<div dir="ltr"><h1 class="">Urunk mennybemenetele</h1>
<div class="">
<div class="">
<div class="">
<p>P. Szabó Ferenc elmélkedése a vasárnapi evangéliumról</p> </div>
</div>
</div>
<p><u><b>A
húsvét utáni 40. napon ünnepli az Egyház, az V. század óta, Urunk
mennybemenetelének napját.</b></u> Ez csütörtökre esik. Áldozócsütörtök
liturgikus ünnepét több országban, így Magyarországon is a következő
vasárnapon tartják.</p><p>Húsvét 7. vasárnapjával, illetve a rá
következő héttel befejeződik a húsvéti ünnepkör, amely pünkösdig tart. E
hetekben az Egyház Jézus Krisztus kereszthalálára, feltámadására és
végül dicsőséges mennybemenetelére emlékezik. <u><b>Jézus valójában húsvétkor
már testében is megdicsőülve átment az Atyához, de negyven napon át
megjelent az apostoloknak, hogy megerősítse őket hitükben; megmagyarázza
nekik az ószövetségi Írásokat, a róla szóló jövendöléseket.</b></u> Jézus
feltámadásával átment az új, isteni létrendbe, nem tért vissza ebbe az
életbe: a jelenések az Úr csodatételei, leereszkedései (pl. amikor az
apostolokkal eszik, vagy a hitetlen Tamásnak megmutatja oldalsebét).</p><p><u><b>Lukács
evangéliuma végén röviden leírja Jézus mennybemenetelét: </b></u>Jézus itt
búcsúbeszédében mondja: „Meg volt tehát írva, hogy a Messiásnak
szenvednie kell és harmadnapon halottaiból föl kell támadnia. Nevében
megtérést és bűnbocsánatot kell hirdetni, Jeruzsálemtől kezdve minden
népnek. Ti tanúi vagytok ezeknek. Én pedig elküldöm rátok Atyám megígért
ajándékát.” A Szentlélek majd megnyitja elméjüket, hogy megértsék az
Írásokat. Csakugyan, pünkösdkor minden világos lesz az apostolok
számára, ahogy Péter beszédeiből láthatjuk.</p><p>Lukács evangélista az
Apostolok Cselekedetei elején, ahol folytatja Jézus üdvözítő művének
hatástörténetét, hosszabban, szemléletesebben írta le az <u><b>Olajfák hegyi
mennybemenetelt. Jézus előbb küldetést ad apostoloknak, hogy az
elküldendő Szentlélek erejében hirdessék az egész világon az örömhírt.
„E szavak után szemük láttára fölemelkedett és felhő takarta el szemük
elől. Miközben merően nézték, miként száll az égbe, egyszerre csak két
fehérruhás férfi termett mellettük: „Galileai férfiak, szólították meg
őket, mit álltok itt égre emelt szemekkel? Ez a Jézus, aki közületek
fölment a menybe, úgy jön el ismét, ahogy szemetek láttára
mennybeszállt.”</b></u></p><p>E szemléletes leírás értelmét kell megragadnunk:
Jézus megdicsőülése, átmenete az Atyához a másik létrendbe már
feltámadásával megtörtént. Most végleg eltűnik az apostolok szeme elől.
Valójában nem úgy emelkedik fel az égbe, mint ahogy a helikopter
felszáll. Ma már tudjuk, hogy a felhők felett nyílik a világűr, amelyet
az űrhajósok bejárnak. Isten nem ott fenn „lakik”, a felhők feletti
„égben”, ott a világűrben az űrhajósok nem találkozhattak vele. <u><b>Hamis a
Gagarinnak tulajdonított ateista mondás: „Nincs Isten, az űrben nem
találkoztam vele.” Az ég nem fenn van, hanem ott, ahol Isten jelen van
láthatatlanul. Közelebb van hozzám, mint én önmagamhoz („interior intimo
meo”, ahogy Szent Ágoston mondja).</b></u> Az ég, a menny szellemvilág
Istennél, akit körülvesznek a megdicsőültek.</p><p>A vasárnapi olvasmány
az Efezusi levél elejéről (1, 17-23) a legjobb kommentárja a
„mennybemenetel” misztériumának, ahogy ezt egy francia domonkos
szentírástudós, Pierre Benoit magyarázta: A feltámadás után a
negyvenedik napra tett és az Olajfák hegyére lokalizált mennybemenetel
érzékletesen írja le Jézus megdicsőülését:<u><b> „A halálon győzedelmeskedő
Krisztus új életformát kezdett Isten mellett. Ő elsőnek lépett be a
feltámadott életbe, hogy helyet készítsen választottainak: egyszer majd
eljön újra, hogy megdicsőült híveit bevezesse magával az örök életbe”.</b></u>
Az első keresztények hite számára tehát <u><b>nem az ősi kozmológia a
lényeges, nem a mennybeszállás érzékletes leírása, hanem annak az
igazságnak állítása, hogy a feltámadt Krisztust az Atya felmagasztalta,
és Úrrá tette minden teremtmény, az egész kozmosz felett.” </b></u>(Vö. P.
Benoit, Exégèse et Théologie, I, Párizs, 1961. 363skk.)</p><p>A
mennybemenetellel a megdicsőült Jézus az Atya „jobbján ül”, vagyis vele
együtt a mindenségen uralkodik. Végleg megvonta látható jelenlétét
övéitől, de <u><b>Szentlelkével jelen van a benne hívők közösségében, az
Egyházban</b></u>, amely az ő titokzatos Teste. <u><b>A világ végéig folytatja
megváltó és megszentelő művét az igehirdetés és a szentségek
kiszolgáltatása révén.</b></u></p><p>(ApCsel 1,-11; Lk 24, 46-53)</p><p>Vatikáni Rádió/Magyar Kurír</p></div>