[Grem] Szolgálati közlemény a jelenések végéről
KEA
kea at turul.banki.hu
2024. Júl. 25., Cs, 07:54:24 CEST
Linkek forrásokra az eredetiben!
*** *** ***
Szolgálati közlemény a jelenések végéről
Invocabo Nomen Domini, 2024.07.22. -- Indignus Famulus
https://invocabo.wordpress.com/2024/07/22/szolgalati-kozlemeny-a-jelenesek-vegerol/
Folyó év május 17-től újabb hivatalos értesítésig szünetel minden
további Mária-jelenés, a Franciscust megelőző időkben történt, de még el
nem ismert jelenések pedig szintén ettől az időponttól együttesen és
kivétel nélkül „constat de non supernaturalitate” (nem természetfeletti)
jellegűnek minősíttettek. Így aztán minden eddigi el nem ismert és
ezután állítólag történő jelenés egyaránt hamis, tehát nem csak érdemes,
hanem szükséges is kerülni minden kapcsolódást velük, az üzeneteikkel, a
belőlük származó gyakorlatokkal, imákkal stb.
Valahogy így foglalható össze hívő katolikusok számára ama nagyívű
dokumentum tartalma, amelyre bátor és lelkes olvasónk, Ká Győző hívta
fel ismételt figyelmünket egy korábbi kommentben. Az állítólagos
természetfeletti jelenségek megkülönböztetésében követendő eljárás című
gondolatébresztő dokumentum végrehajtotta a természetfölötti
jelenségekkel kapcsolatos teljes egyházi hátraarcot, mert ennek
megjelenésétől kezdve az Egyház kétezer év után immár nem törekszik
megállapítani az ilyen események valódiságát, hiszen „a szóban forgó
jelenségekkel kapcsolatos megkülönböztetés fő célja már nem az, hogy
megállapítsa természetfeletti jellegüket, ha van ilyen, hanem az, hogy
tanítói-pasztorális értékelést adjon arról, ami a terjedésükből
kibontakozik” (Levél Locri-Gerace püspökéhez)
A pásztorok tehát állítólagos tanítói-pasztorális szempontokat követve
megtagadták a nyáj eligazításának és vezetésének feladatát, és ezután
valamiféle roppant modern mélytejológiai megfontolásból csak arra
szorítkoznak majd, hogy a farkasok által terelt nyáj nagyságából, a
bundákból kihulló valami mennyiségéből, illetve a nyáj rohanásának
lelkességéből kiindulva hallgassanak igen bölcsen vagy bólogassanak
helyeslően. És ha nagy a farkas által terelt nyáj, gyorsan (már-már
lelkesen) rohan, netán módfelett hullik mindeközben ez meg az a
bundájából, csak jónak értékelhetők az események.
Úgy tűnik, hogy csak három eset van, ami indokolhatja egy ilyen
dokumentum megszületését: a szerzője nem hisz a természetfölöttiben
általában és a természetfölötti jelenések lehetőségében konkrétan; vagy
van ugyan valamiféle hite, de nem tudja megítélni az ilyen jelenségeket
megfelelően hitének gyengesége miatt, esetleg zűrzavart akar kelteni az
egyházban.
De ez utóbbi csak akkor értelmezhető fejlemény, ha a farkas már kiette a
bundából a pásztort. Akár úgy, hogy megette a pásztor hitét munkájának
természetfölötti vonatkozásaiban, így már nem lényeges számára, hogy
valóban megtörtént-e az állítólagos természetfeletti esemény, akár úgy,
hogy ténylegesen átvette helyét a báránybőrben. Mert amikor megszűnt a
tiltott könyvek listája (index), az Egyház pedig évtizedekig csak
kivételes esetekben volt hajlandó tévesnek, károsnak, kerülendőnek
nyilvánítani bármilyen tanítást is, már elkezdte magára hagyni üres vagy
tele lámpásaikkal a híveket. De ekkor még kétség volt afelől, hogy vajon
csak alszik-e a főpásztor, vagy netán félrenézett. És még volt egy-egy
pásztor, aki nem az ágy lábánál tartotta a subát. Amikor viszont a pápa
megtiltotta annak viselését a püspököknek és kinyilvánította, hogy nem
hajlandó megvédeni a rábízott nyájat a téves ösvényektől, valami
súlyosabb történhetett a szunyókálásnál.
És hogy miért jelenti az egyházi hozzáállás megváltozása a jelenések
végét? Mert minden hiteles jelenés szükségszerű követelménye volt a
hitelesítő egyházi elismerés. Már csak azért is, mert például az
alázatos és engedelmes Szűzanya, az Egyház anyja sosem kerülte ki az
ennek való megfelelést (hogy a mentálosok és idegen szakzsargont
kedvelők is értsék: tisztelte az egyház határait és a szubszidiaritást).
Így már nem lehet hiteles egy eddig el nem ismert jelenés, ha az Egyház
kinyilvánította, hogy ezentúl nem hajlandó megfelelő szempontok szerint
kivizsgálni azokat. Ha pedig mégis vizsgálódik, csak a hagyományos
szempontoknak ellentmondó módon teszi azt, és pusztán a jelenések
“pasztorális” következményeit hajlandó szemügyre venni, gyümölcsöknek
nevezve a tömegeket. Ezért állítható, hogy nem lesz hiteles jelenés. Az
eddig el nem bírált állítólagos jelenésekre pedig ugyanaz vonatkozik,
mint az esetleg ezután történőkre: ha az Úr nem gondoskodott arról, hogy
elismerje azokat az Egyház idáig, az már önmagában is ítélet,
függetlenül attól, hogy Fernández bíbornok miként ítél róla.
Mert természetesen immár csak Fernández ítél ezen ügyekben: a dokumentum
a híres szinodalitás, kollegialitás és horizontalitás jegyében megvonta
a püspökök mindenkori jogát és illetékességét az ilyen jelenségek
megítélésére, központi hatáskörbe vonva azt (suba, lábhoz!) És mivel sok
állítólagos, el nem bírált jelenés halmozódott fel az évek során,
szükség volt megtalálni a csodafegyvert a munka gyors elvégzéséhez.
Ezért aztán Fernández bíbornok kiötlötte a nevezett dokumentum
alapgondolatát, és roppantmód örülhetett is neki, mert megtalálni vélte
abban a Felgyülemlett Gordiuszi Csomókat Elvágó Dikasztériumi Eszközt,
így immár négy „természetfölötti jelenség”-ről is adhatott dikasztériumi
eligazítást, a gyakorlatban bemutatva, hogy mire is gondolt a
tanítói-pásztori értékelésről szólván.
A Gisella és Gianni Cardia állítólagos jelenéseiről kiadott rövid
nyilatkozatban megerősítette a bevezető sorokban említett constat de non
supernaturalitate általános ítéletet. Érdekesebb viszont a Rosa Mystica
jelenések ügye, amelynél a dikasztérium tájékoztatta a 2024. május 17-ig
illetékesnek nevezhető püspököt levél formájában arról, hogy nem
találtak a „fenomén”-ben tanításbeli és morális problémákat, de aztán
mégis felsoroltak néhány tisztázandó (helytelen) részt. Ezek szerint a
probléma a Máriának adott „helytelen” címekben áll, leginkább a
Mediatrix címben. Ez a zsinat utáni felvilágosult egyháziak által
rossznak tartott (értsd: protestánsoknak és egyéb hitetleneknek nem
tetsző) „pietisztikus spekulatív” Mária-tisztelet megnyilvánulása, így
Fernández szerint is gyanússá teszi a jelenést, amelynek lelkipásztori
hatásait ezért érdemes szúrós szemmel tartani: „A fentiekben
felidézetteken kívül engedjék meg, hogy emlékeztessek arra, hogy Mária,
Jézus Anyja, az Egyház Anyja és a mi Anyánk helyes tiszteletét úgy kell
kifejezni, hogy kizárjuk a tisztelet nem megfelelő formáit és a
helytelen Mária-címek használatát. Ehelyett a tisztán krisztológiai
perspektívában történő tiszteletadás a helyénvaló, amint azt az egyházi
tanítóhivatal tanítja: „amikor az Anyát tisztelik, a Fiút […] helyesen
ismerik, szeretik és dicsőítik” – írja bíbornokunk. Ezek ellenére a
levél talán egy jól fejlett Prae oculis habeatur ítéletet jelent,
már-már Nihil obstatot.
(Nem tudom miért éppen most jutott eszembe, de leírom, hogy ne felejtsem
el: a démoni inverzió elve alapján eldőlni látszik a coredemptrix és
mediatrix-vita, mert amit az inverzió mestere helytelenít, az csak igaz
lehet…)
A harmadik dokumentum a Sziklás Miasszonyunk „jelenség” és hely kapcsán
az alapértelmezett legmagasabb elismerést tartalmazza. Mert a nihil
obstat nem könyvek hitbeli tévedéstől való mentességét jelöli, hanem
azt, hogy a természetfölötti eredettől függetlenített jelenségben nincs
semmi problémás „tanítói-lelkipásztori” szempontból.
A negyedik dokumentumban a dikasztérium a Minden nemzetek Asszonya
amsterdami jelenés-sorozatról szóló 1974-es kongregációs döntést teszi
közzé, amelyben egyhangú szavazással megállapították, hogy hittani
vizsgálat alapján nem természetfölötti a jelenség, ezért nem folytatnak
további vizsgálatot. És hogy miért most tették ezt közzé? Talán, mert
alátámasztani látszik Fernández bíbornok ellenérzéseit a Szűzanya
címeivel szemben. Ennél az állítólagos jelenésnél a Szűzanya ugyanis
kérte a Coredemptrix és Mediatrix-voltának dogmává nyilvánítását, az
üzenetek pedig minden modernista által végtelenül helytelenített
apokaliptikus jelleggel is bírtak, sőt, igen helyesen a kommunizmust és
ateizmust is kárhoztatták. (Lám-lám, helyes véleménye nemcsak a
természetfölötti hitet elvesztőknek, hanem még az állítólagos
jelenésekben részesülőknek is lehet).
Mivel a természetfölötti jelenségek vizsgálata 6 (+1) ítélettel
végződhet, a fentieken kívül is van még lehetősége magas dikasztériumnak
konkrét ítéletekkel módszertanilag okítani bennünket. Kíváncsian
várhatjuk tehát, hogy mit kezdenek Medjugorjéval, hiszen megyéspüspökök
sora nyilatkozott róla negatíve hazugság (22-es ítélet), engedetlenség
(20-as ítélet), tévedések miatt, de mégis sokan járnak oda élményekért
és érzelmi megerősödésért. Persze, ha hiányzik a bundából a pásztor, az
esetleges ítéletben pontosan az ellenkezője várható a jogosnak, hogy
aztán ezzel is megerősítsék a címadó állítást: valamikor Franciscus
előtt vagy pont vele, megszűntek a természetfeletti jelenések, mert már
nincs illetékes püspök, aki elbírálja őket. Így még esetleges pozitív
dikasztériumi ítélet esetén sem érdemes foglalkozni az állítólagos
jelenésekkel.
És végül az említett lehetséges ítéletek az idézett dokumentumból:
„17. Nihil obstat – Anélkül, hogy bármiféle bizonyosságot fejeznének ki
magának a jelenségnek a természetfeletti hitelességéről, a Szentlélek
működésének számos jele felismerhető egy adott lelki élmény „keretében”,
és – legalábbis mindezidáig – nem fedeztek fel olyan szempontokat,
amelyek különösen kritikusak vagy kockázatosak lennének. Ezért az
egyházmegyés püspök arra van ösztönözve, hogy értékelje e lelki javaslat
lelkipásztori értékét, sőt, hogy elősegítse annak elterjedését, akár egy
szent helyre való zarándoklatok révén is.
18. Prae oculis habeatur – Bár fontos pozitív jelek ismerhetők fel, a
zavar vagy a lehetséges kockázatok bizonyos aspektusai is érzékelhetők,
amelyek az egyházmegyés püspöktől gondos mérlegelést és párbeszédet
kívánnak az adott lelki tapasztalat befogadóival. Ha voltak írások vagy
üzenetek, szükség lehet a tanbeli tisztázásra.
19. Curatur – Miközben különböző vagy jelentős kritikus elemeket
észlelnek, ugyanakkor a jelenség már széles körben elterjedt, és
igazolhatóan lelki gyümölcsök kapcsolódnak hozzá. Ebben a helyzetben nem
ajánlott olyan tiltás, amely felzaklathatja Isten népét. Mindazonáltal
az egyházmegyés püspököt arra kérjük, hogy ne bátorítsa ezt a
jelenséget, hanem keresse az áhítat alternatív megnyilvánulásait, és
lehetőleg irányítsa át annak lelki és lelkipásztori vonatkozásait.
20. Sub mandato – Ebben a kategóriában a kritikus kérdések nem magához a
pozitív elemekben gazdag jelenséghez kapcsolódnak, hanem egy személyhez,
egy családhoz vagy egy csoporthoz, akik visszaélnek vele. Például a
lelki élményt sajátos és indokolatlan anyagi haszonszerzésre használják
ki, erkölcstelen cselekedeteket követnek el, vagy az egyházi területen
már meglévőtől különálló lelkipásztori tevékenységet folytatnak anélkül,
hogy elfogadnák az egyházmegyés püspök utasításait. Ebben a helyzetben a
jelenség konkrét előfordulási helyének lelkipásztori vezetését az
egyházmegyés püspökre (vagy a Szentszék által megbízott más személyre)
bízzák, aki, ha nem tud közvetlenül beavatkozni, megpróbál ésszerű
megegyezésre jutni.
21. Prohibetur et obstruatur – Bár vannak jogos igények és néhány
pozitív elem, a jelenséggel kapcsolatos kritikus kérdések és kockázatok
nagyon súlyosnak tűnnek. Ezért a további zűrzavar vagy akár botrány
megelőzése érdekében, amely erodálhatja az egyszerű emberek hitét, a
Dikasztérium arra kéri az egyházmegyés püspököt, hogy nyilvánosan
hirdesse ki, hogy e jelenséghez való ragaszkodás nem megengedett.
Ugyanakkor az egyházmegyés püspököt arra kérik, hogy kínáljon olyan
katekézist, amely segíthet a híveknek megérteni a döntés okait, és újra
orientálni Isten népe ezen részének jogos lelki aggodalmait.
22. Declaratio de non supernaturalitate – Ebben a helyzetben a
Dikasztérium felhatalmazza az egyházmegyés püspököt, hogy a jelenséget
nem természetfelettinek nyilvánítsa. Ennek a döntésnek konkrét és
bizonyított tényeken és bizonyítékokon kell alapulnia. Például, ha az
állítólagos látnok beismeri, hogy hazudott, vagy ha hiteles tanúk olyan
bizonyítékokat szolgáltatnak, amelyek alapján megállapítható, hogy a
jelenség kitaláción, téves szándékon vagy mítoszmánián alapult.”
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról