[Grem] vallás, magánügy? / Re: KERESZTÉNYELLENESSÉG és KERESZTÉNYÜLDÖZÉS
Gy Greschik
gy.greschik at teguec.com
2024. Május. 19., V, 21:24:40 CEST
A vallás a zsidó hozzáállás szerint (egy alapveteően nem zsidó társadalomban) magánügy -- de a kersztánység és az iszlám alapvető tanításai szerint a vallás bármilyen társadalomban közügy.
A vallás a kereszrényeknek két okból sem magánügy.
Az egyik ok, amivel minden keresztény egyetért: mert a magába Krisztusba vetett hit nélkül ember üdvösségre jutni nem képes, legyen bármennyire is „jó” híve bármely Krisztus istenségét tagadó tévtannak, vagy legyen bármilyen „jó ember” is. Erre ember képtelen, mert az erre való képességét (amivel hajdan teremtve volt) az ősbűnnel elvesztette -- a ember „megromlott” és Krisztus malasztja és kegyelme, a benne való hit nélkül, bármit tesz -- ahár jócselekedeteket is -- az a sorsát megmenteni nem tudja. Ez magának Krisztusnak az Evangéliumokban (is) rögzített szavaiből közvetlenül következik.
Tehát a kereszetények a szeretet parancsának engedve kötelesek a nem keresztények megmentésén is fáradozni, őket Krisztus hitére téríteni. (Ez természetesen nem a kényszerítést kell, hogy jelentse -- de ez már pedagógiai és módszertani kérdés, nem a lényeghez tartozik.)
A másik ok az, ami miatt a kereszetényeknek a vallás nem magánögy az az, hogy az apostoli tanítás szerint minden társadalomnak kötelessége „Krisztus királyt” mint mindenek urát szolgálni, az Ő szolgálalatát, tiszteletét, imádatát az állam kötpontjűba és afölé helyezni. Ennek a 2000 éves tanításnak a hivatalos irásbeli megerősítését a XX. sz. derekán XI. Piusz pápa látta szükségesnek, ezért írta a Quas Primas enciklikát (1925. December 11) amelybem „Krisztus király” ünnepét bevezeti a hivatalos liturgikus naptárba. Ennek k imondása azért volt szükséges, mert egyre jobban elharapóztak az olyan nézetek, amik szerint az állam nem szabad, hogy az igazságot preferálja - hanem minden más tévedéssel egy szinten kell kezelnie az igazságot is. Eszerint a tanítás szerint az államnak keresztény államnak kell lennie, és a közjó érdekében kell, hogy az egyes tévedésben lévő csoportok gyakorlatát és nézeteit toler
álhatja, de ennek a toleranciáűnak az ellenére soha nem szabad a tévedést az igazsággal összemosnia, a kettőt egyforma rangra emelnie.
A vallás az iszlám számára sem magánügy.
Ha akarom, ennek okát szintén (a kereszténységhez hasonlóan) két rétegűnek volnának tekinthetők -- de azért itt a „mások üdvösségre segítése” és az „igaz hit állami szintű tisztelete” nagyon más, mint a kereszténység esetében. A különbség nem csak az, hogy kinek van igaza, hanem a módszerek is nagyon mások.
Az iszlámban a majdani világkalifátus (az iszlám célja) törvényei már részletekbe menően adottak (a szent iratokban, ld. a saria gyakorlatát), a mások leigázása kötelesség, a hitetlenek való hazugság és azok lemészárolása megengedett sőt előírt ha az az iszlám terjesztését szolgálja, a Prófétáról bármi rosszat mondó ember megölendő, stb stb.
De a judaizmusban a vallás csak a vallási közösségen belül „közügy”, azon kívül magánügy. Másnak semmi köze hozzá -- sőt, ha figyel rá, hogy ki zsidó, már rögtön antiszemita is. Tehát az általános zsidó felfogás szerint a hit a többségi társadalom (a gojok felé) magánügy. A legtöbb nyugati államban erre a hozzáállásra vannak szabva a jelenleg érvényes törvények.
De a vallás már Izraelben nem magánügy. Izrael gyakorlatilag teokrácia: bár szavazásokkal, „demokratikusan” választanak kormányt, de a civil törvények -- pl. az állam által teljes jogúnal elismert házasság -- a zsidó vallás feltételeit tükrözik. (Úgy hallottam, hogy nem kóser házasságot nem szentesít az állam -- a felek ilyen esetben külföldon kell, hogy egybekeljenek.) Továbbá sok más vonatkozásban is törvények helyezik a zsidó vallást más felekezetek fölé. Pl. a keresztények térítési tevékenysége tiltott ill. erősen korlátozott, míg zsidó csoportok nyugodtan kampányolhatnak vallási témában (pl. a zsidó faj tisztasága mellett).
Gy.
On Sun, 19 May 2024, KEA wrote:
> Date: Sun, 19 May 2024 09:38:17 +0200
> From: KEA <kea at turul.banki.hu>
> Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu, Emoke Greschik <greschem at gmail.com>
> Subject: Re: [Grem] KERESZTÉNYELLENESSÉG és KERESZTÉNYÜLDÖZÉS
>
> "a kormány azzal magyarázkodik, hogy az utcán imádkozó emberek zaklatnak
> másokat"
>
> *
>
> Az a tan, hogy a vallás magánügy, gyökerében rossz és bűnös. (...)
> Ha hűvösre akarják tenni [a vallást], Rodostóba, katakombákba akarják
> küldeni, vagy némaságot szánnak neki, valami lappang az elv mögött: nem
> akarják, hogy a vallás tetteik tilalomfája, bűnös fejük ítélôbírája legyen.
> Akik ezt az elvet -- a vallás félreállításával -- be akarják vinni a
> nyilvános életbe, a maguk silány magánéletét akarják a nyilvános életben
> érvényesíteni és általánossá tenni. Oka van annak, miért nem volna szabad a
> templomon kívül is hirdetni: Ne ölj, Ne fajtalankodj, Ne lopj, Ne hazudj és
> rágalmazz! (...)
>
> De ezt az elvet is, mint minden fát, gyümölcseirôl ismerjük meg. Ahol a
> vallás már magánügy, ott korrupcióba, bűnbe és kegyetlenségbe fullad az egész
> élet. A történelmet eleget forgattam, különösen érdekeltek azok a korok,
> amelyeknek homlokára azt próbálták felírni: a vallás magánügy. A francia
> forradalmat egyes vonatkozásaiban felszámoló Napoleon mondotta: a vallástalan
> vilgában egy szép nôért, egy mutatós körtéért, itóka borért az emberek
> halomra ölik egymást. Ahol lebbegetik ezt az elvet, ott elárad a gyilkosság,
> fajtalanság, lopás, rablás, hazugság, rágalmazás. Ez az eláradás és
> eliszaposodás aztán súlyos ügye a köznek, nehéz lesz megbírni állami
> költségvetéssel. Állambölcsesség volna-e az államéletbe beereszteni azt, ami
> társadalmi veszély lesz, mihelyt komolynak veszik? Azzal legyünk tisztában: a
> társadalomban vagy a valláserkölcs, vagy a bűn rothadása a közügy, ez az élet
> kérlelhetetlen logikája és váltógazdasága.
> Hitlerék is magánüggyé tették a vallást. Jött is utána Dachau, Auschwitz,
> börtönbirodalom, gázkamra, Gestapo, stb. Nietzsche volt mindennek elôfutára.
> Ô hirdette: túl vagyunk már a jó és rossz avult fogalmán. "Most, hogy meghalt
> az Isten, azóta támadhattok fel ti, emberek!" Gyönyörű emberi élet Isten
> nélkül: az öreget, beteget, bénát az orvosok hivatalosan, állami parancsra
> ölik meg, a zsidót gázkamrába vetik; 60 millió katona a fronton, 10 millió a
> földben, 20 millió ember a földönfutó egész Európában. Egy v+ilág megôrül a
> siralomvölgyben. Aztán jön egy kis revolver, Hitler agyonlövi magát, mert így
> sikerült a magánügy. A vallás magánügy prófétái eltűntek, az elv csôdtömege
> ittmaradt. A boldogtalan emberiség kíváncsi arra, kik veszik át Hitlerék
> csôdtömegét és milyen boldogság születik még belôle.
>
> Mindszenty József: A vallás nem magánügy. Pécs, 1946.10.20. (részletek)
>
> On 5/19/24 9:13 AM, Emoke Greschik wrote:
>>
>> Rózsafűzér imádkozásáért tartóztattak le embereket Spanyolországban
>>
>> https://mandiner.hu/kulfold/2024/05/csak-kemenyen-rozsafuzer-imadkozasaert-tartoztattak-le-embereket-spanyolorszagban
>>
>> Vírusmentes.www.avg.com
>> <http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>>
>> <#m_-5290282113471832588_m_-7333463769425320999_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
>>
>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
>
> --
>
> Üdvrivalgással:
> KEA.
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról