<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META content="text/html; charset=utf-8" http-equiv=Content-Type>
<STYLE>.hmmessage P {
        PADDING-BOTTOM: 0px; MARGIN: 0px; PADDING-LEFT: 0px; PADDING-RIGHT: 0px; PADDING-TOP: 0px
}
BODY.hmmessage {
        FONT-FAMILY: Tahoma; FONT-SIZE: 10pt
}
</STYLE>

<META name=GENERATOR content="MSHTML 8.00.6001.19328"></HEAD>
<BODY class=hmmessage bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face=Arial>Kedves Listások!</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial>Szerintem nincsen olyan listatag, akit a Korona (=korona, 
=SztKorona, stb.) ne érdekelne.</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial>Emlékezzünk. Amikor a Korona hazatért, két társaság 
vizsgálhatta meg.</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial>Előbb Csomor aranyműves társasága (miért pont ők?? tudja 
valaki??) <STRONG>foghatta a kezébe!</STRONG></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial>Ezek után a KFKI-ban is megvizsgálták. Ők nem érintették, 
egy átlátszó üvegbúrával letakarva vizsgálták. Repedéseket kerestek, arányokat 
vizsgáltak. Vagyis mértek és vizsgáltak, amit el tudtak képzelni. Haragudtak is 
az aranyművesekre, hogy károsították a hozzápiszkálásukkal az igen rossz 
állapotban levő tárgyat. Kutatásaikról először a Fizikai szemle 1981/12. 
számában írtak, a szám ma ritkaság, kincs.</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial>Mindkét forrás alapjaiban cáfolta a Korona két fél 
akármiből összetákolt - gányolt ékszer voltát. Teljesen más indoklással 
mindketten (mindkét szakmai csoport) eleve egynek tervezett objektumnak 
állította és SztIstván koronájának datálta. </FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial>A fizikusok szerint a Korona kersztje is eleve ilyen 
ferdére terveztetett,&nbsp; mivel érdekes módon csak így áll össze több 
aranymetszési arány is. A kereszt kersztszára alsó szélén van benyomódás, tehát 
ki akarta valamikor vki EGYENESÍTENI, de nem tudta/merte eröltetni. 
Stb.</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial>Források - kritika nélkül. Itt kérem Baják Laci 
segítségét, előre is köszönve. </FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial>Maszek megjegyzésem, mind Csomor, mind Ferencz egyre 
inkább bezubbant. Főleg korai munkáik objektívek.(?)</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial>Lovag Zsuzsáék csodálatos fotókat készítettek, nem tudom, 
hogy a fenti vizsgálatok előtt, avagy után?</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial>ÜdvözletteL.</FONT></DIV>
<DIV><FONT 
face=Arial>********************************************************************************************************************************************************</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial>Itt&nbsp;idézem egy régebbi levelemet 
ezügyben.</FONT></DIV>
<DIV><STRONG><FONT face=Arial></FONT></STRONG>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial><STRONG>1.Korona.</STRONG></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial><STRONG><A 
href="http://www.kiszely.hu/istvan_dr/038.html">http://www.kiszely.hu/istvan_dr/038.html</A></STRONG></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial><STRONG><A 
href="http://www.minden-ami-magyar.hu/szk/korona.php?&amp;amp;amp;w=1024&amp;w=1280">http://www.minden-ami-magyar.hu/szk/korona.php?&amp;amp;amp;w=1024&amp;w=1280</A><BR>1/a 
Aranyművesek, Csomor Lajos nevével fémjelezve.<BR></STRONG>Könyvek:<BR>1. 
Magyarország Szent Koronája /ez az első könyv, a többit nem is olvastam/<BR>2. 
Szent István koronája nyomában<BR>3. Őfelsége, a Magyar Szent 
Korona<BR>cikkek:<BR><A 
href="http://www.szkosz.com/node/320">http://www.szkosz.com/node/320</A><BR><A 
href="http://www.magyarokforrasa.hu/csomor-lajos-roviden-az-%C5%91felsege-a-szent-korona-c.-konyvrol.html">http://www.magyarokforrasa.hu/csomor-lajos-roviden-az-%C5%91felsege-a-szent-korona-c.-konyvrol.html</A></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial><STRONG>1/b KFKI-s fizikusok+mérnökök, Ferencz Csaba 
nevével fémjelezve.<BR></STRONG>A Fizikai szemle 1981/12. számát már nem lelem a 
neten. Ha vkinek megvan, kérem tegye közzé!!<BR>Talán ez a könyv pótolja. Nem 
olvastam. Még.</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial><A 
href="http://www.magyarkronika.com/kulturalis_hirek/001216.htm">http://www.magyarkronika.com/kulturalis_hirek/001216.htm</A><BR><A 
href="http://www.erdelyert.hu/kinalat/termek/5725/ferencz-csaba-szent-istvan-kiraly-koronaja">http://www.erdelyert.hu/kinalat/termek/5725/ferencz-csaba-szent-istvan-kiraly-koronaja</A><BR><A 
href="http://www.keesz.hu/node/943">http://www.keesz.hu/node/943</A><BR></FONT></DIV><FONT 
size=2>
<DIV class=title><FONT face=Arial></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV>
<H1 class=title><FONT size=4 face=Arial>Ferencz Csaba: Szent István király 
koronája (Heraldika Kiadó, Budapest 2002.)</FONT></H1>
<DIV id=content-area>
<DIV id=node-943 class="node node-type-book clearfix">
<DIV class=meta><SPAN class=submitted><FONT size=1 face=Arial>Submitted by 
webmester on 2008, August 21 - 08:58 </FONT></SPAN>
<DIV class="terms terms-inline">
<UL class="links inline">
  <LI class="taxonomy_term_213 first"><A title="" href="" rel=tag><FONT size=1 
  face=Arial>Kerényi Dénes</FONT></A><FONT size=1 face=Arial> </FONT>
  <LI class="taxonomy_term_114 last"><A title=Szemle href="" rel=tag><FONT 
  size=1 face=Arial>Szemle</FONT></A></LI></UL></DIV></DIV>
<DIV class=content><FONT size=1 face=Arial>A Szent Korona történetének kezdetére 
és a Korona keletkezésére vonatkozóan napjainkban lényegében két, egymásnak 
ellentmondó vélemény van: a nemzeti és egyházi hagyományon alapuló nézet és a 
művészettörténeti alapozású nézet. A hagyomány szerint a Szent Korona egyetlen, 
egységes, egy helyen készült ereklye, amely (esetleg) Rómából származik. Szent 
István királyt ezzel a koronával koronázták meg, ezt ajánlotta föl a 
Szűzanyának. A művészettörténeti nézetek szerint a Szent Koronát több, különféle 
helyen és különféle célból, egymástól függetlenül készült részből utólag 
szerelték össze. Két fő része, a bizánci eredetű abroncs - a görög korona 
(corona graeca) - és a nyugati eredetű pántok - a latin korona (corona latina) - 
, egymástól függetlenül jöttek létre. Az abroncsra utóbb szerelték rá a 
pántokat, azokra pedig az eredetileg álló, később elferdült keresztet. A Korona 
e szerint a felfogás szerint sohasem volt Szent István királyé.<BR>&nbsp; Dr. 
Ferencz Csaba, a Budapesti Műszaki Egyetem tanára négy mérnöktársával együtt a 
Korona 1978. évi hazatérése óta foglalkozik a magyar Szent Koronának és a 
koronázási jel-vényeknek - a regáliáknak (a jogarnak, a palástnak, az 
országalmának és a kardnak) - vizsgálatával. Eredményeikről az elmúlt húsz év 
folyamán már számos tanulmányban, előadásban számoltak be. Ezeknek az 
eredményeknek összefoglalása, egységes keretbe illesztése a most megjelent 
könyv. A mű - a Koronával foglalkozó más írások nagy többségével szemben - 
elfogulatlan és prekoncepciók nélküli, objektív vizsgálatokat tartalmaz. 
Történeti meggondolásai is - részben ezekre az eredményekre támaszkodva - a 
legteljesebb objektivitásra törekszenek. Megvizsgálja a Koronával kapcsolatos fő 
nézetek műszaki következményeit, és a Szent Korona műszaki szemléje alapján - az 
ismert tényeket figyelembe véve - megnézi, hogy mi támasztja alá vagy mi cáfolja 
meg a korábbi elméleteket. Az alapos körültekintéssel végzett, gondos, 
lelkiismeretes, nagy pontosságú mérések, az archeometriai vizsgálatok arra az 
eredményre vezetnek, hogy a Szent Korona egységes egész, és nem több darabból, 
utólag összeállított tákolmány.<BR>&nbsp; A külön készült latin és görög koronát 
föltételezők az utóbbinak keletkezési idejét az abroncs három hátsó képe -Dukász 
Mihály császár, Konstantin császár és a Géza királynak föltételezett Geobitz 
turk király képe - alapján határozzák meg. Ez a három kép azonban utólag került 
az abroncsra, eredetileg más képek voltak helyükön. Dukász Mihály képe nem fért 
bele az eredeti képet tartó keretbe, csak az elé tudták tenni éspedig úgy, hogy 
hozzászegecselték a mögötte lévő pánthoz. A képet tehát nem lehetett egy 
önmagában álló abroncsra föltenni. Amikor az eredeti képet Dukász Mihály képére 
cserélték, a Szent Korona már egybe volt szerelve. Az a tény, hogy a Dukász 
Mihály-kép nem volt rajta az eredeti abroncson, az eddigi művészettörténeti 
datálást teljes egészében értelmetlenné teszi.<BR>&nbsp; A Korona egységes 
voltának egyik bizonyítéka a pántok keresztezésében lévő fölső és az abroncson 
lévő homlokzati Krisztus-kép rendkívüli hasonlósága. A két képnek nemcsak az 
elrendezése hasonló (a trón két oldalán látható fa alakja, az Úr fejének két 
oldalán lévő égi jelek), de a két kép mérete is egybevágó: azonos a befoglaló 
méretük, és ami talán még ennél is fontosabb, azonos az Úr trónjának szélessége. 
Az öszszes egyezéseket figyelembe véve a két kép egymástól függetlenül nem 
keletkezhetett!<BR>&nbsp; A vizsgálatok során a korona méreteit - anélkül, hogy 
hozzáértek volna - hordozható optikai (geodéziai) teodolittal határozták meg 
igen nagy pontossággal. Megállapították, hogy a Korona készítése során a két (a 
pártán és az abroncson lévő) Pantokrátor (Krisztus) képen található trónus 
alapjának szélessége lehet az a mértékegység, amiben a Koronát tervezték. A 
mérési adatok alapján az a meglepő műszaki tény -nem feltételezés vagy 
következtetés, hanem egyszerű tény- tárul a szemünk elé, hogy a Szent Korona 
(szemből-nézeti) fő befoglaló méretei az Úr trónusának szélességében (azaz 
hüvelykben) mérve kivétel nélkül egész számok! A Korona abroncsa és pántjai 
(valamint a kereszt) összetartoznak, és az egész Korona egy régebben fel nem 
ismert - először a szerző és munkatársai által 1981-ben publikált -, átgondolt 
és részletes terv szerint készült. Vagyis a Szent Korona egységesen tervezett és 
ezen terv szerint kivitelezett egység!<BR>&nbsp; A Korona alapkonstrukciója 
szigorú és következetes rendet mutat. A tapasztalt rend az ősidők óta ismert - 
az esztétikában tökéletes arányként számon tartott - aranymetszés pontos 
alkalmazása. A befoglaló méretek aránya, az abroncson és a pánton lévő eredeti 
(!) képek oldalméretei, a láncok hossza stb. az aranymetszés arányainak felelnek 
meg. Az abroncs magasságával azonos szélességű pántok ehhez a koronához 
készültek. Csak ilyen méretű és ily módon összeszerelt pántrendszerrel lehetett 
a Koronán látott, gondosan tervezett helyzetet kialakítani.<BR>&nbsp; A pántokon 
látható repedések, horpadások, törések a Koronát valamikor ért külső erő-hatásra 
utalnak. A sérülésekből az azokat okozó erőhatás utólagos meghatározása rutin 
mérnöki feladat. Megállapítható az erők iránya és az erőhatás következtében 
fellépő hajlító, nyíró, csavaró igénybevételek. A viselés szerinti baloldali 
pánt egy alkalommal leszakadt a pántot az abroncshoz erősítő szegecsekről, ezt a 
sérülést később a Koronán jól látható módon javították. A kereszt „elferdülését” 
azonban sem a pántok sérülését okozó erőhatás, sem pedig a kereszten látható 
sérülési nyomokat létrehozó erőhatás nem okozhatta. A mechanikai erők, 
nyomatékok és a deformációk vizsgálata egyértelműen azt mutatja, hogy a kereszt 
nem állt, hanem ferde volt akkor, amikor az erőhatás érte. A kereszt eredetileg 
is ferdére készült, eleve ferde helyzetűnek tervezték. Ezt a Szent Korona 
SAJÁTOS, aszimmetrikus szerkezete - a pártának és az abroncson lévő nagy 
ékköveknek és zománcképeknek egymáshoz képesti eltolódása, a baloldali és a 
jobboldali pánt különböző hossza, a felső Pantokrátor kép síkjának ferdesége 
(nem vízszintes volta), a kereszt rögzítési módja - közvetlenül igazolja. Az 
aranymetszés megszabta arányokat egyébként csak ferdén elhelyezett kereszt 
elégíti ki.&nbsp;<BR>&nbsp; A regáliák vizsgálata azt mutatta, hogy a palást, a 
jogar és az országalma is a Szent Korona méret- és arányrendje ismeretében 
készült. A kard utólag került az együttesbe, és semmiféle készítési vagy 
jellegzetes méretaránybeli kapcsolatot nem mutat a regáliákkal.<BR>&nbsp; A régi 
korok embere számára természetes volt a szimbolika, a misztika. A mai 
szkeptikus, puszta racionalizmusra, materializmusra hajló korban ezeknek még az 
egyszerű említése is ellenérzést szül. A középkor és különösen az 1000 körüli 
évek a keresztény misztikának és azon belül a keresztény számmisztikának 
virágkorát jelentik. Ezt figyelembe véve lehet értelmezni a Szent Korona 
lehetséges szimbolikáját. A ferde kereszt és dőlésszöge (23;5°) például az 1000 
körüli idők keresztény szimbolikájával összhangban azt jelzi, hogy a koronázott 
személy Isten szolgája, Istentől nyert jogot az uralkodásra, s az Úr 
parancsaihoz hűen kell uralkodjon. A latin és görög nyelv egymás melletti 
használata, a kétnyelvűség megszokott gyakorlat volt a katolikus liturgiában. 
Bizonyos számok mind az Ószövetségben, mind az Újszövetségben ismételten 
előfordulnak, és legalábbis szimbolikus jelentőségük van. Ezeknek a számoknak 
ismeretében nyilvánvaló, hogy a Szent Korona méretei és számosságai keresztény 
jelentést hordanak, ami a középkorban nemcsak nem meglepő, de szükséges is. 
Találunk a Szent Koronán a minket körülvevő, az égbolton látható dolgokra, 
mozgásokra vonatkozó szimbólumokat is. A Korona természetesen - a kerületi 
felosztásában hozzá hasonló angliai Stonehenge-dzsel szemben - nem észlelésre, 
tájolásra alkalmas asztronómiai eszköz vagy műszer. A Koronán talált jelzések 
azonban mind értelmesek és arra mutatnak, hogy alkotója (tervezője) igen alapos 
ismeretekkel rendelkezett az égi tájékozódásban.&nbsp;<BR>&nbsp; A Szent Korona 
formáját vizsgálva megállapítható, hogy az lehet akár ősi, kereszténység előtti 
is, szimbolikája azonban tökéletesen keresztény. Úgy keresztény minden ízében, 
hogy megőrizte az ősi hagyatékot minden megőrizhető részletében. Ebben a Kelet 
és a Nyugat, s egyben a kereszténység előtti és a keresztény tudat ölelkezik 
össze egyetlen és véglegesen keresztény egységgé. Nincs semmiféle ok arra, hogy 
a kereszténységtől eltérő, azt megelőző vagy azzal ellentétes vélekedésnek 
szimbolikai alapon helyt adjunk, hiszen a keresztény szimbolika teljes 
magyarázatot ad a Koronán látottakra.<BR>&nbsp; A Szent Koronára vonatkozó 
pontos ismereteknek, a keresztény szimbólumoknak és a történelmi eseményeknek 
ismeretében a szerző jól átgondolt, alaposan indokolt, teljesen elfogadható 
feltételezést ad a Korona eredetéről és a képcserékről.<BR>&nbsp; A könyv utolsó 
fejezete Szent István Intelmeinek részletes ismertetése. Manapság nem szokás 
emlegetni, hogy a Szent Király mind az egyéni, mind az állami lét elveit úgy 
szabta meg, hogy elvei ma is korszerűek, követendők, követhetők, illetve 
alkalmazandók. Az Intelmek ismeretében megnyugtatóbb hátteret kap mindaz, ami a 
Korona vizsgálata során kiderültekből szokatlannak tűnik. Mindaz, amit a Szent 
Korona kapcsán találtunk, sokkal kevésbé rendhagyó, mint Szent István király 
teljes műve máig ható korszerűségében.<BR>&nbsp; A könyv függelékei tartalmazzák 
a Korona 1982. évi vizsgálata során felvett mérési jegyzőkönyveket (a mérési 
módszert és az összes mért adatokat), az aranymetszés elméletét (mind 
számsorozat, mind pedig négyszögek segítségével való definícióját) és a kereszt 
tervezésének rekonstrukcióját. A könyvet a 116 forrást tartalmazó 
irodalomjegyzék zárja le.<BR>&nbsp; Nagy-nagy szükség volt ennek a komoly 
gonddal megírt, remekül összeállított, lényegében csak objektív tényeket 
ismertető műnek a megjelenésére. Minden elfogulatlan olvasóját meggyőzi arról, 
hogy a Szent Koronára vonatkozó mai, hivatalos és az iskolákban is tanított 
álláspont téves. Minden kétséget kizáróan igazolja a Szent Korona egységes 
voltát, amit a keresztény és nemzeti hagyomány 800 éven át folyamatosan vallott. 
Az egymástól független latin és görög koronát feltételező - valamivel több mint 
200 éves - nézet jelenlegi képviselői érthetetlen módon semmibe veszik a Korona 
hazaérkezése után végzett vizsgálatok folyamán kiderült tényeket. Emberileg 
természetesen érthető, hogy azok, akik egész életükben meggyőződéssel vallottak 
és hirdettek egy nézetet, nagyon nehezen tudják elismerni, hogy nézetük téves 
volt. A jövőben azonban fény fog derülni az igazságra, mert „az igazság erősebb, 
mint az élet”.<BR>&nbsp; A könyv mérnöki munka, mért adatoknak, pontos 
megfigyeléseknek precíz leírása. Magyarázatai könnyen érthetők, következtetései 
logikusak, meggyőzőek. Világos stílusa, az érdeklődést fenntartó és fokozó 
színes leírása élvezetes olvasmánnyá teszi a művet. Különösen ajánlható a 
történelem iránt, a magyar múlt iránt érdeklődők - főként fiatalok - számára. 
Kívánatos, hogy minél többen olvassák el, és az olvasottakat összevessék a 
Koronáról eddig vallott - az iskolában tanult - nézetükkel.<BR>&nbsp; A nagy 
olvasmányélményt jelentő, 180 oldalas, szép kivitelű könyvben 74 ábra - köztük 6 
színes fénykép - mutatja be és teszi szemléletessé a szövegben 
leírtakat.</FONT></DIV></DIV></DIV></DIV>
<DIV><FONT face=Arial><BR><BR><FONT 
size=1></FONT></FONT></DIV></FONT><BR><BR>__________ ESET NOD32 Antivirus - 
V�rusdefin�ci�s adatb�zis: 6009 (20110402) __________<BR><BR>Az �zenetet az ESET 
NOD32 Antivirus ellen�rizte.<BR><BR><A 
href="http://www.eset.hu">http://www.eset.hu</A><BR></BODY></HTML>