[Grem] Az oktatás butít?
KEA
kea at turul.banki.hu
2024. Már. 24., V, 09:44:41 CET
Az oktatás butít?
Metazin, 2024. március 17. -- Citizen59
file:///kea/Downloads/wget/www.metazin.hu/index.php/item/4513-az-oktatas-butit.html
Minden bizonnyal túlzás azt állítani, hogy a diákok butábban kerülnek ki az
iskolából, mint ahogy belépnek. De hogy tudatlanabbak, mint egy két évtizeddel
ezelőtti elődeik, azt számok bizonyítják. Elég nagy az egyetértés abban, hogy
ezt a radikális woke-ideológia tárhódítása okozza. A megoldás ügyében annál
nagyobb a bizonytalanság.
„A felső- és a közoktatás tájékozatlan, műveletlen és számtani analfabéta
nemzedéket termel, és ez a nemzedék aligha lesz képes betölteni a demokráciában
oly nélkülözhetetlen polgárság pozitív szerepét” – kongatja meg a vészharangot
az Unherd magazinban Joel Kotkin demográfus.
Egy hivatalos szövetségi felmérés kimutatta, hogy a nyolcadik osztályosoknak
alig több mint negyede tud folyékonyan olvasni, csupán egy ötödük ismeri a
matematika alapjait, alig valamivel többnek van némi fogalma a földrajzról, az
amerikai történelemről pedig csak minden hetediknek. A diákok
intelligenciahányadosa egyre alacsonyabb, még a főiskolások körében is. Kotkin
mindezt elsősorban a radikális ideológiáknak tulajdonítja, amelyek a
felsőoktatásból kiindulva a közoktatást is elárasztják. A legjobbnak ítélt
ötvenegy felsőiskola oktatói között már hat éve is nyolcszor annyi volt a
liberális, mint a konzervatív. Egy tavalyi vizsgálatban megkérdezett oktatók
hatvan százaléka megvallotta, hogy önzenzúrát alkalmaz, nehogy megsértse az
egyetemi adminisztrációt vagy egyes diákokat. Középiskolai szinten demokrata
párti államokban megesik, hogy a matematika tananyagban külön fejezetet
szentelnek a társadalmi igazságosságnak és a klímaválságnak. A felsőoktatásban
is hódítanak a kritikaifajelmélet-kurzusok, és ez alól nem kivételek a
gazdasági-üzleti tudományokat oktató karok sem. Odáig jutottunk, hogy a
nagyvállalatok nagyjából fele már nem követeli meg az egyetemi diplomát a
munkavállalóktól. Egykoron – kesereg Kotkin – az egyetem és a középiskola a
felemelkedés lehetőségét nyújtotta a szegényeknek és kulturált állampolgárokat
bocsátott ki. Szerinte ehhez csak vadonatúj iskolák, egyetemek létrehozása révén
lehet visszatalálni.
Sergiu Klainerman román származású matematikus egyenesen azt írja ugyanerről a
Tablet magazinban, hogy az egyetem butábbá tesz. Gyors ütemben szaporodó
rákbetegség terjed ugyanis falaik között, nevezetesen a sokszínűség,
méltányosság, befogadás jelentésű, DEI betűszóval jelölt kór. E szépen hangzó
szavak a gyakorlatban azt rejtik, hogy nem a teljesítmény, az érdem számít,
hanem a bőrszín, a származás. És nem az igazság, hanem a történelmi
igazságtétel. A Stanfordon a diákoknak csak 21 százaléka fehér, a Harvardon 34,
miközben a fehérek a lakosság 70 százaléka teszik ki, amit Klainerman szerint a
sokszínűség dogmatikus alkalmazása okoz. Klainerman kijelenti továbbá, hogy
ugyanezen elv vezérli az oktatók kiválasztását is. (A konzervatív matematikus
kijelentései jól szemléltetik, hogy a számokkal nemcsak a woke bölcsészek
boldogulnak nehezen. A Harvardon ugyanis a leginkább felülreprezentált csoport
az ázsiaiké, akik a diákok 30 százalékát teszik ki, míg az afro-amerikaiak
mindössze 12 százalékot. A pozitív diszkrimináció korábbi, végül
alkotmányellenesnek ítélt gyakorlata nem is a fehéreket, hanem az ázsiaiakat
sújtja leginkább. Ami pedig a tanárokat illeti, a Harvardon az oktatók 72
százaléka fehér.)
Klainerman megemlíti, hogy a véleménynyilvánítás szabadságát mérő rangsorban az
első százharminc egyetem között hiába keresnénk a nagyhírű intézményeket. A
közülük legszabadabbnak rangsorolt MIT a 138. helyen áll. A Princeton a
189-iken, a többiek pedig az utolsó ötven között találhatók a 248 vizsgált
egyetem rangsorában. A híres-neves Harvard, a világ állítólag legjobb egyeteme
az utolsó. Márpedig e nagy iskolák adják a jövő elitjét, az ő diplomásaikra
vadásznak a nagy állami és magánintézmények. Klainerman szerint toldozgatással
nem orvosolható a baj. Valóságos eszmei forradalomra van szükség. Olyan
felszabadulásra, amilyet Kelet-Európa élt meg a kommunizmus összeomlásának idején.
Ők mindketten konzervatívok. Nem úgy régi ismerősünk, Larry Summers, a Harvard
hajdani rektora, és Clinton elnök volt pénzügyminisztere. Ő szociáldemokrata
lenne Európában. Amerikában liberális. Yasha Mounk politológussal beszélgetve ő
is igen lesújtó képet fest a felsőoktatásról, a Persuasion magazin honlapján.
Aki az antirasszizmusnak álcázott rasszizmust bírálja, annak nincs könnyű élete
a Harvardon – jegyzi meg – és Harvard korántsem kivétel. Máshol is egyre inkább
az ideológiai szempontok számítanak, nem a teljesítmény és a kiválóság.
Mindnekelőtt a humán szakokon. Ez visszatérés a felvilágosodás előtt idők
szemléletéhez, és súlyos kárt okoz a haladó értékeknek, amelyeket ezek az
egyetemek elvben képviselnek. Hogy Summers miben látja a kiutat? Hisz benne,
hogy amint az Egyesült Államok annyiszor a sajt hibáiból és kudarcaiból tanulva
jutott előre, az egyetemek is képesek lesznek megújulni és visszatalálnak
egykori önmagukhoz.
***
Temérdek hivatkozás (link) az eredeti szövegben.
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról