<div dir="ltr"><h1><font>Mogyorósi Dóri, k.Lttagtól egy másik listáról:</font><br></h1><h1>Kiállítják Jeruzsálemben a rejtélyes Gábirel-követ</h1>
                    <ul id="szerzo" class=""><li><a href="mailto:ugyelet@NEMSPA_M.mail.index.hu?subject=http://index.hu/kultur/2013/05/01/kiallitjak_jeruzsalemben_a_rejtelyes_gabirel-kovet/&amp;cc=cikkszerzonek@NEMSPA_M.mail.index.hu" class="">MTI<br>
</a></li></ul>

                    <p><u><b>Szerdától látható a Gábriel  arkangyalról 
szóló héber szöveggel teleírt rejtélyes ősi mészkőtábla a jeruzsálemi 
Izrael Múzeumban</b></u>. A  múzeum kurátorai azt mondták, hogy a térségben<u><b> a 
holt-tengeri tekercsek  óta nem bukkantak hasonló jelentőségű leletre.</b></u> 
Az új kiállításon a  Gábriel-kő mellett bemutatják az Újtestamentum és a
 Korán Gábriel  arkangyalra vonatkozó részeit is.</p> <p>A <u><b>tudósok még 
javában  vitatkoznak</b></u> a tizenhárom évvel ezelőtt a Holt-tenger jordániai 
partjánál  talált, úgynevezett <u><b>Gábriel-kő 87 soros szövegének pontos 
jelentésén</b></u>,  de abban <u><b>egyetértenek, hogy a lelet egy próféciát tartalmaz
 a  jeruzsálemi Második Szentély idejéből.</b></u></p> <p>Abban is egységesek a 
 tudósok, hogy <u><b>a szöveg egy Jeruzsálem elleni támadás apokaliptikus  
látomását írja le, ahol angyalok szekerén megjelenik Isten a város  
védelmében</b></u>. <u><b>A központi angyalfigura Gábriel: &bdquo;Én Gábriel vagyok&rdquo;</b></u> &ndash; áll a
  kövön is.</p> 
                        
                         <p>A nézeteltérések részben abból származnak, 
hogy  f<u>ontos helyeken elmosódott a tinta, valamint a szöveget két átlós 
 repedés három részre szabdalja</u> és ezért részben olvashatatlan. <u><b>A szöveg
  mintegy negyven százaléka egyértelmű, amely alapján a szakértők öt  
olvasatot készítettek.</b></u></p> <p>Nemcsak a lelet tartalma, hanem <u><b>formája  
is különleges: tintával írtak kőre</b></u>, és sehol máshol nem találtak a  
térségben hasonló módon készült vallásos iratot. James Snyder, a múzeum 
 igazgatója elmondta, hogy <u><b>&quot;olyan az írás, mintha kőre írtak volna egy  
holt-tengeri tekercset, azonos korszakból származik,</b></u> és néhány  
tekerccsel egyező betűket tartalmaz az íráskép&quot;.</p> <p>2008-ban komoly 
 vihart kavart egy izraeli tudós elmélete, amely szerint a szöveg  
forradalmasíthatja a korai kereszténységről való tudásunkat, ugyanis egy
  Jézus kora előtti messiási feltámadásra hivatkozik. Állítását arra a  
sorra alapozta, hogy &quot;három nap múlva élned kell&quot;. Később a Héber  
Egyetem professzora visszakozott, de a Biblia-tudósok körében továbbra  
is viták zajlanak a kővel kapcsolatban.</p> <p><u><b>Gábriel arkangyal  
személye mind a három nagy monoteista vallásban megjelenik</b></u>. Megtalálható
  a 13. századi, úgynevezett damaszkuszi kódexben, a teljes héber Biblia
  egyik legrégibb illusztrált kéziratában, az Újszövetség 10. századi - 
 Bretagne-ból származó - kéziratában, melyben <u><b>Gábriel megjósolja  
Keresztelő Szent János születését és megjelenik Szűz Máriának, valamint a
  15. vagy 16. századi iráni Koránban is, ahol az arabul Dzsibrilnek  
nevezett angyal feltárja Mohamednek az Isten szót.</b></u></p> <p>A mintegy <u><b>egy 
 méter magas kőtábla története</b></u> meglehetősen homályos. <u><b>Egy beduin találta
  2000-ben a Holt-tenger jordániai partjainál, majd Gaszán Rihani  
jordániai régiségkereskedőhöz került</b></u>. Ő eladta David Jeselsohn  
svájci-izraeli műgyűjtőnek, aki most <u><b>kölcsönadta a kiállításra az Izrael
  Múzeumnak az előzőleg már Rómában és több amerikai városban is  
bemutatott leletet.</b></u></p></div>