2013. február 3. &ndash; Évközi 4. vasárnap<br>1./ Kiss Ulrich, jezsuita mai vasárnapi gondolatai (3&#39; videó)<br><a href="https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&amp;v=FxAKvryKp8s#">https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&amp;v=FxAKvryKp8s#</a>! <br>
&nbsp;<br>2./ evang. + Horváth István Károly gondolatai<br> &nbsp;&nbsp;Abban az időben: Jézus beszélni kezdett a zsinagógában: &bdquo;Ma &nbsp;beteljesedett<br> &nbsp;&nbsp;az Írás, &nbsp;melyet &nbsp;az &nbsp;imént &nbsp;hallottatok.&rdquo; &nbsp;Mindenki &nbsp;helyeselt &nbsp;neki, &nbsp;és<br> &nbsp;&nbsp;csodálkozott a fönséges &nbsp;szavakon, amelyek ajkáról &nbsp;fakadtak. &bdquo;De hát &nbsp;nem<br>
 &nbsp;&nbsp;József fia ez?&rdquo; &ndash; kérdezgették.<br> &nbsp;&nbsp;Ekkor így szólt hozzájuk: &bdquo;Biztosan &nbsp;ezt a mondást szegezitek majd &nbsp;nekem:<br> &nbsp;&nbsp;Orvos, gyógyítsd önmagadat! A nagy tetteket, amelyeket &ndash; mint hallottuk &nbsp;&ndash;<br> &nbsp;&nbsp;Kafarnaumban végbevittél, tedd &nbsp;meg a &nbsp;hazádban is!&rdquo; &nbsp;Majd így &nbsp;folytatta:<br>
 &nbsp;&nbsp;&bdquo;Bizony mondom &nbsp;nektek, hogy &nbsp;egy &nbsp;próféta sem &nbsp;kedves a &nbsp;maga &nbsp;hazájában.<br> &nbsp;&nbsp;Igazán mondom nektek, sok özvegy &nbsp;élt Izraelben Illés idejében, amikor &nbsp;az<br> &nbsp;&nbsp;ég három évre &nbsp;és hat &nbsp;hónapra bezárult, &nbsp;úgyhogy nagy &nbsp;éhínség támadt &nbsp;az<br>
 &nbsp;&nbsp;egész földön. &nbsp;De közülük &nbsp;egyikhez &nbsp;sem kapott &nbsp;Illés küldetést, &nbsp;csak &nbsp;a<br> &nbsp;&nbsp;szidoni Száreptában élő özvegyasszonyhoz. Ugyanígy Elizeus próféta korában<br> &nbsp;&nbsp;is sok leprás élt &nbsp;Izraelben, s egyikük sem &nbsp;tisztult meg, csak a &nbsp;szíriai<br>
 &nbsp;&nbsp;Namán.&rdquo;<br> &nbsp;&nbsp;Ezt hallva, a zsinagógában mind haragra gerjedtek. Felugrottak, kiűzték őt<br> &nbsp;&nbsp;a városon kívülre, és fölvezették arra a hegyre, amelyen városuk épült, &nbsp;a<br> &nbsp;&nbsp;szakadék szélére, hogy letaszítsák. De ő áthaladt közöttük, és eltávozott.<br>
 &nbsp;&nbsp;Lk 4,21-30<br><br> &nbsp;&nbsp;Elmélkedés:<br><br> &nbsp;&nbsp;A városon kívül<br> &nbsp;&nbsp;A híradásokból &nbsp;szinte &nbsp;hetente &nbsp;értesülünk olyan &nbsp;esetekről, &nbsp;amikor &nbsp;egy<br> &nbsp;&nbsp;szórakozóhelyen, lakóépületben vagy szállodában tűz üt ki és az &nbsp;épületben<br>
 &nbsp;&nbsp;rekedt &nbsp;emberek &nbsp;nem &nbsp;tudnak &nbsp;&nbsp;elmenekülni. &nbsp;Gondoljunk &nbsp;csak &nbsp;például &nbsp;&nbsp;a<br> &nbsp;&nbsp;közelmúltban Brazíliában történt tragédiára, amelyben a hírek szerint &nbsp;235<br> &nbsp;&nbsp;fiatal vesztette életét. Számos ilyen esetben az okozza a tragédiát, &nbsp;hogy<br>
 &nbsp;&nbsp;nincsenek &nbsp;megfelelő &nbsp;menekülési &nbsp;utak, &nbsp;&nbsp;amelyeken &nbsp;az &nbsp;emberek &nbsp;&nbsp;gyorsan<br> &nbsp;&nbsp;távozhatnának &nbsp;veszély &nbsp;esetén. &nbsp;A &nbsp;veszélyes &nbsp;helyzetekben &nbsp;az &nbsp;ember &nbsp;az<br> &nbsp;&nbsp;életösztöntől vezérelve keresi &nbsp;a menekülési utat. &nbsp;De vajon keressük-e &nbsp;a<br>
 &nbsp;&nbsp;halál utáni menekülő utat? Ezt Isten mutatja meg nekünk.<br><br> &nbsp;&nbsp;Az elmúlt vasárnapi evangéliumban Jézus názáreti fellépéséről olvastunk. A<br> &nbsp;&nbsp;zsinagógai istentisztelet alkalmával &nbsp;Izajás könyvéből olvasta &nbsp;fel azt &nbsp;a<br>
 &nbsp;&nbsp;részt, amely Isten Fölkentjének jöveteléről szólt, majd azt a magyarázatot<br> &nbsp;&nbsp;fűzte hozzá, hogy az ő személyében beteljesedett a prófétai jövendölés. &nbsp;A<br> &nbsp;&nbsp;hallgatóság &nbsp;&nbsp;kezdeti &nbsp;&nbsp;helyeslése &nbsp;&nbsp;pillanatok &nbsp;&nbsp;alatt &nbsp;&nbsp;fordul &nbsp;&nbsp;először<br>
 &nbsp;&nbsp;csodálkozásba, majd ellenséges szembefordulásba. A vita odáig fajul, &nbsp;hogy<br> &nbsp;&nbsp;meg akarják ölni, de Jézus eltávozik. Olyannal már találkoztunk, hogy &nbsp;egy<br> &nbsp;&nbsp;barátság az &nbsp;évek során &nbsp;megkopik, vagy &nbsp;a jó &nbsp;szomszédok közti &nbsp;kapcsolat<br>
 &nbsp;&nbsp;néhány év alatt ellenségeskedésbe fordul. De hogyan fordulhat a &nbsp;jóindulat<br> &nbsp;&nbsp;egész rövid idő alatt ellenségeskedésbe? Mi történt Názáretben?<br><br> &nbsp;&nbsp;Két oka &nbsp;lehetett &nbsp;a názáretiek &nbsp;haragjának &nbsp;és nyílt &nbsp;elutasításának. &nbsp;Az<br>
 &nbsp;&nbsp;egyik, hogy Jézus nem teljesítette azon kérésüket, hogy tegyen &nbsp;valamilyen<br> &nbsp;&nbsp;csodát körükben. A csodák ugyanis soha nem öncélúak, Jézus nem azért &nbsp;tesz<br> &nbsp;&nbsp;csodákat, hogy önmagát igazolja. A &nbsp;názáretiek hallhattak arról, hogy &nbsp;más<br>
 &nbsp;&nbsp;helyeken Jézus hogyan gyógyította meg csodákkal a betegeket, s most ők &nbsp;is<br> &nbsp;&nbsp;hasonlót követelnek. Olyan csodákat &nbsp;szeretnének, amelyek igazolják &nbsp;Jézus<br> &nbsp;&nbsp;kijelentését, szavait, de ezt ő nem teljesíti. Az elutasítás másik oka &nbsp;az<br>
 &nbsp;&nbsp;lehetett, hogy Jézus utalást tesz &nbsp;arra vonatkozóan, hogy az üdvösség &nbsp;nem<br> &nbsp;&nbsp;csak Izrael népének, a választott népnek szól, hanem a pogány népeknek is.<br> &nbsp;&nbsp;Jézus két, a vallásos zsidók számára jól ismert ószövetségi személy esetét<br>
 &nbsp;&nbsp;idézi, &nbsp;Illés &nbsp;prófétáét &nbsp;és &nbsp;&nbsp;Elizeusét. &nbsp;Illés &nbsp;egy &nbsp;pogány &nbsp;&nbsp;származású<br> &nbsp;&nbsp;özvegyasszony javára tesz &nbsp;csodát azzal, &nbsp;hogy a &nbsp;szárazság elmúltáig &nbsp;nem<br> &nbsp;&nbsp;fogy el lisztje és &nbsp;olaja (vö. 1Kir 17,7-16), &nbsp;Elizeus pedig a szír, &nbsp;azaz<br>
 &nbsp;&nbsp;szintén pogány tisztségviselőt, Naamánt gyógyítja meg leprás &nbsp;betegségéből<br> &nbsp;&nbsp;(vö. 2Kir 5,1-27). Ezek a pogányok számára véghezvitt csodák &nbsp;egyértelműen<br> &nbsp;&nbsp;igazolják, hogy Isten &nbsp;nem zárja &nbsp;el adományait a &nbsp;pogány népektől, &nbsp;hanem<br>
 &nbsp;&nbsp;azok is részesedhetnek belőlük.<br><br> &nbsp;&nbsp;Ennek az evangéliumi &nbsp;történetnek van egy &nbsp;nagyon érdekes eleme, &nbsp;mégpedig<br> &nbsp;&nbsp;az, hogy &nbsp;Lukács úgy &nbsp;fogalmazza &nbsp;meg a &nbsp;végső &nbsp;elutasítást és &nbsp;a &nbsp;gyilkos<br> &nbsp;&nbsp;szándékot, hogy előremutat Jézus kereszthalálára. Ezt írja: &bdquo;kiűzték őt &nbsp;a<br>
 &nbsp;&nbsp;városon kívülre, és fölvezették &nbsp;arra a hegyre, &nbsp;amelyen városuk épült, &nbsp;a<br> &nbsp;&nbsp;szakadék szélére, hogy letaszítsák&rdquo; (Lk 4,29). Jézust kivezetik a &bdquo;városon<br> &nbsp;&nbsp;kívülre,&rdquo; &bdquo;fel &nbsp;a hegyre.&rdquo; &nbsp;Amikor &nbsp;Jeruzsálemben Jézust &nbsp;halálra &nbsp;ítélik,<br>
 &nbsp;&nbsp;kivezetik a &nbsp;városon &nbsp;kívülre, &nbsp;fel &nbsp;a &nbsp;Golgota &nbsp;hegyére, &nbsp;ahol &nbsp;keresztre<br> &nbsp;&nbsp;feszítették. Az evangélista &nbsp;szándékosan úgy zárja &nbsp;le a názáreti &nbsp;esemény<br> &nbsp;&nbsp;végét, hogy jelezze, milyen sors vár &nbsp;Jézusra. Most még nem jött el &nbsp;Jézus<br>
 &nbsp;&nbsp;ideje, most &nbsp;még &nbsp;nem tudják &nbsp;bántalmazni, &nbsp;ezért sértetlenül &nbsp;távozik. &nbsp;A<br> &nbsp;&nbsp;történetből láthatjuk, hová &nbsp;vezet a hitetlenség &nbsp;és Jézus elutasítása &nbsp;az<br> &nbsp;&nbsp;emberek részéről. Azt is &nbsp;láthatjuk, hogy amikor &nbsp;az emberi gonoszság &nbsp;már<br>
 &nbsp;&nbsp;éppen a &nbsp;halálba &nbsp;taszítaná, a &nbsp;szakadék &nbsp;széléről is &nbsp;van &nbsp;Jézus &nbsp;számára<br> &nbsp;&nbsp;&bdquo;menekülő &nbsp;út,&rdquo; &nbsp;amelyen &nbsp;távozhat. &nbsp;Amikor &nbsp;az &nbsp;emberi &nbsp;gonoszság &nbsp;&nbsp;eléri<br> &nbsp;&nbsp;tetőfokát, s megöli &nbsp;Isten Fiát &nbsp;a kereszten, az &nbsp;ő számára &nbsp;akkor is &nbsp;van<br>
 &nbsp;&nbsp;&bdquo;menekülő &nbsp;út,&rdquo; &nbsp;menekülési &nbsp;lehetőség &nbsp;a &nbsp;feltámadásban. &nbsp;Isten &nbsp;mindenre<br> &nbsp;&nbsp;gondol. Nem csak &nbsp;Fiát tudja megmenteni &nbsp;a haláltól, hanem &nbsp;az embert &nbsp;is,<br> &nbsp;&nbsp;engem is. Bármekkora &nbsp;is az ember &nbsp;gonoszsága, rosszindulata, Isten &nbsp;képes<br>
 &nbsp;&nbsp;megmenteni. Ő mindenkire gondol.<br> &nbsp;&nbsp;&copy; Horváth István Sándor<br> &nbsp;&nbsp;&nbsp;<br> &nbsp;&nbsp; Imádság:<br><br> &nbsp;&nbsp;Urunk, Jézus &nbsp;Krisztus! Lelkesen &nbsp;hallgatjuk szavaidat, &nbsp;s készek &nbsp;vagyunk<br> &nbsp;&nbsp;téged követni. &nbsp;Szavad valóban &nbsp;örömhír, &nbsp;az üdvösség &nbsp;tanítása, &nbsp;igazság,<br>
 &nbsp;&nbsp;amely az &nbsp;örök &nbsp;élet &nbsp;felé &nbsp;vezető utat &nbsp;mutatja &nbsp;meg. &nbsp;Boldogan &nbsp;és &nbsp;nagy<br> &nbsp;&nbsp;lelkesedéssel indulunk el ezen az úton, s tudjuk, hogy te kísérsz &nbsp;minket.<br> &nbsp;&nbsp;De nem szeretnénk elbizakodottak &nbsp;lenni, hiszen a &nbsp;mi életutunk, miként &nbsp;a<br>
 &nbsp;&nbsp;tiéd is, keresztútként végződik. Kereszthordozásod, szenvedésed, &nbsp;türelmed<br> &nbsp;&nbsp;és az &nbsp;Atyának való &nbsp;engedelmességed &nbsp;példája adjon &nbsp;erőt ahhoz, &nbsp;hogy &nbsp;ne<br> &nbsp;&nbsp;forduljunk el soha &nbsp;tőled, hanem &nbsp;mindig hittel &nbsp;kövessünk téged! &nbsp;Hiszek,<br>
 &nbsp;&nbsp;Uram, erősítsd bennünk a hitet!<br>