[Grem] Jezsuita_Ferenc pp.
Gy Greschik
gy.greschik at teguec.com
2025. Ápr. 28., H, 13:14:49 CEST
Az szabadkőművesek olasz Nagypáholya kommünikéjében Ferenc pápát, mint a szadabkőműves eszmék megtestesítőjét (életében és tanításában) valamint a testvériség, alázatosság, és a bolygónkat átölelő humanizmus (amik a szabadkőművesség publikus célkitűzése) előmozdítóját méltatja itt:
https://www.granloggia.it/francesco-il-papa-degli-ultimi/
ahonnan pdf formában is letölthető az anyag, csatolom. Angolul itt:
https://traditioninaction.org/ProgressivistDoc/A_202_Berg.html
Ki tudja, lesz-e még az Egyháznak olyan pápája, aki nem a szabadkőművesség, hanem Krisztus mércéjéhez igazítja lépéseit? Bibliai alapon, a hittel élve sem lehetünk ebben biztosak:
https://invocabo.wordpress.com/2025/04/27/kapunk-e-idot/
Gy.
On Sat, 26 Apr 2025, KEA wrote:
> Date: Sat, 26 Apr 2025 08:30:00 +0200
> From: KEA <kea at turul.banki.hu>
> Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> To: ildiko.sk at gmail.com, grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> Subject: Re: [Grem] Jezsuita_Ferenc pp.
>
> Érdekes írás, még akkor is, ha nem érzem benne azt az átütő erőt, hogy
> "na most került a helyére bennem az egyház és a pápaság örténetének
> elmúlt 50-60-70 éve. Bár nem vagyok történész (sem), abban biztos
> vagyok, hogy a felsorolt pápák egyeke sem élt fasiszta rendszer alatt.
>
> On 4/26/25 1:48 AM, Ildikó Somorjainé Kuźniarski-Zupka wrote:
>> A teljes cikk:
>>
> https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
>> Deepl App segítségével történt fordítása:
>>
>> “***Konklávé 2025.*
>>
>> Ferenc pápa és a 2025-ös konklávé: Még mindig várunk egy harmadik
>> évezredes pápára
>>
>> Bár igaz, hogy katolikus hitünk időtlen, a katolikus egyház mégis
>> megrekedni látszik a katasztrofális 20. században.
>>
>>
>> A római katolikus egyház még mindig vár egy valóban harmadik évezredes
>> pápára. A legutóbbi három pápa - II. János Pál, XVI. Benedek és Ferenc
>> pápa - mindhárman inkább a 20., mint a 21. század emberei voltak.
>>
>> Amikor XVI. Benedek meghalt, elgondolkodtam azon, hogy mind II. János
>> Pál, mind Benedek tagja volt annak, amit mi Amerikában "A legnagyobb
>> generációnak" nevezünk - azoknak, akik túlélték a totalitarizmus és a
>> második világháború borzalmait. Ez hasonló világnézetet adott nekik. Az
>> európai történelemmel kapcsolatos perspektívájuk a francia forradalom
>> hatásaival és a bal- és jobboldali totalitarizmus felemelkedésével
>> kapcsolatos aggodalmakra vonatkozott. Mivel fasiszta és kommunista
>> rendszerek alatt éltek, Amerikára úgy tekintettek, mint felszabadítóra
>> és menedékre azok számára, akik szabadságot kerestek az elnyomó rezsimek
>> elől. Pozitívan tekintettek például a politikai liberalizmusra, és
>> csodálták az amerikai vallásszabadság rendszerét, vagy ahogy XVI.
>> Benedek nevezte, a "szabad egyház" rendszerét.
>>
>>
>> Ugyanakkor felvetettem, hogy Ferenc pápa, mivel nem európai, hanem
>> latin-amerikai, és egy kicsit fiatalabb generációból származik, nem
>> ugyanilyen szemlélettel rendelkezik az amerikai politikai kultúráról.
>>
>>
>> Mindazonáltal vannak más hasonlóságok is e három pápa között. Együttesen
>> igazi anomáliát alkotnak a pápaság 2000 évre visszanyúló hosszú
>> történetében. A lengyel pápa, a német pápa és az argentin pápa megtörték
>> a pápaság olasz kézben tartásának hosszú hagyományát az egyetemes
>> katolikus egyházban. A leendő konklávéban még mindig az európai
>> bíborosok vannak a legnagyobb számban; és közülük is az olasz bíborosok
>> száma a legnagyobb.
>>
>>
>> Ráadásul, bár Ferenc pápa nevezetesen az első újvilági pápa, őt is,
>> akárcsak II. János Pált és XVI. Benedeket, nagyon is a 20. század világa
>> formálta. Latin-Amerikában nőtt fel a hidegháború idején, amikor a
>> radikális baloldali gerillaerők, amelyeket gyakran a Szovjetunió
>> kommunista pénze támogatott, összecsaptak a jobboldali katonai
>> rezsimekkel. A papi hivatásra az 1960-as évek végén, a II. vatikáni
>> zsinat utáni zűrzavar és hullámvölgy közepette érkezett.
>>
>>
>> Akkor csatlakozott a jezsuitákhoz, amikor a jezsuiták soraiban a
>> "felszabadítás teológiája" terjedt el - a marxizmus és a
>> történelmi-bibliai kritika mérgező keveréke, amely gyakran csökkentette
>> az egyéni bűn, Jézus Krisztus istenségének és a halhatatlan lelkek
>> örökkévalóságban való megváltásának hangsúlyát, és Jézust pusztán emberi
>> társadalmi forradalmárként ábrázolta, akinek célja Isten országának
>> földi megvalósítása, mint valami szocialista utópia. Korai szolgálata az
>> Egyházon belüli csendes belső szakadás kontextusában alakult ki, amelyet
>> a Humanae Vitae emberi szexualitásról és házasságról szóló tanítással
>> kapcsolatos nézeteltérések okoztak, amely hangsúlyozta, hogy minden
>> házasságnak az életért és az életre nyitottnak kell lennie, és elítélte
>> a fogamzásgátlást, mint az emberi szexualitás céljait felforgatót, mind
>> az egyesülést, mind a nemzést szolgálót.
>>
>>
>> Ferenc pápa pápasága tehát sok szempontból nem a várt folytatása volt
>> II. János Pál és XVI. Benedek munkájának, amely a II. vatikáni zsinatra
>> vonatkozó folytonosság hermeneutikájának stabilizálására és az egyház
>> emberi szexualitásról szóló katekézisének elmélyítésére irányult a "Test
>> teológiája" irányába. Ferenc pápa pápasága gyakran az 1970-es évekbe
>> való visszautalásnak tűnt.
>>
>>
>> János Pál II. generáció egyháza határozottan maga mögött hagyta az
>> 1970-es éveket. Túlléptek az 1970-es évek progresszív teológiáján és a
>> hippi gitáros tömegeken. Felfedezték a liturgikus hagyomány szépségét,
>> mint valami újat és frisset - valami, ami nagyon közel áll XVI. Benedek
>> szívéhez. Újjáélesztették a házasság és a család kultúráját, valamint a
>> valódi nőiesség és férfiasság megbecsülését - ez volt az, ami II. János
>> Pál apostolságának központi eleme volt már fiatal pap korában is. A
>> hetvenes évekből kilépve, élénk tanúságot tettek arról, hogy a katolikus
>> egyház milyen módon kínál gyógyszert a modern társadalmi életet sújtó
>> számos betegségre.
>>
>>
>> A római katolikus egyháznak még nem volt - és talán több generáción
>> keresztül nem is lesz - olyan pápája, aki "a II. János Pál-generációból
>> való", aki felerősíti az egyház liturgiájának, hagyományának, valamint a
>> családnak mint a társadalom elsődleges egységének központi szerepéről
>> szóló erkölcsi és társadalmi tanításnak az e generáció által teljes
>> mellszélességgel és bocsánatkérés nélkül vállalt szerepét. A konklávéban
>> részt vevő vagy pápabírónak tekintett bíborosok közül sokan a 70-es
>> éveikben járnak, és nem igazán "tartoznak" ehhez az új és gyorsan
>> növekvő, II. János Pál utáni egyházhoz.
>>
>>
>> Az a tendencia, hogy a média visszahatásától való félelem miatt minden
>> kérdést tétován liberális terminológiába burkolnak, azt mutatja, hogy
>> nem veszik észre, hogy a 21. századi internetes forradalom miként
>> szabadította fel a fiatalokat a mainstream média fojtogató hatalma alól.
>> Az a tendencia, hogy a nők tiszteletben tartása az egyházban
>> megköveteli, hogy a papságban vagy a Római Kúrián belül a hagyományosan
>> férfi szerepekbe foglalják őket, ahelyett, hogy nyíltan ünnepelnék a női
>> szerepeket - amelyek elvesztése a család és a társadalom egészének
>> széteséséhez vezetett -, figyelmen kívül hagyja a fiatalok körében - még
>> a nem katolikus körökben is - azt a tendenciát, hogy újra felfedezik
>> ezeket az értékeket az LMBTQ+ mozgalom aszexualitásának,
>> nemsemlegességének, de hiperszexualitásának agresszív nyomulásával szemben.
>>
>>
>> Vajon a konklávé bíborosai "hazafutnak a mamához", és egyszerűen egy
>> biztonságos, olasz jelöltet választanak, aki együttműködik a Római
>> Kúriával, ahelyett, hogy elgáncsolná az olasz dominanciájú egyház, mint
>> egyetemes, jelentős bürokratikus struktúrával rendelkező intézmény
>> működését? Egy olasz pápa megválasztása három pápa és fél évszázadnyi
>> nem olasz pápa után "visszatérést jelenthetne a normalitáshoz".
>>
>>
>> Vajon a konklávé bíborosai olyan pápát keresnek majd, aki "érti" az
>> ezredforduló elején bekövetkezett sarkot, egy olyan pápát, aki a
>> fiatalabb generációhoz tartozik, akinek az 1970-es évek progresszivitása
>> nem új, hanem szánalmasan elavult? A katolikus egyház nem haldoklik az
>> ősi hagyományok és liturgia súlya alatt, ahogy az 1970-es évek
>> progresszívái gondolták; a katolikus egyház növekszik Latin-Amerikában,
>> Afrikában, Ázsiában, sőt az Egyesült Államokban és Európában is a hitre
>> tért fiatalok körében, akiket a II. János Pál-generáció evangelizációs
>> erőfeszítései vonzottak az új médiában.
>>
>>
>> 25 éve - negyed évszázada - vagyunk a harmadik évezredben. A katolikus
>> hit történetéről való gondolkodáshoz szükséges hosszú történelmi
>> távlatokat tekintve ez csupán egy szempillantás. Lehet, hogy még 25 évbe
>> telik, amíg a II. János Pál-féle forradalom teljes hatását látjuk az
>> egyetemes egyház életében. De a katolicizmus új tavaszának jelei helyi
>> szinten már láthatóak bárki számára, akinek van szeme, hogy lássa.
>>
>>
>> Szerző
>>
>> Susan Hanssen <https://crisismagazine.com/author/susan-hanssen>
>>
>> Susan Hanssen professzor a Dallasi Egyetem történészprofesszora, ahol a
>> tanév során a dallasi kampuszon amerikai civilizációt, nyáron pedig a
>> római kampuszon nyugati civilizációt tanít."
>>
>> Szeretettel:
>> Ildikó
>>
>>
>> Emoke Greschik <greschem at gmail.com <mailto:greschem at gmail.com>>
>> (időpont: 2025. ápr. 25., P, 5:19) ezt írta:
>>
>> Itt van egy cikk részlet arról, hogy milyen sajnálatos változás
>> történt a jezsuita rendben, ami valószínűleg Ferenc pápa
>> formálódására is hatással lehetett:
>>
>> ..........
>>
>> *He *(Pope Francis)*joined the Jesuits**at a time of the rise of
>> “liberation theology” inJesuit ranks*—*a toxic mixture of Marxism
>> with historical-biblical criticism that often reducedthe emphasis on
>> individual sin*, *the divinity of Jesus Christ*, and the redemption
>> of immortal souls in eternity, *portraying Jesus asa merely human
>> social revolutionary aiming to bring about the kingdom of God on
>> earth* *like some socialist utopia*.*His early ministry**developed
>> in the context of* *a silent internal schism in the Church caused by
>> dissent on *t*he teaching of /Humanae Vitae/ on human sexuality and
>> marriage, which emphasized the need for every marriage to be for
>> life and open to life and condemning contraception as subversive of
>> the very ends of human sexuality, both unitive and procreative. *
>>
>> So, in many ways, the papacy of Pope Francis was not the expected
>> follow-up to John Paul II’s and Benedict XVI’s work of stabilizing
>> the hermeneutic of continuity regarding the Second Vatican Council
>> and deepening the Church’s catechesis on human sexuality in the
>> direction of the “Theology of the Body.” Pope Francis’ papacy often
>> felt like a throwback to the 1970s.
>>
>> .........
>>
>> forrás:
>>
> https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
>>
>>
>>
>> On Tue, Apr 22, 2025 at 9:25 PM KEA <kea at turul.banki.hu
>> <mailto:kea at turul.banki.hu>> wrote:
>>
>> > Ferenc pápa felé, amiért szerinte ő /"melegbarát püspököket,
>> érsekeket
>> > és bíborosokat"/ nevez ki. /"Ez egy trend."/
>>
>> "Esz nem éppen felebaráti mondás, de ő ikaszán nem felebarát, hanem
>> egész barátságtalan."
>>
>> --
>>
>> Üdvrivalgással:
>> KEA.
>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
>
> --
>
> Üdvrivalgással:
> KEA.
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: Comunicato-della-Gran-Loggia-dItalia-degli-ALAM-in-memoria-di-Papa-Francesco.pdf
Type: application/pdf
Size: 199002 bytes
Desc:
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20250428/a758957c/attachment.pdf>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról