[Grem] Botrány: manipulálja az ngó-knak szétosztott pénz átláthatóságát az EU!
KEA
kea at turul.banki.hu
2025. Már. 22., Szo, 08:58:16 CET
Botrány: manipulálja az ngó-knak szétosztott pénz átláthatóságát az EU!
Mandiner, 2025.03.20. -- Szilvay Gergely
https://mandiner.hu/kulfold/2025/03/nyilvanossag-kizarva-manipulalja-az-ngo-knak-szetosztott-penz-atlathatosagat-az-eu
Több módszere is van az Európai Uniónak arra, hogy a baráti ngó-knak,
médiumoknak és más szervezeteknek szétosztott hatalmas összegeket
eltüntesse a kutató szemek elől. Mutatjuk a főbb technikákat és azt,
hogy miért nehéz kikérni az adatokat.
A Mathias Corvinus Collegium brüsszeli központja előrukkolt egy
jelentéssel Az EU propaganda-gépezete: nem kormányzati szervezetek
finanszírozása az uniós értékek népszerűsítésére címmel. Frank Füredi,
az intézmény vezetője felhívta a figyelmet: a dokumentumban foglaltak
csak a jéghegy csúcsát jelentik, mivel a munka csupán a Polgárok,
egyenlőség, jogok és értékek (CERV) programon keresztüli finanszírozást
értékeli, és nem veszi figyelembe azt a sokféle egyéb módot, ahogyan az
Európai Unió pénzt juttat a kedvenc ügyeire.
A CERV költségvetése 1,5 milliárd euró, ez a legnagyobb összeg, amelyet
valaha „értékpromócióra” fordítottak.
2025-ben 236 millió eurót különítettek el rá. A program több mint
háromezer civil társadalmi szervezetet támogatott, a pártfogoltak 2021
óta több mint ezer projektet hajtottak végre. A legnagyobb szervezetek
közé tartozik a EuroCentralAsian Lesbian Community (6 millió euró), a
European Network Against Racism (4,9 millió euró), valamint a European
Women’s Lobby (4,8 millió euró).
A jelentésből kiderül, hogy a pénzeket olyan finanszírozási
mechanizmuson keresztül folyósították, amelyben az EU keretszerződést ír
alá egy magánközvetítővel, az pedig továbbfolyósítja a forrásokat a
szervezeteknek. Ez lehetővé teszi az unió átláthatósági szabályainak
megkerülését, amelyek megkövetelik az Európai Bizottságtól, hogy minden
14 ezer euró feletti kifizetést regisztráljon a nyilvánosan elérhető,
bár szándékoltan homályos pályázati adatbázisában.
Dömötör Csaba fideszes európai parlamenti képviselő a Facebook-oldalán
jelezte, hogy 86 adatigénylést nyújtottak be az Európai Bizottságnak, és
mindet visszautasították. A Magyar Nemzet arra hívta fel a figyelmet,
hogy öt baloldali képviselő levelet írt az EP-képviselőknek arról, hogy
EU-nak kellene állnia azt a kieső összeget, amely az Egyesült Államok
Nemzetközi Fejlesztési Ügynökségétől (USAID) eddig érkezett a különféle
szervezetekhez.
Közérdekűadat-igénylés? Nem olyan egyszerű
Lajkó Fannitól, az Alapjogokért Központ Európai Unióra szakosodott
munkatársától azt kérdezzük, miként lehet kikérni az EU-tól az ngó-knak
juttatott és a projektekre kifizetett támogatásokat, mint amilyenek a
CERV-pénzek. Lajkó rámutat: rendelet szabályozza, hogy a három uniós
intézményhez, vagyis az Európai Parlamenthez, az Európai Tanácshoz és az
Európai Bizottsághoz milyen feltételekkel lehet közérdekűadat-igénylést
benyújtani, azonban számos korlát és más tényező nehezíti azt, hogy a
nyilvánosság számára elérhetők legyenek bizonyos dokumentumok. A
jogszabály értelmében „bármely uniós polgár, valamint a tagállamokban
lakóhellyel vagy székhellyel rendelkező természetes és jogi személyek
jogosultak hozzáférni az intézmények dokumentumaihoz az e rendeletben
meghatározott elvek, feltételek és korlátok szerint”. Ennek megfelelően
a kérelmezők adatigénylést nyújthatnak be, és az intézményeknek
biztosítaniuk kell a dokumentumok nyilvános hozzáférését. Azonban
bizonyos köz- és magánérdekek védelmében kivételek is érvényesek.
Például ha egy dokumentum még nem készült el, vagy ha a közzététele
veszélyeztetné az intézmény döntéshozatali eljárását, akkor a kérelmet
elutasíthatják – kivéve, ha nyomós közérdek fűződik a közzétételhez.
További nehézség, hogy az Európai Unió intézményei nem kötelesek új
adatbázisokat létrehozni a kérelmezőknek, csupán a meglévő
adatbázisaikban tárolt információkat tudják kiadni. Mivel viszont a
nyilvánosság nem ismeri az adatbázisokat, nem tudjuk, hogy milyen
adatokat tartalmaznak. Ennek következtében nem tudjuk, hogy az EB vagy
más uniós intézmények milyen szerződéseket kötöttek, vagy milyen
adatokat kezelnek az egyes projektekről. „Ez a helyzet nagy problémát
jelent, mivel a konkrét információkra vonatkozó kérdések nélkül nehéz
érdemi adatigénylést benyújtani, hiszen a bizottság erre hivatkozva
elutasítja a kérést. Emiatt az adatokhoz való hozzáférés gyakran nem
valósul meg, és az EU támogatási rendszere továbbra is átláthatatlan
marad. A nyilvános hozzáférés tehát rendkívül korlátozott mértékű, ami
megnehezíti az EU pénzügyi támogatásainak és projektjeinek nyomon
követését” – hívja fel a figyelmet Lajkó Fanni.
A szakértő hozzáfűzi: az Európai Unió működéséről szóló szerződés 15.
cikkében foglalt nyitottság elve kimondja, hogy az uniós intézményeknek
munkájukat a lehető legnyilvánosabban kell végezniük. Ennek szellemében
az EU 2024 szeptemberében elfogadott rendelete előírja, hogy a
költségvetés végrehajtása során a polgároknak világos információkat kell
kapniuk arról, az unió hol és hogyan költi el a pénzeket, ezáltal
elősegítve az EU hitelességének növelését.
Zárt nyitottság, zárt átláthatóság?
A támogatásokra vonatkozó általános elvek közé tartozik az átláthatóság
elve. Az uniós források kedvezményezettjeiről szóló információkat az
EU-s intézmények központi és célzott weboldalán, a Financial
Transparency System oldalon kell közzétenni. Az oldal első ránézésre
valóban átláthatónak tűnik, mivel 2014 és 2023 között évenként,
országonként és programonként bontva láthatók az elköltött összegek, és
még konkrét szervezetekre is rá lehet keresni. A rendelet azonban
meghatároz olyan kivételeket, amelyek esetében az információk
közzététele nem kötelező. Például nem lehet nyilvánosságra hozni
közvetlen támogatási formákra vonatkozó adatokat. Továbbá egyes alacsony
értékű szerződéseket és bizonyos pénzügyi eszközök, illetve
költségvetési garanciák révén nyújtott támogatásokat sem kötelező
közzétenni, amennyiben egy előre meghatározott küszöbérték alatt
maradnak. Ez a küszöbérték az unió pénzügyi szabályai alapján 15 ezer euró.
A kivételek jelentős mértékben korlátozhatják az EU pénzügyi
tranzakcióinak és támogatásainak átláthatóságát, mivel a közzététel
alóli mentesség megengedi, hogy egyes információk, amelyek a pénzügyi
támogatások elosztásával összefüggésben fontosak lehetnek, ne kerüljenek
nyilvánosságra. Az ilyen típusú korlátozások különösen akkor
problémásak, amikor polgárok vagy civil szervezetek szeretnék
ellenőrizni az uniós alapok felhasználását vagy átlátni a támogatások
odaítélését.
Demonstráció a diszkrimináció ellen és az lmbtq-jogokért rendezett
felvonuláson 2022. október 1-jén Budapesten, a 3. nemzetközi
EL*C-konferencia záróeseményén. A szervezet 6 millió eurót kapott a CERV
programban
Fotó: AFP/Kisbenedek Attila
Pénzosztás a küszöbérték alatt
A 15 ezer eurós összeghatár jelentős felmentést ad az EU-nak a bevallási
kötelezettség alól. „Ennek következményeként ha a közzététel
kellemetlenséget okozhat, a bizottságnak lehetősége van arra, hogy egy
átláthatóságra kötelezett nagyobb szerződést több kisebb szerződésre
bontson, így külön-külön egyik sem haladja meg az átláthatósági
küszöbértéket” – mutat rá Lajkó Fanni. Hozzáteszi, egy másik lehetőség a
pályázatok és a kedvezményezettek jogi státuszának manipulálása.
Egyes szervezetek úgy választanak jogi formát, hogy elkerüljék a
közzétételi kötelezettséget;
például nem minősülnek „nem kormányzati szervezetnek” (ngo) vagy
„nonprofit szervezetnek” (nfpo) – annak ellenére sem, ha valójában azok.
Mivel nincs egyértelmű, egységes meghatározás a nem kormányzati
szervezetekre, a bizottság minden olyan nonprofit, nem közjogi
szervezetet ngó-ként kezel, amely független a hatóságoktól, a pártoktól
és a kereskedelmi szervezetektől. Az EB rendelkezésére álló, az ngó-kra
vonatkozó információk az uniós forrásokból finanszírozott szervezetek
önbevallásán alapulnak. Így a társaságok olyan jogi státuszt vehetnek
fel, amely mentesíti őket a közzétételi kötelezettség alól. Egy további
lehetőség a támogatások más entitásoknak való továbbosztása. Ilyen
esetekben a fő kedvezményezett továbbosztja a támogatást más
szervezeteknek, a közzétételi kötelezettség ugyanis csak a fő
kedvezményezettre vonatkozik. Ennek következményeként a tényleges
pénzmozgás és elosztás nem kerül a nyilvánosság elé. Mód van továbbá
fiktív szerződések vagy mesterséges jogi konstrukciók alkalmazására.
Ilyenkor a kedvezményezettek papíron olyan szerződéseket hoznak létre,
amelyek megfelelnek a közzétételi szabályoknak, ám a tényleges
pénzeszközök más módon lesznek felhasználva, így nem kerülnek
nyilvánosságra.
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról