[Grem] Az atomfegyverek korában is létezik még „igazságos háború”? A katolikus egyház vezetői szerint nem
KEA
kea at turul.banki.hu
2024. Május. 26., V, 08:27:58 CEST
Az atomfegyverek korában is létezik még „igazságos háború”? A katolikus egyház
vezetői szerint nem
Felelőtlen a Nyugat fokozott bevonódása a konfliktusba, hiszen nincs reális
esélye a sikernek.
Mandiner, 2024.05.25. -- Szilvay Gergely
https://mandiner.hu/kulfold/2024/05/igazsagos-haboru
Németország fontolgatja a sorkatonaság visszaállítását, az egyik cél, hogy a
Bundeswehr képes legyen háborút vívni – szólt a hír a minap. Felmerül a kérdés,
hogy eddig mi volt a célja a német hadseregnek, ha nem az, hogy tudjon háborút
vívni. Az ötlet az orosz–ukrán konfliktus miatt merült fel a népszerűségét egyre
jobban elvesztő kormányzatban. A németek a saját ötleteiket megint egész
Európára kötelezőként kezelik: Manfred Weber, az Európai Néppárt német
frakcióvezetője az egész EU-ban kötelező katonai szolgálatot akar, és szerinte
szükség van európai atomfegyverre. Számos európai ország egyre inkább bevonódik
a háborúba.
Az igazságos háborúról szóló keresztény elmélet Szent Ágostonig megy vissza, és
a huszadik század végén olyan liberális szerzők fogalmazták újra, mint Michael
Walzer, a 21. században pedig olyan keresztény szerzők, mint Nigel Biggar
anglikán pap.
Szent Ágoston valójában csak említi az igazságos háborúkat az Isten
városáról-ban, de nem nagyon fejti ki, mikor igazságos egy háború. Meglehetősen
pesszimista módon úgy fogalmaz: „az ellenség igazságtalansága rákényszeríti a
bölcset az igazságos háborúra”. Később, a középkor és az újkor folyamán aztán
egyre jobban kibontották az igazságos háború elméletét.
Legújabban azonban az elmélet legfontosabb képviselőjének, a katolikus egyháznak
a vezetői II. János Pál és Ferenc pápa személyében kétségeiket fejezték ki azzal
szemben, hogy az atomfegyverek korában lehetséges igazságos háború. Szerintük
nem. A felvetés érthető, ám kérdés, hogy akkor már az sem igazságos-e, ha a
fegyveresen megtámadott fél fegyveresen védekezik. A pápáknak vannak keresztény
szövetségeseik, nemcsak az idealisták, hanem a realisták között is. Reinhold
Niebuhr, a 20. századi realista politikaelmélet amerikai nagy szerzője, aki
Szent Ágostonra alapozott, érdekes módon túlságosan idealistának tartotta az
igazságos háború elméletét.
Az elmélet abból indul ki, hogy leginkább az önvédelmi háború az igazságos,
valamint néhány egyéb megfontolás is igazolhatja a háborúindítást, például az
elrabolt javaink visszaszerzése, illetve néhány esetben akár a támadó háború is
igazságos lehet. Mindenesetre az igazságos háborúhoz szükség van egy igazságos
okra, a helyes szándékra, a megfelelő arányosságra, egy kompetens autoritásra
(nem indíthat akárki háborút, csak a megfelelő szuverén), arra, hogy a háború az
utolsó megoldási lehetőség, végső eszköz legyen, és – ez például meglehetősen
realista megfontolás – valós esélye legyen a sikernek, azaz a győzelemnek.
Joggal merülhet fel viszont bennünk, hogy a politikai helyzetek összetettsége
már-már alkalmazhatatlanná teszi az igazságos háború elméletét.
Két dolog azonban biztos. Az igazságos háború elmélete alapján ritka, hogy külső
feleknek úgymond morálisan kötelező legyen beavatkozniuk egy háborúba. S ha a
győzelem reális esélyének kritériumát vesszük, világos lesz, hogy a magunkfajta
kis országoknak jobb, ha kimaradnak az ilyen konfliktusokból. Ha pedig azt
vesszük, hogy Ukrajnának nincs reális esélye győzelmet aratni az oroszok felett,
az EU-nak meg nincs értelmezhető hadereje, akkor az is világos, hogy az elmélet
alapján felelőtlen a Nyugat fokozott bevonódása a konfliktusba. Hiszen nincs
reális esélye a sikernek.
Szent Ágoston szerint még a háborúzó felek végső célja is a béke. Igen ám,
tehetjük hozzá, de van olyan helyzet, mint a mostani, amikor eleve értelmetlen
háborúzni.
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról