[Grem] Jezsuita_Ferenc pp.

Gy Greschik gy.greschik at teguec.com
2025. Ápr. 28., H, 13:14:49 CEST


Az szabadkőművesek olasz Nagypáholya kommünikéjében Ferenc pápát, mint a szadabkőműves eszmék megtestesítőjét (életében és tanításában) valamint a testvériség, alázatosság, és a bolygónkat átölelő humanizmus (amik a szabadkőművesség publikus célkitűzése) előmozdítóját méltatja itt:

     https://www.granloggia.it/francesco-il-papa-degli-ultimi/

ahonnan pdf formában is letölthető az anyag, csatolom.  Angolul itt:

     https://traditioninaction.org/ProgressivistDoc/A_202_Berg.html

Ki tudja, lesz-e még az Egyháznak olyan pápája, aki nem a szabadkőművesség, hanem Krisztus mércéjéhez igazítja lépéseit?  Bibliai alapon, a hittel élve sem lehetünk ebben biztosak:

     https://invocabo.wordpress.com/2025/04/27/kapunk-e-idot/

Gy.


On Sat, 26 Apr 2025, KEA wrote:

> Date: Sat, 26 Apr 2025 08:30:00 +0200
> From: KEA <kea at turul.banki.hu>
> Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> To: ildiko.sk at gmail.com, grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> Subject: Re: [Grem] Jezsuita_Ferenc pp.
> 
> Érdekes írás, még akkor is, ha nem érzem benne azt az átütő erőt, hogy 
> "na most került a helyére bennem az egyház és a pápaság örténetének 
> elmúlt 50-60-70 éve. Bár nem vagyok történész (sem), abban biztos 
> vagyok, hogy a felsorolt pápák egyeke sem élt fasiszta rendszer alatt.
>
> On 4/26/25 1:48 AM, Ildikó Somorjainé Kuźniarski-Zupka wrote:
>> A teljes cikk:
>> 
> https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
>> Deepl App segítségével történt fordítása:
>> 
>> “***Konklávé 2025.*
>> 
>> Ferenc pápa és a 2025-ös konklávé: Még mindig várunk egy harmadik 
>> évezredes pápára
>> 
>> Bár igaz, hogy katolikus hitünk időtlen, a katolikus egyház mégis 
>> megrekedni látszik a katasztrofális 20. században.
>> 
>> 
>> A római katolikus egyház még mindig vár egy valóban harmadik évezredes 
>> pápára. A legutóbbi három pápa - II. János Pál, XVI. Benedek és Ferenc 
>> pápa - mindhárman inkább a 20., mint a 21. század emberei voltak.
>> 
>> Amikor XVI. Benedek meghalt, elgondolkodtam azon, hogy mind II. János 
>> Pál, mind Benedek tagja volt annak, amit mi Amerikában "A legnagyobb 
>> generációnak" nevezünk - azoknak, akik túlélték a totalitarizmus és a 
>> második világháború borzalmait. Ez hasonló világnézetet adott nekik. Az 
>> európai történelemmel kapcsolatos perspektívájuk a francia forradalom 
>> hatásaival és a bal- és jobboldali totalitarizmus felemelkedésével 
>> kapcsolatos aggodalmakra vonatkozott. Mivel fasiszta és kommunista 
>> rendszerek alatt éltek, Amerikára úgy tekintettek, mint felszabadítóra 
>> és menedékre azok számára, akik szabadságot kerestek az elnyomó rezsimek 
>> elől. Pozitívan tekintettek például a politikai liberalizmusra, és 
>> csodálták az amerikai vallásszabadság rendszerét, vagy ahogy XVI. 
>> Benedek nevezte, a "szabad egyház" rendszerét.
>> 
>> 
>> Ugyanakkor felvetettem, hogy Ferenc pápa, mivel nem európai, hanem 
>> latin-amerikai, és egy kicsit fiatalabb generációból származik, nem 
>> ugyanilyen szemlélettel rendelkezik az amerikai politikai kultúráról.
>> 
>> 
>> Mindazonáltal vannak más hasonlóságok is e három pápa között. Együttesen 
>> igazi anomáliát alkotnak a pápaság 2000 évre visszanyúló hosszú 
>> történetében. A lengyel pápa, a német pápa és az argentin pápa megtörték 
>> a pápaság olasz kézben tartásának hosszú hagyományát az egyetemes 
>> katolikus egyházban. A leendő konklávéban még mindig az európai 
>> bíborosok vannak a legnagyobb számban; és közülük is az olasz bíborosok 
>> száma a legnagyobb.
>> 
>> 
>> Ráadásul, bár Ferenc pápa nevezetesen az első újvilági pápa, őt is, 
>> akárcsak II. János Pált és XVI. Benedeket, nagyon is a 20. század világa 
>> formálta. Latin-Amerikában nőtt fel a hidegháború idején, amikor a 
>> radikális baloldali gerillaerők, amelyeket gyakran a Szovjetunió 
>> kommunista pénze támogatott, összecsaptak a jobboldali katonai 
>> rezsimekkel. A papi hivatásra az 1960-as évek végén, a II. vatikáni 
>> zsinat utáni zűrzavar és hullámvölgy közepette érkezett.
>> 
>> 
>> Akkor csatlakozott a jezsuitákhoz, amikor a jezsuiták soraiban a 
>> "felszabadítás teológiája" terjedt el - a marxizmus és a 
>> történelmi-bibliai kritika mérgező keveréke, amely gyakran csökkentette 
>> az egyéni bűn, Jézus Krisztus istenségének és a halhatatlan lelkek 
>> örökkévalóságban való megváltásának hangsúlyát, és Jézust pusztán emberi 
>> társadalmi forradalmárként ábrázolta, akinek célja Isten országának 
>> földi megvalósítása, mint valami szocialista utópia. Korai szolgálata az 
>> Egyházon belüli csendes belső szakadás kontextusában alakult ki, amelyet 
>> a Humanae Vitae emberi szexualitásról és házasságról szóló tanítással 
>> kapcsolatos nézeteltérések okoztak, amely hangsúlyozta, hogy minden 
>> házasságnak az életért és az életre nyitottnak kell lennie, és elítélte 
>> a fogamzásgátlást, mint az emberi szexualitás céljait felforgatót, mind 
>> az egyesülést, mind a nemzést szolgálót.
>> 
>> 
>> Ferenc pápa pápasága tehát sok szempontból nem a várt folytatása volt 
>> II. János Pál és XVI. Benedek munkájának, amely a II. vatikáni zsinatra 
>> vonatkozó folytonosság hermeneutikájának stabilizálására és az egyház 
>> emberi szexualitásról szóló katekézisének elmélyítésére irányult a "Test 
>> teológiája" irányába. Ferenc pápa pápasága gyakran az 1970-es évekbe 
>> való visszautalásnak tűnt.
>> 
>> 
>> János Pál II. generáció egyháza határozottan maga mögött hagyta az 
>> 1970-es éveket. Túlléptek az 1970-es évek progresszív teológiáján és a 
>> hippi gitáros tömegeken. Felfedezték a liturgikus hagyomány szépségét, 
>> mint valami újat és frisset - valami, ami nagyon közel áll XVI. Benedek 
>> szívéhez. Újjáélesztették a házasság és a család kultúráját, valamint a 
>> valódi nőiesség és férfiasság megbecsülését - ez volt az, ami II. János 
>> Pál apostolságának központi eleme volt már fiatal pap korában is. A 
>> hetvenes évekből kilépve, élénk tanúságot tettek arról, hogy a katolikus 
>> egyház milyen módon kínál gyógyszert a modern társadalmi életet sújtó 
>> számos betegségre.
>> 
>> 
>> A római katolikus egyháznak még nem volt - és talán több generáción 
>> keresztül nem is lesz - olyan pápája, aki "a II. János Pál-generációból 
>> való", aki felerősíti az egyház liturgiájának, hagyományának, valamint a 
>> családnak mint a társadalom elsődleges egységének központi szerepéről 
>> szóló erkölcsi és társadalmi tanításnak az e generáció által teljes 
>> mellszélességgel és bocsánatkérés nélkül vállalt szerepét. A konklávéban 
>> részt vevő vagy pápabírónak tekintett bíborosok közül sokan a 70-es 
>> éveikben járnak, és nem igazán "tartoznak" ehhez az új és gyorsan 
>> növekvő, II. János Pál utáni egyházhoz.
>> 
>> 
>> Az a tendencia, hogy a média visszahatásától való félelem miatt minden 
>> kérdést tétován liberális terminológiába burkolnak, azt mutatja, hogy 
>> nem veszik észre, hogy a 21. századi internetes forradalom miként 
>> szabadította fel a fiatalokat a mainstream média fojtogató hatalma alól. 
>> Az a tendencia, hogy a nők tiszteletben tartása az egyházban 
>> megköveteli, hogy a papságban vagy a Római Kúrián belül a hagyományosan 
>> férfi szerepekbe foglalják őket, ahelyett, hogy nyíltan ünnepelnék a női 
>> szerepeket - amelyek elvesztése a család és a társadalom egészének 
>> széteséséhez vezetett -, figyelmen kívül hagyja a fiatalok körében - még 
>> a nem katolikus körökben is - azt a tendenciát, hogy újra felfedezik 
>> ezeket az értékeket az LMBTQ+ mozgalom aszexualitásának, 
>> nemsemlegességének, de hiperszexualitásának agresszív nyomulásával szemben.
>> 
>> 
>> Vajon a konklávé bíborosai "hazafutnak a mamához", és egyszerűen egy 
>> biztonságos, olasz jelöltet választanak, aki együttműködik a Római 
>> Kúriával, ahelyett, hogy elgáncsolná az olasz dominanciájú egyház, mint 
>> egyetemes, jelentős bürokratikus struktúrával rendelkező intézmény 
>> működését? Egy olasz pápa megválasztása három pápa és fél évszázadnyi 
>> nem olasz pápa után "visszatérést jelenthetne a normalitáshoz".
>> 
>> 
>> Vajon a konklávé bíborosai olyan pápát keresnek majd, aki "érti" az 
>> ezredforduló elején bekövetkezett sarkot, egy olyan pápát, aki a 
>> fiatalabb generációhoz tartozik, akinek az 1970-es évek progresszivitása 
>> nem új, hanem szánalmasan elavult? A katolikus egyház nem haldoklik az 
>> ősi hagyományok és liturgia súlya alatt, ahogy az 1970-es évek 
>> progresszívái gondolták; a katolikus egyház növekszik Latin-Amerikában, 
>> Afrikában, Ázsiában, sőt az Egyesült Államokban és Európában is a hitre 
>> tért fiatalok körében, akiket a II. János Pál-generáció evangelizációs 
>> erőfeszítései vonzottak az új médiában.
>> 
>> 
>> 25 éve - negyed évszázada - vagyunk a harmadik évezredben. A katolikus 
>> hit történetéről való gondolkodáshoz szükséges hosszú történelmi 
>> távlatokat tekintve ez csupán egy szempillantás. Lehet, hogy még 25 évbe 
>> telik, amíg a II. János Pál-féle forradalom teljes hatását látjuk az 
>> egyetemes egyház életében. De a katolicizmus új tavaszának jelei helyi 
>> szinten már láthatóak bárki számára, akinek van szeme, hogy lássa.
>> 
>> 
>> Szerző
>> 
>> Susan Hanssen <https://crisismagazine.com/author/susan-hanssen>
>> 
>> Susan Hanssen professzor a Dallasi Egyetem történészprofesszora, ahol a 
>> tanév során a dallasi kampuszon amerikai civilizációt, nyáron pedig a 
>> római kampuszon nyugati civilizációt tanít."
>> 
>> Szeretettel:
>> Ildikó
>> 
>> 
>> Emoke Greschik <greschem at gmail.com <mailto:greschem at gmail.com>> 
>> (időpont: 2025. ápr. 25., P, 5:19) ezt írta:
>>
>>     Itt van egy cikk részlet arról, hogy milyen sajnálatos változás
>>     történt a jezsuita rendben, ami valószínűleg Ferenc pápa
>>     formálódására is hatással lehetett:
>>
>>     ..........
>>
>>     *He *(Pope Francis)*joined the Jesuits**at a time of the rise of
>>     “liberation theology” inJesuit ranks*—*a toxic mixture of Marxism
>>     with historical-biblical criticism that often reducedthe emphasis on
>>     individual sin*, *the divinity of Jesus Christ*, and the redemption
>>     of immortal souls in eternity, *portraying Jesus asa merely human
>>     social revolutionary aiming to bring about the kingdom of God on
>>     earth* *like some socialist utopia*.*His early ministry**developed
>>     in the context of* *a silent internal schism in the Church caused by
>>     dissent on *t*he teaching of /Humanae Vitae/ on human sexuality and
>>     marriage, which emphasized the need for every marriage to be for
>>     life and open to life and condemning contraception as subversive of
>>     the very ends of human sexuality, both unitive and procreative. *
>>
>>     So, in many ways, the papacy of Pope Francis was not the expected
>>     follow-up to John Paul II’s and Benedict XVI’s work of stabilizing
>>     the hermeneutic of continuity regarding the Second Vatican Council
>>     and deepening the Church’s catechesis on human sexuality in the
>>     direction of the “Theology of the Body.” Pope Francis’ papacy often
>>     felt like a throwback to the 1970s.
>>
>>     .........
>>
>>     forrás:
>> 
> https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
>> 
>> 
>>
>>     On Tue, Apr 22, 2025 at 9:25 PM KEA <kea at turul.banki.hu
>>     <mailto:kea at turul.banki.hu>> wrote:
>>
>>           > Ferenc pápa felé, amiért szerinte ő /"melegbarát püspököket,
>>         érsekeket
>>           > és bíborosokat"/ nevez ki. /"Ez egy trend."/
>>
>>         "Esz nem éppen felebaráti mondás, de ő ikaszán nem felebarát, hanem
>>         egész barátságtalan."
>>
>>         -- 
>>
>>         Üdvrivalgással:
>>         KEA.
>>
>>     _______________________________________________
>>     Grem mailing list
>>     Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>>     http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>> 
>> 
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>> 
>
> -- 
>
> Üdvrivalgással:
> KEA.
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: Comunicato-della-Gran-Loggia-dItalia-degli-ALAM-in-memoria-di-Papa-Francesco.pdf
Type: application/pdf
Size: 199002 bytes
Desc: 
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20250428/a758957c/attachment.pdf>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról