[Grem] Jezsuita_Ferenc pp.

KEA kea at turul.banki.hu
2025. Ápr. 26., Szo, 10:11:25 CEST


deepl.com

On 4/26/25 9:42 AM, Emoke Greschik wrote:
> Kedves Ildikó!
> 
> Köszönjük szépen a magyar fordítást.
> Hogy értendő, hogy " Deepl App segítségével történt fordítása" : Biztos, 
> utána nézhetnék, de kérlek, inkább írd meg, légy szíves, mi az Deepl App?
> 
> Köszi szépen,
> Emőke
> 
> On Sat, Apr 26, 2025 at 8:49 AM KEA <kea at turul.banki.hu 
> <mailto:kea at turul.banki.hu>> wrote:
> 
>     Érdekes írás, még akkor is, ha nem érzem benne azt az átütő erőt, hogy
>     "na most került a helyére bennem az egyház és a pápaság örténetének
>     elmúlt 50-60-70 éve. Bár nem vagyok történész (sem), abban biztos
>     vagyok, hogy a felsorolt pápák egyeke sem élt fasiszta rendszer alatt.
> 
>     On 4/26/25 1:48 AM, Ildikó Somorjainé Kuźniarski-Zupka wrote:
>      > A teljes cikk:
>      >
>     https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
>      > Deepl App segítségével történt fordítása:
>      >
>      > “***Konklávé 2025.*
>      >
>      > Ferenc pápa és a 2025-ös konklávé: Még mindig várunk egy harmadik
>      > évezredes pápára
>      >
>      > Bár igaz, hogy katolikus hitünk időtlen, a katolikus egyház mégis
>      > megrekedni látszik a katasztrofális 20. században.
>      >
>      >
>      > A római katolikus egyház még mindig vár egy valóban harmadik
>     évezredes
>      > pápára. A legutóbbi három pápa - II. János Pál, XVI. Benedek és
>     Ferenc
>      > pápa - mindhárman inkább a 20., mint a 21. század emberei voltak.
>      >
>      > Amikor XVI. Benedek meghalt, elgondolkodtam azon, hogy mind II.
>     János
>      > Pál, mind Benedek tagja volt annak, amit mi Amerikában "A legnagyobb
>      > generációnak" nevezünk - azoknak, akik túlélték a totalitarizmus
>     és a
>      > második világháború borzalmait. Ez hasonló világnézetet adott
>     nekik. Az
>      > európai történelemmel kapcsolatos perspektívájuk a francia
>     forradalom
>      > hatásaival és a bal- és jobboldali totalitarizmus felemelkedésével
>      > kapcsolatos aggodalmakra vonatkozott. Mivel fasiszta és kommunista
>      > rendszerek alatt éltek, Amerikára úgy tekintettek, mint
>     felszabadítóra
>      > és menedékre azok számára, akik szabadságot kerestek az elnyomó
>     rezsimek
>      > elől. Pozitívan tekintettek például a politikai liberalizmusra, és
>      > csodálták az amerikai vallásszabadság rendszerét, vagy ahogy XVI.
>      > Benedek nevezte, a "szabad egyház" rendszerét.
>      >
>      >
>      > Ugyanakkor felvetettem, hogy Ferenc pápa, mivel nem európai, hanem
>      > latin-amerikai, és egy kicsit fiatalabb generációból származik, nem
>      > ugyanilyen szemlélettel rendelkezik az amerikai politikai kultúráról.
>      >
>      >
>      > Mindazonáltal vannak más hasonlóságok is e három pápa között.
>     Együttesen
>      > igazi anomáliát alkotnak a pápaság 2000 évre visszanyúló hosszú
>      > történetében. A lengyel pápa, a német pápa és az argentin pápa
>     megtörték
>      > a pápaság olasz kézben tartásának hosszú hagyományát az egyetemes
>      > katolikus egyházban. A leendő konklávéban még mindig az európai
>      > bíborosok vannak a legnagyobb számban; és közülük is az olasz
>     bíborosok
>      > száma a legnagyobb.
>      >
>      >
>      > Ráadásul, bár Ferenc pápa nevezetesen az első újvilági pápa, őt is,
>      > akárcsak II. János Pált és XVI. Benedeket, nagyon is a 20. század
>     világa
>      > formálta. Latin-Amerikában nőtt fel a hidegháború idején, amikor a
>      > radikális baloldali gerillaerők, amelyeket gyakran a Szovjetunió
>      > kommunista pénze támogatott, összecsaptak a jobboldali katonai
>      > rezsimekkel. A papi hivatásra az 1960-as évek végén, a II. vatikáni
>      > zsinat utáni zűrzavar és hullámvölgy közepette érkezett.
>      >
>      >
>      > Akkor csatlakozott a jezsuitákhoz, amikor a jezsuiták soraiban a
>      > "felszabadítás teológiája" terjedt el - a marxizmus és a
>      > történelmi-bibliai kritika mérgező keveréke, amely gyakran
>     csökkentette
>      > az egyéni bűn, Jézus Krisztus istenségének és a halhatatlan lelkek
>      > örökkévalóságban való megváltásának hangsúlyát, és Jézust pusztán
>     emberi
>      > társadalmi forradalmárként ábrázolta, akinek célja Isten országának
>      > földi megvalósítása, mint valami szocialista utópia. Korai
>     szolgálata az
>      > Egyházon belüli csendes belső szakadás kontextusában alakult ki,
>     amelyet
>      > a Humanae Vitae emberi szexualitásról és házasságról szóló
>     tanítással
>      > kapcsolatos nézeteltérések okoztak, amely hangsúlyozta, hogy minden
>      > házasságnak az életért és az életre nyitottnak kell lennie, és
>     elítélte
>      > a fogamzásgátlást, mint az emberi szexualitás céljait
>     felforgatót, mind
>      > az egyesülést, mind a nemzést szolgálót.
>      >
>      >
>      > Ferenc pápa pápasága tehát sok szempontból nem a várt folytatása
>     volt
>      > II. János Pál és XVI. Benedek munkájának, amely a II. vatikáni
>     zsinatra
>      > vonatkozó folytonosság hermeneutikájának stabilizálására és az
>     egyház
>      > emberi szexualitásról szóló katekézisének elmélyítésére irányult
>     a "Test
>      > teológiája" irányába. Ferenc pápa pápasága gyakran az 1970-es évekbe
>      > való visszautalásnak tűnt.
>      >
>      >
>      > János Pál II. generáció egyháza határozottan maga mögött hagyta az
>      > 1970-es éveket. Túlléptek az 1970-es évek progresszív teológiáján
>     és a
>      > hippi gitáros tömegeken. Felfedezték a liturgikus hagyomány
>     szépségét,
>      > mint valami újat és frisset - valami, ami nagyon közel áll XVI.
>     Benedek
>      > szívéhez. Újjáélesztették a házasság és a család kultúráját,
>     valamint a
>      > valódi nőiesség és férfiasság megbecsülését - ez volt az, ami II.
>     János
>      > Pál apostolságának központi eleme volt már fiatal pap korában is. A
>      > hetvenes évekből kilépve, élénk tanúságot tettek arról, hogy a
>     katolikus
>      > egyház milyen módon kínál gyógyszert a modern társadalmi életet
>     sújtó
>      > számos betegségre.
>      >
>      >
>      > A római katolikus egyháznak még nem volt - és talán több generáción
>      > keresztül nem is lesz - olyan pápája, aki "a II. János
>     Pál-generációból
>      > való", aki felerősíti az egyház liturgiájának, hagyományának,
>     valamint a
>      > családnak mint a társadalom elsődleges egységének központi
>     szerepéről
>      > szóló erkölcsi és társadalmi tanításnak az e generáció által teljes
>      > mellszélességgel és bocsánatkérés nélkül vállalt szerepét. A
>     konklávéban
>      > részt vevő vagy pápabírónak tekintett bíborosok közül sokan a 70-es
>      > éveikben járnak, és nem igazán "tartoznak" ehhez az új és gyorsan
>      > növekvő, II. János Pál utáni egyházhoz.
>      >
>      >
>      > Az a tendencia, hogy a média visszahatásától való félelem miatt
>     minden
>      > kérdést tétován liberális terminológiába burkolnak, azt mutatja,
>     hogy
>      > nem veszik észre, hogy a 21. századi internetes forradalom miként
>      > szabadította fel a fiatalokat a mainstream média fojtogató
>     hatalma alól.
>      > Az a tendencia, hogy a nők tiszteletben tartása az egyházban
>      > megköveteli, hogy a papságban vagy a Római Kúrián belül a
>     hagyományosan
>      > férfi szerepekbe foglalják őket, ahelyett, hogy nyíltan
>     ünnepelnék a női
>      > szerepeket - amelyek elvesztése a család és a társadalom egészének
>      > széteséséhez vezetett -, figyelmen kívül hagyja a fiatalok
>     körében - még
>      > a nem katolikus körökben is - azt a tendenciát, hogy újra felfedezik
>      > ezeket az értékeket az LMBTQ+ mozgalom aszexualitásának,
>      > nemsemlegességének, de hiperszexualitásának agresszív
>     nyomulásával szemben.
>      >
>      >
>      > Vajon a konklávé bíborosai "hazafutnak a mamához", és egyszerűen egy
>      > biztonságos, olasz jelöltet választanak, aki együttműködik a Római
>      > Kúriával, ahelyett, hogy elgáncsolná az olasz dominanciájú
>     egyház, mint
>      > egyetemes, jelentős bürokratikus struktúrával rendelkező intézmény
>      > működését? Egy olasz pápa megválasztása három pápa és fél
>     évszázadnyi
>      > nem olasz pápa után "visszatérést jelenthetne a normalitáshoz".
>      >
>      >
>      > Vajon a konklávé bíborosai olyan pápát keresnek majd, aki "érti" az
>      > ezredforduló elején bekövetkezett sarkot, egy olyan pápát, aki a
>      > fiatalabb generációhoz tartozik, akinek az 1970-es évek
>     progresszivitása
>      > nem új, hanem szánalmasan elavult? A katolikus egyház nem
>     haldoklik az
>      > ősi hagyományok és liturgia súlya alatt, ahogy az 1970-es évek
>      > progresszívái gondolták; a katolikus egyház növekszik
>     Latin-Amerikában,
>      > Afrikában, Ázsiában, sőt az Egyesült Államokban és Európában is a
>     hitre
>      > tért fiatalok körében, akiket a II. János Pál-generáció
>     evangelizációs
>      > erőfeszítései vonzottak az új médiában.
>      >
>      >
>      > 25 éve - negyed évszázada - vagyunk a harmadik évezredben. A
>     katolikus
>      > hit történetéről való gondolkodáshoz szükséges hosszú történelmi
>      > távlatokat tekintve ez csupán egy szempillantás. Lehet, hogy még
>     25 évbe
>      > telik, amíg a II. János Pál-féle forradalom teljes hatását látjuk az
>      > egyetemes egyház életében. De a katolicizmus új tavaszának jelei
>     helyi
>      > szinten már láthatóak bárki számára, akinek van szeme, hogy lássa.
>      >
>      >
>      > Szerző
>      >
>      > Susan Hanssen <https://crisismagazine.com/author/susan-hanssen>
>      >
>      > Susan Hanssen professzor a Dallasi Egyetem történészprofesszora,
>     ahol a
>      > tanév során a dallasi kampuszon amerikai civilizációt, nyáron
>     pedig a
>      > római kampuszon nyugati civilizációt tanít."
>      >
>      > Szeretettel:
>      > Ildikó
>      >
>      >
>      > Emoke Greschik <greschem at gmail.com <mailto:greschem at gmail.com>
>     <mailto:greschem at gmail.com <mailto:greschem at gmail.com>>>
>      > (időpont: 2025. ápr. 25., P, 5:19) ezt írta:
>      >
>      >     Itt van egy cikk részlet arról, hogy milyen sajnálatos változás
>      >     történt a jezsuita rendben, ami valószínűleg Ferenc pápa
>      >     formálódására is hatással lehetett:
>      >
>      >     ..........
>      >
>      >     *He *(Pope Francis)*joined the Jesuits**at a time of the rise of
>      >     “liberation theology” inJesuit ranks*—*a toxic mixture of Marxism
>      >     with historical-biblical criticism that often reducedthe
>     emphasis on
>      >     individual sin*, *the divinity of Jesus Christ*, and the
>     redemption
>      >     of immortal souls in eternity, *portraying Jesus asa merely human
>      >     social revolutionary aiming to bring about the kingdom of God on
>      >     earth* *like some socialist utopia*.*His early
>     ministry**developed
>      >     in the context of* *a silent internal schism in the Church
>     caused by
>      >     dissent on *t*he teaching of /Humanae Vitae/ on human
>     sexuality and
>      >     marriage, which emphasized the need for every marriage to be for
>      >     life and open to life and condemning contraception as
>     subversive of
>      >     the very ends of human sexuality, both unitive and procreative. *
>      >
>      >     So, in many ways, the papacy of Pope Francis was not the expected
>      >     follow-up to John Paul II’s and Benedict XVI’s work of
>     stabilizing
>      >     the hermeneutic of continuity regarding the Second Vatican
>     Council
>      >     and deepening the Church’s catechesis on human sexuality in the
>      >     direction of the “Theology of the Body.” Pope Francis’ papacy
>     often
>      >     felt like a throwback to the 1970s.
>      >
>      >     .........
>      >
>      >     forrás:
>      >
>     https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
>      >
>      >
>      >
>      >     On Tue, Apr 22, 2025 at 9:25 PM KEA <kea at turul.banki.hu
>     <mailto:kea at turul.banki.hu>
>      >     <mailto:kea at turul.banki.hu <mailto:kea at turul.banki.hu>>> wrote:
>      >
>      >           > Ferenc pápa felé, amiért szerinte ő /"melegbarát
>     püspököket,
>      >         érsekeket
>      >           > és bíborosokat"/ nevez ki. /"Ez egy trend."/
>      >
>      >         "Esz nem éppen felebaráti mondás, de ő ikaszán nem
>     felebarát, hanem
>      >         egész barátságtalan."
>      >
>      >         --
>      >
>      >         Üdvrivalgással:
>      >         KEA.
>      >
>      >     _______________________________________________
>      >     Grem mailing list
>      > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>     <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>     <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>>
>      > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>      >
>      >
>      > _______________________________________________
>      > Grem mailing list
>      > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>      > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>      >
> 
>     -- 
> 
>     Üdvrivalgással:
>     KEA.
>     _______________________________________________
>     Grem mailing list
>     Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>     http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> 
> 
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> 

-- 

Üdvrivalgással:
KEA.


További információk a(z) Grem levelezőlistáról