[Grem] Jezsuita_Ferenc pp.

csakany csakany at cs.bme.hu
2025. Ápr. 26., Szo, 22:52:35 CEST


Kedves Mindenki!
Érdekes szempontokat vet fel az írás, de nem biztos, hogy ezek a 
katolicizmus lényegéhez tartoznak.
A mögöttes motivációról egy értelmezés, más szempontból:
https://telex.hu/kulfold/2025/04/24/buda-peter-interju-egyhaz-ferenc-papa-vatikan-papa-halala
Sziasztok         Rita


On Sat, 26 Apr 2025, ‪reinisch at t-online.hu‬ wrote:

> Valóban nem éltek fasiszta rendszerben de náci rendszerben és náci megszállásban igen. Egy
> történész valóban ne pongyolázza össze a két rendszert. E. 
> 
> A HONOR-telefonomról küldve
> 
> 
> -------- Eredeti üzenet --------
> Feladó: KEA <kea at turul.banki.hu>
> Dátum: 2025. ápr. 26., Szo 8:30
> Címzett: ildiko.sk at gmail.com, grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> Tárgy: Re: [Grem] Jezsuita_Ferenc pp.
>       Érdekes írás, még akkor is, ha nem érzem benne azt az átütő erőt, hogy
>       "na most került a helyére bennem az egyház és a pápaság örténetének
>       elmúlt 50-60-70 éve. Bár nem vagyok történész (sem), abban biztos
>       vagyok, hogy a felsorolt pápák egyeke sem élt fasiszta rendszer alatt.
>
>       On 4/26/25 1:48 AM, Ildikó Somorjainé Kuźniarski-Zupka wrote:
>       > A teljes cikk:
>       >https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-mil
> lennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medi
>       um=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
>       > Deepl App segítségével történt fordítása:
>       >
>       > “***Konklávé 2025.*
>       >
>       > Ferenc pápa és a 2025-ös konklávé: Még mindig várunk egy harmadik
>       > évezredes pápára
>       >
>       > Bár igaz, hogy katolikus hitünk időtlen, a katolikus egyház mégis
>       > megrekedni látszik a katasztrofális 20. században.
>       >
>       >
>       > A római katolikus egyház még mindig vár egy valóban harmadik évezredes
>       > pápára. A legutóbbi három pápa - II. János Pál, XVI. Benedek és Ferenc
>       > pápa - mindhárman inkább a 20., mint a 21. század emberei voltak.
>       >
>       > Amikor XVI. Benedek meghalt, elgondolkodtam azon, hogy mind II. János
>       > Pál, mind Benedek tagja volt annak, amit mi Amerikában "A legnagyobb
>       > generációnak" nevezünk - azoknak, akik túlélték a totalitarizmus és a
>       > második világháború borzalmait. Ez hasonló világnézetet adott nekik. Az
>       > európai történelemmel kapcsolatos perspektívájuk a francia forradalom
>       > hatásaival és a bal- és jobboldali totalitarizmus felemelkedésével
>       > kapcsolatos aggodalmakra vonatkozott. Mivel fasiszta és kommunista
>       > rendszerek alatt éltek, Amerikára úgy tekintettek, mint felszabadítóra
>       > és menedékre azok számára, akik szabadságot kerestek az elnyomó rezsimek
>       > elől. Pozitívan tekintettek például a politikai liberalizmusra, és
>       > csodálták az amerikai vallásszabadság rendszerét, vagy ahogy XVI.
>       > Benedek nevezte, a "szabad egyház" rendszerét.
>       >
>       >
>       > Ugyanakkor felvetettem, hogy Ferenc pápa, mivel nem európai, hanem
>       > latin-amerikai, és egy kicsit fiatalabb generációból származik, nem
>       > ugyanilyen szemlélettel rendelkezik az amerikai politikai kultúráról.
>       >
>       >
>       > Mindazonáltal vannak más hasonlóságok is e három pápa között. Együttesen
>       > igazi anomáliát alkotnak a pápaság 2000 évre visszanyúló hosszú
>       > történetében. A lengyel pápa, a német pápa és az argentin pápa megtörték
>       > a pápaság olasz kézben tartásának hosszú hagyományát az egyetemes
>       > katolikus egyházban. A leendő konklávéban még mindig az európai
>       > bíborosok vannak a legnagyobb számban; és közülük is az olasz bíborosok
>       > száma a legnagyobb.
>       >
>       >
>       > Ráadásul, bár Ferenc pápa nevezetesen az első újvilági pápa, őt is,
>       > akárcsak II. János Pált és XVI. Benedeket, nagyon is a 20. század világa
>       > formálta. Latin-Amerikában nőtt fel a hidegháború idején, amikor a
>       > radikális baloldali gerillaerők, amelyeket gyakran a Szovjetunió
>       > kommunista pénze támogatott, összecsaptak a jobboldali katonai
>       > rezsimekkel. A papi hivatásra az 1960-as évek végén, a II. vatikáni
>       > zsinat utáni zűrzavar és hullámvölgy közepette érkezett.
>       >
>       >
>       > Akkor csatlakozott a jezsuitákhoz, amikor a jezsuiták soraiban a
>       > "felszabadítás teológiája" terjedt el - a marxizmus és a
>       > történelmi-bibliai kritika mérgező keveréke, amely gyakran csökkentette
>       > az egyéni bűn, Jézus Krisztus istenségének és a halhatatlan lelkek
>       > örökkévalóságban való megváltásának hangsúlyát, és Jézust pusztán emberi
>       > társadalmi forradalmárként ábrázolta, akinek célja Isten országának
>       > földi megvalósítása, mint valami szocialista utópia. Korai szolgálata az
>       > Egyházon belüli csendes belső szakadás kontextusában alakult ki, amelyet
>       > a Humanae Vitae emberi szexualitásról és házasságról szóló tanítással
>       > kapcsolatos nézeteltérések okoztak, amely hangsúlyozta, hogy minden
>       > házasságnak az életért és az életre nyitottnak kell lennie, és elítélte
>       > a fogamzásgátlást, mint az emberi szexualitás céljait felforgatót, mind
>       > az egyesülést, mind a nemzést szolgálót.
>       >
>       >
>       > Ferenc pápa pápasága tehát sok szempontból nem a várt folytatása volt
>       > II. János Pál és XVI. Benedek munkájának, amely a II. vatikáni zsinatra
>       > vonatkozó folytonosság hermeneutikájának stabilizálására és az egyház
>       > emberi szexualitásról szóló katekézisének elmélyítésére irányult a "Test
>       > teológiája" irányába. Ferenc pápa pápasága gyakran az 1970-es évekbe
>       > való visszautalásnak tűnt.
>       >
>       >
>       > János Pál II. generáció egyháza határozottan maga mögött hagyta az
>       > 1970-es éveket. Túlléptek az 1970-es évek progresszív teológiáján és a
>       > hippi gitáros tömegeken. Felfedezték a liturgikus hagyomány szépségét,
>       > mint valami újat és frisset - valami, ami nagyon közel áll XVI. Benedek
>       > szívéhez. Újjáélesztették a házasság és a család kultúráját, valamint a
>       > valódi nőiesség és férfiasság megbecsülését - ez volt az, ami II. János
>       > Pál apostolságának központi eleme volt már fiatal pap korában is. A
>       > hetvenes évekből kilépve, élénk tanúságot tettek arról, hogy a katolikus
>       > egyház milyen módon kínál gyógyszert a modern társadalmi életet sújtó
>       > számos betegségre.
>       >
>       >
>       > A római katolikus egyháznak még nem volt - és talán több generáción
>       > keresztül nem is lesz - olyan pápája, aki "a II. János Pál-generációból
>       > való", aki felerősíti az egyház liturgiájának, hagyományának, valamint a
>       > családnak mint a társadalom elsődleges egységének központi szerepéről
>       > szóló erkölcsi és társadalmi tanításnak az e generáció által teljes
>       > mellszélességgel és bocsánatkérés nélkül vállalt szerepét. A konklávéban
>       > részt vevő vagy pápabírónak tekintett bíborosok közül sokan a 70-es
>       > éveikben járnak, és nem igazán "tartoznak" ehhez az új és gyorsan
>       > növekvő, II. János Pál utáni egyházhoz.
>       >
>       >
>       > Az a tendencia, hogy a média visszahatásától való félelem miatt minden
>       > kérdést tétován liberális terminológiába burkolnak, azt mutatja, hogy
>       > nem veszik észre, hogy a 21. századi internetes forradalom miként
>       > szabadította fel a fiatalokat a mainstream média fojtogató hatalma alól.
>       > Az a tendencia, hogy a nők tiszteletben tartása az egyházban
>       > megköveteli, hogy a papságban vagy a Római Kúrián belül a hagyományosan
>       > férfi szerepekbe foglalják őket, ahelyett, hogy nyíltan ünnepelnék a női
>       > szerepeket - amelyek elvesztése a család és a társadalom egészének
>       > széteséséhez vezetett -, figyelmen kívül hagyja a fiatalok körében - még
>       > a nem katolikus körökben is - azt a tendenciát, hogy újra felfedezik
>       > ezeket az értékeket az LMBTQ+ mozgalom aszexualitásának,
>       > nemsemlegességének, de hiperszexualitásának agresszív nyomulásával szemben.
>       >
>       >
>       > Vajon a konklávé bíborosai "hazafutnak a mamához", és egyszerűen egy
>       > biztonságos, olasz jelöltet választanak, aki együttműködik a Római
>       > Kúriával, ahelyett, hogy elgáncsolná az olasz dominanciájú egyház, mint
>       > egyetemes, jelentős bürokratikus struktúrával rendelkező intézmény
>       > működését? Egy olasz pápa megválasztása három pápa és fél évszázadnyi
>       > nem olasz pápa után "visszatérést jelenthetne a normalitáshoz".
>       >
>       >
>       > Vajon a konklávé bíborosai olyan pápát keresnek majd, aki "érti" az
>       > ezredforduló elején bekövetkezett sarkot, egy olyan pápát, aki a
>       > fiatalabb generációhoz tartozik, akinek az 1970-es évek progresszivitása
>       > nem új, hanem szánalmasan elavult? A katolikus egyház nem haldoklik az
>       > ősi hagyományok és liturgia súlya alatt, ahogy az 1970-es évek
>       > progresszívái gondolták; a katolikus egyház növekszik Latin-Amerikában,
>       > Afrikában, Ázsiában, sőt az Egyesült Államokban és Európában is a hitre
>       > tért fiatalok körében, akiket a II. János Pál-generáció evangelizációs
>       > erőfeszítései vonzottak az új médiában.
>       >
>       >
>       > 25 éve - negyed évszázada - vagyunk a harmadik évezredben. A katolikus
>       > hit történetéről való gondolkodáshoz szükséges hosszú történelmi
>       > távlatokat tekintve ez csupán egy szempillantás. Lehet, hogy még 25 évbe
>       > telik, amíg a II. János Pál-féle forradalom teljes hatását látjuk az
>       > egyetemes egyház életében. De a katolicizmus új tavaszának jelei helyi
>       > szinten már láthatóak bárki számára, akinek van szeme, hogy lássa.
>       >
>       >
>       > Szerző
>       >
>       > Susan Hanssen <https://crisismagazine.com/author/susan-hanssen>
>       >
>       > Susan Hanssen professzor a Dallasi Egyetem történészprofesszora, ahol a
>       > tanév során a dallasi kampuszon amerikai civilizációt, nyáron pedig a
>       > római kampuszon nyugati civilizációt tanít."
>       >
>       > Szeretettel:
>       > Ildikó
>       >
>       >
>       > Emoke Greschik <greschem at gmail.com <mailto:greschem at gmail.com>>
>       > (időpont: 2025. ápr. 25., P, 5:19) ezt írta:
>       >
>       >     Itt van egy cikk részlet arról, hogy milyen sajnálatos változás
>       >     történt a jezsuita rendben, ami valószínűleg Ferenc pápa
>       >     formálódására is hatással lehetett:
>       >
>       >     ..........
>       >
>       >     *He *(Pope Francis)*joined the Jesuits**at a time of the rise of
>       >     “liberation theology” inJesuit ranks*—*a toxic mixture of Marxism
>       >     with historical-biblical criticism that often reducedthe emphasis on
>       >     individual sin*, *the divinity of Jesus Christ*, and the redemption
>       >     of immortal souls in eternity, *portraying Jesus asa merely human
>       >     social revolutionary aiming to bring about the kingdom of God on
>       >     earth* *like some socialist utopia*.*His early ministry**developed
>       >     in the context of* *a silent internal schism in the Church caused by
>       >     dissent on *t*he teaching of /Humanae Vitae/ on human sexuality and
>       >     marriage, which emphasized the need for every marriage to be for
>       >     life and open to life and condemning contraception as subversive of
>       >     the very ends of human sexuality, both unitive and procreative. *
>       >
>       >     So, in many ways, the papacy of Pope Francis was not the expected
>       >     follow-up to John Paul II’s and Benedict XVI’s work of stabilizing
>       >     the hermeneutic of continuity regarding the Second Vatican Council
>       >     and deepening the Church’s catechesis on human sexuality in the
>       >     direction of the “Theology of the Body.” Pope Francis’ papacy often
>       >     felt like a throwback to the 1970s.
>       >
>       >     .........
>       >
>       >     forrás:
>       >    https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-mil
> lennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medi
>       um=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
>       >
>       >
>       >
>       >     On Tue, Apr 22, 2025 at 9:25 PM KEA <kea at turul.banki.hu
>       >     <mailto:kea at turul.banki.hu>> wrote:
>       >
>       >           > Ferenc pápa felé, amiért szerinte ő /"melegbarát püspököket,
>       >         érsekeket
>       >           > és bíborosokat"/ nevez ki. /"Ez egy trend."/
>       >
>       >         "Esz nem éppen felebaráti mondás, de ő ikaszán nem felebarát, hanem
>       >         egész barátságtalan."
>       >
>       >         --
>       >
>       >         Üdvrivalgással:
>       >         KEA.
>       >
>       >     _______________________________________________
>       >     Grem mailing list
>       >     Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>       >     http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>       >
>       >
>       > _______________________________________________
>       > Grem mailing list
>       > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>       >
>
>       --
>
>       Üdvrivalgással:
>       KEA.
>       _______________________________________________
>       Grem mailing list
>       Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> 
> 
>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról