<strong>Mi az írástudó, az értelmiségi felelőssége ma, amikor nem 
csak egy szűk elit, hanem sokkal szélesebb réteg rendelkezik diplomával?</strong><br><br>A
 rendszerváltás egyik hozadéka, hogy változtak a felsőoktatásba való 
bejutás feltételei, s mindenki igyekszik egyetemre menni. A 
társadalomban ugyanakkor nincs szükség ennyi értelmiségi emberre. 
Ráadásul valószínűleg nem születnek ennyien úgy, hogy értelmiségi 
hivatásuk legyen. Nemrég beszélgettem egy régi tanítványommal, aki a 
Műegyetemen tanít. Mint mondta, régen azon a szakon, amelyiken ő tanít, 
körülbelül húszan kezdtek évente, és ebből is kikopott öt-hat ember. 
Most 120-an vannak egy évfolyamon, és ebből is ugyanúgy 15 az igazán 
értelmes. Ez rossz az egyetemnek is, mert ennyi embert nem könnyű 
elmélyedő figyelemre és gondolkodásra szoktatni. A mércét lejjebb kell 
szállítani. Ezután persze ez a száz ember elégedetlen lesz, hogy nem 
kapja meg azt a diplomájáért, miután végzett, amit szerinte kapnia 
kellene. Esztétikát tanítok az egyetemen. Amíg a Bevezetés az 
esztétikába című tárgyra csak esztétika szakosok jöttek, többé-kevésbé 
komolyan vették a dolgot. A szabad bölcsészek viszont a bolognai 
átalakítás után százhúszan hallgatják az óráimat. Aztán a vizsgán 
felsorolják, hogy milyen jelenségre mondtam példának a 
Laokóon-csoportot, de amikor rákérdezek, hogy mi az a Laokóon-csoport, 
arra már nem tudnak válaszolni. Pedig az ember azt várná egy 
értelmiségi-palántától, hogy ilyenkor utánanéz, miről is van szó. De 
őbenne nincs meg ez a szellemi igény, csak megtanulja, amit tudni kell a
 vizsgára. Én viszont nem érek rá minden példának felhozott műalkotást 
bemutatni. Ilyenekkel találkozunk az egyetemen, és ezért kerül krízisbe 
az egyetemi oktatás. A régiekben meglévő értelmiségi hivatástudat nincs 
meg a mai hallgatók többségében, s ez nem az ő hibájuk, hanem a 
társadalomé. Ezért ők vizsgákban gondolkodnak. Az értelmiséginek nem 
csak az a fontos, hogy mit tud, hanem hogy tud-e teremtő módon 
gondolkodni a szakmájában, s lépést tartani a későbbi eredményekkel. <br><br><strong>Ezek szerint az az értelmiségi, aki teremtő módon gondolkodik?</strong><br><br>Igen.
 Sőt, az igazi értelmiségi az volna, aki egyvalamihez nagyon ért, de van
 rálátása az egészre is, van általános műveltsége, amivel eligazodik a 
világban, megkülönbözteti a megbízhatót a megbízhatatlantól, a 
pillanatnyi szenzációt az igazán fontos eseményektől. <br><br><strong>Egy
 írásában szembeállítja a papot a felvilágosodás termékeként megszülető,
 szekuláris értelmiségivel, aki már nem akar kaput nyitni a 
transzcendens felé, nem őrzi a szent dolgokat. Értelmiségi-e a pap? </strong><br><br>Az
 volna a dolga, hogy értelmiségi legyen. A felvilágosodással támadt némi
 feszültség egyházi és profán műveltség közt, de az a mondás, hogy a jó 
pap holtig tanul, ma is érvényes. A jó papnak nem csak az egyházi 
gondolkodás fejleményeivel kell lépést tartania, hanem általában az 
emberi gondolkodáséval, épp azért, mert emberekkel bánik. Kell, hogy az 
értelmiséghez is szólni tudjon, s ha értelmiségi felkészültségű, akkor 
tud szólni az értelmiségiekhez és a nem értelmiségiekhez is, de fordítva
 nem igaz.<p class="keretes_jobbra"><em>Jelenits István</em> 
(Berettyóújfalu, 1932. december 16.) Széchenyi-díjas piarista szerzetes,
 teológus, író, magyar és hittan szakos tanár. Tótfalusy István írói 
álnéven verseket is írt (de nem azonos Tótfalusi István angol 
műfordítóval és nyelvésszel). A budapesti piarista gimnáziumban 
érettségizett 1951-ben. Már akkor is piarista akart lenni, de a rendbe 
fölvehető növendékek számának korlátozása miatt csak a bölcsészkar 
elvégzése után, 1955-ben lépett be a rendbe. 1959. augusztus 28-án tett 
örökfogadalmat, és ugyanebben az évben november 29-én Egerben pappá 
szentelték. Piaristaként a rend kecskeméti, majd budapesti 
gimnáziumaiban tanított hittant, illetve magyar nyelvet és irodalmat. 
1965-től a biblikus tárgyak tanára is volt a rend Kalazantinum 
hittudományi főiskoláján, illetve 2000-től ennek utódintézményében, a 
Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán. 1985 és 1995 között a 
piarista rend magyarországi tartományfőnöke volt. 1995-től a Pázmány 
Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karának esztétika tanára, 
majd tanszékvezetője volt Budapesten, illetve Piliscsabán. 1992-től 
évekig tanított a gödi, illetve 1994-től a váci piarista iskolában, majd
 később a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskolán is. Számos írása jelent 
meg a Szentírásról, Janus Pannonius, Pilinszky János költészetéről 
(utóbbinak gyóntatója volt), irodalomról, nevelési kérdésekről és más 
témákról, elősorban a Vigilia és az Új Ember hasábjain. Összegyűjtött 
műveit az Új Ember Kiadó 1999 és 2001 között öt kötetben jelentette meg.
 Rendszeresen tart pedagógiai, irodalmi és bibliai tárgyú előadásokat a 
budapesti piarista kápolnában, és szerte az országban. A 
zsidó-keresztény megbékélés ügyét mindig kiemelten kezelte. (<a href="http://hu.wikipedia.org/wiki/Jelenits_Istv%C3%A1n" target="_blank">Wikipédia</a>)</p><p><strong>A papképzésben megvan ez utóbbira az igény?</strong><br>
<br>A
 hetvenes években arról beszélgettünk a Vigília összejövetelén, hogy 
kinek írjuk a Vigíliát. Azt mondta valaki, hogy a katolikus 
értelmiségnek. De volt-e ilyen akkor? Hát, ha más nem, a papság. Erre 
Nyíri Tamás felszisszent, hogy a papság ma nem értelmiség. A papság 
ugyanis úgy érezte, hogy a kommunista diktatúrában azzal a szellemi 
élettel nem kíván foglalkozni, és így nem csak attól a szellemi élettől,
 hanem a szellemi élettől is elzáródott. Ekkor én hozzászóltam, hogy 
régi értelemben lehet, hogy nem értelmiség a papság, de akkor az orvosok
 például azok-e? És akkor jelentkezett egy orvos, hogy ők sem, mert a 
szakma mellett nincs idejük mással foglalkozni. <br><br><strong>És ma, 2012-13-ban mi a helyzet? Dawkins Isteni téveszméje például ha jól tudom, kötelező olvasmány a szemináriumban.</strong><br><br>Sok
 pozitívum történt azóta. Például a rendszerváltás óta a papok 
akadálytalanul kerülhetnek ki külföldi egyetemekre, ami alkalmas 
nyelvtanulásra és kapcsolatépítésre is. Elmondhatjuk, hogy feloldódott 
az a bezártság, ami kényszerűen évtizedeken keresztül jellemezte a 
papságot. A papok élete ugyanakkor megnehezült, mert sokkal kevesebben 
vannak, mint a kommunizmus évtizedeiben. Az a kor még örökölte a régi 
idők papságát, most pedig csak azok maradtak, akik kommunista időkben és
 azután jelentkeztek papnak. Később esküsznek az emberek, kevesebb a 
család és a gyermek. Kevés gyermekből pedig még kevesebb pap lesz. Egy 
pap egyre több plébániát lát el, így rohangálnia kell, és így alig marad
 ideje olvasni, tájékozódni. Például nem biztos, hogy újraolvas egy 
jegyesoktatáshoz, hanem újra előadja az egyszer már megírt anyagát, 
aminek az a veszélye, hogy újramelegített ételt tálal fel. <br><br><strong>Mennyire
 érzi magát olyan hídszerepben, mint egykori rendtársa, Sík Sándor, 
akiről azt írta, hogy magányosan próbált közvetíteni népiek és 
urbánusok, nemzetiek, konzervatívok és liberálisok közt, az irodalmi, 
értelmiségi élet csoportjai között? Azért kérdezem, mert ön is részt 
vesz beszélgetőesteken például Esterházy Péterrel vagy Nádas Péterrel. </strong><br><br>Esterházy
 Pétert jól ismerem, a tanítványom volt, én eskettem. A 
szerzetességemből és a tanárságomból is adódott, hogy több irányú 
kapcsolataim alakultak ki. Ők pedig nem annak ellenére, hanem azzal 
együtt szeretnek engem, hogy pap vagyok, és így van kapcsolatuk az 
egyház szellemi örökségével is. Fontos, hogy ne csak messziről 
mustrálgassuk egymást, és ne akadjunk fenn a másik félreérthető 
megnyilatkozásain. S próbáljunk úgy élni, hogy szót értünk egymással és 
örülni tudunk egymás eredményeinek. <br><br><strong>Általában a legtöbb 
középiskolai, egyetemi évfolyam úgy érzi, hogy ő volt az utolsó nagy 
nemzedék, utána már beköszöntött a hanyatlás. Ön hogy látja, tanárként 
több évtizedes tapasztalattal a háta mögött: tényleg hanyatlástörténet 
az előző évtizedek története?</strong><br><br>Az egyetemekről már 
említettem, hogy ott valóban fenyeget mindez. Ma változik az iskola 
szerepe: szinte többet tud meg a gyerek a tévéből és az internetről, 
mint az iskolában. Azonban gondolkodni mégis az iskola tudja megtanítani
 az embert, és ott kérik csak számon, hogy megtanulta és tudja-e 
alkalmazni az anyagot. Valaha aki az iskolába került, örült, hogy 
megfogta az Isten lábát, és tudta, hogy ott érdekesebb kilátás nyílik a 
világra, mint otthon. Mostanában az iskola elveszíti a méltóságát: sok 
gyermek úgy&nbsp; gondolja, hogy az csak azért van, hogy ne legyen vele gond.
 Pedig rá lehetne csodálkozni, hogy amikor a szüleink már nem tudnak 
állandóan mellettünk lenni, gondoskodik rólunk a társadalom, és az 
iskolában megismerhetjük a világot, amiben élnünk kell, és ami érdekes. 
Nem csak szájtátó polgárok vagyunk, hanem alkotó elemei a világnak, 
amihez meg kell tanulni pár dolgot. Ezt a programot a tanárnak kellene 
irányítania, de ehhez meg kellene becsülni annyira, hogy ne csak nyűtt 
melósként végezze a munkáját. A kommunizmusban egy tankönyv volt, 
kénytelen-kelletlen azt tanítottuk. 1990 után épp az ellenkezője 
történt: annyi könyv jelent meg, hogy arra sem volt időnk tanárként, 
hogy végignézzük mind. Most az inga visszalendül, és újra 
megszigorítják, mely tankönyvekből lehet tanítani. Viszont az állandóan 
változó viszonyokhoz nehéz alkalmazkodni.<br><br><strong>Tényleg nem 
olvasnak a &bdquo;mai fiatalok&rdquo;, ahogy húsz éve halljuk? Egy Umberto Eco-i új 
középkor felé tartunk, ahol újra a vizuális kultúra a meghatározó?</strong><br><br>Azt
 hiszem, ez tényleg fenyeget. Kevesebb az olvasó ember, és 
felületesebben, kapkodva olvasunk, mint a patak, ami nem görgeti el a 
köveket már, hanem elfolyik köztük. Tudnunk kellene kedvet támasztani az
 olvasáshoz, minél előbb. Amikor a szakmunkásképzőben tanítottam, azt 
láttam, hogy ezek a diákok ugyan eljutottak a nyolcadik általánosig, de 
némelyikük úgy, hogy nagyon megerőltető volt számukra az írás. Az óra 
elején még jegyzetelt, később már nem volt rá energiája. Most gyakran 
hallani, hogy aki a könnyed olvasmányokat megszereti, az már nincs olyan
 messze a nehezebbek elolvasásától sem. Én a szakmunkásképzőben azért 
azt csináltam, hogy számos alkotást magam felolvastam az órán, például 
Kafkától az Átváltozást. Felolvastam az első részt, majd megkérdeztem, 
hogy mit gondoltok, mi lesz a folytatása? Persze egy szakmunkásképzőben 
nem olyan nagy a tananyag irodalomból, mint egy gimnáziumban, így jobban
 el lehet időzni egy-egy novellánál, regénynél, versnél. <br><br><strong>Ma
 ugyanazzal vádolják az egyházi iskolákat, amivel a rendszerváltás után 
is &ndash; ezekre a vádakra ön akkor számos cikkben reagált. Hogy látja az 
egyházi iskolák mai helyzetét?</strong><br><br>Ezek olyan emberek 
ellenkezései, akik nem igazán vannak közel a problémához, hanem csak 
statisztikákat néznek, s kapkodják a fejüket, hogy itt is, ott is új 
egyházi iskola van. Pedig sok esetben az egyház elveszett iskolák 
megmentésére vállalkozik, hogy egy falu népének ne kelljen buszra rakni a
 gyermekeit. Miért volna ez baj? Amúgy is: még mindig nevetségesen 
alacsony az egyházi oktatás aránya Magyarországon. <br><br>Szilvay Gergely/Magyar Kurír</p>