[Grem] Melyik a három szent hegy a Bibliában?
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2024. Május. 10., P, 19:58:03 CEST
Melyik a három szent hegy a Bibliában?
https://zarandok.ma/melyik-a-harom-szent-hegy-a-bibliaban/
[image: mountain landscape with cross blue sky and clouds 2023 11 27 05 08
12 utc Medium]
*Három hegyet tekintenek szentnek a Bibliában, és mindegyiknek megvan a
maga jelentése a bibliai történetekben. Ezek a Hóreb-hegy (vagy
Sínai-hegy), a Tábor-hegy és Golgota.*
A hegyek impozáns magasságukkal mindig is lenyűgözték az embereket, és nagy
jelentőséggel bírtak a civilizációk történetében. Ez alól a katolicizmus
sem kivétel, mivel ezeket a helyeket isteni találkozások helyszínének
tekinti, lehetőséget kínálva a zarándokoknak az elvonulásra és
elmélkedésre. E hegyek közül hármat említenek a Szentírásban.
*Hóreb-hegy (vagy Sínai-hegy)*
A bibliai elbeszélések többször hivatkoznak a Hóreb-hegyre vagy
Sínai-hegyre. A Kivonulás Könyve idézi meg szent helyként, amit Isten
választott megjelenéséhez. Furcsa módon a Hóreb kifejezés „szikkadtat” vagy
„kiszáradtat” jelent, az Egyiptom e helyére jellemző szélsőséges időjárás
miatt. És mégis, ebben a sivatagi környezetben játszódik le Isten sorsdöntő
találkozása Mózessel az égő csipkebokor jelenetben, amikor Mózes még
pásztor volt. A Kivonulás Könyve szerint Mózes beteljesítette az isteni
szót azzal, hogy a fáraónál elérte az egyiptomiak által rabszolgává tett
Izrael népének felszabadítását. A héberek kénytelenek voltak a pusztában
vándorolni, miután elhagyták korábbi elnyomóikat. Az Úr e vándorlás során
leereszkedett a hegy tetejére és hívta Mózest, aki felment hozzá, és ott
megtörtént az elképzelhetetlen: egy isten és egy ember találkozása, amely
egyedülálló fordulópontot jelentett az emberiség történetében. Ez a
történet különösen fontos a két ellentétes mozgás szempontjából: Isten
leereszkedik az emberhez, az ember felemelkedik Istenhez, a hegy tetejére,
ami a találkozás és a hit helye. Ebből a találkozásból születik meg a
Szövetség (Isten és ember között), amely egy ajándék formájában valósul
meg: a kőbe vésett Törvény – a Mózesnek adott kőtáblák – révén.
*A Tábor-hegy*
A Tábor-hegy inkább néz ki egy magas dombnak, mintsem valódi hegynek a maga
588 méteres magasságával, Galilea déli részén. Nagyszerűségét azonban nem
tengerszínt feletti magasságának, hanem a helyhez kötődő szakralitásának
köszönheti. A Szentírás szerint a Tábor-hegy volt a helyszíne Krisztus
élete egyik jelentős eseményének: a színeváltozásnak. Lukács evangélista
(Lk, 9, 28-36) így számol be az eseményről: „Míg imádkozott, külseje
teljesen átváltozott, ruhája fehér lett és ragyogó.” A történet két férfit
is említ, akik beszéltek Jézussal. Kik voltak ezek a férfiak? Lukács
pontosítja: „… Mózes és Illés. Megdicsőülten jelentek meg, és a haláláról
beszélgettek, amelyet Jeruzsálemben kell majd elszenvednie.” Ez a jelenet –
mondja ismét Lukács – felzaklatta Pétert, Jánost és Jakabot. Nem nehéz
elképzelnünk Krisztus tanítványainak döbbenetét, akikről a Biblia úgy
számol be, hogy elnyomta őket az álom, de felébredve látták Krisztus Jézus
és a mellette álló két férfi dicsőségét. De a történet ezzel még nem ér
véget. Miközben Péter éppen azt javasolta Jézusnak, hogy állítsanak három
sátrat, mindhármuknak egyet-egyet, „felhő támadt és elborította őket.
Féltek, amikor a felhőbe jutottak.” Lukács megint pontosítja: „A felhőből
szózat hallatszott: „Ez az én választott Fiam, őt hallgassátok!” A
megdöbbent tanítványoknak Jézus megparancsolta, hogy hallgassanak arról,
amit láttak; lehetett volna ez másképp?
*Kálvária (Golgota)*
A Szentírás azt mondja, hogy azt a helyet, ahol Krisztust megölték,
Golgotának hívták. A héber szó jelentése: „a koponyák helye”. Jeruzsálemből
az Efráim kapun keresztül juthattunk el erre a kihalt, kőbányákkal és
sírboltokkal borított helyre, amely a mára már eltűnt faltól északra volt
pontosan található. Ez a hely meglepi a zarándokot, aki olyan magas
hegyfokra számít, mint amilyeneket a filmekben gyakran ábrázolnak, és csak
egy egyszerű dombot talál. Ez utóbbit ma a lenyűgöző Szent Sír Bazilika
fedi. A Kálvária-hegyi keresztre feszítés a keresztény teológia egyik fő
eseménye, hiszen Jézus szenvedése és megváltó kereszthalála az üdvösség és
az engesztelés tanításában a keresztény teológia központi eleme.
*Fordította: Ujvári Szonja*
Forrás: Aleteia
<https://fr.aleteia.org/2024/03/10/quelles-sont-les-trois-montagnes-sacrees-citees-dans-la-bible>
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Vírusmentes.www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20240510/67425bf0/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról