[Grem] Szeretetláng, Kindelmanné

Gy Greschik gy.greschik at teguec.com
2024. Júl. 3., Sze, 08:17:38 CEST


Amit pedig a „nihil obstat”-ról írsz, az ugyanaz, mint amit Erzsébet és én is kihangsúlyoztunk, és aminek ebben az esetben téves voltára a cikkek felhívják a figyelmet.

Gyuszi

On Wed, 3 Jul 2024, KEA wrote:

> Date: Wed, 3 Jul 2024 07:56:13 +0200
> From: KEA <kea at turul.banki.hu>
> To: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>, grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> Subject: Re: [Grem] Szeretetláng, Kindelmanné
> 
> A mértékadó szakirodalom szerint a fát a gyümölcse alapján lehet (kell) 
> megítélni. Leegyszerűsített és erőst gyakorlatias megközelítésben arra hívnám 
> föl a kedves Levtársak figyelmét, hogy a gyümölcs beéréséhez idő is kell, 
> esetenként nem kevés. Tudunk olyan esetekről, amikor a később szentté 
> avatottat korábbi egyházi elöljárói nem igazán támogatták küldetésében. Ha 
> nem onnan föntről van, úgyis eltűnik. A "nihil obstat" olyan, mint a vasúti 
> átjárónál a villogó fehér. Mehetsz, de nem vagy köteles, ellentétben a 
> dogmával.
>
> Kapcsolódó irodalom: dr. Faith István: A lelkiismereti szabadság problémája. 
> Vigilia, 1968. június pp. 367-378. (pdf 9-20)
>
> On 7/3/24 12:43 AM, Gy Greschik wrote:
>> Kedves Mőci és Mind ... Mégis bele kell mennem.
>> 
>> Megjegyzésem, hogy „... le kellett néhány békát nyelnem ... hogy 
>> megtanuljam az Egyház ... tanítását ... fölismerni ...” azt jelenti, hogy 
>> olyan dolgokkal kellett szembenéznem, olyan dolgokat kellett elfogadnom 
>> amik ellen eleinte mélyen felháborodva, felhördülve, szinte magamból 
>> kifordulva tiltakoztam.  Mert amit krisztusi tanításnak addig hittem volt, 
>> messze volt a valóságtól.  És ez a szembenézés nekem időbe tellett -- máig 
>> kb. 12-13 évbe, ha feltételezem, hogy az út vége felé járok.
>> 
>> És ez hogyan jön ide?
>> 
>> Úgy, hogy ahhoz hasonló ösztönös felháborodást, megdöbbenést véltem látni 
>> Erzsébet sorai mögött, mint ami bennem annak idején ébredt.  Más reakciót, 
>> de olyasféle fölháborodást és megdöbbenést.
>> 
>> És miből gondoltam azt, hogy Erzsében sorait felháborodás vezérelte?
>> 
>> Mert nem láttam rajtuk, hogy szerzőjük gondos figyelemmel tanulmányozta 
>> volna a cikkek tartalmát, és érzelmeket félretéve mérlegelt volna pro és 
>> kontra.  Nézzük csak, így írt:
>> 
>>> A szerző ..[]... nem is érti a lényeget, és ez a tragikus benne...
>>      ... És mi a lényeg amit a szerző nem ért?  Erre Erzsébet levele se 
>> itt, se később nem tér ki.
>> 
>>>     Alapvetően szeretném leszögezni: minden "nihil obstat" ellenére 
>>> SEMMILYEN magánykinyilatkoztatást NEM kell senki keresztény hívőnek
>>> elfogadnia!
>>      ... így van. Senki nem kérdőjelezte ezt meg. A három írás sem. Mi köze 
>> ennek a cikkekhez?
>> 
>>> Tehát a cikkek kiindulása alapvetően HIBÁS: senkit nem kötelez semmire az 
>>> az
>>> engedély, hogy a füzetek/könyvecskék/megnyilatkozások terjeszthetők!
>>      ... Miféle kiindulási pont van itt feltételezve?  Ilyen állítás 
>> nemhogy nem kiindulása a cikkeknek, hanem bennük meg sem jelenik.  A sorok 
>> között sem bújik meg.
>> 
>>> Aki  hiszi, jól teszi. Aki nem hiszi, az is jól teszi.
>>      ... Itt már közelítünk a témához.  Mert a cikkek olyan 
>> figyelmeztetésnek is felfoghatók, hogy vigyázzunk, hiszünk-e ennek a 
>> dolognak.  És ezt a tézist a cikksorozat alaposan, részletesen kibontja.  A 
>> „nihil obstat” értelmét a cikk írója nagyon is jól érti -- épp ezért 
>> kifogásolja, hogy azt (a „nihil obstat”-ot) a Napló „megkapta”.  Az első 
>> cikk sorra veszi, hogy a „nihil obstat” kiadása során milyen hibákat vétett 
>> a Napló vizsgálója.  Itt csak azt idézném, hogy a lektor teljes Naplóban 
>> szereplő legkétesebb részeket egyszerúen kiszedte a Naplóból (saját 
>> bevallása szerint) és azok nélkük hagyta a maradékot jóvá.  Ezt olvasva még 
>> én is feljajdulok: ilyen módszerrel mindent jóvá lehetne hagyni, talán még 
>> Marx Tőke-jét s (most én élcelődtem, nem a cikk szerzője).
>> 
>>>    ...  mutatja, hogyan támad a liberális baloldal a keresztény hit ellen. 
>>> stb. stb.
>>      ... Liberális baloldal.  A magyar internet vallásilag talán 
>> legkonzervatívabb sarkában.  De egyáltalán hogy jön öde a jobb-bal kérdés?  
>> Én nyomát sem látom.  Én azt látom, hogy az általam ismert talán 
>> legkonzervatívabb katolikus szerző egy „nihol obstat” pecsét túl liberális 
>> alapon való hibás kiadását veszi észre, és bizonyítja azt a hagyományos 
>> katolikus felfogás gyökeréig lenyúló érvekkel, példákkal, idézetekkel.
>> 
>>> ... kifacsar és nevetségessé tesz olyan dolgokat, ami sokak
>>> szemében fontos és a katolikus hithez, annak gyakorlatához köthető.
>>      ... Kifacsar? Nem.  Nevetségessé tesz? Igen, élcelődő hangnemével. 
>> Néhol.  Ezért írtam, hogy csak olyannak javaslom az olvasását, aki nyitott 
>> és toleráns. Aki az érzelmeken túlemelkedve tud a logikára figyelni. Bár az 
>> itt-ott csípős hangnem szerintem nem káros.  Pl. van olyan részlete a három 
>> cikknek (az utolsó cikk vége felé), aminek a súlyát meg sem értettem volna, 
>> ha nem köszörülte volna meg a nyelvét rajta a szerző.  Azt, hogy a király 
>> meztelen, nem mindig lehet udvariasan kimondani.  De lépjünk vissza egy 
>> kicsit és vegyük észre, hogy: az nem tesz valamit automatikusan értékessé, 
>> hogy  „sokak szemében fontos és a ... hithez, annak gyakorlatához köthető.” 
>> mert az ettől még alapulhat tévedésen.  Elfogadom, lehet kifogásolni a 
>> szerző itt-ott metsző nyelvezetét, de azt, hogy mi tévedés és mi nem, nem 
>> szabad attól függőnek tekinteni, hogy hány ember számára jelenti az a 
>> vallásos gyakorlat részét.
>> 
>>> Látszólag tudományos, sőt logikus ...
>>      ... ditto
>> 
>>> - sajnos azonban igazából tudatosan rosszindulatú, túlzó.
>>      ... Mi utal rosszindulatra? Túlzást sem látok bennük.  Az, amikor 
>> zóldséget vagy önellentmondást idéz valahonnan, és nem átallja azt 
>> nyilvánosan megmosolyogni, lehet tapintatlanság, de még nem túlzás vagy 
>> rosszindulat.
>> 
>>> Kiemel olyan -  támadhatónak tűnő dolgokat, amik aztán
>>> - a szerzők szerint - az egészre rossz fényt vetnek. Igyekeznek 
>>> nevetségessé
>>> tenni az egészet, ahol csak lehet.
>>      ... Amit az írások támadnak, az mind hibás, zavaros, önellentmondó, 
>> vagy a katolikus tanítással-hagyománnyal nem fér össze.  Nem csak „annak 
>> túnik.”  Kéretik a cikkeket figyelmesen végigolvasni.
>> 
>>>    Egy valami biztos: aki ezeket a cikkeket írta, nem ismeri - vagy úgy
>>> tesz,mintha nem ismerné - a katolikus hagyományt
>>      ... ???  Bármely hosszabb rész elolvasása cáfolja ezt a kijelentést.
>> 
>>> és a katolikus misztikát.
>>      ... A katolikus misztikáról a cikk nem szól.
>> 
>> Stb. stb.
>> 
>> Mellesleg olyanról soha nem hallottam, hogy egy jelenésről az Egyház ne 
>> nyilváníthatná ki, hogy valós vagy sem, amíg a látnok él.  Két híres példa: 
>> La Salette és Fatima.  Mindkét esetben akkor lett isteni eredetűnek 
>> nyilvánítva a jelenés, amikor a látnok még igen messze volt jövendő 
>> halálától.  És miért ne mondhatná ki az Egyház valmilyen jelenésre, hogy 
>> nem valódi, ha a látnok életében kiderül, hogy a „jelenés” elmebaj vagy 
>> szélhámosság eredménye?  Tudok erre is példát, de itt nem megyek bele.  Az 
>> viszont igaz, hogy élő embert (látnokot vagy sem) az Egyház nem avat se 
>> boldoggá se szentté.  Nincs itt a jelenés jóváhagyása és a szentté avatás 
>> fogalma összekeverve?
>> 
>> Gy.
>> 
>> 
>> On Tue, 2 Jul 2024, Emoke Greschik wrote:
>> 
>>> Date: Tue, 2 Jul 2024 19:44:36 +0200
>>> From: Emoke Greschik <greschem at gmail.com>
>>> Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>> To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>> Subject: Re: [Grem] Szeretetláng, Kindelmanné
>>> 
>>> Kedves Gyuszi!
>>> 
>>> Nem értem a katolikus egyház 2000 éves tanításának elfogadása, illetve, 
>>> hogy ez hosszú időbe került, hogy jön a fenti témához.
>>> 
>>> Szeretettel,
>>> Mőci
>>> 
>>> 
>>> [icon-envelope-tick-green-avg-v1.png]
>>> Vírusmentes.www.avg.com
>>> 
>>> 
>>>> From gy.greschik at teguec.com Tue Jul  2 18:59:10 2024
>>>> Date: Tue, 2 Jul 2024 18:52:03 +0200 (CEST)
>>>> From: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>
>>>> To: Erzsébet Becker <zsokadoktor at gmail.com>
>>>> Cc: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>> Subject: Re: [Grem] Szeretetláng, Kindelmanné
>>>> 
>>>> Kedves Erzsébet!
>>>> 
>>>> Köszönöm hozzászólását.
>>>> 
>>>> Egyes pontjait (pl. az egyházjogra vonatkozó megállapítást) még én is 
>>>> kapásból tunám frappánsan cáfolni, más részek cáfolatának pontos 
>>>> megfogalmazásához neki kellene ülnüm, figyelmesen, hogy csak az igazat és 
>>>> csak jól írjam.  De a lényeget a három cikknél jobban összefoglalni 
>>>> úgysem tudnám, s a kevésbé lényeges dolgokat minek boncolgassam?
>>>> 
>>>> A rám bízottakat lehetőségeimhez képest az igazság felé szeretném 
>>>> terelni.
>>>> 
>>>> Nekem is le kellett néhány békát nyelnem addig, amíg meg nem indultam az 
>>>> úton, hogy megtanuljam az Egyház kétezeréves tanítását -- a 2000 éve 
>>>> lezárult kinyilatkoztatást -- fölismerni, és arra elkezdeni hallgatni.
>>>> 
>>>> Gyuszi
>>>> 
>>>> On Tue, 2 Jul 2024, Erzsébet Becker wrote:
>>>> 
>>>> > Date: Tue, 2 Jul 2024 15:49:50 +0200
>>>> > From: Erzsébet Becker <zsokadoktor at gmail.com>
>>>> > To: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>, grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>> > Subject: Re: [Grem] Szeretetláng, Kindelmanné
>>>> > > Kedves Gyuszi és Lista!
>>>> > > Köszönöm a 3 cikket. Elszomorított és megdöbbentett - vagy ahogy 
>>>> mondani
>>>> > szokták, "erős füstszagot" éreztem olvasás közben..
>>>> > A szerző "szókimondó, nem köntörfalaz" - de nem is érti a lényeget, és 
>>>> ez a
>>>> > tragikus benne...
>>>> >
>>>> >     Alapvetően szeretném leszögezni: minden "nihil obstat" ellenére
>>>> > SEMMILYEN magánykinyilatkoztatást NEM kell senki keresztény hívőnek
>>>> > elfogadnia!
>>>> > Tehát a cikkek kiindulása alapvetően HIBÁS: senkit nem kötelez semmire 
>>>> az az
>>>> > engedély, hogy a füzetek/könyvecskék/megnyilatkozások terjeszthetők!
>>>> > Aki  hiszi, jól teszi. Aki nem hiszi, az is jól teszi.
>>>> > >    Nagyon elgondolkodtató mindhárom: mutatja, hogyan támad a 
>>>> liberális
>>>> > baloldal a keresztény hit ellen.
>>>> > Nem direkt, mert az Magyarországon még fájna (Európa sok részén már 
>>>> nem) -
>>>> > hanem azzal, hogy kifacsar és nevetségessé tesz olyan dolgokat, ami 
>>>> sokak
>>>> > szemében fontos és a katolikus hithez, annak gyakorlatához köthető.
>>>> > Látszólag tudományos, sőt logikus - sajnos azonban igazából tudatosan
>>>> > rosszindulatú, túlzó. Kiemel olyan -  támadhatónak tűnő dolgokat, amik 
>>>> aztán
>>>> > - a szerzők szerint - az egészre rossz fényt vetnek. Igyekeznek 
>>>> nevetségessé
>>>> > tenni az egészet, ahol csak lehet.
>>>> > >    Egy valami biztos: aki ezeket a cikkeket írta, nem ismeri - vagy 
>>>> úgy
>>>> > tesz,mintha nem ismerné - a katolikus hagyományt és a katolikus 
>>>> misztikát.
>>>> > Érdemes lenne Fausztina nővér Naplóját elolvasni a szerzőknek: az 
>>>> Isteni
>>>> > Irgalmasság meghirdetése  ma már teljesen elfogadott, a Naplóban mégis
>>>> > megtalálunk majdnem minden elemet,amit Erzsébet asszony életében a 
>>>> szerző
>>>> > nehezményez. Csak egy valamit szeretnék kiemelni:
>>>> > Az egész kereszténységen végigvonul a böjthöz való hozzáállásban a "jó" 
>>>> és a
>>>> > "túlzott" kettőssége. A legnagyobb szentek és misztikusok is küzdöttek 
>>>> a
>>>> > böjt helyes arányának megtalálásával. Nem csoda, ha Erzsébet asszony
>>>> > életében, a mi időnkben is probléma a helyes középút megtalálása. A
>>>> > hivatalos Egyház ebben úgy foglal állást, hogy figyelemmel kell lenni 
>>>> az
>>>> > illető egészségére. Ezt sok szent mégsem tette meg, de ennek ellenére
>>>> > szentnek tartjuk őket: ez átmegy abba a misztikumba, ami mindig jelen 
>>>> volt
>>>> > az Egyház életében és aminek az Egyház olyan sokat köszönhet - kezdve a
>>>> > sivatagi remetéken át egészen Pater Pio-ig.
>>>> > >    Nem szeretném soronként kommentekkel ellátni a három cikket, 
>>>> néhány
>>>> > dolgot kéretik azért szem előtt tartani:
>>>> > - Erzsébet asszony kb. 2 osztályt végzett
>>>> > - az üzeneteket a legkeményebb szocializmusban kapta, ahol az egyházi
>>>> > viszonyok egész mások voltak mint ma: békepapok, állandó besúgás stb. 
>>>> Ha
>>>> > valaki egy békepapnak nem engedelmeskedik, akkor most megsérti az 
>>>> egyházi
>>>> > engedelmességet vagy jól teszi, ha inkább a "magasabb szempontokra"
>>>> > hallgat?!
>>>> > - a Szűzanyának alapvető joga olyat ígérni,amit mi furcsának tartunk: 
>>>> ha Ő
>>>> > kiesdi 3 Üdvözlégy Mária fejében egy embernek a tisztítótűzből való
>>>> > szabadulását, akkor  mi ezt soha nem tudjuk ellenőrizni- mégoly tiszta
>>>> > logikával és tudományos alapon sem! Pater neve talán nem cseng idegenül 
>>>> az
>>>> > idősebbek előtt: a lelkigyakorlatán,amin személyesen részt vettem, azt
>>>> > mondta Nagybörzsönyben, hogy ha hittel !! elmondunk 1 (!!) Üdvözlégy 
>>>> Máriát
>>>> > egy meghalt érdekében,akkor az illető kiszabadul a tisztítóhelyről (ha 
>>>> nem a
>>>> > pokolra került, mert Pokol az sajnos van!). Miért állítanánk nagyobb
>>>> > korlátokat a  Szűzanya számára?!
>>>> > - K.Győző  Erzsébet asszony unokája, nem tudhat mindenre válaszolni! 
>>>> Erre
>>>> > kemény ferdítés hivatkozni...
>>>> > - az értelmiségiek mindig hajlandók az értelem oldaláról nézni a 
>>>> dolgokat,
>>>> > holott a hit egyszerre tartozik és hat az értelem és a szív (érzelmek, 
>>>> belső
>>>> > érzések) oldalán. A tanulatlan vagy alig tanult emberek ( Szent 
>>>> Bernadett,
>>>> > Erzsébet asszony, és a medjugorjei gyerekek is ezek közé tartoztak! ) 
>>>> jobban
>>>> > értik/érzik/tisztábban fogják föl a Szív üzenetét. Őróluk mondja az
>>>> > Evangélium, hogy a "kicsinyek".
>>>> > -Medjugorje: SENKI nem nyilatkozhat egy jelenés igaz vagy nem igaz 
>>>> voltáról
>>>> > - még a pápa sem! - amíg a jelenésben részt vevők élnek. (Ez 
>>>> egyházjog). A
>>>> > pápa is csak annyit mondott, hogy a jelenésekben NEM lát semmi 
>>>> hitelleneset,
>>>> > ezért megengedi, hogy papok is vezethetnek oda zarándoklatot. (Addig is
>>>> > mentek oda zarándoklatok, de nem vezethette őket pap. Kísérni 
>>>> kísérhette a
>>>> > csoportot. Ez látszólag fából vaskarika, pedig egyházjogilag nagyon 
>>>> nagy a
>>>> > különbség.) Sok olyan emberről tudok, akik tiltakoztak az ellen, hogy
>>>> > Medjugorjeban megjelenik a Szűzanya - amíg valamilyen okból oda nem 
>>>> mentek
>>>> > és azóta a legnagyobb hirdetői az ott történő csodáknak. Ezek a csodák 
>>>> főleg
>>>> > lelkiek: megtérés, szenvedélybetegségből való gyógyulás, megújult hit, 
>>>> stb
>>>> > Igazából nem tudom, miért tiltakoznak,írnak, szidják stb. annyit
>>>> > Medjugorjét, amikor egyszerűen nem kell odamenni, és kész! Nincs semmi
>>>> > kényszer! Mi az,ami annyi embert mégis olyan dühvel fordít e hely felé?
>>>> > Érdemes lenne ezen elgondolkodni...
>>>> > > Összefoglalva:  a Szeretetláng napló nem tartalmaz tételes ellentétet 
>>>> a hit
>>>> > igazságaival szemben  akkor sem, ha logikusan és tudományosan 
>>>> vizsgáljuk. A
>>>> > nihil obstat ennyit jelent, nem többet! Nem jelenti, hogy nem lehetnek 
>>>> benne
>>>> > látszólagos és valódi ellentmondások,amiket most már nehezen lehetne 
>>>> utólag
>>>> > tisztázni. Összekeverhetett néhány dolgot Erzsébet asszony és a titkár 
>>>> úr
>>>> > is, és sajnos nyilatkozhatott néhány ember pont ellentétesen a korábbi
>>>> > (l960-70-es évek) szavaival az 1980-as évek már enyhülő idejében...
>>>> > Ugyanakkor minden keresztény szabadon eldöntheti, hogy hiszi-e, vagy 
>>>> sem!
>>>> >  A Sátán létezik: minden módon küzd Jézus és a hit ellen, ez a
>>>> > "főfoglalkozása". Ezért próbál befeketíteni minden olyasmit, ami 
>>>> elősegíti
>>>> > az imádkozást, a hit gyakorlatban való megélését, a megtérést. Mindent
>>>> > bevet, hogy főleg az olyan helyeken és helyzetekben támasszon 
>>>> ellenvetést és
>>>> > zavart, ahol a kegyelem szeretne bőven áradni.
>>>> > Ennek következményét már látjuk Nyugat-Európában:főleg Németországban 
>>>> és
>>>> > Hollandiában.
>>>> > Most a Sátán, az "ordító oroszlán" (esti zsolozsmából)  egy ideje
>>>> > Közép-Európát is célba vette...
>>>> > > Tisztelettel
>>>> > B.Erzsébet
>>>> > >
>> 
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>> 
>
> -- 
>
> Üdvrivalgással:
> KEA.
>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról