[Grem] Szodoma - Ferenc p. jóváhagyta a meleg párok templomi áldását

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2024. Jan. 15., H, 16:55:17 CET


Köszönjük Rózsa Kata, k. Lttagnak a listára küldött alábbi levelét, amit
most átmásolok ebbe a folytatólagos levelezésbe.

*Horváth Pál jegyzeteit hallhatjuk a Magyar Katolikus Rádióban.*



Horváth Pál a Fiducia supplicans vatikáni dokumentumról



*Néhány hete, hogy napvilágot látott a Hittani Kongregáció Fiducia
supplicans, Bizalomért esedez**ő**k kezdet**ű**, az áldások teológiáját a
bevezet**ő** szerint szakért**ő**k meghallgatását követ**ő**en, állítása
szerint gondos megfogalmazásban elkészült és pápai jóváhagyást nyert
dokumentuma. A téma, amelynek középpontjában, bár sok más dologról is szól,
az egynem**ű** pároknak adható egyházi áldások ügye áll, azonnal élénk
vitát váltott ki világszerte. Szinte természetes, hogy a nemzetközi,
nyugaton er**ő**s meleg lobbi és annak egyházi ágensei diadalittasan
fogadták és els**ő** lépésnek tekintik kívánságaik teljesülése útján ezt a
lelkipásztori ajánlást, de a média is azonnal hozzálátott a szöveg
egyoldalú, eltorzító értelmezéséhez. Ugyanakkor püspökök, püspöki karok
sora fogalmazott meg bírálatot a szöveggel kapcsolatban, az ortodoxia
helyett az ortopraxis hangsúlyozását, a világnak való megfelelést, túlzott
kétértelm**ű**séget ismerve fel a dokumentumban. Mindez oda vezetett, hogy
a Kongregáció a közelmúltban részletes értelmezést f**ű**zött a szöveghez,
amolyan bizonyítványmagyarázatot, ám ez a témával kapcsolatos kétségeket
aligha volt képes eloszlatni. Örömünkre szolgálhat, hogy a magyar püspöki
kar szinte azonnal, már az év végén diplomatikusan elhárította a
kongregáció kínálta lehet**ő**ség alkalmazását a hazai viszonyok között, az
egyik megyés f**ő**pásztor pedig egy levélben, a püspöki kar elnöke egy
interjúban tette világossá fenntartásait a Róma kínálta úttal kapcsolatban.
Maga a dokumentum ugyan hangsúlyozza, hogy szó sincs a katolikus tanítás
revíziójáról a házassággal, annak természetével és szentségi jellegével
vagy a nemi kapcsolatok megítélésével kapcsolatos tanítás
felülvizsgálatáról, ám a Fiducia supplicans még így is több sebb**ő**l
vérzik, lelkipásztori indíttatását pedig már az is kérdésessé teszi, hogy
az egynem**ű** párok ügyének újragondolása, akik aránya az egyház tagjai, a
hitre vágyók és az áldást lelki, nem pedig legitimációs okokból igényl**ő**k
között, a nyugati társadalmakhoz képest er**ő**sen alulreprezentált,
pasztorális szempontból jóval kisebb súlyú, mint a nyilatkozat keltette
vita és szellemi bizonytalanság. Ezek után lássuk, hogy milyen
észrevételeket tudunk megfogalmazni a Bizalomért esedez**ő**k
gondolatmenete kapcsán. Induljunk ki abból a teológiában, az egyházi
életben teljes egyetértésre számító tényb**ő**l, hogy áldásban mindenki
részesülhet, aki kéri azt, maga az áldás pedig a megáldott személynek vagy
közösségnek szól, nem érintve vagy vizsgálva annak esetleg b**ű**nös
állapotát, hiszen célja a b**ű**nök elkerülésében való meger**ő**sítés vagy
a b**ű**nös állapotból való kilépés el**ő**segítése isteni kegyelem
lehívása által. Az egynem**ű** párok esetleges párként való megáldása
azonban az áldások teológiája szempontjából külön megfontolást igényel. Az
az érv, hogy a pap megáldhatja az azt kér**ő** egynem**ű** párt, csak a
közösség botránkozását kell kerülni, módfelett álságos és gyenge, mert nem
számol Isten botránkozásával, hiszen a közös kérés demonstratív módon nem a
személyekre, hanem azok kapcsolatára vonatkozik, akarva-akaratlanul nem a b*
*ű**nösökre, hanem magára a b**ű**nre kéri az isteni meger**ő**sítést és
jóváhagyást. Ráadásul az áldás érvényét és erejét nem a hív**ő** közösség
általi elfogadás vagy jóváhagyás szavatolja, mint küls**ő** körülmény,
hanem az, hogy az érintettek készek b**ű**nük letételéhez, nem pedig az
abban való meger**ő**sítéshez kérni kegyelmi támogatást. Ám a közös kérés
esetén, amikor a felek netán egyenesen kéz a kézben járulnak a pap elé, még
ha az spontán alkalom, a dokumentum szerint zarándoklat, utcai találkozás,
nem pedig liturgikus aktus is, a felek nem pusztán személyüket, de b**ű**nös
kapcsolatukat és annak fennmaradását demonstrálják, míg a külön-külön
elnyert áldás éppen a természet törvénye és a Teremt**ő** szándéka szerint
vétkes viszony felszámolásához, a „menj és ne vétkezzél többé” krisztusi
útmutatáshoz adhatna er**ő**t. De a dokumentum gondolatmenetében további
gondot jelent az áldások liturgikus és liturgián kívüli módjának görcsös
megkülönböztetése. Való igaz, hogy a liturgikus aktus a kegyelmi adományok
lekérését nyilvános és ünnepélyes aktussá teszi, ami a spontán áldások
esetében nem áll fenn, ám a két forma között az emberi küls**ő**ségekben,
nem pedig az isteni adományban van a különbség. Ebb**ő**l következ**ő**en
az egynem**ű** párnak adott áldás minden esetben a b**ű**n jóváhagyását,
nem csupán a b**ű**nös felkarolását jelenti, azt imitálja, hogy az Úr a
vétkest vétkével együtt fogadja magához. Az az érvelés, hogy az ilyen áldás
házasságkötéshez hasonló körülmények között nem adható, önmagában
elégtelen, mert egyrészt a küls**ő** szemlél**ő**ben akaratlanul annak
illúzióját kelti, netán megágyaz az ilyen áldások már hitünk alapjait
kikezd**ő** bevezetésének, másrészt ismét csak az áldások küls**ő**
körülményei, nem pedig adásuk dogmatikai tartalma között tesz különbséget.
Mindent egybevetve Egyházunk és annak tanítása a legutóbbi id**ő**kig
következetesen ellenálltak annak, hogy a világ nyomásának engedve
normálisnak, a természet és az erkölcsi rend részének fogadják el, ami nem
az. Tanításának része, hogy „a homoszexuális embernek a maga méltóságában
teljes tiszteletet kell élveznie”, ez a tisztelet azonban a személyt, nem
pedig nemi vonzalmát illeti meg, ami kizárja, de legalább er**ő**sen
kérdésessé teszi, hogy lehet és szabad-e a Hittani Kongregáció ajánlásával
egyez**ő** módon áldásban részesíteni az egynem**ű** párokat.*



<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Vírusmentes.www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20240115/878b16f2/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról