[Grem] Rossz keresztények

Gy Greschik gy.greschik at teguec.com
2024. Már. 15., P, 21:02:07 CET


Kedves Sándor!

Vajon  mi „a” kérdés: az, hogy ki jó keresztény, vagy az, hgoy ki jó ember? 
Nyilvén mindkettő releváns lehet -- attól függően, hogy miről beszélgetünk.

De ha valaki azt akarja tudni, hogy ki kárhozik el és ki üdvözul (ld. az ifjó, aki Jézustól kérdezi, hogy „mit tegyek, hogy ódvözüóljek” -- Mőci húgom az imént idézte), akkor **csak** a második kérdés számít.  Így van ez annak ellenére, hogy a két kérdésre adható egyébként külön-külön releváns válaszok bizonyos vonatkozásokban átfedhednek.

Abban is igazad van, Sándor, hogy ember nem képes kitalálni, hogy ki „jó keresztény” -- más szóval: ki üdvözülhet, ki fog üdvözülni?  (Sőt még azt sem, hogy ki „jó ember” (bár az utóbbi teljesen emberi konstrukció-fogalom, tehát még a definícióknak is szabad a pálya, nem úgy, mint az üdvösség kérdéében).

Ezt az igazságot (hogy ebben a kérdésben emberi okoskodásra nem lehet építeni), az ő saját reménytelen végességüket, ismerték föl az apostolok és minden nevezett és nevezetlen szent a történelemben, és ezért tanítják nekünk a szentek szóval és példával, hogy csak és kizárólag Istenre szabad (és lehetséges) a válasz felé való tapogatózás sorén hagyatkoznunk.  Másnak intellektuálisan sincs értelme.

Csak Krisztus tanítására lehet támaszkodni, mert Ő maga az Isten, és az Isten jó, és amit Ő tanított azt megkérdőjelezni embernek sem tudása, sem szeme, sem szíve, sem igazságérzete nincsen -- legfeljebb büszkesége és pimaszsága van, amibe az emberi okoskodásba vetett túlzott bizalom is beletartozik.

Más fogódzónk nincs.

Ennek az ószinte és teljes és totális elfogadása (a döntések és a gondolkodás, nem pedig az érzelmek -- bár az is segíthet néha -- szintjén) a hit a szó Krisztus szerinti értelmében.  Lapozd csak át az evangéliumokat és figyeld meg, hogy milyen esetekben dorgálja meg Jézus hallgatóságát, hogy kevés vagy nincs hitük.

Azt pedig, hogy Krisztus mit tanított, tudhatjuk a szent Hagyományból, a liturgiából, és a Szentírásból: az utóbbi a hagyomány és a liturgia szárba szökkenése után, az első század utolsó évtizedeiben a még élő szemtanúk korában lett papírra vetve, és még benne is ki van mondva a hagyomány mint pillér fontossága (nesze neked, sola scriptura).  Mindehhez útmutató nemcsak az Egyház (az igazi, folytonos, örök egyetemes -- a mai divat szerint azt mondanánk, holisztikus dehát akkoriban erre a katolikus szót használták) évszázadokon át únos-untalan ismételt útmutatásai tettekben, szavakban, imákban, stb, stb., hanem emellett az első századok nagy szent gondolkodók, az un. egyházatyák tanúsága is, akiket az apostoloktól csak néhány emberöltő választott el, és akik egymással összhangban és egymást kiegészítve öntötték szavakba a szent hagyomány megértésének pilléreit.

Ezt tanítja a Katolikus Egyház azóta is (Ferenc pápa épp pont emiatt sokak szerint nem is keresztény, nemhogy katolikus volna attól függetlenül, hogy minek nevezi magát -- de látott már vihart az Egyház, és ellenpápák is voltak, szóval a mi dolgunk nem az ítélkezés, hanem kinek-kinek az, ahogy ő az üdvösségre méltóvá váljon).

És ha valakinek esetleg a fentiek ismerete nem volna elég (ld. Tamás apostol esete, amikor még nem mélyesztette ujját Krisztus sebeibe) annak ott vannak a jól dokumentált csodák, amelyek közül több a XX-XXI. sz. legszigorúbb tudományos módszereivel vizsgálva is csoda.  Tehát a jóvan, mai, „okos” ember is térde kényszerül előttük (ld. Tamás apostol esete, miután Krisztus sebeibe mélyesztette  ujját).

És akinek még ezek sem volnának elég, számukra még ott vannak az ördögűzők tapasztalatai is, akikre ma, a XXI.-sz.-ban már nem lehet ráfogni, hogy ki tudja milyen zavaros babonás alakok, hanem minimális Internet kereséssel hús-vér emberként, sokszor intellektuális óriásokként (ld. Chad Ripperger) tudnak nekünk útmutatást adni Isten, az Egyház, és a lelkek szemünk által nem látható valóságába.

Javaslom tehát, hogy a két kérdés -- ki jó ember és ki jó keresztény -- közül az első maradjon a költők, emlékek, és anekdotázók dolga.  A számomra egyedül fontos kérdés a második kellene legyen.

Gyuszi

On Fri, 15 Mar 2024, Sándor Kurucz wrote:

> Date: Fri, 15 Mar 2024 18:56:31 +0100
> From: Sándor Kurucz <sandorkurucz55 at gmail.com>
> Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> Subject: Re: [Grem] Rossz keresztények
> 
> Kedves Mindenki!
> Kedves Emőke!
> Ha már ennél a kérdésnél maradunk ,én úgy érzem ezt a kérdést,hogy ki a jó
> keresztény nem is nekünk kellene eldönteni.Hagyjuk ezt a JóIstenre.Úgy érzem
> a jóság olyan összetett,hogy mi csak körvonalazni tudjuk,de az összes
> lehetséges szempont figyelembe vételére képtelenek vagyunk.
> Üdv: Sándor/Kurucz/
> 
> Emoke Greschik <greschem at gmail.com> ezt írta (időpont: 2024. márc. 15., P,
> 18:26):
>       Nem értek egypt Sándorral. Az abortusz-aktivisták csupa jó
>       emberségből, a nők iránti jószándékból gyilkoltatnak le
>       milliókat. Sorolhatnánk még a 'pokolra vezető út is jó
>       szándékkal van kikövezve' számtalan példáját. Lehet jó embernek
>       lenni úgy is, hogy házaspár a gyermekeket nem vállalja, de a
>       kidobott macskákat, kutyákat befogadja.
> A kommunista és náci tömeggyilkosok is a családjukban, a gyerekeikkel
> szemben jó emberek voltak.
> 
> Az a lényeg, hogy a Szentháromságos Isten, aki a jóságnak is
> teremtője, irányt szabója, milyen irányt szabott a kinyilatkoztatott
> igéjével, Jézus Krisztus életével, tanításával, megváltásával.
> 
> 
> [icon-envelope-tick-green-avg-v1.png]
> Vírusmentes.www.avg.com
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> 
> 
>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról