[Grem] A pápa engedélyezte a Međugorjéban kialakult kultusz gyakorlását – Kommentár a döntésről (2. rész)
KEA
kea at turul.banki.hu
2024. Sze. 23., H, 12:19:45 CEST
A pápa engedélyezte a Međugorjéban kialakult kultusz gyakorlását –
Kommentár a döntésről (2. rész)
Magyar Kurír, 2024.09.21.
https://www.magyarkurir.hu/hirek/a-papa-engedelyezte-me-ugorjeban-kialakult-kultusz-gyakorlasat-kommentar-dontesrol-2-resz
Szeptember 19-én a Hittani Dikasztérium hivatalosan is megnyilvánult a
Međugorjéban kialakult kultusz kapcsán. Az alábbiakban Kovács Zoltán
mariológus, egyetemi tanár kommentárját olvashatják a vatikáni
döntésről. Az írást két részletben közöljük.
A kommentár 1. részét IDE KATTINTVA olvashatják.
Az évszázadok óta működő kegyhelyeink, kedvelt zarándokcélpontjaink és a
međugorjei, egyelőre nyilvános kultuszvégzésére legitimált hely
„spirituális eredőjeként” tekintett természetfölötti jelenségek és az
azokhoz kötődő üzenetek tartalma a személyes hit kategóriájába
tartoznak, az isteni és katolikus hit részévé soha nem lesznek.
Magánkinyilatkoztatásokat felismerhetünk bennük, de ezek tartalma a
hitletétemény részévé soha nem lesz, ezért elfogadásukra sem kötelezhető
senki. Még a hivatalosan elismert jelenések esetében sem, ennek egyik
példája, hogy
akár „Fatimai”, akár „Lourdes-i”, akár „Guadalupei” vagy „Loretói”
titulusával találkozunk égi Édesanyánknak a liturgikus naptárban, ezek
fakultatív emléknapok, megünneplésük nem kötelező.
Ne tévesszük szem elől azt sem, hogy Anyaszentegyházunk kétezer év óta
több ezer olyan természetfölötti jelenségről tud, melyben a megdicsőült
Szűzanya „megjelenését” feltételezték, ezekből azonban csupán néhányról
született annak természetfölötti jellegére vonatkozó hivatalos, pozitív
ítélet. Ország-, sőt világszerte ismert, kedvelt és látogatott
kegyhelyeink jó részének létrejöttéhez nemritkán csodák, rendkívüli
jelenségek (gyógyulás, megtérés, profetikus jelek) járultak hozzá – és
sokszor kísérték is azok történetét – anélkül, hogy bárki is vizsgálta
volna hivatalosan ezen jelenségek természetfölöttiségét. Az ősegyházi
időktől kezdve sokszor a hívő érdeklődés vonzotta az embereket ilyen
helyekre.
A Scheffczyk–Ziegenaus-féle Mariológia rámutat: a hitelesnek ítélt
jelenség, üzenet „nem áll ellentétben a hittel és az erkölccsel, ezért
terjeszthető, kultusz rendelhető hozzá, és a jelenés oka a természetes
emberi ész számára elégségesen belátható módon természetfelettinek
nyilvánítható” (308. old). Ez utóbbi legtöbbször nem történt meg, a
kegyhelyek jó részének élete mégis virágzó, mivel a hitérzéket a
Szentlélek leginkább a hívő élet gyakorlatában és nem a jelenségtan
elméletében ragadja meg. Gondoljunk bele, hogy a kegyhelyeink egy
részének eredettörténetében milyen gyakran szerepel valamiféle
vélelmezett Mária-jelenés, ahhoz kapcsolódó üzenetek, esetleg csodás
gyógyulások, ennek kézzelfogható jeleként nemegyszer valamilyen szent
forrásvíz megtalálása, ahová aztán istenkereső emberek sokasága érkezik,
egyre növekvő számban. Mirákulumos könyvek százai tanúsítják egy-egy
(leendő) kegyhely egyre inkább kibontakozó életét, és ott
imameghallgatások, csodás jelenségek százait.
A hálatáblák sokasága is sokszor ilyen egyéni imameghallgatások
tanúsága, de egyikre sincs apró betűkkel rávésve, hogy annak
„természetfölötti eredete hivatalosan megállapítva”.
Középkori-újkori eredettörténeteknek és a bennük szereplő, sokszor
számunkra már nehezen beazonosítható embereknek, csodás elbeszéléseknek,
jámbor legendáknak amúgy nem egyszerű utánajárni, azok részleteit
vizsgálni. Erről a legtöbb helyen hivatalos ítélet nem született, a
kegyhelyként való megalapítás nem azonos az ahhoz gyakran kötődő
jelenségek természetfölttiségének kinyilvánításával. Az emberek a
rendkívüli események és az azokhoz kötődő lelki tapasztalatok hallatára
egyszerűen elkezdetek odajárni és másokkal is megismertetni az egyre
inkább beimádkozott hely kegyelmi erőterét. Az Egyház elöljárói pedig
egyszerűen engedték, hogy ennek folyamata kiforrja magát, és idővel
nyesegetni kezdték a szinte törvényszerűen megjelenő emberi túlzások
vadhajtásait, miközben hivatalosan is megszervezték az ott zajló
szentségi pasztorációt, és idővel jogi aktussal kegyhelynek is
nyilváníthatták ennek fórumát, búcsúkiváltságokkal és egyéb
szabályzatokkal láthatták el. Zarándokhelyeink túlnyomó többségét
illetően senki nem problémázott azon, hogy vajon tudományos vizsgálattal
igazolható-e az eredettörténet vagy rendkívüli eseményének
természetfölöttisége. Az ott folyó gyakorlatokat vizsgálva a
Tanítóhivatal az idők során kijelölte a követendő utat, csak azt engedve
tovább, ami a Katolikus Egyház tanításával és áhítatgyakorlataival
lényegileg egyező. Azt se feledjük, hogy a legnagyobb, világszintű
kegyhelyek szintén elindultak valahonnan, és ha meg is állapították
egyes esetekben az ott tapasztalható jelenségek természetfölöttiségét,
ennek elfogadására senkit nem köteleztek.
A kegyhellyé válás ugyanis folyamat, mely több, mint jogi aktus: a
Lélek működésének egyik eredménye.
Az sem kizárt, hogy Međugorje egy hasonló folyamat kezdetén áll, s bár
még néhány „gyermekbetegséget” le kell küzdenie, mindenesetre szeptember
19-én alapvetően „szép bizonyítványt” kapott az eddigi fejlődéséről,
jelezve, hogy melyek a még javítandó, erősítendő pontok. Hogy hogyan
tovább, azt jelölje ki a Szentlélek világosságára hagyatkozó kutatás és
az általa vezetett és áthatott, helyben zajló és onnan kisugárzó
lelkipásztori élet.
Azt is tartsuk szem előtt, hogy a 2024 májusi dikasztériumi
megnyilvánulás óta változott a megközelítés. Míg korábban, az 1978-as
szentszéki irányelvek mentén szokásosnak mondható volt, hogy egy-egy
teológus vagy főpásztor „alacsonyabb szinten” nyilatkozzon egy-egy
vizsgált jelenség természetfölötti jellegéről, az idei év tavasza óta ez
gyakorlatilag a pápának lett fenntartva. Ettől függetlenül a megvizsgált
helyeken zajló pasztorális valóság kaphat nihil obstatot, mely az Egyház
jóváhagyásával biztosíthatja annak további kibontakozását, tudva:
kompetens szakemberek azt vizsgálat alá vetették, és ha kell is
alakítani, javítani rajta, az ott folyatatott gyakorlatnak lényegében
nincs akadálya. Éppen a međugorjei jelenségeket vizsgáló
„Ruini-bizottság” munkájában követhetjük nyomon: a szakemberekből álló,
Međjugorjét vizsgáló csoport egy évtizednyi munka után, 2020-ban, az
akkori hivatalosan bevett megközelítés szerint az 1981 nyári, kezdeti
jelenségekről a természetfölöttiség fennállását (constat de
supernaturalitate) saját hatáskörben megállapítva terjesztette fel
vizsgálati eredményeit a Szentszéknek. Ma már világos, hogy a most
megadott nihil obstat nem erről nyilatkozik. Szembetűnő az is, hogy míg
az említett bizottság az általa pozitív – de a pápa által még nem
elfogadott (!) – véleménnyel ellátott „első szakasz” utáni időszakra –
tehát gyakorlatilag a 1981. július 1-jétől napjainkig terjedő, második
periódusra – vonatkozólag még nem alkotott véleményt (ezért nondum
decernendum minősítést írt), addig a mostani vatikáni megnyilvánulásból
kiderül: a Szentszék most ezt, a napjainkig tartó szakaszt sem hagyta
figyelmen kívül. A mostani nihil obstat tehát lényegében a međugorjei
jelenségek eddigi teljes kurrikulumára vonatkozik (még idei, februári
feltételezett üzenetet is idéz a dokumentum). Hogy miért épp a
kezdetektől mostanáig tartó szakaszt tekintették a vizsgálat tárgyának,
és hogyan viszonyul majd ezekhez az esetleges jövőbeni folytatás, erre
bizonyára választ kapunk a továbbiakban.
És mit felelhetünk arra, hogy előfordulnak hibás üzenetek, és ettől még
alapvetően jónak ítélhető az egész? Egy jól gondolkodó ember
gondolatvilágában, igazságkeresésében is lehetnek zsákutcák, éretlen,
rossz elképzelések, homályos szakaszok, túlzó, érzelmektől vezetett
ítéletek, téves elgondolások, melyeknek talán még elhamarkodottan hangot
is ad. De ettől még nem buta vagy rosszindulatú az illető, hanem egy
úton lévő, fejlődőképes, tökéletlen ember, aki tévedéseit, hiányosságait
hivatott korrigálni. Csupán ezen részletek alapján nem lehet
emberségének egészét megítélni. Ha felismerünk egy-egy téves elemet a
feltételezett üzenetekben, a magánkinyilatkoztatás nagy része azonban
tartalmilag megfelelő, akkor ezeket meg kell hagynunk az alany privát
gondolatának, elkülönítve azt a mások számára jó lélekkel nyilvánossá
tehető, jó részektől. Egy másik példával élve: ha valakinek volt is a
múltban egy gennyes foga vagy mandulája, de attól megszabadították,
attól még bőven mondható, hogy ezek nélkül most egészséges ember. Lehet,
hogy ezzel támadt néhány ezrelékes testi hiánya, de ettől még teljes
értékű ember, sőt épp azért mondható akár egészséges embernek is, mert a
kóros góc már nem mérgezi tovább. Ha ezeket sikerül idejében
megkülönböztetni és kiszűrni, akkor mehet tovább az, ami egyébként jó és
egészséges. És továbbra se feledjük:
a felételezett üzenetek tekintetében nem dogmákról vagy
doktrínáról, hanem magánkinyilatkoztatásról van szó.
Ha egészét és irányultságát tekintve jónak mondható a jelenség és a
hozzájuk kapcsolódó üzenetek, akkor bár mindegyik feltételezett marad,
mégis „mankót” ad azok kezébe, akik annak segítségével könnyebbnek,
biztosabbnak érzik lépteiket a mennyei haza felé vezető úton. Akinek
pedig az egyházi jóváhagyás után sem tetszik, továbbra sem köteles
foglalkozni vele. Csak tartsa tiszteletben azok hívő gyakorlatát, akik
ebben a saját lelki alkatukhoz illő, lelkiéletükben való
előrehaladásukat hatékonyan előmozdító segítségre leltek!
Személyes tapasztalatként hadd emlékezzem vissza egy éppen 20 évvel
ezelőtti eseményre. A római szeminárium végzős növendékeként volt
szerencsém az egyházmegyei népmisszió keretében egy lateráni
eucharisztikus konferencián a német szekció munkáját vezetni. A
résztvevők közül többen a hivatalos stílusról egyszer csak meglepően
közvetlen hangnemre váltva spontán tanúságot tettek arról, hogy papjaik
az ő régiójukban, odahaza egyszerűen nem hajlandóak őket meggyóntatni,
és a bűnbocsánat szentségében való részesedés örömét – bár ekkor még
hivatalos zarándoklatot nem lehetett szervezni – Međugorje adta vissza
számukra. Ez a néhány embertől származó megállapítás persze csupán egy
apró morzsa abból, amit a szóban forgó hercegovinai plébánia gazdag
szentségi pasztorációja biztosít a zarándokoknak, valami lényegesre
mégis rámutat. A jó lelki gyümölcsök közül itt épp a gyónásra.
Az Egyház mindenesetre most hivatalos ajánlást adott Međjugorjéhez,
és mindenki maga dönt arról, él-e vele.
Ebben számunkra nem a természetfelettiség kutatása a lényeg, sokkal
inkább az „eredmény”. Hogy egy, a kánai menyegzővel kapcsolatos képpel
éljek – melyben épp Mária közbenjárása előzi meg Jézus első csodáját –,
János evangélista sem kutatja annak részleteit, hogy tökéletesen tiszta
volt-e a korsók vize, és hogy mégis hogyan zajlott fizikailag a
vízmolekulák átalakulása borrá. Mondhatni: nem veszett el a
természetfölöttiség kutatásában az örömhír továbbadásának kárára. Valami
jó történt a násznép javára. Mégpedig Mária aktív közbenjárására és
Krisztus kezei által. A megtérések, szentséghez járulások kimagasló
száma nem lehet a gonosz műve és célja.
A hivatalos nyilvános kultuszvégzésben szembetűnő egy titulus: a Béke
Királynője. Nem véletlen, hogy a dokumentum már a címében is
szerepelteti és többször is kitér rá. Nagyon is központi szerepet kap ez
a motívum a feltételezett üzenetek sorában, a dokumentum idézi is az
egyik 2012-es üzenetet, melynek szövegében Mária így mutatkozik be. Ez a
megnevezés, mely 1917 óta a loretói litánia invokációinak is része, ma
különösen is aktualitális.
Međjugorjében a délszláv háború idején is „bizonyított”, és ma is
ezrek tapasztalata, hogy a Szűzanya milyen sokat tud tenni a külső-belső
békéért, lényegében azzal, hogy Fiához, a Béke Fejedelméhez vezet, és
vele együttműködve, nála értünk közbenjár.
Szembetűnő az is, hogy XV. Benedek pápa az I. világháború vérzivatarában
emelte ki ezzel a titulussal Mária békességteremtő anyai szeretetét.
XII. Piusz pápa a II. világháború kegyetlen veszteségei után emelte fel
a hívő katolikus világ szívét és tekintetét Mária mennybevételének
dogmájával (1950) a megdicsőült, de velünk élő Szűzanyára. Szent VI. Pál
pápa a fatimai jelenések kezdetének 50. évfordulóján (1967. május 13.),
a hidegháborús évek egyre feszülő atmoszférájában mutatott rá Máriában a
„nagy jel”-re (Jel 12,1) – épp ezért Signum Magnum a dokumentum neve –,
és állapította meg: „Mária korszakát” (II/6) éljük. A Szent II. János
Pál pápa elleni merénylet dátuma – 1981. május 13. – sem tűnik hittel
értelmezve a véletlen művének, és a Szentatyának a lövedéket eltérítő
anyai kézről szóló tanúságtétele is megerősíti meggyőződésünket: Mária
ránk is szeretett gyermekeiként tekint.
Az sem lehet talán véletlen, hogy
ebben a súlyos konfliktusoktól feszülő és háborúktól sújtott mai
világban, épp napjainkban kapunk ezzel a szentszéki döntéssel újabb
bátorítást Ferenc pápa részéről, hogy felismerjük Mária diszkrét, velünk
együtt zarándokoló anyai jelenlétét,
mellyel nem csupán Krisztus földi életében volt az üdvösség egyetlen
Közvetítőjének (vö. 1Tim 2,5) édesanyja és hatékony munkatársa, hanem
anyai tevékenységét ma is folytatja mindannyiunk üdvössége érdekében,
mint a Béke Királynője.
Međugorje című kiadványunk megrendelhető az Új Ember online
könyváruházban, illetve megvásárolható az Új Ember könyvesboltban
(Budapest V. kerület, Ferenciek tere 7–8. Nyitvatartás: hétfőtől
péntekig 9–18 óráig).
Fotó: Fábián Attila; Merényi Zita
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról