[Grem] Ez a kutatás átírhatja, amit eddig az IQ-ról tudtunk

Katalin Havasi havkati at yahoo.com
2025. Okt. 17., P, 17:01:13 CEST


Kedves Zoltán!
Ezt találtam a témában, válaszul a kérdésedre: 

Performance appraisal

Like every other profession in Singapore, teachers’ performance is appraised annually by a number of people and on multiple measures, including their contribution to the academic and character development of all students in their charge, their collaboration with parents and community groups, and their contributions to their colleagues and the school as a whole. Teachers who do outstanding work, receive a bonus from a school bonus pool.  

A fenti idézet ebből a rendkívül jó cikkből származik:
https://asiasociety.org/global-cities-education-network/how-singapore-developed-high-quality-teacher-workforce


Ez a tanulmány is a szingapúri tanárok értékelési rendszeréről szól:
https://mrk.journals.ekb.eg/article_148952_aa515fd7967859e81bb930062a047f6f.pdf 
Üdv,Kati 




On Friday, October 17, 2025, 7:24 AM, Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:

Fodor Zoltán  válasza 2025. okt. 17-én  'Why do Singapore students outperform the rest of the world'  pontosított tárgyban:
Kedves Kati!

Rendkivul fontos tema.

A legfontosabb, hogy a legjobbak keruljenek a tabla ele. Hogyan dol ez el? 
Amit soha nem ertettem, hogy a piacon es a sportbeli ido-/tavolsagmeresen 
kivul milyen jo ertekelo mechanizmus van. A cikk azt irja: all teachers 
are evaluated annually and given an A, B, C, or D rating ... neither seat 
time in a college nor seniority is considered important — only teaching 
excellence matters. Hogyan lehet ezt megvalositani? Errol nem ir a cikk, 
nem lehet tudni, hogy ez hogyan zajlik. Pedig nyilvanvaloan mukodik. Van 
valakinek errol tudomasa?

Az en regi otletem errol az volt, hogy minden gyerek evente (majdnem) 
minden targybol kozponti felmerot ir. A fejlodesnek az eredmenyeit a 
korabbi tanulmanyi eredmenyek es szociookonomiai parameterek fuggvenyeben 
csoportokra oszthatjuk, mely gyerekek fejlodtek sokat (felso tized) vagy 
keveset (also tized) illetve valahol kozepen. Ezek mogott jo/rossz tanarok 
allnak, meg egy csomo veletlen korulmeny. De statisztikusan nezve a jo 
tanar az atlaghoz kepest sokat javit, a rossz tanar meg nem. Ez alapjan 
lehetne nagyon komoly fizetesemeleseket eszkozolni. A modszer a 
tavolsagmereshez hasonlit. Ki hova jutott a sajat kepessegehez kepest.
Mit gondoltok? (Hadd hangsulyozzam, hogy egyaltalan nem ertek a kerdeshez. 
Sajnos.)

Udvozlettel, Fodor Zoltan


On Fri, Oct 17, 2025 at 9:13 AM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:

Azt ígértem, hogy ha megtaláltam Havasi Kati eredeti levelét, amit most KEA megtalált, nem én,  idemásolom azt is. Tehátl alább, most már Havasi Kati levele, alatta pedig iKEA válasza. 
On 10/17/25 2:10 AM, Katalin Havasi wrote:


Why do Singapore students outperform the rest of the world
> Kedves Levtársak!
> 
> Szingapúrban a legmagasabb az átlag IQ a világon már évtizedek óta. 
> Mivel az IQ összefüggésben van az oktatással, valamit tudhatnak ott a 
> tanárok… Úgy hiszem, van mit ellesni tőlük. Ez a cikk fellebbenti a 
> fátylat sok titkukról.

> https://www.discovery.org/education/2020/10/29/why-do-singapore-students-outperform-the-rest-of-the-world/
 
> Számomra meglepő, hogy Szingapúrban a legjobb középiskolai tanulók 
> általában tanárok szeretnének lenni. Óriási presztízse van ott a tanári 
> hivatásnak és szigorú a kiválasztási rendszer. A cikket nemcsak 
> tanároknak javaslom, hanem minden szülőnek is.
> 
> Üdvözlettel,
> Kati

KEA okt.17-i levele ide másolva.
| KEA <kea at turul.banki.hu>  |
| to: | grem at turul.kgk.uni-obuda.hu,
Katalin Havasi <havkati at yahoo.com> |

Jó a cikk, köszi! Szívesen olvasnék valamit a szingapuri diákok 
motivációs szintjéről is...




On Fri, Oct 17, 2025 at 9:08 AM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:

KEA okt.17-i levele ide másolva.

| KEA <kea at turul.banki.hu>  |
| to: | grem at turul.kgk.uni-obuda.hu,
Katalin Havasi <havkati at yahoo.com> |

Jó a cikk, köszi! Szívesen olvasnék valamit a szingapuri diákok 
motivációs szintjéről is...







On Fri, Oct 17, 2025 at 6:00 AM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:

Havasi Kati, azt hiszem okt. 16-i (mert most nem találom, ha megtalálom, majd újra ide másolom) eltévedt levele  ide másolva:
 Kedves Levtársak!
Szingapúrban a legmagasabb az átlag IQ a világon már évtizedek óta. Mivel az IQ összefüggésben van az oktatással, valamit tudhatnak ott a tanárok… Úgy hiszem, van mit ellesni tőlük. Ez a cikk fellebbenti a fátylat sok titkukról. 

 https://www.discovery.org/education/2020/10/29/why-do-singapore-students-outperform-the-rest-of-the-world/

Számomra meglepő, hogy Szingapúrban a legjobb középiskolai tanulók általában tanárok szeretnének lenni. Óriási presztízse van ott a tanári hivatásnak és szigorú a kiválasztási rendszer. A cikket nemcsak tanároknak javaslom, hanem minden szülőnek is. 
Üdvözlettel,Kati 




_______________________________________________
Grem mailing list
Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem



--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20251017/83ce3d69/attachment-0001.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról