<div dir="ltr"><h3 class=""><font size="1"><a href="http://egyhaz.blog.hu/2013/04/03/elfogyunk_mi_az_ok?utm_source=mandiner&amp;utm_medium=link&amp;utm_campaign=mandiner_kereszteny_201304">http://egyhaz.blog.hu/2013/04/03/elfogyunk_mi_az_ok?utm_source=mandiner&amp;utm_medium=link&amp;utm_campaign=mandiner_kereszteny_201304</a><br>
</font></h3><h3 class=""><a href="http://egyhaz.blog.hu/2013/04/03/elfogyunk_mi_az_ok" rel="bookmark">Elfogyunk? Mi az oka?</a></h3>
        
                <p>Biztosan
 vannak olyanok, akik nem találják véletlennek, hogy az egyházakra 
vonatkozó népszámlálási adatokat épp Nagycsütörtökön hozták 
nyilvánosságra. A vélt tapintatlanság azért gyanítható, mert a három 
nagy népegyház jelentős létszámcsökkenéssel volt kénytelen szembesülni. 
De az is lehet, hogy &bdquo;odafent&rdquo; gondolták úgy, a bűnbánat napján érdemes 
nyilvánosságra hozni a keserű valóságot bemutató adatokat.</p>
<p><b>A római és görög katolikusok fogyása tíz év alatt 31 %, a 
reformátusoké 29 %, az evangélikusoké 30 %. </b>Lehet, hogy minden harmadik 
keresztyén elveszett 2001 óta<b>? Vagy más okokat kell keresni a fogyás 
mögött? </b>Jelent az valamit, hogy 144 %-kal nőtt azok száma, akik nem 
kívántak nyilatkozni felekezeti hovatartozásukról? Igazuk lenne azoknak a
 politikai és társadalmi csoportoknak, akik az egyházakat sokkoló adatok
 láttán felkiáltottak: &bdquo;Mi megmondtuk!&rdquo;.</p>
<p><a id="more5190375" name="more5190375"></a></p>
<p>Az adatok megjelenése után <b>gyorsan megjelentek az egyházi vezetők magyarázatai. <a href="http://evangelikus.hu/cikk/g%C3%A1ncs-p%C3%A9ter-megsz%C3%A1ml%C3%A1ltattunk-%C3%A9s-h%C3%ADj%C3%A1val-tal%C3%A1ltattunk" target="_blank">Gáncs Péter, evangélikus elnök-püspök megszólalásában</a></b>
 a médiumok azt a félmondatot emelték ki, ami így szól: &bdquo;<b>a közel négy 
évtizedes istentelen agymosás lélek- és közösségromboló hatását nem 
lehet két évtized alatt jóvátenni&hellip;&rdquo;</b>. Pedig Gáncs püspök beszélt sok 
másról is, például az egyházak hitelvesztéséről. Mondandójának 
nyilvánvaló lényege az önvizsgálat. <b>A református honlapon Csepregi 
Botond</b> <a href="http://reformatus.hu/mutat/8067/" target="_blank">elemezte a statisztikai adatokat</a>.
 A cikk megszólaltatta Duráczky Bálint szociológust, aki egyebek között 
arról beszélt, h<b>ogy 2001-ben más volt a kérdés, mint 2011-ben, az 
ezredfordulón inkább jogi kapcsolatra, míg 2011-ben érzelmi kötődésre 
vonatkozott. </b>A <b><a href="http://uj.katolikus.hu/cikk.php?h=1934" target="_blank">katolikus püspöki kar közleménye</a>
 két dolgot emel ki: az informatikai rendszer sokáig nem fogadta el, ha 
valaki katolikusnak vallotta magát, másrészt más volt a kérdés, mint 
2001-ben.</b></p>
<p>Nyilván, valamennyi megszólaló mondott igazságokat, mondott olyan 
körülményeket, amelyek befolyásolták az eredményt. Mindazonáltal 
elgondolkodtatott református lelkész barátom megállapítása. Azt mondta, 
hogy míg tíz éve meglepődtek, hogy hol vannak azok a reformátusok, akik 
annak vallották magukat, de nem szerepelnek a gyülekezeti 
nyilvántartásokban, most pedig megközelítően azok az adatok köszöntek 
vissza, amelyeket az egyház is nyilvántart.</p>
<p>Keressük hát tovább az okokat. Gáncs Péter arról beszélt, hogy húsz 
év alatt nem lehet orvosolni negyven év egyházromboló politikáját. Ha 
ehhez hozzátesszük, hogy <b>a liberális, ateista sajtó offenzívája épp az 
elmúlt tíz évben erősödött az internetes felületek támogatásával,</b> ha 
hozzávesszük azt <b>a rengeteg cikket, ami az egyházban (is) jelenlevő 
rosszat hangsúlyozza, de elhallgatja az egyházak pozitív társadalmi 
szerepvállalását</b>, akkor igazat kell neki is adni. De ne feledjük, a 
keresztyén felekezetek &ndash; eltekintve a baloldali kormányok 
kellemetlenkedéseitől &ndash; ugyancsak több lehetőséggel rendelkeztek a 
tömegkommunikációban és építkezésben. Tény az is, hogy <b>más volt a kérdés
 a két népszámlálás során.</b> Míg 2001-ben sokan úgy vallották magukat 
katolikusnak, reformátusnak, vagy evangélikusnak úgy, hogy csak a 
népegyház keretei között tartoztak oda, hiszen meg lettek keresztelve, 
addig <b>2011-ben a kérdésre inkább azok válaszoltak, akik nem csupán 
belekereszteltettek egy felekezetbe, hanem meg is élik odatartozásukat.</b> 
Ha a negyven éves vallásszabadságtalanságot veszem alapul, ehhez 
hozzákeverem az elmúlt húsz év liberális értelmiségének profi 
vallásellenességét, akkor akár elégedettek is lehetünk &ndash; még mindig 
ennyien vagyunk. És igen, emlékezhetünk arra is, hogy <b>a nagy felekezetek
 sorra panaszkodtak arra, hogy rossz az informatikai rendszer és nem 
veszi figyelembe az alternatív meghatározásokat.</b></p>
<p>A kommunista hatalomátvétel után, különösen 1952-től kezdődően óriási
 nyomás nehezedett az egyházakra, a papokra, lelkészekre, világi 
munkatársakra és választott tisztségviselőkre. Az egyházak arcául 
megjelenő püspököket (Mindszenty, Ravasz, Ordass) börtönbe vetették, a 
protestáns egyházak belső közigazgatási rendjét átalakíttatták (a négy 
evangélikus egyházkerületből csak kettő maradhatott), a hitéletet 
beszorították a templomok falai közé. Hogy még a hatvanas, hetvenes 
években is többen jártak templomba, mint napjainkban, az annak volt 
köszönhető, hogy sokan egy az egyházak által meghatározott környezetben 
nőttek fel és bár tettek engedményeket, de maradtak az egyház keretei 
között. De <b>a kommunista, ateista propaganda, a hitoktatás 
visszaszorítása, az egzisztenciális fenyegetettség megtette a hatását, 
csökkent a keresztelések, bérmálkozások, konfirmációk száma.</b> A 
<b>rendszerváltás körüli években </b>az látszott, hogy a társadalom újraépíti 
magát, <b>nőtt az egyházi eseményeken résztvevők száma</b>. <b>Aztán lassan-lassan
 győzött a fogyasztói társadalom, az egyházakat dühödten támadó 
propaganda erősödött. És az egyházak sem voltak képesek hatásosabban 
felmutatni értékeiket.</b></p>
<p>Ma a karizmatikus közösségek folytatnak csak intenzív missziót, a 
nagyok, a népegyházi keretekben gondolkodó történelmi egyházak missziója
 észrevehetetlen. Ezek belemerevedtek a hagyományos evangelizációs 
keretekbe, nincs hatásos újítás megjelenésükben.<b> A történelmiekbe a 
legritkábban kerülnek új megtérők, ezekbe beleszületnek a tagok. Csökken
 a kötődés, gyakran hiányzik a hit, csak az identitás marad.</b></p>
<p><b>Végső soron ki hát a felelős a fogyásért? Mi magunk.</b> Minden 
keresztyén <b>egyenként és csoportosan</b>.<b> A leghatásosabb misszió a hitvalló 
élet. Ha a keresztyén ember saját életével mutat példát, ha a kívülálló 
azt látja, hogy igen, ezek mások, ezek jobbak, ezek birtokában vannak 
valaminek, ami az élet lényege</b>. De rendre elbukunk. Vitáink, harcaink és
 több egyháztagunk súlyos, nyilvánosságra került bűne visszaüt. A világ,
 a világi sajtó nem azt az állhatatos munkát látja, amit a keresztyén 
karitatív szervezetek végeznek, nem azt írják meg, hogy önkéntesek 
tömegei segítenek szabadidejükben másoknak, nem az egyházi iskolák magas
 színvonaláról tudósítanak. Jobban eladható a pedofil papok esete, az 
egyházaknak adott &bdquo;elképesztő&rdquo; anyagi támogatások botránya.<b> A szekuláris
 társadalom tagjainak beadható, hogy az egyházak konzervatívok, nem 
haladnak a korral és ellenzik az abortuszt, meg a válást, pláne a 
homoszexuálisok házasságát.</b> Mert az egyházak nem haladnak a korral &ndash; 
olvassák a fejünkre! <b>A liberális kettős mérce nem is akarja tudomásul 
venni, hogy ha ezeket az elveket az egyházak feladnák, akkor éppen az 
evangéliumi gyökereiket dobnák szemétdombra. </b>Nem veszik tudomásul, nem 
ezt kommunikálják, inkább hatnak a 21. század emberének elanyagiasodott 
vágyaira, individualista érdekeire.</p>
<p>Krisztus nem hagyja veszni egyházát &ndash; valljuk. De ha mi magunk nem 
gondoljuk újra egyházaink helyzetét, önmagunk életét, akkor velünk 
együtt végképp marginalizálódik az egyház. És ebben nem az a gond, hogy 
évszázados épített örökség jut ebek harmincadjára. Nem az, hogy egyre 
kevesebb egyháztag, egyházfenntartó lesz. A legnagyobb bűn, amit az 
egyházak és tagjaik csökönyös, a gyökeres változásokat elutasító 
magatartása okoz, az pont a lényeg elhanyagolása. Ha mi elbukunk, akkor 
ki lesz, aki hirdeti tovább az evangéliumot? Azt a húsvéti örömhírt, 
hogy &bdquo;Jézus feltámadt! Valóban feltámadt!&rdquo;</p>

 





</div>