[Grem] Trump kormányzása
KEA
kea at turul.banki.hu
2025. Már. 23., V, 20:07:43 CET
Moldova György: Joszif Sztálin szárnyvasút
https://konyvtar.dia.hu/html/muvek/MOLDOVA/moldova00482a/moldova00488/moldova00488.html
Egyik este a téri őr nyitva felejtette az öntözőkutat, reggelre a víz
vastagon beborította az egész kiskört, és még másnap este sem lehetett
rálépni a sáros utakra. Mint nagy esők után, most is beszorultunk a
kocsmába, a téri őr gondatlanságát emlegettük, majd a beszélgetés az
emberek hanyagságára, nemtörődömségére terelődött át. Bozó, a
szállítómunkás figyelmesen meghallgatta történeteinket, kivárta, amíg
mindenki végére ér a mondanivalójának, csak aztán szólalt meg:
– Életem során, kedves uraim, már sokfelé megfordultam, sok
csirkefogóval akadtam össze. Emlékszem rá, mikor egy magyar eladott
harminc mázsa timsót étkezési sónak; ismertem Bubajt, a cigányt, aki a
háború idején kirabolt egy dohányraktárt, és egyetlen fillér nélkül,
csak a cigarettákat osztogatva beutazta a félvilágot; találkoztam azzal
a bandával, mely sorra járta a falvakat, és az utcák páros házszámait
kicserélte a páratlanokkal – persze, nem ingyen; mégis azt kell
mondanom, hogy ha az életemben látott összes linkséget egy halomba
raknám, akkor sem érnének fel a Joszif Sztálin szárnyvasút építkezésének
még a lába ujjához sem.
1951 nyarán a vasútépítőkhöz kerültem, néhány kisebb vonaljavítási
munkán dolgoztam, utoljára Hódmezővásárhely alatt. Még nem is értünk a
munka végére, mikor váratlanul N. dunántúli bányavárosba rendelték az
egész brigádunkat. Hiába tiltakoztunk, hogy a pályaszakasz teljesen
leromlik, ha nem fejezzük be a javítását, sőt félig készen még a korábbi
forgalmat sem tudja lebonyolítani, vezetőink központi utasításra
hivatkoztak, és még azt sem voltak hajlandók elárulni, hogy milyen
célból irányítanak át minket N.-be. A kis bányavárosban, legnagyobb
megdöbbenésünkre, már száz és száz vasúti lakókocsi állt, valamennyi
telezsúfolva munkásokkal, becslésem szerint az ország összes vasútépítő
brigádjainak legalább a felét összegyűjtötték itt.
Már több mint egy hete ott rostokoltunk a város szélén, de még senki egy
árva szóval sem mondta, hogy mihez kezdjünk. Az emberek unalmukban
kártyáztak, és a környékbeli vízhordó lányokat hajkurászták, a
lakókocsik közötti bozótban minden este szinte forrtak a bokrok. A
várakozás második hetének közepén végre nagygyűlésre hívtak össze minket
az n.-i futballpályán.
A beszédet egy magas, elegáns férfi tartotta, őt a minisztérium küldte
ki hozzánk, mint országos vasútügyi felelőst – évekkel később egyszer
még találkoztam vele, akkor már visszatért eredeti szakmájához: ismét
fogtechnikus volt. Bejelentette: minket ért az a megtiszteltetés, hogy
felépíthetjük a Joszif Sztálin szárnyvasutat. Ezen a vonalon szállítják
majd a szenet N.-ből a sztálinvárosi kohókba. Fontos nemzetgazdasági
érdek, hogy a szárnyvasút minél hamarabb felépüljön, határidőnek Sztálin
elvtárs legközelebbi születésnapját, 1951. december 21-ét tűzték ki.
Egymásra néztünk: már alaposan benne jártunk a szeptemberben, tehát ezt
a körülbelül egy évig tartó munkát két hónap alatt kell majd
elvégeznünk, ráadásul olyan évszakban, mikor a hideg időjárás szinte
lehetetlenné teszi nemcsak a földmunkát, de még a sínszerelést is. Egy
öreg mérnök felállt, kérte, hogy vizsgálják felül ezt a tervet, és
amennyiben van rá mód, halasszuk el a munka megkezdését tavaszra, a
hátralevő időben a brigádok inkább fejezzék be az országban szanaszét
befejezetlenül hagyott építkezéseket, melyek mind forgalmi dugókat
okoznak, de az első sorban álló vezetők lehurrogták, a fogtechnikus
felírt valamit ezüstszínű blokknoteszébe, másnap az öreg mérnök ott ásta
az árkot a segédmunkások között.
Most már elmondhatom, hogy akkor én és még sokan közülünk nem adtunk
igazat az öreg mérnöknek. Tudtuk, hogy télen nem szoktak vasutat
építeni, de fiatalok voltunk, és azt hittük, hogy nincs a világon semmi,
ami felülmúlhatná a mi erőnket. Számtalan kedvezmény táplálta
önbizalmunkat: magasabb fizetés, naponta háromszor kaptunk húst, este
pedig fél liter bort.
Órákon belül megindult a munkagépek karavánja N. felé: lépkedő
exkavátorok, melyeket eddig csak Sztálinváros építkezésén láttunk,
bulldózerek, markológépek, földgyaluk, frissen csillogott rajtuk az
olaj, látszott, hogy csak nemrégen bontották ki őket fedőrongyaikból.
Azt mesélték róluk, hogy honvédségi gépek, egy háború esetére tették
félre őket, most is csak a Joszif Sztálin szárnyvasút építkezésének
sikeréért vetik be, a munka végeztével mennek vissza ismeretlen
tárolóhelyükre.
Bár az időjárás nem kedvezett nekünk – ebben az évben korán megjöttek a
talajmenti fagyok, szikrázott a föld, volt olyan reggel, hogy három új,
de rosszul megedzett lapát hajlott össze a kezemben –, az emberek
munkájának mégis utol kellett érni a gépek tempóját. Még a legöregebb,
az egész világot megjárt kubikosok sem láttak töltést, mely olyan
gyorsan épült volna fel, mint a mi pályaszakaszunk – igaz, már itt, a
földmunkánál elkezdődött a hihetetlen pazarlás és pusztítás.
Ha esett az eső, a teherautók kerekei elé kilométerhosszan deszkákat
fektettünk le a töltésig. Mikor az autók belenyomták a sárba, senki sem
ásta ki a deszkákat, hanem újakat raktak a tetejükbe, és ki tudja,
hányszor ismétlődött ez meg, egész erdők süllyedtek el így. Saját
szememmel láttam, mikor a dömperesek, akiknek csak a minél magasabb
köbméter teljesítmény volt a fontos, hatvan új csákányra rászórták a
földet, és mire hetek múlva elhordták ezt dombot, a csákányok úgy
megrozsdásodtak, hogy alig lehetett szétfeszíteni egymáshoz tapadt fejüket.
Nem akarom magukat azzal untatni, kedves uraim, hogy elmondjam egy
szárnyvasút felépítésének minden részletét, elég legyen annyi, hogy a
földmunkák befejezése után egy ideiglenes, úgynevezett provizor-vágányt
fektettünk le, ezen szállítottuk a betongyűrűket, szálvasakat és a többi
pályaépítési anyagot. Rendes körülmények között mielőtt a végleges
vágány a helyére kerülne, felszedik a provizor vágány síneit és
tartozékait, de a Joszif Sztálin szárnyvasútnál erre sem jutott idő, már
november közepén jártunk, és még mindig hátra volt a munka nagy része. A
fogtechnikus úgy rendelkezett, hogy a munkatempó érdekében a
provizor-vágányt ott kell hagyni a helyén, a gépek majd földet hordanak
fölé, és erre fektetik rá a végleges síneket. Ott álltunk és néztük,
hogy takarja be a göröngyökbe fagyott föld a vágányt, hogy pusztul el
örökre ez a milliós érték.
Este a tűznél, míg a bográcsban fövő üres rizslevest néztük – hol volt
már a naponta háromszori hús és bor, még az ételszállító teherautóinkat
is elvették –, azon tűnődtünk, hogy megbüntetnek-e majd ezért a
pazarlásért valaha is valakit? De úgy látszik, a siker mindent igazol, a
szárnyvasút a határidő előtt két nappal elkészült, december huszadikán
este vezetőink kalapszámra kapták a kitüntetéseket és a pénzjutalmakat.
Sztálin elvtárs születésnapján került sor a szárnyvasút ünnepélyes
felavatására, száz tengelyből álló szerelvény vitte az n.-i szenet
Sztálinváros felé. Emlékszem: gyönyörű decemberi nap volt, az évszakhoz
képest szokatlanul meleg, ki kellett gombolni magunkon a vastag
pufajkát. Tíz órakor a miniszter átvágta a nemzetiszínű szalagot, és a
vonat, mozdonyán Sztálin és Rákosi képével, útnak indult. Nem tagadom: a
mellemet eltöltötte a büszkeség. Már az milyen nagy dolog, mikor az
ember otthon kifarag egy kis széket vagy dobozt, hát még akkor egy ilyen
friss, földszínű, hatalmas, sok kilométeres pályát felépíteni, amihez
hozzájárult az én kezem munkája is!
Az öreg mérnök állt mellettem, aki ellenezte a téli építkezést, és ezért
lefokozták segédmunkássá. Ebben a pillanatban úgy éreztem, hogy nincs
igaza, megbocsátottam a fogtechnikusnak és a többi vezetőknek az
embertelen, pusztító munkatempóért, arra gondoltam, hogy ilyen
nagyarányú vállalkozásokat csak ilyen módon lehet keresztülvinni.
A szerelvény még el sem tűnt a szemünk elöl, mikor egy kanyarban
váratlanul megállt. Ahányan voltunk, mind odafutottunk, és megdöbbenve
láttuk, hogy a szerelvény alatt a sín úgy meghajlott, mint egy
ugrálókötél. A töltés fagyos göröngyeinek nem kellett több, mint egy
téli napsütés, felengedtek, és a vonat súlya összepréselte őket. Az
egész pályatest szinte önmagától süppedt, olvadozott, ha a szerelvény
valamilyen csoda folytán ki tudott volna keveredni a kátyúból, akkor se
mehetett volna tovább egy métert sem. Megdöbbenve néztük, mozdulni sem
tudtunk, csak az öreg mérnök kezdett őrjöngeni, puszta kézzel akarta
feltépni a síneket. Végül is jöttek a vasutasok, szétkapcsolták a
szerelvényt, daruk emelték ki a kocsikat, majd vontatók húzták őket
vissza az állomásra.
Maguk most azt hiszik, uraim, hogy az illetékesek ezek után belátták,
hogy nem lehet erőltetni a téli építkezést, és elhalasztották tavaszra.
Sajnos, nem így történt. A munkát folytatni kellett, új határidőt tűztek
ki, már nem emlékszem pontosan, hogy mit, talán úgy január végén kellett
átadnunk a szárnyvasutat.
Ha van Isten, még ő is eltakarta a fél szemét, hogy ne lássa azt, ami
most következett. Megint nem jutott idő arra, hogy szabályszerűen
felszedjék a régi síneket, mielőtt az újakat lefektetnék, és mint a
provizor-vágányra az első sínek, úgy került rá erre a pályatestre a
második, vagyis most már három vasút állt egymás fölött. Nem is mertük
felbecsülni, hogy milyen értékekre döngölik rá a gépek a földet! De fönt
a fogtechnikus és a többiek csak azzal törődtek, hogy fokozzák az
építkezés tempóját, például külön prémiumot tűztek ki annak a brigádnak,
mely leggyorsabban tudja kiemelni és szétverni a hatalmas betongyűrűket.
Az előző kudarcokból csak annyit tanultak, hogy most már vigyáztak: a
föld ne kerüljön fagyosan a döngölők alá, a töltésen éjjel-nappal
lángszórós katonai egységek dolgoztak.
Aztán egy nap – persze, megint határidő előtt – újból elkészült a Joszif
Sztálin szárnyvasút. Ne kérdezzék tőlem, hogy avatták fel, én nem vártam
be az ünnepséget, azon a napon, mikor felemelkedtem a sínek mellől, és
láttam, hogy már minden csavar a helyére került, elnéztem messzire, hogy
kanyarog a lángszóróktól perzselt, fekete töltés a hóval borított mezők
között, leadtam a szerszámaimat, és végleg otthagytam nemcsak a Joszif
Sztálin szárnyvasutat, de még a vonatépítőket is.
Évek teltek el, és nem hallottam semmit a Joszif Sztálin szárnyvasút
felől. Egyszer, már 1954 tavaszán, Pusztaszabolcson vártam a
csatlakozást, itt a váróteremben tudtam meg két bányász beszélgetéséből,
hogy az n.-i bánya kapacitását rosszul becsülték fel, alig egy évvel a
szárnyvasút felépítése után teljesen kimerült a szénkészlete, egy
grammot sem tudott adni a sztálinvárosi kohóknak. Mivel az egész vonalat
csak az n.-i szén kedvéért építették fel, a szárnyvasúton többé nem
jártak vonatok, csak a környékbeliek hajtották rá kecskéiket és libáikat
a sínekre, hogy lelegeljék a feltörő, magas dudvát.
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról