[Grem] 100 éve szentelték pappá Márton Áront
KEA
kea at turul.banki.hu
2024. Júl. 7., V, 09:06:59 CEST
100 éve szentelték pappá Márton Áront
Zarándok, 23024.07.06. -- Virt László
https://zarandok.ma/100-eve-szenteltek-pappa-marton-aront/
Már a középiskolában papnak készült, ezért az érettségi előtti tanévre a
gyulafehérvári Mailáth Gimnáziumba, kisszemináriumba ment. Érettségi
vizsgája után azonban, 1915-ben azonnal katonának vitték az első
világháború frontjaira, ahol háromszor sebesült golyótól. Nem volt
“örömkatona” papként az erőszakmentesség apostola lett. A háború
poklában megkérdőjeleződött benne a papi hivatás gondolata, másfél évig,
1920 szeptemberéig otthon volt Csíkszentdomokoson, a családi gazdaságban
dolgozott, feljegyezték róla, hogy első kaszás volt. Tavasztól őszig
nehéz munkát végzett, ősztől tavaszig azonban élte a háborúviselt
legények céltalan életét. 1920 szeptemberében efölött elgondolkodva,
újra felébredt benne a papi hivatás gondolata, és levelet írt Mailáth
Gusztáv Károly erdélyi püspöknek, hogy felvenné-e őt papnövendékei közé.
A püspök azonnal válaszolt: “Tárt karokkal várlak édes fiam!”
Az egyházmegyei hittudományi főiskolák akkor négy évesek voltak, ezt
elvégezve, 1924. július 6-án szentelte pappá Mailáth püspök Márton
Áront. Papságának állomásait hosszú lenne itt leírni, a legkülönbözőbb
területeken kifogástalanul állta meg a helyét. Ezért történhetett, hogy
XI. Pius pápa 1938. december 24-én a 42 éves, és papságának 15. évében
járó Márton Áront nevezte ki az erdélyi katolikusok püspökévé, hogy az
elkövetkező, irgalmatlanul nehéz 42 évben, 84 éves koráig, még sok más
vallású és más világnézetű ember számára is ő legyen az útjelző fény.
Márton Áron szellemtörténeti jelentőségű, briliáns elme volt, hatalmas
szellemi hagyatékot örököltünk tőle. Gondolkodása, eszméi – az életrajzi
nagymonográfia után – szintén nagy monográfiába rendezhetők, ami nem
marad el. A papság mibenléte, a pap feladata ebben önálló fejezet.
Márton Áron pappá szentelésének 100. évfordulóján, ha csak néhány
vázlatpontban is, de fel kell idézni azt, amit a papságról vallott:
Van egy bizonyos klerikalizmushoz szokott, hagyományos katolikus
vélemény, ami szerint mintha a pap szava Isten szava lenne, és a pap
fölötte állna azoknak, akik nem papok. Márton Áron nem igazolja ezt!
Vallotta, hogy “ha sokan gyűlölettel fordulnak Krisztus ellen, azért
van, mert gyűlöletes a kép, melyet a papok mutatnak Róla.”
Márton Áron azért viselt 6 év nehéz börtönt – olyan börtönben ahol sokan
meghaltak, papok is és püspökök is -, és azért viselt ezután még 10 év
kényszerlakhelyet is, mert nem volt hajlandó az egyházat az
egyházellenes hatalom elvárásaihoz igazítani. Miután 1955-ben kijött a
börtönből, a gyulafehérvári teológia tanárainak mondta, hogy az
egyháznak az a feladata, “hogy papjait minden idegen befolyástól
függetlenül nevelhesse a saját elvei szerint”. Márton Áron azt vallotta,
hogy “a pap alter-Krisztus. A papnak Krisztust kell a világban bemutatnia”,
Elfogadhatatlannak tartotta a jóléti papságot, kiváltképp, ha a nép
szegénységben él. 1956-ban mondta: “Az Úr Jézus Krisztus azt akarja,
hogy ti csupasz kézzel, bot nélkül, egy szál ruhában menjetek az
ellenséggel szembe.” Ebben a pap autonómiáját látta, mert a
szegénységet, a nép sorsát vállaló papot nem lehet megvásárolni. A
teológia tanárainak mondta 1958-ban: “Neveljenek olyan papokat, akiknek
vallásossága felülmúlja a lelkileg jóllakott, önigazult és önelégült
írástudók és farizeusok vallásosságát. A keneteskedő, szemforgató, a
jámborságot mímelő papok csak rombolnak maguk körül, és rontják Krisztus
egyházának és a papságnak a hitelét. Olyan papokat neveljenek, akiknek
ambíciója nem a törvény teljesítése, hanem az, ami azon túl van.”
A papságot nem elkülönült társadalmi osztálynak tartotta, mert együtt
látta a néppel, a világi hívő közösséggel. Ha a pap középszerű, akkor az
a közösség is középszerű lesz, melynek élén áll. “Nem elég, ha a
keresztények csak ímmel-ámmal keresztények; még kevésbé megengedhető,
hogy a papok csak úgy-ahogy legyenek papok, hivatalnoki
kötelességtudattal (…) Ma minden keresztényt, de elsősorban a papokat
olyanféle apostoli lelkesedés kell hogy áthassa, mint az első
keresztényeket, és olyasféle lobogó, minden felégető hivatásszeretet,
mit a szenteket.”
Kényszerlakhelye idején, 1965-ben beszélt arról, hogy a megváltozott
világhoz alkalmazkodni kell, ki kell terjeszteni a lelkipásztori munka
területeit. Megfogalmazta a modernség és a Krisztushoz való hűség
összefüggését: “Legyetek tehát modern lelkipásztorok. Ismerjétek meg a
mai ember problémáit, lelki szegénységét, erkölcsi veszélyeit, földies
gondolkodását, természetfölötti érzéketlenségét. (…) Legyetek modernek
olyan értelemben is, hogy vágjatok új csapásokat, kezdeményezzetek új
módszereket a lelkipásztorkodásban, de ne feledjétek, hogyha az új út
nem az oltártól, nem a gyóntatószéktől és nem az imazsámolytól indul el
és nem oda tér vissza, akkor nem Krisztus útján jártok.” Márton Áronra
jellemző volt az a lelkipásztori bölcsesség, amivel megtalálta az utat
mindenki szívéhez, amihez ismerni kell a legkülönfélébb helyzetben élő
emberek nyelvezetét – ami itt nem az anyanyelvet jelenti a kisebbségben
élő pap számára. A nyelvezet a ráhangolódás képessége, amivel megtalálja
a földművest, a gyári munkást, a bányászt, az értelmiségit, a fiatalt,
az öreget, a székely tömb biztonságában élőt és a szórványban élő embert
is. Márton Áron nem volt személyválogató, neki nem voltak kedvenc
társadalmi csoportjai.
Márton Áron nem volt klerikális gondolkodású. Tudta, hogy az
életküzdelem első vonalában a világi hívők állnak, akik családot
tartanak el, meg kell felelniük a munkahelyen, és közben Krisztus
követőiként, látható jelként élnek. A pap nem lehet kivételezett. Ezt
mondta 1972-ben: “A külső klerikalizmus, az Egyház túlzott befolyása a
politikai életre visszafejlődött; s szűnőfélben van a belső
klerikalizmus is, a klerikusok gyámkodása a laikusok fölött.” Márton
Áron fiatal papként és öreg püspökként is tudta, hogy a világi hívőnek
is apostoli küldetése van.
*
Istenünk,
Te ÁRON püspököt
arra választottad ki,
hogy igazságodnak őre,
az üldözötteknek védelmezője
és népednek jó pásztora legyen.
Add,
hogy mielőbb
szentjeid között tisztelhessük,
tanítása és példája
világító JEL legyen
mindannyiunk számára.
Ámen.
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról