[Grem] Bánki M. Csaba: A Pride lényege nem a másság elfogadása, hanem a normalitás tagadása és a nyilvánosság
KEA
kea at turul.banki.hu
2025. Már. 22., Szo, 11:35:41 CET
Bánki M. Csaba: A Pride lényege nem a másság elfogadása, hanem a
normalitás tagadása és a nyilvánosság
Megkérdeztük Bánki M. Csaba pszichiátert, az MTA doktorát, mit gondol a
Pride-ról, illetve arról, hogy mi a különbség erőszakos történetek
mesélése és a Pride átélése között.
Manbdiner, 2025.03.22. -- Szilvay Gergely
https://mandiner.hu/belfold/2025/03/banki-m-csaba-mta-doktor-pszichiater-a-pride-lenyege-nem-a-massag-elfogadasa-hanem-a-normalitas-tagadasa-es-a-nyilvanossag
Mire büszke igazából a Pride? Nem arra, hogy a homoszexuális, leszbikus
emberek ugyanolyan értékes polgárai a hazának. Nem arra, hogy tehetséges
alkotók, művészek, tudósok, figyelemreméltó egyéniségek is akadnak
közöttük. Nem is arra, hogy felnőttként – a törvényeket betartva, mint
mindenki más – a legjobb belátásuk szerint élhetik a maguk életét,
alakíthatják speciális érzelmi és intim kapcsolataikat, és ezek miatt
sem szégyenkezniük, sem félniük, sem rejtőzködniük nem kell – mondta a
Mandinernek Bánki M. Csaba pszichiáter, az MTA doktora.
Hozzátette: pedig mindezt időnként (alkalmas helyen és módon) akár el is
lehetne mondani. Hogy „büszkélkedni ” is indokolt-e vele, jó kérdés:
mivel állítólag LMBTQ-nak lenni nem elhatározás kérdése, ezért nem
szégyen – de ha nem saját teljesítmény, akkor bizony nem is érdem, nem
is dicsőség!
A Pride azonban – fejti ki a Mandinernek Bánki – nem az LMBTQ-emberek
egyenlőségét és szabadságát, hanem a botránykeltés „szabadságát”
ünnepli. Ahogy a heteroszexuális szerelem, úgy a homo-leszbikus-queer
szerelem se a nyilvánosság elé való, nem köztereken és felvonulásokon
szokás művelni fényes nappal, főleg nem a szokott provokatív és
botrányos módon, a legcsekélyebb tekintet nélkül az ott lakókra. Ez nem
a „másságról” szól: ha színhetero „szexmunkások” demonstrálnák a maguk
mesterségét az Andrássy úton, az a látvány ugyanúgy sértené az ott lakó,
vagy a felelőtlenül odavitt gyermekek egészséges, normális fejlődéshez
való jogát.
A mutatvány lényege ugyanis – hangsúlyozza a szakember – egyik esetben
sem a „másság” elfogadó védelme, hanem a normalitás tagadása,
és mindenféle beteges, torz, kihívó, természetellenes, akár agresszív
– szado, mazo, mutogató, „voyeur”, „frotteur” stb. – viselkedés
nyilvános ünneplése. Egyáltalán nem csak a „másféle” irányultság, hanem
legalább ennyire a szex, mint puszta gimnasztika, mint bármiféle
különösebb érzelem vagy személyes párkapcsolat nélküli mulatság –
ráadásul nyilvános mulatság – ünneplése.
A hangsúly az MTA doktora szerint a nyilvánosságon van:
a Pride korlátozása vagy betiltása ugyanis semmi módon nem érinti a
felnőtt LMBTQ-emberek meglévő jogait, életvitelét, kapcsolatait,
magánéletét és mindennapjait. Nyomokban sincs benne „homofóbia”.
Mint mondja: „ha mindenáron tudós görög nevet akarnék adni neki, akkor
talán ’szkandalofób’ (botránytól irtózó) törvénynek tudnám nevezni. Az
EU persze várhatóan deklarálni fogja, hogy a „szkandalofóbia” ellentétes
az „európai értékekkel”, hiszen a nyilvános botránykeltés alapvető
emberi jog…”
Hozzátette: állítólag a Harmadik Birodalom egykori
propagandaminiszterétől ered a mondás, hogy ha valamit elég sokszor és
elég hangosan ismételnek, akkor a tömegek tudatában a legképtelenebb
hazugság is „igazsággá” válik. A Pride évtizedek óta úgy lopakodott be a
nyugati társadalmak életébe, mint a nagy vásárok vagy a nemzeti ünnepek:
az emberek már észre se veszik, elfogadják és tudomásul veszik, jó
mulatságként bámulják, sőt kézenfogva vagy nyakukba ültetve odaviszik a
gyerekeiket. Nincs tiltó tábla, nincs korhatáros karika, nincs semmiféle
figyelmeztetés a provokatív, gyermeki szemnek sokszor ijesztő maszkok és
sminkek alatt szakadt ágyékkötőbe vagy egy szál fogcérnába öltözött
bizarr testek vonagló XXX-imitációi körül – miközben ugyanezekben az
országokban a fogkrémek vagy a pelenkák reklámjait 12 éven aluliaknak
tilos látniuk.
Ideje ezen változtatni. A puszta védekezés már nem elég. Sőt újabban már
a védekezésért is ránk támadnak, parlamenti füstgyertyákkal és utcai
tüntetésekkel. Tényleg ott tartunk, ahol Albert Camus szavaival „a bűn
az ártatlanság képében tetszeleg, és az ártatlanságot szólítják fel
önigazolásra” – jelentette ki Bánki M. Csaba a Mandiner megkeresésére.
Ezt is ajánljuk a témában
Válasz Hodász Andrásnak: nem ugyanaz elképzelni egy véres bibliai
történetet, mint átélni a Pride-ot
Más különbség is van a kettő között az előbbi javára és az utóbbi
kárára. Reakció Hodász András Pride-posztjára.
A szakembertől azt is megkérdeztük, van-e különbség a véres bibliai
történetek, népmesék hallása-olvasása és a „Pride-élmény” között? Mi a
különbség az elképzelt és készen kapott erőszak, furcsaság közt?
Minden ilyen párhuzam alapvetően hamis, és – mivel ezzel egy legalább
átlaghoz közelítő és úgy-ahogy olvasott ember tisztában van, ezért –
tudatosan félrevezető és rosszindulatú – hangsúlyozta Bánki M. Csaba.
Kérdésünkre kifejtette: a mítoszok, az eposzok és a mesék gonoszai,
sárkányai, boszorkányai, hidrái és medúzái, de akár fegyveres ellenségei
is szimbolikusak, csak a fantáziában léteznek.
Egy szóban elmesélt történet egészen másképp hat a gyermeki agyra, mint
a valóság
(vagy egy azt imitáló VR-szemüveg, egy 3D-mozi, vagy egy részletgazdag,
élethű internetes videojáték). Nem kell magyarázni, hogy még a felnőtt
közönség számára is mennyire alapvetően más egy Shakespeare-drámában
végignézni a főhős drámai – habár erőszakos – halálát, mintha ugyanezt
élőben, az utcán kellene végignéznie.
A legfőbb különbség azonban az – mutatott rá a szakember –, hogy a
mesékben (mítoszokban, bibliai történetekben) a gonosz támad a jókra és
az ártatlanokra: a sárkány rabolja el a királylányt, a boszorkány készül
megsütni Jancsit és Juliskát, a farkas falja fel a nagymamát – a jó
pedig csak úgy győzhet, ha elpusztítja a gonoszt.
A különbség jó és rossz között mindig, az első pillanattól az utolsóig
(egyesek szerint túlságosan is) világos és egyértelmű. A hangsúly nem a
véres részleteken, nem a szétszabdalt testrészeken, nem a sárkány
levágott fejének utolsó hörgésén van, hanem pusztán a gonosz teljes
megsemmisülésén.
A jó véglegesen győz, a gonosz megsemmisül, a gyermeki elme értékrendje
tehát helyreáll – zárta szavait Bánki M. Csaba, megjegyezve:
hagyományosan nem létezett fordított mese.
Bánki M. Csaba magyar pszichiáter, pszichofarmakológus kutató, a Magyar
Tudományos Akadémia doktora, az MPT Biológiai Pszichiátriai
Egyesületének elnöke. Az orvostudományok kandidátusa (1987), doktora
(1994). Volt orvos és sebész. 1974 óta a nagykállói Pszichiátriai
Szakkórházban (ma Sántha Kálmán Pszichiátriai Szakkórház) orvos,
1980-2007 között osztályvezető főorvos, 2002-2007 között
tudományos-oktatási igazgató, azóta ugyanott tudományos-oktatási
szaktanácsadó. 1978-tól pszichiáter szakorvos, 1980-ban farmakológus
képesítést nyert. 1984-1986 között a Duke Egyetem vendégprofesszora
volt. 2007 óta címzetes egyetemi tanár. Kutatási területe a biológiai
pszichiátria, a gyógyszerkutatás, az agyi transzmitterek, a depresszió
és az öngyilkosság. Bánki M. Csaba tíz kötet szerzője.
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról