[Grem] Az engedelmesség iskolája – A kispap Bolberitz Pál lelki naplója, 1963–1968
KEA
kea at turul.banki.hu
2025. Május. 24., Szo, 21:02:18 CEST
Az engedelmesség iskolája – A kispap Bolberitz Pál lelki naplója, 1963–1968
Magyar Kurír, 2025.05.10. -- Bodnár Dániel
https://www.magyarkurir.hu/kultura/az-engedelmesseg-iskolaja-kispap-bolberitz-pal-lelki-naploja-1963-1968
Bolberitz Henrik, a 2020. október 25-én, életének 80. évében elhunyt
Bolberitz Pál öccse, hagyatékának gondozója talált rá a római katolikus
pap, filozófus szemináriumi évek alatt írt kézírásos naplójára, amelyet
a testvér és felesége digitális formába öntöttek.
hirdetés
A naplót írója feltehetően nem a nyilvánosságnak szánta, de a család és
Bolberitz Pál egykori kispaptársai a kötet szerkesztőjével, Szerdahelyi
Csongorral együtt úgy gondolták: közérdeklődésre számot tartó, fontos
kordokumentum, egyben a magyar lelkiségi irodalom gyöngyszeme is.
A lelki napló mottója: „Elszárad a fűszál, lehull a virág, de Isten
igéje örökre megmarad” (40,8). Bolberitz Pál megkülönbözteti a
szubjektív és az objektív szeretetet. Szubjektív szeretet: „azért
szeretek valakit, mert valami jót kaptam tőle.” Objektív szeretet:
„azért szeretek valakit, mert van benne valami, ami jó, és azt az
objektív értéket szeretem benne”. Istent „szubjektíve azért szeretem,
mert teljesen ingyen fölmérhetetlen sok jót kaptam tőle. Hogy embernek
teremtett, és nem növénynek vagy állatnak…, életemnek értelmet adott,
hivatást adott, és a cél elérésére kegyelmi segítségét adja, s hogy a
bűnöket megbocsátja. Istent objektíve azért szeretem, mert Ő az értékek
teljessége, a személyes igazság, maga a jóság, amely szeretetre indítja
az embert.”
A szeminarista Bolberitz Pálnak célja: „Propagandát csinálni Krisztus
ügyének. Megélni a kereszténységet (konkrétan az ellenségszeretet
által!). Hirdetni az evangéliumot, mert szeretem Krisztust, és ezért
szeretem az embereket. Az embereknek életcélt adok, és a boldogsághoz
vezethetem őket, és ezzel elérjem egyéni boldogságomat – azaz szent legyek.”
A naplóból egy olyan kispap személyisége rajzolódik ki, aki folyamatosan
törekszik a lelki tökéletesedésre. A kegyelemről azt írja: „…nem jogosít
fel arra, hogy szívemben lenézzem azokat, akik nincsenek a megszentelő
kegyelem állapotában, hanem a kegyelem kötelez. Aki ingyen adományt kap,
az legyen hűséges, és próbálja kiérdemelni azt.” Az ifjú Bolberitz Pál
nem hisz abban, hogy az ember Isten kegyelme nélkül bármi jót is tehet.
Már egészen fiatalon vallja:
nem lehet felemás esztétikai keresztény életet élni, és csak azt
elfogadni és hirdetni, ami kellemes a kereszténységből. Az egészet
vállalni kell.
„Nem lehet egyszerre egy kicsit a világ szerint élni és egy kicsit
Krisztus szerint, hogy itt is jó legyen, meg azért végső fokon a
mennyországba jussak. Még akkor sem, ha látszólag egyedül maradok, még
akkor sem, ha az egyháziak is sokan látszólag a világ szerint ítélnek
felőlem, kezelnek engem. Ha mindenki jó Krisztus-követő lenne, könnyű
lenne. Épp az a nehéz, hogy egyenként kell állni a sarat.”
A szeminarista Bolberitz Pál felállítja magának az arányosság erényének
fokozatait: „Az igazság szerint objektíve ítélkezni magunkról. Elismerni
a hibákat, a jót mint Isten adományát, amiért hála illeti, és nem vita
vagy kritika…
Nem törődni azzal, hogyan vélekednek rólam. Egyre adni: Jézus
hogyan vélekedik rólam – ennek mintája pedig a Szűzanya viselkedésének
követése (észrevétlen istenszolgálat).”
A lelki napló szerzője az apostoli hivatást sorsnak nevezi, „melyet nem
mi választottunk, de amit be kell töltenünk… Az apostol feladata
előkészíteni a világot a misztikus Krisztus befogadására. A szellem csak
akkor győz az anyag fölött, ha a lélek ereje inspirálja”.
Bolberitz Pál leszögezi: az apostol nevelő. „Az Egyház tanításának
személytelen állományát személyes élménnyé teszi, hogy vele tűzbe
borítsa a lelkeket. Az egyetlen, aki a Földön az embert úgy nézi, mint
Isten, úgy fordul hozzá, mint az Isten – az apostol… csendben lép, és
halkan beszél, de mikor elhagyja apját, anyját, testvéreit, jegyesét,
mikor elhagy bárkát és biztonságot – egyedül a szeretet tüzében égve –,
akkor tisztán és jelképek nélkül magát Istent jeleníti meg a világban,
mert Isten maga a szeretet.”
A papi hivatás értelmét Bolberitz Pál így fogalmazza meg: „másokért
élünk. Ha a pap csak magának él, az már bensőleg nem pap. A másokért
való élet a szolgálatkészségben mutatkozik meg.” Az a pap, aki nem
törekszik magasabb tökéletességre, „már visszafelé csúszik.
Ami a híveknél csak kis hiba, az nálunk már nagy hiba, sőt bűn
lehet… Az élő Krisztust kell reprezentálnunk az embereknek. Jézusnak
azért van szüksége papokra, hogy rajtuk keresztül tudjon élve hatni.
Rajtunk múlik, él-e Krisztus a mai világban…
Az elveszett bárányokért, a kallódó emberekért, akik maguktól nem
jönnek, akiknek utána kell menni – ezekért áldozom életemet.”
Ugyanakkor: „Teljesen téves egy hamis papi ideált elképzelni magunkról,
és elkeseredni, ha a körülmények ennek az ideának kibontakozását
megakadályozzák. Engedd, hogy olyan pap legyen belőled, amilyet az Úr
akar belőled kifaragni. Te csak légy készen!”
A kispap Bolberitz Pál nehezen tudja elfogadni önmagát, de tudomásul
veszi: „…vannak hibák, amelyek még nálam is előfordulnak. Megint előjön
– sokat adok mások véleményére. A hibák és bukások fölött érzett
keserűség legtöbbször nem az Isten iránti szeretetből származik, hanem a
magam iránti szeretetből. Az önszeretet dühöng, már megint leégtem saját
magam előtt.”
A lelki naplóhoz Kozma Imre, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat tavaly
elhunyt alapító elnöke, Bolberitz Pál évfolyamtársa és jó barátja írt
ajánlást:
„Az igazi mondanivaló erkölcsi bátorságot követel, a hívő ember
mondanivalója is. Miért? Hogyan szólhat a hívő a nem hívőhöz? Úgy, hogy
hisz abban, amit teljes felelősséggel átél – általános erejénél fogva –
nemcsak egy szűk közösség haszna, hanem azon túl, mindenkié. Amit
vállalunk, senki előtt nem szégyelljük, minthogy igaznak tartjuk… De
nincsenek mögöttes gondolataink, lappangó hódítási szándékunk. Bolberitz
Pál erkölcsi bátorsággal vállalt őszintesége és igazmondása sok hívő
ember útját megerősítette, és sok kereső embernek megmutatta a krisztusi
utat.”
Olvashatjuk a kötetben azoknak az interjúknak megszerkesztett változatát
is, melyeket Szerdahelyi Csongor a Katolikus Rádió Keresztény Közéleti
Akadémia és Templomtérkép című műsoraiban készített Bolberitz Pál
öccsével, Bolberitz Henrikkel, valamint barátaival, pályatársaival.
Szerkesztői előszavában Szerdahelyi Csongor felidézi, hogy gimnazista
korától kezdve meghatározó szerepet játszott életében a pap, filozófus.
Egyúttal idézi Erdő Péter bíboros, prímást, aki Bolberitz Pál
gyászmiséjén így emlékezett meg arról, hogy papi életében miként
valósult meg mindaz, amit a lelki naplóban célul tűzött maga elé:
„Paptestvérünk életét Isten hűséges szeretete kísérte. Elevenen őrizzük
határozott egyéniségének emlékét. Rá valóban igaz, hogy »az igazságra
tanított sokakat«. Az általa felismert filozófiai igazságot és az Egyház
egyértelmű tanítását határozottan, kijelentő módban képviselte.”
Az engedelmesség iskolája – A kispap Bolberitz Pál lelki naplója 1963–1968
Szent István Társulat, 2025
Bodnár Dániel/Magyar Kurír
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról