[Grem] Jezsuita_Ferenc pp.
KEA
kea at turul.banki.hu
2025. Ápr. 26., Szo, 10:11:25 CEST
deepl.com
On 4/26/25 9:42 AM, Emoke Greschik wrote:
> Kedves Ildikó!
>
> Köszönjük szépen a magyar fordítást.
> Hogy értendő, hogy " Deepl App segítségével történt fordítása" : Biztos,
> utána nézhetnék, de kérlek, inkább írd meg, légy szíves, mi az Deepl App?
>
> Köszi szépen,
> Emőke
>
> On Sat, Apr 26, 2025 at 8:49 AM KEA <kea at turul.banki.hu
> <mailto:kea at turul.banki.hu>> wrote:
>
> Érdekes írás, még akkor is, ha nem érzem benne azt az átütő erőt, hogy
> "na most került a helyére bennem az egyház és a pápaság örténetének
> elmúlt 50-60-70 éve. Bár nem vagyok történész (sem), abban biztos
> vagyok, hogy a felsorolt pápák egyeke sem élt fasiszta rendszer alatt.
>
> On 4/26/25 1:48 AM, Ildikó Somorjainé Kuźniarski-Zupka wrote:
> > A teljes cikk:
> >
> https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
> > Deepl App segítségével történt fordítása:
> >
> > “***Konklávé 2025.*
> >
> > Ferenc pápa és a 2025-ös konklávé: Még mindig várunk egy harmadik
> > évezredes pápára
> >
> > Bár igaz, hogy katolikus hitünk időtlen, a katolikus egyház mégis
> > megrekedni látszik a katasztrofális 20. században.
> >
> >
> > A római katolikus egyház még mindig vár egy valóban harmadik
> évezredes
> > pápára. A legutóbbi három pápa - II. János Pál, XVI. Benedek és
> Ferenc
> > pápa - mindhárman inkább a 20., mint a 21. század emberei voltak.
> >
> > Amikor XVI. Benedek meghalt, elgondolkodtam azon, hogy mind II.
> János
> > Pál, mind Benedek tagja volt annak, amit mi Amerikában "A legnagyobb
> > generációnak" nevezünk - azoknak, akik túlélték a totalitarizmus
> és a
> > második világháború borzalmait. Ez hasonló világnézetet adott
> nekik. Az
> > európai történelemmel kapcsolatos perspektívájuk a francia
> forradalom
> > hatásaival és a bal- és jobboldali totalitarizmus felemelkedésével
> > kapcsolatos aggodalmakra vonatkozott. Mivel fasiszta és kommunista
> > rendszerek alatt éltek, Amerikára úgy tekintettek, mint
> felszabadítóra
> > és menedékre azok számára, akik szabadságot kerestek az elnyomó
> rezsimek
> > elől. Pozitívan tekintettek például a politikai liberalizmusra, és
> > csodálták az amerikai vallásszabadság rendszerét, vagy ahogy XVI.
> > Benedek nevezte, a "szabad egyház" rendszerét.
> >
> >
> > Ugyanakkor felvetettem, hogy Ferenc pápa, mivel nem európai, hanem
> > latin-amerikai, és egy kicsit fiatalabb generációból származik, nem
> > ugyanilyen szemlélettel rendelkezik az amerikai politikai kultúráról.
> >
> >
> > Mindazonáltal vannak más hasonlóságok is e három pápa között.
> Együttesen
> > igazi anomáliát alkotnak a pápaság 2000 évre visszanyúló hosszú
> > történetében. A lengyel pápa, a német pápa és az argentin pápa
> megtörték
> > a pápaság olasz kézben tartásának hosszú hagyományát az egyetemes
> > katolikus egyházban. A leendő konklávéban még mindig az európai
> > bíborosok vannak a legnagyobb számban; és közülük is az olasz
> bíborosok
> > száma a legnagyobb.
> >
> >
> > Ráadásul, bár Ferenc pápa nevezetesen az első újvilági pápa, őt is,
> > akárcsak II. János Pált és XVI. Benedeket, nagyon is a 20. század
> világa
> > formálta. Latin-Amerikában nőtt fel a hidegháború idején, amikor a
> > radikális baloldali gerillaerők, amelyeket gyakran a Szovjetunió
> > kommunista pénze támogatott, összecsaptak a jobboldali katonai
> > rezsimekkel. A papi hivatásra az 1960-as évek végén, a II. vatikáni
> > zsinat utáni zűrzavar és hullámvölgy közepette érkezett.
> >
> >
> > Akkor csatlakozott a jezsuitákhoz, amikor a jezsuiták soraiban a
> > "felszabadítás teológiája" terjedt el - a marxizmus és a
> > történelmi-bibliai kritika mérgező keveréke, amely gyakran
> csökkentette
> > az egyéni bűn, Jézus Krisztus istenségének és a halhatatlan lelkek
> > örökkévalóságban való megváltásának hangsúlyát, és Jézust pusztán
> emberi
> > társadalmi forradalmárként ábrázolta, akinek célja Isten országának
> > földi megvalósítása, mint valami szocialista utópia. Korai
> szolgálata az
> > Egyházon belüli csendes belső szakadás kontextusában alakult ki,
> amelyet
> > a Humanae Vitae emberi szexualitásról és házasságról szóló
> tanítással
> > kapcsolatos nézeteltérések okoztak, amely hangsúlyozta, hogy minden
> > házasságnak az életért és az életre nyitottnak kell lennie, és
> elítélte
> > a fogamzásgátlást, mint az emberi szexualitás céljait
> felforgatót, mind
> > az egyesülést, mind a nemzést szolgálót.
> >
> >
> > Ferenc pápa pápasága tehát sok szempontból nem a várt folytatása
> volt
> > II. János Pál és XVI. Benedek munkájának, amely a II. vatikáni
> zsinatra
> > vonatkozó folytonosság hermeneutikájának stabilizálására és az
> egyház
> > emberi szexualitásról szóló katekézisének elmélyítésére irányult
> a "Test
> > teológiája" irányába. Ferenc pápa pápasága gyakran az 1970-es évekbe
> > való visszautalásnak tűnt.
> >
> >
> > János Pál II. generáció egyháza határozottan maga mögött hagyta az
> > 1970-es éveket. Túlléptek az 1970-es évek progresszív teológiáján
> és a
> > hippi gitáros tömegeken. Felfedezték a liturgikus hagyomány
> szépségét,
> > mint valami újat és frisset - valami, ami nagyon közel áll XVI.
> Benedek
> > szívéhez. Újjáélesztették a házasság és a család kultúráját,
> valamint a
> > valódi nőiesség és férfiasság megbecsülését - ez volt az, ami II.
> János
> > Pál apostolságának központi eleme volt már fiatal pap korában is. A
> > hetvenes évekből kilépve, élénk tanúságot tettek arról, hogy a
> katolikus
> > egyház milyen módon kínál gyógyszert a modern társadalmi életet
> sújtó
> > számos betegségre.
> >
> >
> > A római katolikus egyháznak még nem volt - és talán több generáción
> > keresztül nem is lesz - olyan pápája, aki "a II. János
> Pál-generációból
> > való", aki felerősíti az egyház liturgiájának, hagyományának,
> valamint a
> > családnak mint a társadalom elsődleges egységének központi
> szerepéről
> > szóló erkölcsi és társadalmi tanításnak az e generáció által teljes
> > mellszélességgel és bocsánatkérés nélkül vállalt szerepét. A
> konklávéban
> > részt vevő vagy pápabírónak tekintett bíborosok közül sokan a 70-es
> > éveikben járnak, és nem igazán "tartoznak" ehhez az új és gyorsan
> > növekvő, II. János Pál utáni egyházhoz.
> >
> >
> > Az a tendencia, hogy a média visszahatásától való félelem miatt
> minden
> > kérdést tétován liberális terminológiába burkolnak, azt mutatja,
> hogy
> > nem veszik észre, hogy a 21. századi internetes forradalom miként
> > szabadította fel a fiatalokat a mainstream média fojtogató
> hatalma alól.
> > Az a tendencia, hogy a nők tiszteletben tartása az egyházban
> > megköveteli, hogy a papságban vagy a Római Kúrián belül a
> hagyományosan
> > férfi szerepekbe foglalják őket, ahelyett, hogy nyíltan
> ünnepelnék a női
> > szerepeket - amelyek elvesztése a család és a társadalom egészének
> > széteséséhez vezetett -, figyelmen kívül hagyja a fiatalok
> körében - még
> > a nem katolikus körökben is - azt a tendenciát, hogy újra felfedezik
> > ezeket az értékeket az LMBTQ+ mozgalom aszexualitásának,
> > nemsemlegességének, de hiperszexualitásának agresszív
> nyomulásával szemben.
> >
> >
> > Vajon a konklávé bíborosai "hazafutnak a mamához", és egyszerűen egy
> > biztonságos, olasz jelöltet választanak, aki együttműködik a Római
> > Kúriával, ahelyett, hogy elgáncsolná az olasz dominanciájú
> egyház, mint
> > egyetemes, jelentős bürokratikus struktúrával rendelkező intézmény
> > működését? Egy olasz pápa megválasztása három pápa és fél
> évszázadnyi
> > nem olasz pápa után "visszatérést jelenthetne a normalitáshoz".
> >
> >
> > Vajon a konklávé bíborosai olyan pápát keresnek majd, aki "érti" az
> > ezredforduló elején bekövetkezett sarkot, egy olyan pápát, aki a
> > fiatalabb generációhoz tartozik, akinek az 1970-es évek
> progresszivitása
> > nem új, hanem szánalmasan elavult? A katolikus egyház nem
> haldoklik az
> > ősi hagyományok és liturgia súlya alatt, ahogy az 1970-es évek
> > progresszívái gondolták; a katolikus egyház növekszik
> Latin-Amerikában,
> > Afrikában, Ázsiában, sőt az Egyesült Államokban és Európában is a
> hitre
> > tért fiatalok körében, akiket a II. János Pál-generáció
> evangelizációs
> > erőfeszítései vonzottak az új médiában.
> >
> >
> > 25 éve - negyed évszázada - vagyunk a harmadik évezredben. A
> katolikus
> > hit történetéről való gondolkodáshoz szükséges hosszú történelmi
> > távlatokat tekintve ez csupán egy szempillantás. Lehet, hogy még
> 25 évbe
> > telik, amíg a II. János Pál-féle forradalom teljes hatását látjuk az
> > egyetemes egyház életében. De a katolicizmus új tavaszának jelei
> helyi
> > szinten már láthatóak bárki számára, akinek van szeme, hogy lássa.
> >
> >
> > Szerző
> >
> > Susan Hanssen <https://crisismagazine.com/author/susan-hanssen>
> >
> > Susan Hanssen professzor a Dallasi Egyetem történészprofesszora,
> ahol a
> > tanév során a dallasi kampuszon amerikai civilizációt, nyáron
> pedig a
> > római kampuszon nyugati civilizációt tanít."
> >
> > Szeretettel:
> > Ildikó
> >
> >
> > Emoke Greschik <greschem at gmail.com <mailto:greschem at gmail.com>
> <mailto:greschem at gmail.com <mailto:greschem at gmail.com>>>
> > (időpont: 2025. ápr. 25., P, 5:19) ezt írta:
> >
> > Itt van egy cikk részlet arról, hogy milyen sajnálatos változás
> > történt a jezsuita rendben, ami valószínűleg Ferenc pápa
> > formálódására is hatással lehetett:
> >
> > ..........
> >
> > *He *(Pope Francis)*joined the Jesuits**at a time of the rise of
> > “liberation theology” inJesuit ranks*—*a toxic mixture of Marxism
> > with historical-biblical criticism that often reducedthe
> emphasis on
> > individual sin*, *the divinity of Jesus Christ*, and the
> redemption
> > of immortal souls in eternity, *portraying Jesus asa merely human
> > social revolutionary aiming to bring about the kingdom of God on
> > earth* *like some socialist utopia*.*His early
> ministry**developed
> > in the context of* *a silent internal schism in the Church
> caused by
> > dissent on *t*he teaching of /Humanae Vitae/ on human
> sexuality and
> > marriage, which emphasized the need for every marriage to be for
> > life and open to life and condemning contraception as
> subversive of
> > the very ends of human sexuality, both unitive and procreative. *
> >
> > So, in many ways, the papacy of Pope Francis was not the expected
> > follow-up to John Paul II’s and Benedict XVI’s work of
> stabilizing
> > the hermeneutic of continuity regarding the Second Vatican
> Council
> > and deepening the Church’s catechesis on human sexuality in the
> > direction of the “Theology of the Body.” Pope Francis’ papacy
> often
> > felt like a throwback to the 1970s.
> >
> > .........
> >
> > forrás:
> >
> https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
> >
> >
> >
> > On Tue, Apr 22, 2025 at 9:25 PM KEA <kea at turul.banki.hu
> <mailto:kea at turul.banki.hu>
> > <mailto:kea at turul.banki.hu <mailto:kea at turul.banki.hu>>> wrote:
> >
> > > Ferenc pápa felé, amiért szerinte ő /"melegbarát
> püspököket,
> > érsekeket
> > > és bíborosokat"/ nevez ki. /"Ez egy trend."/
> >
> > "Esz nem éppen felebaráti mondás, de ő ikaszán nem
> felebarát, hanem
> > egész barátságtalan."
> >
> > --
> >
> > Üdvrivalgással:
> > KEA.
> >
> > _______________________________________________
> > Grem mailing list
> > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
> <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>>
> > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> >
> >
> > _______________________________________________
> > Grem mailing list
> > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
> > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> >
>
> --
>
> Üdvrivalgással:
> KEA.
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról