Garay Barna és Weinzierl Tamás, k. Lttagoktól:<br><br><br>Orbán Viktor előadása a &bdquo;Remény és keresztyéni válasz a válságra&rdquo; című katolikus konferencián Madridban 2012.november 17-én.<br><br><br>2012. november 17. Madrid<br>
<br>Tisztelt Kongresszus! Mélyen tisztelt Elnök Úr! Hölgyeim és Uraim!<br><br>Először
 is hadd mondjam el, hogy én tartozom köszönettel, és nem Önök nekem 
azért, hogy itt lehetek. És barátomnak is köszönöm, hogy legutolsó 
találkozásunkkor kivette belőlem az ígéretet, hogy novemberben 
mindenképpen itt leszek Önökkel Madridban. Sok szépet és jót mondott 
rólam a megnyitó előadás, bevezetés. Az ember egy kicsit kínosan érzi 
magát, amikor nyilvánosan dicsérgetik, miközben persze titokban kicsit 
jól is esik neki. Az amerikaiak a szokásos nyegleségükkel ki is 
dolgoztak erre a helyzetre egy formulát, amit most elmondok, ami úgy 
hangzik, hogyha a szüleim itt lettek volna, akkor az apám büszke lett 
volna, édesanyám pedig mindent szó szerint elhitt volna. Nos, hát így 
állunk a dicsérettel.<br><br>Tisztelt Hölgyeim és Uraim!<br><br>Először 
is engedjék meg, hogy mindenekelőtt, mintegy túltekintve ezen a 
konferencián, átadjam Önöknek a magyarok üdvözletét. Annak az országnak 
az üdvözletét, amely &ndash; ez a mai napon különösen aktuális &ndash; Szent 
Erzsébetet adta Európának. Köszönöm a ma reggeli szentmisét celebráló 
egyházi vezetőnek, hogy kedves gesztusként Magyarországról és Szent 
Erzsébetről beszélt a szentbeszédben. Nos, én ebből az országból 
érkeztem. Hogy egy kicsit szekuláris is legyek, Szent Erzsébeten túl 
persze Puskás Ferencet és Kubala Lászlót is mi adtuk az európai 
kultúrának, akik Spanyolországot második hazájuknak tekintették, és 
akiket a spanyol nép is saját fiaiként szeretett.<br><br>Kedves Barátaim! Tisztelt Hölgyeim és Uraim!<br><br>Mi,
 magyarok értjük a spanyolok mai fájdalmát, értjük a spanyol kormány 
verejtékes küzdelmét, amit az örökölt nehéz gazdasági helyzet ellen 
folytat. Értjük a spanyol emberek csalódottságát, dühét és 
türelmetlenségét. Nekünk, magyaroknak is volt és van benne részünk. 
Ezért mi együtt érzünk Önökkel, és szolidárisak vagyunk 
Spanyolországgal.<br><br>Tisztelt Hölgyeim és Uraim!<br><br>A spanyol a 
magyarhoz hasonló módon szabadságszerető nép, amely büszkén tekint a 
saját történelmére, és nem engedi, hogy azt a munkát, amellyel 
nagyszülei újjáépítették a polgárháborúban lerombolt hazájukat, most 
mindenfajta bürokraták és a pénzügyi spekulánsok kockára tegyék. 
Demonstrációk és sztrájkok sora jelzi szerte az európai kontinensen, 
hogy az emberek mindenhol választ keresnek arra a kérdésre, hogy miként 
törhetett össze az az álom, amelyet mindannyiunk számára a közös Európa 
jelentett. Hogyan veszítette el Európa a versenyképességét? Hogyan 
adósodott el a feje búbjáig? Miért nem alkalmazkodott időben a változó, 
megváltozott világhoz tervszerűen és megrázkódtatások nélkül? Miért 
egyszerre szakad most ránk minden baj összezúzva családok millióinak 
életszínvonalát és életformáját? Ezek nehéz kérdések. Egy dolgot 
biztosan tudok Önöknek mondani a bevezető gondolatokhoz kapcsolódva. 
Magam is úgy gondolom, hogy ez nem egy egyszerű konjunkturális válság. 
Nem arról van szó, hogy a korábbi konjunktúra helyett most dekonjunktúra
 van az európai gazdaságban; ez egy másik dolog. Én úgy gondolom, hogy 
szembe kell néznünk a valósággal, nem érdemes áltatnunk magunkat. A 
világban egy olyan erőátrendeződés zajlik, amely lehetetlenné teszi, 
hogy a válság utáni világ &ndash; benne Európa és az európai élet &ndash; olyan 
legyen, mint a válság előtt volt. Sohasem lesz többé az életünk olyan, 
mint amilyen a válság előtt volt. Ezért a politikában &ndash; mi, magyarok 
legalábbis úgy látjuk &ndash;, hogy a reformok vagy a strukturális reformok 
nem elégségesek. Mi Magyarországon úgy fogalmazunk, hogy a mi hazánknak,
 Magyarországnak a teljes megújítására van szükségünk, minden 
dimenzióban: szellemi, erkölcsi, lelki, gazdasági, szociális dimenzióban
 teljes megújításra és ezért radikális átszervezésre. Ez sosem könnyű és
 sohasem kényelmes.<br><br>Tisztelt Hölgyeim és Uraim!<br><br>Mit 
várhatnak Önök tőlem a mai konferencián? Elször tisztázzuk, hogy mit nem
 várhatnak tőlem. Nem vagyok pap, se vallási vezető. Nem vagyok 
filozófus és tudós sem, ezért teológiai, filozófiai és tudományos 
megközelítést nem várhatnak tőlem. Ahogy az angol mondja, én egy &bdquo;doer&rdquo; 
vagyok. Egy, a politikát hivatásának érző ember, aki most éppen 
miniszterelnök, és csinálja a dolgokat. Annyit hadd mondjak magamról, 
hogy én egy kis faluból származó, plebejus származású ember vagyok, aki 
jogi egyetemet végzett, majd koptatta Oxford padjait is. Részt vettem a 
kommunizmus és a Szovjetunió elleni illegális politikai harcban, 
ifjúsági mozgalmakat szerveztem, majd pártot alapítottam, és bevertem a 
magam szögét a kommunizmus koporsójába &ndash; azt az egyet, ami az én dolgom 
volt. 26 évesen parlamenti képviselő lettem, 35 évesen pedig 
miniszterelnök. négy év kormányzás után ellenzékbe szorultam, és nyolc 
év múlva 2010-ben kétharmados többséggel visszatértem. Az 52 %-os 
szavazati arány a parlamenti székek kétharmadát jelenti a választási 
rendszer miatt. Amit tehát itt Önöknek majd elmondok, az tapasztalatra, a
 közép-európai és az európai politikában gyűjtött tapasztalatra épül. 
Mondandóm fedezete nem elméleti érvelés, bár kedvelem az agytornákat, 
hanem gyakorlatias tudás, tapasztalat és személyes átélés. 30 év 
politikai munkájának a tapasztalata. 30 év, amelyet a politikai színpad 
deszkáin töltöttem el, amelyek köztudottan gyalulatlan deszkák, és ezért
 mélyen felsebzik az ember lábát.<br><br>Tisztelt Hölgyeim és Uraim!<br><br>A
 keresztény hagyomány iránt elkötelezett embereket, laikusokat, 
klerikusokat, katolikusokat és protestánsokat egyaránt összekapcsolja 
egy közös érzés. Ez az őrálló felelőssége. Ezékiel próféta könyvében 
olvassuk, hogyha az őrálló látja jönni a fegyveres ellenséget, de nem 
fújja meg a kürtöt, és nem figyelmezteti a népet, akkor Isten tőle kéri 
számon az elveszett emberi életeket. Az én fölfogásom szerint Isten 
ilyen őrállókká rendelte az egyházi és a világi vezetőket, vagyis a 
politikusokat is. Ezért felelősségünk tudatában ki kell mondanunk, hogy 
az Európában zajló pénzügyi és gazdasági válság nem valamiféle 
véletlenszerű esemény, amelyet néhány ügyes technokrata majd korrigálni 
tud. Az Európában zajló válság egy olyan hanyatlás következménye, ami 
már hosszú ideje jelen van a kontinensen. Úgy érzem, kell mondanunk, 
hogy ma Európában az emberi együttélés olyan formái, alakzatai váltak 
megkérdőjelezhetővé, mint a nemzet és a család. A gazdasági életben 
hasonló módon bizonytalanná vált a munka és a hitel eredeti értelme. 
Mindez annak köszönhető, hogy ezek a fontos dolgok &ndash; munka, hitel, 
család, nemzet &ndash; eloldódtak attól az erkölcsi alaptól, amelyet a 
kereszténység biztosított a szmukra, és ezért az elmúlt évtizedekben 
elvesztették a súlyukat és értéküket. Nem tudom, mikor kezdődött ez a 
folyamat, a történészek talán tudják, de én azt látom, hogy mára 
kialakult az a helyzet Európában, hogy Európa &ndash; a politikában 
mindenképpen &ndash; szégyellni kezdte gyökereit. Ezért van az, hogy az 
európai új alapdokumentumban nem szerepel a keresztény gyökerekre való 
hivatkozás. Nem kifelejtették, hanem egy nagy európai vitában azok 
kerültek többségbe, akik azt mondták, hogy ez nem szerepelhet. Schuman, 
az európai gondolat egyik atyja még azt mondta, hogy Európa vagy 
keresztény lesz, vagy nem lesz. Ma pedig oda jutottunk, hogy az európai 
politikusok többsége azon dolgozik, mindent megtesz azért, hogy a 
kereszténységet az emberek privát életébe, a templomokba és a 
történelemkönyvekbe száműzze.<br><br>Tisztelt Hölgyeim és Uraim!<br><br>Ha
 egy iszlám ország szégyellni kezdené magát a Korán tanításai miatt, 
méltán kivívná a többi iszlám ország haragját. Ha Indiában valaki 
vitatni kezdené a hinduizmus alapjait, vagy Kínában a buddhizmus 
alapelveit, akkor nagyon gyorsan értetlenség venné körül. Európában 
ezzel szemben nap mint nap azzal találkozom, hogy inkább azokat fogadja 
értetlenség, akik a kereszténység értékrendje szerint akarnak 
gondolkodni és cselekedni a politikai és társadalmi életben. A válságról
 szólva én a modern világban azt tapasztalom, hogy a válság idején, 
tehát ma minden sikeres &ndash; merthogy vannak sikeres nemzetgazdaságok is, 
még ha Európán kívül is &ndash; nemzetgazdaságban létezik spirituális 
felhajtóerő. A latin-amerikai országokban a katolicizmus, Indiában a 
nyugalomra intő hinduizmus, Kínában pedig a munka megbecsülésére épülő 
buddhizmus. A kapitalizmus Európában szintén spirituális alapoknak 
köszönhette megszületését. Kereszténység nélkül nem jöhetett volna 
létre. Ma azonban már gyakran megmosolyogják, ha valaki hivatásként és 
nemcsak pénzszerzésként tekint a saját foglalkozására, ha nem 
kihasználni, hanem megőrizni akarja a teremtett világ rendjét, és 
megmosolyogják, ha azt mondja, Istentől kapott felelősséget érez azokért
 a közösségekért, melyeknek részét képezi. A közösségi élet hagyományos 
formáira, a nemzetre, a gyülekezetekre, a családra a szekularizálódott 
Európa már szkeptikusan tekint, mintha a múltból visszamaradt lomok 
lennének, és egyszerűen nem törődik Európa azzal a jelenséggel, hogy 
nagyon sokan, sokmilliónyian nem tudják már valódi mélységükben megélni 
az emberi kapcsolataikat. Európa népessége eközben folyamatosan csökken,
 mert a családot folyamatosan támadják, és gyermekvállalást sokan úgy 
fogják fel, mint ami gátolja az önmegvalósítást. A stabil 
elköteleződésen alapuló családi közösségek visszaszorulása általános 
tendencia Európában. Ez a jelenség Magyarországon, az én hazámban 
nyomasztó módon van jelen. Nálunk, Magyarországon a házasságon kívül 
született gyermekek aránya 42 százalék, és az első gyermeküket vállaló 
nőknek az életkora 30 év, nem hamarabb, csak 30 éves koruk után 
vállalnak gyermeket. Európában Magyarország azok közé az országok 
tartozik, ahol a legkisebb a gyermekvállalási kedv &ndash; Szent Erzsébet 
országáról beszélünk &ndash;, és ez csak részben vezethető vissza a válság 
következtében kialakult egzisztenciális problémákra. Mélyebb bajoktól is
 szenved a mi népünk.<br><br>Tisztelt Kongresszus!<br><br>Az egyházi 
közösségeknek a kommunizmus idején rendkívüli próbatételeket kellett 
kiállniuk Magyarországon. A diktatúra először nyíltan, utána ravaszul 
egyházüldöző politikát folytatott, amellyel meg akarta szüntetni a 
magyar emberek kapcsolódását a saját egyházaikhoz. Azonban a magyar 
emberek saját felekezeteik iránti elkötelezettségét nem tudta 
megszüntetni, de föl tudta lazítani. A felnőtt lakosság Magyarországon 
95 %-ban azt mondja magáról &ndash; a legutóbbi népszámlálási adatokat idézem 
most: &ndash;, 95 %-a, hogy valamelyik felekezethez tartozik, de heti 
rendszerességgel templomba csak 14 % jár. Arra a kérdésre, hogy 
vallásos-e, nagyon sokan mondják, hogy igen, de ha megkérdezzk, hogy ez 
mit jelent, akkor világosan kitűnik a népszámlálásból, hogy a többség 
azt mondja, hogy vallásos a maga módján, és csak kevesen mondják azt, 
hogy vallásos az egyház tanítása szerint. Ezek nagyon izgalmas, és 
egyúttal figyelmeztető jelzések.<br><br>Tisztelt Hölgyeim és Uraim!<br><br>Végül
 is azt kell, hogy mondjam, hogy a keresztény gyökereiről lemondó és 
fokozatosan elöregedő Európa és benne Magyarország hasonlatossá vált 
ahhoz az emberhez, aki a keresztény tanításban jól ismert történet 
szerint homokra építette a házát. Jött az áradat, beleütközött ebbe az 
épületbe, és az épület most az összeomlás szélére került. Ezt az 
áradatot Európa csak részben idézte elő, de Európa saját magának 
köszönheti, hogy alig volt képes ellenállni az áradatnak, és a problémák
 mögött a gyengeség, az európai gyengeség mögött éppen azok a dolgok 
húzódnak meg: a család a közösségek, a nemzet válsága, amelyek a 
kapitalizmus korai szakaszában még sikeressé tettek bennünket. Európát 
erőssé, világszinten dominánssá tették éppen azért, mert akkor még egy 
keresztény erkölcsi rendszerbe illeszkedtek: az üzlet is, a gazdaság is,
 a család is, a nemzet is. Egy kérdést szeretnék csak itt kiemelni, hogy
 bemutassam, hogy miről beszélek. Ez a hitel kérdése. Az Ószövetségben, 
ha az uzsora szót lefordítjuk magyarra, azt jelenti, hogy a másik ember 
megmarása, ahogyan a kígyó is megmarja az embert. Érthető, hogy a 
katolikus egyház ki is mondta a kamatszedés tilalmát, nyilván meg 
akarták kímélni az embereket az uzsoraszedés szenvedéseitől, 
kegyetlenségétől. A reformáció idején a kamatszedéssel kapcsolatos 
állásfoglalás megváltozott. A mai világban talán már nehéz elképzelni, 
de az régen még úgy volt, hogy mondjuk egy genfi bankár levelet írt a 
város protestáns lelkipásztorához, hogy megkérdezze tőle, hogy milyen 
feltételek mellett és milyen mértékben tartja megengedhetőnek a 
kamatszedést. Egy egyházi embertől! A korai kapitalizmustól kezdve 
azonban a hitel elfogadottá vált, amit éppen az tett lehetővé, hogy a 
szóhoz morális tartalom kapcsolódott. A hitelhez akkor még kapcsolódott a
 bizalom, az adott szó szentsége, a tisztességes üzleti magatartás. Nem 
vagyok naiv romantikus. A kapzsiság és gazdagodás emberi ösztöne nyilván
 azokban az időkben sem volt ismeretlen. Mégis van jelentősége annak, 
hogy akkor az összes hitelhez kapcsolódó kérdés egy keresztény érték- és
 magatartásrendszer foglalatába illeszkedett, és a kereszténység 
mércéjének volt alávetve. Ha végigtekintünk most Európa eladósodott 
országain, akkor azt látjuk, hogy azoknak a hiteleknek, amiktől a mi 
országaink szenvednek, már semmi közük sincs semmifajta morális 
elvekhez. Olyan feltételek mellett lehet ma hitelhez jutni, amely 
veszélyezteti az egyes nemzetek szuverenitását, és a hitelezők arra 
kényszerítik a kormányokat, hogy azoktól vegyék el a pénzt, akiknek 
sokkal inkább adni kellene.<br><br>Nekem az a meggyőződésem, hogy egy 
keresztény értékrendet képviselő Európa talán nem engedte volna meg, 
hogy az emberek felelőtlen hitelek felvételével feléljék családjaik 
jövőjét. Magyarországon nálunk ez egymillió emberrel történt meg. 
Ennyien vannak ma személyes családi csődben. Egy keresztény értékrendet 
képviselő Európa talán figyelmeztetett volna mindenkit arra, hogy minden
 egyes euróért előbb vagy utóbb meg kell dolgozni, beleértve azt is, 
amit hitelként veszünk föl. Egy keresztény értékrendet képviselő Európa 
talán inkább azoknak adna hitelt, akiken látja, hogy megdolgoznak érte, 
és meg akarnak dolgozni érte. Egy keresztény értékrendet képviselő, 
közös Európa talán sohasem engedte volna meg, hogy egész országok 
süllyedjenek hitelrabszolgaságba. Ez egy komoly kérdés a spanyol nemzet 
számára. Nem az én dolgom, én Magyarországért viselek felelősséget, de 
szeretném figyelmeztetni Önöket, hogy Spanyolország nagyon közel van 
ahhoz a pillanathoz, mikor hitelrabszolgaságba süllyed. És egy országot 
két fajta módon lehet leigázni: karddal vagy adóssággal, és ezt sosem 
szabad elfelejtenünk. És végül egy keresztény értékrendet képviselő 
Európa talán a mai helyett egy olyan politikát szorgalmazna, amely 
méltányosan osztja el a mai gazdasági válság terheit.<br><br>Tisztelt Hölgyeim és Uraim!<br><br>Ha
 Európában ma egy kormány arra kényszerül, hogy európai szervezetektől 
vagy éppen világszervezetektől hitelt vegyen föl, akkor olyan 
intézkedésekre kényszerítik, amelyek miatt a saját választói előtt a 
kormányok hiteltelenné válnak. A ma követelt irányvonal és a 
megszorítások hosszú távon sem az embereknek, sem a kormányoknak, sem 
pedig a hitelezőknek nem érdeke, nem helyes dolog e felé szorítani a 
nemzeti kormányokat, mert ha a sok visszavágás és megszorítás miatt 
fölbomlik a rend, megszűnik a társadalmi stabilitás, és bizonytalanná 
válnak a gazdasági élet keretei, akkor ki fog majd megdolgozni a 
kölcsönkapott eurókért, hogy vissza lehessen azokat fizetni? Görögország
 példája nem egy nemzet példája, hanem figyelmeztetés egész Európa 
számára. Sajnos, tisztelt Hölgyeim és Uraim, személyes élményként azt 
kell mondanom, hogy Európában a legsúlyosabb morális válság éppen 
azoknál a politikai és üzleti vezetőknél tapasztalható, akik a saját 
rövid távú karrier- és anyagi érdekeik miatt minden más szempontot 
figyelmen kívül hagynak. Ahogy írva is van: &bdquo;Mert minden rossznak 
gyökere a pénz szerelme, mely után sóvárogván némelyek eltévelyedtek a 
hittől, és magokat általszegezték sok fájdalommal.&rdquo; A morális válság 
tetten érhető azoknál a vezetőknél is, akik az &bdquo;együnk és igyunk, holnap
 úgyis meghalunk,&rdquo; de legalábbis a &bdquo;holnap nem mi kormányzunk&rdquo; 
filozófiáját hangoztatva egész országokat képesek voltak eladósítani. Ez
 súlyos egyéni felelősséget is fölvet.<br><br>Tisztelt Hölgyeim és Uraim!<br><br>Sokan
 vagyunk Európában, bár lehet, hogy kisebbségben vagyunk, de sokan 
vagyunk, akiknek az a közös célja, hogy az új Európát ismét a 
kereszténység sziklaszilárd alapjára tudjuk építeni. Most 
Magyarországról fogok beszélni két-három perc erejéig. 2010 óta 
Magyarország ezt az utat járja. Hallhatták: új Alaptörvényt alkottunk, 
spanyol nyelven is olvasható. Egy lelkes spanyol hazafi lefordította 
spanyol nyelvre, így találkoztam vele, valószínűleg a könyvtárban 
elérhető, én is onnan szereztem. Szóval alkottunk egy új alaptörvényt, 
amelynek az első fejezetét úgy hívják, hogy Nemzeti Hitvallás. Ez az 
alkotmányunk lényege, szellemi kerete, abroncsa. Az első sora az új 
magyar alkotmánynak úgy kezdődik, hogy &bdquo;Isten, áldd meg a magyart!&rdquo; Ez a
 himnuszunk első sora is. A magyar alkotmány első szava az Isten. 
Magyarország egy olyan ország, amelyet az első királyunk, akit Szent 
Istvánnak hívnak, mintegy ezer évvel ezelőtt, miután egyetlen gyermeke 
meghalt, és így nem volt utódja, a magyar koronát felajánlotta Szűz 
Máriának. Úgy tekintünk Magyarországra, mint amely országot az első 
királyunk Máriának ajánlott föl. Fontos dolog. Nem egy külföldi 
hatalomnak az oltalmába ajánlotta, és nem egy pénzintézetnek ajánlotta 
föl, hanem Máriának. Ez visszatükröződik az alkotmányunkban. Azért is 
fogalmaztunk ilyen alkotmányt, mert úgy gondoltuk, hogy a saját nemzeti 
identitásunk védelme érdekében szembe kellett szállnunk a keresztény 
kultúrának, a keresztény civilizációnak és a keresztény értékrendnek a 
visszaszorítását és aláásását célzó európai politikai és szellemi 
irányzatokkal és erőkkel. Tudtuk, hogy ebből harc lesz. Úgy, ahogyan ezt
 az előbb pontosan hallhattuk. A kereszténység erejét aláásni akaró 
európai erők nagy és jól szervezett európai erők. Komoly tényezők 
Európában. Ne áltassuk magunkat, jobb szembenézni az igazsággal. De 
biztos vagyok benne, hogyha nem vállaljuk velük a küzdelmet, akkor 
lesöpörnek bennünket mind az európai közélet, mind a nemzeti közélet 
pályájáról. Ezért Magyarország inkább vállalta ezt a küzdelmet. Mi a 
következő gondolatokat is belefoglaltuk az alkotmányunkba, ezek most 
idézett mondatok lesznek. Valljuk, hogy az emberi lét alapja az emberi 
méltóság. Valljuk, hogy az egyéni szabadság csak másokkal együttműködve 
bontakozhat ki. Valljuk, hogy együttélésünk legfontosabb keretei a 
család és a nemzet, összetartozásunk alapvető értékei a hűség, a hit és a
 szeretet. Valljuk, hogy a közösség erejének és minden ember 
becsületének alapja a munka, az emberi szellem teljesítménye. Valljuk az
 elesettek és a szegények megsegítésének kötelességét. Valljuk, hogy a 
polgárnak és az államnak közös célja a jó élet, a biztonság, a rend, az 
igazság és a szabadság kiteljesítése. Elismerjük a kereszténység 
nemzetmegtartó erejét. Erről volt a legnagyobb vita: elismerjük a 
kereszténység nemzetmegtartó szerepét.<br><br>Nos, tisztelt Hölgyeim és Uraim!<br><br>Most
 elérkeztünk egy olyan ponthoz, amelyet talán majd a diskurzusban 
mélyebben is kibonthatunk, így csak a lényegét említem meg. A 
keresztények számára a politika nehéz kérdéseket vet föl. Nehéz 
személyes és nehéz erkölcsi kérdéseket. A politika vad világ. Itt nem 
könnyű sikeresnek lenni. Összeegyeztetni a sikerességet és a keresztény 
magatartás normáit ebben a világban különösen nehéz dolog. Talán az 
egyik legnehezebb kérdés, amit mindenkinek meg kell oldania magában és a
 keresztény pártoknak a saját programjaikban is, hogy össze kell 
egyeztetni az igazság képviseletének és a többség megszerzésének a 
szempontját. A hatalmat, hogyha a választók odaítélték, úgy kell 
gyakorolni, hogy képviseljük a kereszténység igazságát a politikában, de
 úgy, hogy közben ismét megkaphassuk a többséget is. Mi nem keresztény 
politikai kamikazék vagyunk, hanem felelős keresztény vezetők. Ha az 
igazságunkhoz nem társul politikai többség, akkor hogy fogjuk 
végrehajtani a programunkat a politikában? Ha azonban megvan a többség, 
de nem képviseljük az igazságot, akkor minek a többség? Ez egy olyan 
probléma, amit minden keresztény gyökérzettel rendelkező pártnak és 
keresztény politikusnak tisztáznia kell magában: hogyan illeszti össze 
ezeket a szempontokat? Nyilván másképp kell ezt tenni Spanyolországban, 
másképp Magyarországon, ez sok taktikai elemet is tartalmazó kérdés, de 
megkerülhetetlen kérdés mindannyiunk számára. Én azt tudom mondani 
Önöknek, hogy bármilyen nehéz is ez a dolog, mi azt tettük, hogy egy 
vallásilag inkább közömbös országban &ndash; mert Magyarország egy vallásilag 
sajnos inkább közömbös ország &ndash; képesek voltunk egy mélyen keresztény 
alapozású alkotmányt létrehozni demokratikus politikai közegben. 
Szerintem a magyar példa &ndash; és most nem magunkat akarom dicsérni &ndash; minden
 keresztény politikus számára egy biztatás, hogy lehetséges egy 
vallásilag közömbös országban demokratikus körülmények között 
kétharmados parlamenti többséget igénylő, mélyen keresztényi alkotmányt 
elfogadni. Ez biztatás arra, hogy a keresztény politikának igenis vannak
 esélyei, győzelmi, alkotói esélyei is vannak a modern európai világban.<br><br>Ezek
 után tisztelt Hölgyeim és Uraim, engedjék meg, hogy arról beszéljek, 
hogy a mi nemzeti Alaptörvényünk annak ellenére céltáblájává vált a 
nemzetközi és a magyar baloldal &ndash; mi így hívjuk őket &ndash; akcióinak, hogy 
egyébként számos ország alkotmányában szintén szerepel a keresztény 
értékekre való hivatkozás. Van jó néhány ilyen alkotmány Európában. Mi 
magyarázza akkor ezeket a rendkívül elvakult és gyűlölet szította 
akciókat, amiket ki kellett állnunk? Fontosnak tartom, hogy ez most nem 
panaszkodás a részemről. A magyarok azt szokták mondani, hogy aki fél, 
az ne menjen az erdőbe. Mi tudtuk, hogy egy ilyen alkotmánynak ez lesz a
 következménye. Ezért semmi okunk, hogy sajnáltassuk magunkat. Sőt, 
titokban elárulom, hogy sokan vagyunk Magyarországon, akik kifejezetten 
élvezik ezt a harcot, motiváltak benne, azt gondolják, hogy ez egy igaz 
harc, jó harcolni ebben tehát. De mégis egy fontos kérdés, hogy 
föltegyük, ha vannak más alkotmányok Európában, amelyek kereszténységre 
utalnak, miért pont a magyar váltotta ki ezt az óriási európai támadást?
 Tudom, Önöknek megvan a saját gondjuk és bajuk, de ha egyszer tehetik, 
tanulságos megnézni azt a videofilmet, ami arról készült, ahogyan az 
európai baloldal Strasbourgban, az Európai Parlamentben egy külön 
vádülést szervezett a magyar alkotmány megvitatására, hogy elítéljék a 
magyar alkotmányt. S ez egy óriási vita volt, amin én magam is részt 
vettem. Nagyon tanulsgos, ha van módjuk, tegyék meg. Érdemes megnézni, 
hogyan zajlik ma a keresztényellenes politika Európában a nyílt színen. 
Nos, az én véleményem az, hogy a támadásokat egyértelműen annak 
köszönhettük, hogy a mai főáramú európai politikai gondolkodás 
képviselői, különösképpen a hatvannyolcas eseményekben szerepet vállaló 
és jelenleg fontos hatalmi pozíciókat elfoglaló értelmiség nem fogadja 
el, hogy a kereszténység ismét egyre határozottabb politikai pozíciókat 
képes fölvenni. Az európai főáram &ndash; az ideológiai kategória zavaró ok, 
ezért most kerülöm a liberális, baloldali meg egyéb kifejezéseket, mert 
nem tudom, ez ugyanazt jelenti-e itt, ebben az országban, mint nálunk, 
az én fejemben, hanem inkább azt mondom, hogy &ndash;, az európai gondolkodás 
főárama, domináns áramlata egy világos képpel rendelkezik Európa 
jövőjéről. Ők azt gondolják, itt az elemzés a kívánsággal 
összekeveredik, nyilván mi is gyakran esünk ebbe a hibába, ők úgy 
gondolják objektíven is és szándék szerint is Európa a felé tart, hogy 
vallásosból vallástalan legyen, nemzetiből nemzetek feletti formációt 
öltsön, és család helyett az individuum felé haladjon. Ők ezt 
progressziónak nevezik. Ez ma az uralkodó szellemi áramlat az európai 
politikában. A mi bűnünk, amit egyébként büszkén vállalunk, az, hogy a 
XXI. század első évtizedének a végén mertük alkotmányba foglalni azt, 
hogy a vallás, az egyház, a nemzet és a család nem a múlthoz, hanem a 
jövőnkhöz is tartozik. Ez az oka annak a gyűlölettől motivált óriási 
támadásnak, amelyet a magyar alkotmány és a magyar alkotmány 
megalkotóival szemben Európa-szerte tapasztalhatunk.<br><br>Mi úgy 
gondoljuk, tisztelt Hölgyeim és Uraim, hogy a keresztény értékeken 
alapuló politika a történelem folyamán most ismét meg fogja újítani 
Európát. Mi hiszünk abban, amit Schuman mondott: Európa vagy keresztény 
lesz, vagy nem lesz. És úgy gondolkodunk, hogy nekünk, akiket Isten 
Európa őrállóiként helyezett ebbe a küzdelembe politikusként, az a 
feladatunk, hogy az elkoptatott, kiüresedett értékeinknek visszaadjuk a 
mély keresztény erkölcsi jelentéstartalmát, hogy a szolidaritás ne 
érdekazonosság legyen, hanem a másik személy, a másik ember iránti 
elkötelezettség, hogy a teremtett világ megóvása politikai program 
legyen, hogy a munkát végző embernek a megbecsülése olyan erős és mély 
legyen, hogy mindenki, aki dolgozik, a segédmunkástól az atomfizikusig 
hivatásként, egyfajta szent hivatásként tekinthessen a saját munkájára. 
Azért kell dolgoznunk, hogy a hitelezést, amiről beszéltem, ismét két 
fél egymás iránti bizalma határozza meg. Vissza kell térnünk a bevezető 
gondolatok utolsó soraihoz. Nem kerülhetjük meg ezt a kérdést. 
Nyilvánosan ritkán beszélek erről, de a dolog mégiscsak úgy áll, hogyha 
ezeket a célokat el akarjuk érni, akkor a személyes változás, a 
személyes elköteleződés, a személyes példa kérdése nem kerülhető meg. 
Ahhoz, hogy Európát a keresztény értékek jegyében meg tudjuk újítani, 
ahhoz olyan politikai kultúrára, személyes mentalitásra, viselkedésre, 
olyan kormányzásra és olyan személyes példaadásra van szükség, amelyet 
definiál, meghatároz a keresztény tanítás. Idézni fogok természetesen, 
és azt gondolom, hogy ezt komolyan kell nekünk, európai közéleti 
embereknek. Amit most mondunk, azt komolyan kell venni, vagyis olyan 
politikára és olyan vezetőkre van szükség, akiknek a kultúrája arra 
épül, hogy nem irigykedik, nem kérkedik, nem fuvalkodik fel, nem 
viselkedik bántóan, nem keresi a maga hasznát, nem gerjed haragra, nem 
rója fel a rosszat. Nem örül a hamisságnak, de együtt örül az 
igazsággal. Ha ezt nem tudjuk a magunkévá tenni, sosem lesz többségünk 
az európai politikában. Ez a legnehezebb a politika világában, de, 
tisztelt Hölgyeim és Uraim, nem látok más utat a politikában sem, amely 
ne a kárhozathoz vagy a bukáshoz vezetne. Járjunk hát ezen az úton, 
kedves Testvéreim!<br><br>Köszönöm, hogy meghallgattak!<br><br>