<h1></h1>

        
                        <div class="post-extras">
                                        </div>

                
                        <p style="text-align:justify"><b>A <a title="Isten tervez, ember válik" href="http://nol.hu/belfold/20130126-isten_tervez__ember_valik" target="_blank">Népszabadság publicistája</a>
 élesen bírálja a kereszténység szexualitással és házassággal 
kapcsolatos felfogását. </b>......<br></p><p style="text-align:center">***</p>
<p style="text-align:justify">.....<br></p>
<p style="text-align:justify"><b>Jó hírem van. Azt a 
szexualitás-ellenességet, amelyet Révész Sándor elvet, a keresztény 
egyház már a kezdet kezdetén elítélte. </b>A nézet hátterében egyes 
gnosztikus és szélsőségesen enkratita irányzatok állnak, amelyek 
elítélték a testet, és követőiknek teljes szexuális önmegtartóztatást 
írtak elő. A legelső, aki dokumentáltan szembeszállt velük, éppen a 
Népszabadság cikkében bűnbakként megnevezett Pál apostol és az általa 
alapított közösségek voltak [<a title="A házasság az&nbsp;Újszövetségben" href="http://katolikusszemmel.wordpress.com/2012/03/03/a-hazassag-az-ujszovetsegben/" target="_blank">Erről bővebben itt!</a>].
 Az ún. lelkipásztori levelekből (a Timóteusnak címzett két levél és a 
Tituszhoz írt levél) világos, hogy a házasság védelemre szorult a 
túlzott aszketikus törekvésekkel szemben, hiszen veszélyes, egyenesen 
ördögi az a tanítás, amely megtiltja a házasságot, ahogyan tiltja 
bizonyos ételek fogyasztását is. Az önmegtartóztatásnak ez a formája a 
teremtett világ jóságának megvetésére alapozódik (vö. 1Tim 4,1-5). A 
házasság nemhogy nem tisztátalan, hanem kiváló iskola, amely felkészít 
az egyházi közösség irányítására. A lelkipásztornak családfőként kell 
gondoskodnia a rábízottakról, ezért jó, ha tapasztalt, egyszer nősült 
férfiakat szentelnek episzkoposszá és diakónussá, akik &ldquo;gyermekeiket és 
házukat jól vezetik&rdquo; (1Tim 3,2 és 12, Titusz 1,5-7).</p>
<p style="text-align:justify"><b>Pál apostol</b>nak a korintusi gyülekezet 
kérdéseire adott válaszai (1Kor 6. fejezet) egyszerre tartják szem előtt
 a keresztények házasságának szigorú krisztusi normáját, és az adott 
élethelyzetek kapcsán jelentkező egyedi eseteket. <b>Krisztusi parancsokat 
és apostoli tanácsokat ad szüzeknek, fiatal özvegyeknek, lányaikat 
férjhez adni kívánó családanyáknak, keresztény házaspároknak, és 
olyanoknak, akik maguk megkeresztelkedtek, de házastársuk nem követte 
őket ezen az úton.</b> Nem a házasság teológiáját fejti ki, hanem gyakorlati
 kérdésekre válaszol, válaszaiból pedig jól érzékelhető az őskeresztény 
közösség feszült várakozása Krisztus közelinek vélt második 
eljövetelére. Pál apostol lenne tehát a kereszténység 
szexualitás-ellenességének forrása? Ha nem ő, akkor talán az 
egyházatyák, a &nbsp;hivatkozott Tertullianus, Órigenész, Aranyszájú Szent 
János, Ágoston?</p>
<p style="text-align:justify"><b>Az állítólag házasság- és 
szexualitás-ellenes, egyébként nős Tertullianus így magasztalta a 
házasságot &ndash; férfi és nő testi és lelki egységét </b>&ndash; feleségének írt 
könyve végén:&nbsp;&ldquo;Honnan lehetne elegendő erőnk ama házasság boldogságának 
ecseteléséhez, melyet az Egyház kötött egybe, melyet az áldozat erősít 
meg, az áldás megpecsétel, az angyalok hirdetnek, és érvényesnek tekint 
az Atya? Hiszen jogos és helyes házasságot még a földön sem kötnek a 
gyermekek atyáik beleegyezése nélkül. <b>Mily nagyszerű az iga, amelyet a 
hívő pár visel. Egy a reményük, egy a fegyelmük, és ugyanaz a 
szolgálatuk. Testvérek ők mindketten, szolgatársak mindketten, sem 
testben, sem lélekben nincsen különbség közöttük. Valóban ketten egy 
testben élnek ők. Ahol egy a test, egy a lélek is.</b>&rdquo; (Ad Uxorem 
2.9.6-8.). [<a title="Házasság, özvegység, szüzesség &ndash; Tertullianus&nbsp;véleménye" href="http://katolikusszemmel.wordpress.com/2012/05/07/814/" target="_blank">Erről bővebben itt!</a>]</p>
<p style="text-align:justify"><b>Órigenész, az egyik legjelentősebb 
szentírásmagyarázó</b>, akit túlzó allegorizálással vádoltak, egy hagyomány 
szerint éppen Máté 19,12 versét értette szó szerint: &bdquo;vannak olyan 
eunuchok, akik önmagukat férfiatlanították a mennyek országáért. Aki meg
 tudja érteni, értse meg.&rdquo; Órigenész ezért állítólag méreggel tette 
nemzőképtelenné önmagát. Legalábbis ellenfelei ezt terjesztették róla, 
és még az is lehet, hogy igazat mondtak, bár ezt sok szakértő kétségbe 
vonja (köztük Christoph Markschies, aki legutóbb szentelt igen alapos 
tanulmányt a kérdésnek.)<b> Ezt e tettet, akár elkövette Órigenész, akár 
nem, elítélte és elítéli az az egyház, amely kezdettől fogva 
határozottan tiltotta e vers szó szerinti értelmezését és eunuchok 
klerikussá szentelését.</b></p>
<p style="text-align:justify"><b>Aranyszájú Szent János már kortársai 
szerint is rétorikai zseni volt,</b> aki egészen fiatalon a pogány Libaniosz
 iskolájában elsajátította az úgynevezett &bdquo;második szofisztika&rdquo; teljes 
szónoki eszköztárát. Mint más szónokok, gyakran használt erős és 
szuggesztív képeket. Így járt el akkor is, amikor <b>az élet múlandóságára 
hivatkozva akarta megingó szerzetestársait figyelmeztetni az önként 
vállalt önmegtartóztatás melletti kitartásban.</b> Természetesen nem ő az 
egyetlen, aki benső zsigerek és külső szépség kontrasztját mintegy <em>memento mori</em>-ként
 idézi. Baudelaire-ben egy kifordult belű döglött macska látványa 
ébresztett hasonló gondolatokat: &bdquo;És hiába, ilyen mocsok leszel, te 
drága, / ilyen ragály és borzalom, / szemeim csillaga, életem napvilága,
 / te, lázam, üdvöm, angyalom! / Igen! ilyen leszel, te, nők között 
királynő, / az utolsó szentség után, /csontod penész eszi, húsodból 
vadvirág nő / s kövér gyom burjánzik buján.&rdquo; (Egy dög) Ilyen lesz még a 
legszebb nő is? Ilyen. <b>A szép formájú testben &bdquo;takony&rdquo; és &bdquo;köpet&rdquo; van? 
Igen. Leértékeli ezért Aranyszájú Szent János a szerelmet és a 
szexualitást? Nem. Az egyházatyák közül <u>éppenséggel ő írja a legszebb 
homíliákat a házastársi szerelemről és hűségről.</u></b></p>
<p style="text-align:justify"><b>Idézzük tehát mi is</b> azt az egyházatyát, 
&bdquo;aki igyekszik elvenni férfitársai gusztusát a szerelemtől&rdquo;! &bdquo;Egy bölcs 
ember, amikor az áldásokat számba vette, közéjük sorolta az <b>asszonyt, 
aki férjével egyetértésben cselekszik</b> (Sirák 25,1). Máshol úgy fogalmaz,
 hogy <b>áldás, ha a feleség férjével egyetértésben él</b> (Sirák 40,23). Már 
kezdettől nagy gondot fordított az Isten a házasságra; úgy beszélt 
kettejükről, mint egyről, mikor azt mondta:<b> &lsquo;Férfiúnak és nőnek 
teremtette meg őket&rsquo; (Ter 1,27). Máshol pedig &lsquo;nincs férfi, sem nő&rsquo; (Gal
 3,28). Hiszen nincs oly bensőséges viszony két férfi közt, mint nő és 
férfi közt, ha, mint ahogy helyes, házasságban élnek.</b> Ezért egy áldott 
férfiú, amikor túláradó szeretetét ki akarta nyilvánítani, s egy 
barátját, lélekben eggyé forrt társát siratta, nem atyját említette, sem
 anyját, gyermekét, testvérét vagy barátját, hanem kit? <b>&lsquo;Irántad való 
oly nagy szeretet kerített hatalmába engem, mint asszony iránti 
szeretet.&rsquo;</b> (2Sám 1,26). Bizony, bizony, e szeretet hatalmasabb minden 
zsarnoknál. A többi kívánság ugyanis lehet erős, <b>ez azonban nemcsak 
erős, de olthatatlan is. Mert a szerelem ott rejlik természetünk mélyén,
 és észrevétlenül összekapcsolja férfi és nő testét. Ezért lett 
kezdetben a férfiúból az asszony, majd azután a férfiúból és asszonyból a
 férfi és a nő. Látod, milyen kötés, milyen összefonódás?</b>&rdquo; (HomEf 20.1. 
Bugár István fordítása) <u><b>Hol van itt szerelem-ellenesség, hol itt az 
&ldquo;antiszexualitás&rdquo;?</b></u></p>
<p style="text-align:justify"><b>Szent Ágoston,</b> aki &bdquo;hosszan fejtegeti 
milyen rettenetes probléma a nemi aktus&rdquo;, értekezést ír a házasság és a 
házasságon belüli szexualitás védelmében a radikális aszketikus 
irányzatokkal szemben (<em>De bono conjugii</em>). E műben alapozza meg 
azt a máig mérvadó felfogást, hogy <b>a házasság kölcsönös 
szeretetkapcsolat, amelynek három alapvető java: a hűség, az utódnemzés 
és a szentségi karakter</b>. Kései műveiben valóban többször kifejti azt, 
hogy a kéjvágy a bűneset következménye, ezt a gondolatát azonban már 
egyes kortársai is vitatták, az egyház egyéni véleményének tekintette, 
és bár jelentős követőkre talált például a XIII. századi ferences 
teológusok körében, soha nem öltött hivatalos formát. Éppen ellenkezőleg
 történt. <b>A hivatalos katolikus egyházi tanítások</b> [<a href="http://katolikusszemmel.wordpress.com/category/szentsegek/szentsegi-hazassag/" target="_blank">amelyekről ezekben a bejegyzésekben írtam részletesebben</a>]
 <b>Aquinói Szent Tamás nézetét veszik alapul, amely szerint a szexuális 
hajlam és gyönyör természetes javunk</b> (vö. például STh. Ia II ae. qu. 94 
a. 2.). <b>A szexualitás az alapja az emberi társadalomnak, mert ez vonzza 
egymáshoz a férfit és a nőt, akiknek szexuális egyesülésből gyermek 
születhet, s így jön létre a személyek legalapvetőbb, természetes 
közössége, a család, a társadalom legkisebb sejtje.</b></p>
<p style="text-align:justify">A keresztény tanítás kifejezetten tiltja,
 hogy a házasságot külsődleges szempontok alapján kössék meg. <b>A pusztán 
anyagi érdekből megkötött kapcsolatot a katolikus egyház nem tekinti 
létrejött szentségi házasságnak, még ha ún. &ldquo;templomi esküvő&rdquo; keretében 
köttetett is.</b> Ez nem mai tanítás, ahogyan az ezzel ellentétes gyakorlat 
is ősrégi: &bdquo;Ne azt várd a házasságtól &ndash; mondja Aranyszájú Szent János, 
hogy vagyonra tégy szert, s minden mást megkapsz. Ki az, aki a 
fontosabbakat elhanyagolja, s a jelentéktelenebbekre van gondja? De jaj,
 úton-útfélen így teszünk. Ha gyermekünk van, nem arra törekszünk, hogy 
derék ember legyen, hanem hogy gazdag feleségre tegyen szert: nem hogy 
jómodorú, hanem hogy jómódú legyen. Ha foglalkozást keresünk, nem azt 
nézzük, hogy bűntől ment legyen, hanem, hogy hasznot hajtson. Minden 
pénzzé lett. Minden elkorcsosult, mert a pénz iránti szerelem tart 
hatalmában bennünket.&rdquo; (HomEf 20,3.)</p>
<p style="text-align:justify">Mindezek után <i><b>nem túlzás kijelenteni: a 
jól ismert keresztény- és egyházellenes brosúrák vádjait ismételgeti a 
Népszabadság e témában teljesen felkészületlen publicistája</b>,</i> amikor 
kijelenti, hogy az egyház &bdquo;a földi és testi boldogság igényét 
démonizálta.&rdquo; Ilyesmit csak az állít, aki teljesen figyelmen kívül 
hagyja a forrásokat, az egyházi művészetet, a költészetet, az irodalmat,
 és egyháztörténeti <i><b>ismeretei lényegében nem haladják meg a &ldquo;Brian 
életé&rdquo;-ből és a &ldquo;Gyalog galopp&rdquo;-ból meríthető tudást.</b></i></p>
<p style="text-align:justify">Az újságíró szerint &bdquo;a nyilvánosságot 
uraló keresztény kommunikációnak Magyarországon is létezik a földi 
boldogságunkat jobban szolgáló alternatívája.&rdquo; Ezzel egyetértek. Az 
egyházi kommunikáció ebben a kérdésben nem kielégítő, és a keresztény 
társadalometikát politikailag képviselni hivatott KDNP megítélésem 
szerint nagyon gyengén teljesít. Azt azonban nem egészen értem, miért 
tartja a szerző &nbsp;megfelelő alternatívának a <b>Pál Feri atyától idézett 
felfogás</b>t: &bdquo;Az emberiség még nem volt olyan helyzetben, hogy képesek 
lettünk volna évtizedekig együtt élni valakivel egészségesen. Viszonylag
 jólétben élünk, az igényeink megemelkedtek, többet várunk egy családi 
vagy párkapcsolattól, mint 50-100 éve, és erre a megváltozott helyzetre 
még nem találtunk választ. A sok válás realitás, de azt is kifejezi, 
hogy nem találtunk még olyan választ, ami egy másfajta realitást is 
kifejezne &ndash; például, hogy <b>az embernek jólesik, ha hűségesek hozzá.</b> <b>Nem 
vagyok borúlátó: útkeresés zajlik. Sokan komolyan keresik, hogy a 
megváltozott körülmények között ezeket az értékeket más értékekkel 
hogyan tudják harmóniába hozni, például egyszerre élvezni az életet és 
elköteleződni.&rdquo;</b></p>
<p style="text-align:justify">Nem ismerem ennek a Népszabadságban 
citált szövegrésznek a tágabb összefüggését, ezért nem biztos, hogy jól 
értem. Mindenesetre a kiindulópont <i><b>ebben a formában téves: &bdquo;Az emberiség
 még nem volt olyan helyzetben, hogy képesek lettünk volna évtizedekig 
együtt élni valakivel egészségesen.&rdquo;</b></i> Hogy mást ne mondjak,<u><b> római 
sírfeliratok tömege tanúsítja, hogy házastársak évtizedekig szeretetben 
és hűségben együtt éltek. Egészségben, betegségben.</b></u> Az <b>nem kétséges, 
hogy komoly társadalmi változások, jogszabályi átalakulások mentek végbe
 a 19. századtól kezdve, amelyek erősen érintették a házasság 
intézményét és annak társadalmi megítélését</b>. Amiben viszont egészen 
biztosan egyetértek Pál Feri atyával: <b>lehetséges egy életre 
elköteleződni valaki mellett a házasságban úgy, hogy hűségesek maradunk 
hozzá, és mindeközben élvezzük az életet. Ez az egyház hagyományos 
felfogása</b>, és ha ezt tartja elfogadható alternatívának Révész Sándor, 
akkor Isten hozta &ldquo;a klubban&rdquo;! Hiszen a házasság egyszerre a legszentebb
 magánügy és <a title="A házasság mint filozófiai&nbsp;iskola" href="http://katolikusszemmel.wordpress.com/2012/12/20/a-hazassag-mint-filozofiai-iskola/" target="_blank">a legfontosabb közügy!</a></p>