[Grem] A pápa engedélyezte a Međugorjéban kialakult kultusz gyakorlását – Kommentár a döntésről (1. rész)
KEA
kea at turul.banki.hu
2024. Sze. 23., H, 12:18:10 CEST
A pápa engedélyezte a Međugorjéban kialakult kultusz gyakorlását –
Kommentár a döntésről (1. rész)
Magyar Kurír, 2024.09.20.
https://www.magyarkurir.hu/hirek/a-papa-engedelyezte-me-ugorjeban-kialakult-kultusz-gyakorlasat-kommentar-dontesrol-1-resz
Szeptember 19-én a Hittani Dikasztérium hivatalosan is megnyilvánult a
Međugorjéban kialakult kultusz kapcsán. Az alábbiakban Kovács Zoltán
mariológus, egyetemi tanár kommentárját olvashatják a vatikáni
döntésről. Az írást két részletben közöljük.
Međugorje – bő négy évtizedes múltját tekintve – immár megkerülhetetlen
téma a Katolikus Egyházban. Tegnap, szeptember 19-én azonban még inkább
ráterelődött a figyelem. A Hittani Dikasztérium ugyanis hosszas
várakozás után hivatalosan is megnyilvánult:
Ferenc pápa mostantól engedélyezi a zarándokok számára a kultusz
nyilvános végzését anélkül, hogy a međugorjei jelenségek (jelenések,
üzenetek, csodák) természetfölötti jellegéről nyilatkozna.
Az évtizedek óta Međjugorjéba zarándokló emberek tapasztalatai
különfélék, azonban az ott megforduló hívek részéről számos tanúságtétel
hangzik arról, hogy sikerült Istenhez közelebb kerülniük, a Szűzanya
tiszteletében elmélyedniük, anyai jelenlétét, segítségét közelebbről
megtapasztalniuk. Hasonlóan, mint bármelyik általunk is ismert
kegyhelyen, melynek atmoszférája gyakran lelkiismeret-vizsgálatra és
gyónásra hív, hogy aztán ott megtisztult szívvel járulhassunk
szentáldozáshoz és végezhessük a jóváhagyott áhítatgyakorlatokat. Főként
a rózsafüzér közös vagy magunkban történő imádkozása, a keresztútjárás,
szentkúthoz járulás vagy a hasonló jámbor gyakorlatok még inkább
szívünkbe vésik Isten és az ő szentjeinek – kiemelten égi Édesanyánknak
– az Egyház tagjaihoz való közelségét és a velük és egymással alkotott
közösség csodálatos erejét. Az Örök Főpap egyetlen, legtökéletesebb
kultuszcselekményébe, az eucharisztikus ünneplésbe való bekapcsolódás
pedig megtapasztaltatja Isten zarándoknépével: ez az a „csúcs és forrás”
(Sacrosanctum Concilium, 10), melyhez igazán jöttünk, és ezen a
zarándokúton – akárcsak az onnan hazafelé és a mennyei haza felé vezető
úton is – a szentek is segítségünkre vannak.
A rendkívüli, természetfeletti jelenségekről beszámoló hercegovinai
fiatalok története nem indult egyszerűen. Ismerjük az 1980-as évek
Jugoszláviájának politikai-társadalmi viszonyait. Nyilvánvalóan az ebben
érintett fiatalok sem tökéletesek. A velük szembeni kételkedés,
ellenállás dacára azonban kitartottak amellett, hogy az állításuk
szerint velük történő rendkívüli jelenségekben a megdicsőült Szűzanya
személyes közeledését jelenésszerűen vélik felismerni. Nemegyszer
fűződnek az ilyen „közeledésekhez” üzenetek is, melyek itt példátlan
bőséggel záporoztak, és amelyekről az ebben érintettek még napjainkban
is beszámolnak.
A történet folytatása más, világszerte elterjedt jelenéstörténetekből is
ismerős lehet: vizsgálat indul, mely nem nélkülözi a nehézségeket.
Érdeklődők érkeznek egyre nagyobb számban, akiknek jó része igyekszik
megszívlelni az üzenetek tartalmát, beépítve azt saját hitébe, jó
esetben úgy, hogy az ne „maszek” hitvallást eredményezzen, hanem a
katolikus hithez és így Krisztushoz vigyen egyre közelebb. És végül
beimákozott zarándokhellyé válik a korábbi feltételezett jelenések
helye, mely újabb és újabb híveket és érdeklődőket vonz.
De mi is történt igazából a tegnapi napon? A Hittani Dikasztérium hívek
egyre növekvő tömegére utalt, akik Međjugorjét évtizedek óta felkeresik.
Az ott zajló hívő gyakorlat, főként a szentségi élet pozitív
gyümölcseiként említik az életrendezések, a megtérések, az igét
hallgató, az imádkozó emberek és a szentségekhez járulások kimagasló
számát, valamint azt a lelki atmoszférát, amelyben a papi és szerzetesi
életre vagy házasságra hívó szót, vagy éppen a hit mélyebb megélésére és
buzgóbb gyakorlására való hívást számos hívő ott hallja meg, illetve
erősödik meg ilyen irányú elhatározásában. Voltak és vannak tehát
Međjugorjéhoz kötődően figyelemre méltó lelki értékek, amelyek persze
éberséget is igényelnek, hiszen az emberi kultúra kifejezőeszközeiben
testet öltő emberi vágyaktól, tévedésektől, a megfogalmazásbeli
tökéletlenségektől az ebben érintett emberek általában nem szoktak
mentesek lenni. Az „értünk, emberekért, a mi üdvösségünkért” az emberi
természetet is magára vevő, és azt személyében az istenivel egyesítő Ige
megtestesülése is mutatja: az isteni képes az emberi világba lépni, és
„nem szégyellni”, hanem sokkal inkább magához emelni az anyagvilág, az
emberi korlátok természetes határait. Hitünk inkulturációja sosem
vegytiszta, az emberi oldalak folyamatos megtisztulásra szorulnak, így
bármennyire is természetfölötti jelleget mutat valami, ott a fentebb
említett emberi tökéletlenségekkel számolni kell.
A dikasztérium állítja, hogy a Međjugorjéhoz fűződő jelenségekben
egyértelműen úgy jelenik meg Mária közbenjárása és értünk végzett minden
anyai tevékenysége, mely Krisztusnak alárendelt.
Utal Szent II. János Pál pápára is, aki a Redemptoris Mater kezdetű
enciklikában így tanít: Mária Fiával való „együttműködés(e) nem más,
mint Krisztus közbenjárásának alárendelt közbenjárás” (n. 39).
Nihil obstat született a Szentszék részéről. Ez a kifejezés azt jelenti:
„semmi akadálya”. Mint ismeretes, nemrég, 2024. május 17-én ugyanezen
dikasztérium új eljárási normákat állapított meg a feltételezett
természetfölötti jelenségek megítéléséhez. Ebben a dokumentumban
olvashatjuk, hogy az ilyen jelenségek természetfölöttiségének kutatása
helyett mostantól újfajta minősítések lépnek hatályba. A „legpozitívabb”
ezek közül a nihil obstat (n. 17). Mint akkor a dokumentum megjelenése
kapcsán is írtam: ezzel a minősítéssel „elismerést nyer a Lélek működése
a vizsgált jelenségekben és ahhoz fűződő lelki tapasztalatokban, és nem
tudunk különösebben veszélyes vagy problémás elemekről, így azok
támogatásának nincs akadálya. Ez egyben bátorítás is a püspökök számára,
hogy értékelve az adott jelenséghez kötődő, eddigi pozitív pasztorális
eredményeket, mozdítsák elő az adott helyhez kötődő lelkipásztori életet”.
Ez a legújabb nihil obstat tehát arra bátorít, hogy
a hívek nyugodtan követhetik a Međjugorjéban zajló spirituális
gyakorlatokat, és annak lelkiségét elsajátíthatják.
XVI. Benedek pápa szavaival élve: „egy magánkinyilatkoztatás egyházi
jóváhagyása lényegében azt jelzi, hogy az adott üzenet nem tartalmaz
semmi olyat, ami ellenkezne a hittel és a jó erkölcsökkel; közzétehető,
és a hívők okosan magukévá tehetik” (Verbum Domini, 14).
A 2019 óta már hivatalosan is szervezhető zarándoklatok természetesen
folyatódhatnak, sőt a Szűzanya „Međjugorjéban szokásos” módon, az ottani
liturgikus és népi jámborságot érintő gyakorlatok általi tisztelete –
mely legtöbbször a Béke Királynőjeként való szemlélésében és
ünneplésében nyilvánul meg (vö. n. 41–42.) – immár nyilvánosan végezhető
(vö. n. 38.). „A liturgiában Jézus Krisztus papi hivatalának gyakorlása
által jelekkel mutatkozik és valósul meg az emberek megszentelése és az
Istennek járó nyilvános kultusz, melyet Krisztus titokzatos teste, azaz
a Fő és a tagok mutatnak be” – tanítja A Katolikus Egyház katekizmusának
kompendiuma (n. 218). Legitimációt nyert tehát Međjugorjéra nézve, hogy ott
a Béke Királynőjének tisztelete már nem merül ki csupán a
magánimádságokban, hanem ami specifikusan „međugorjei sajátosság”, azt
az Egyház ott „magáénak tekinti”, publikus kultuszként kezeli,
hiszen az istentisztelet akkor nyilvános, „ha az Egyház nevében, a
törvényesen kijelölt személyek, az egyházi hatóság által jóváhagyott
cselekményekkel végzik” (CIC 834. k. 2.§)
A zarándoklatok kapcsán a dikasztérium határozott iránymutatásként
jelzi, hogy azok célja ne a feltételezett látnokokkal, hanem a
Szűzanyával és általa Krisztussal való találkozás legyen – hasonlóan a
kegyhelyekre tartó zarándokutak helyes lelki motivációihoz (vö. n. 41).
A nihil obstat nem jelenti sem a jelenlegi ottani gyakorlatok
„eredőjéül” szolgáló és azokat mintegy párhuzamosan kísérő feltételezett
rendkívüli jelenségek természetfölötti jellegének hivatalos elfogadását
(vö. n. 38.),
sem a feltételezett látnokok életszentségének megállapítását, sem azok
erkölcsi életének minősítését, és egyelőre a međugorjei ferences
plébániatemplom és környezete hivatalos aktussal történő kegyhellyé
nyilvánítását sem.
Jóllehet a Szentszék önmaga számára tartja fenn Međugorje egyházi
felügyeletét, a dikasztériumi dokumentum kimondja, hogy a nihil
obstathoz kötődő határozatot a mostar-duvno-i megyéspüspök bocsátja ki
(vö. n. 39). A rendkívüli szentszéki vizitátor is szolgálatban marad, és
továbbra is hivatott értékelni és összegezni a lelkipásztori
tapasztalatokat, gondoskodva arról is, hogy a nyomtatásban megjelenő
feltételezett üzenetek elé előszó gyanánt kerüljön be a tegnapi
szentszéki megnyilvánulás szövege (vö. uo.). Szembetűnő, hogy a
dokumentum „lelki tapasztalatról” beszél (vö. n. 38.), és szándékosan
nem „jelenések”-ről. Megerősíti ugyanis, hogy amikor „Szűzanya
üzeneteiről” beszélünk, ezeket továbbra is „feltételezett üzeneteknek”
tekintjük (vö. uo.), mivel nem azok természetfölöttiségének
hitelességéről szól a nihil obstat.
A dokumentum, miközben a feltételezett üzenetek nagy részét tartalmilag
jónak, hitünk szempontjából épületesnek és főként Krisztus-központúnak
ítéli, nem rejti véka alá, hogy egy részük természetes tévedéseket,
tökéletlenségeket is tartalmaz. Úgy közelíti meg ezt a problematikát,
hogy a lényegesebb és tartalmát tekintve tiszta megnyilvánulások
fényében kell okosan olvasni e kevésbé világos részeket, és ahelyett,
hogy a jelentéktelen részletekben elvesznénk, a szövegek és a
Međjugorjéhoz kötődő megnyilvánulások egészére tekintsünk, melyet az
egyes részletekben meghúzódó hibák lényegében nem kompromittálnak (vö.
27;39).
Az írás második részét szeptember 21-én tesszük közzé.
Međugorje című kiadványunk megrendelhető az Új Ember online
könyváruházban, illetve megvásárolható az Új Ember könyvesboltban
(Budapest V. kerület, Ferenciek tere 7–8. Nyitvatartás: hétfőtől
péntekig 9–18 óráig).
Fotó: Fábián Attila; Merényi Zita
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról