bíróság előtt folyamatban 
lévő ügyekkel kapcsolatban, főleg az utóbbira vonatkozva jelentette ki, 
hogy a testület <u><b>nem fordít figyelmet az egyes tagállamok egyedi 
helyzetére. </b></u></span><span lang="HU"><br></span></p><p>Scruton szerint a nemzetállamhoz képest <u><b>a <span lang="HU">&bdquo;birodalmi</span><span lang="HU">&rdquo;</span></b></u><span lang="HU"><u><b>
 Európai Unió felülről erőltetett intézményei</b></u> az elvi szubszidiaritás 
jótékony homályába burkolva <u><b>valójában átláthatatlanok és 
ellenőrizhetetlenek</b></u>, így a filozófus meglátása szerint a<u><b>z alulról 
legitimált nemzetállam nem problémát, hanem pont hogy megoldást 
jelenthetne az Unió válságában.</b></u></span></p></div>