[Grem] Bábel Balázs: Dehogy fogadjuk el a nemváltást!
KEA
kea at turul.banki.hu
2024. Aug. 20., K, 13:22:48 CEST
Bábel Balázs: Dehogy fogadjuk el a nemváltást!
Index, 2024.08.20. -- Péter Alvarez
https://index.hu/kultur/2024/08/20/babel-balazs-kalocsa-kecskemeti-ersek-orban-viktor-augusztus-20-nemvaltas-katolikus-egyhaz-nagyinterju/
Dehogy fogadjuk el – mondta Bábel Balázs kalocsa–kecskeméti érsek az
Indexnek adott interjújában arról, hogy a katolikus egyház
elfogadhatja-e a nemváltást. A Szent Istvánnak Rómából koronát hozó
Szent Asztrik utódja többek között arról is megosztotta gondolatait:
miért csökken a katolikusok száma Magyarországon, szabad-e misét tartani
Orbán Viktor sikeréért, miben tévedett Tamás Gáspár Miklós.
Bábel Balázs kalocsa–kecskeméti érsek az Indexnek adott ünnepi
nagyinterjújában többek között arról is beszélt, hogy
mit gondol a párizsi olimpia megnyitójáról,
mivel magyarázza a hívek számának csökkenését,
mi az egyház álláspontja a másság, a nemváltás kérdéséről,
megbocsátott-e azoknak a társainak, akik jelentettek róla a
rendszerváltás előtt,
mi az álláspontja Tamás Gáspár Miklós Jézusról alkotott
elképzeléseiről,
szabad-e misét tartani Orbán Viktorért,
hogyan tanult meg cigány nyelven,
mi a véleménye arról, hogy kereszt kerül a Szabadság-szobor
talapzatára.
QP | Quality Placement
„Nem tudják, hogy miről van szó”
Hatalmas sajtóvisszhangja volt annak, amit az olimpia máig vitatott
megnyitójáról mondott. Érsek úr az eucharisztia szörnyű meggyalázásának
nevezte a történteket. De ugye a szervezők, a performansz rendezője és
többek szerint is egy pogány lakomát, egy dionüsziát láthattunk, nem az
Utolsó vacsorát akarták felidézni.
Ez tény, mert Jan van Bijlert Isteni lakomájáról van szó. A holland
művész Leonardo da Vincinél 150 évvel későbbi festő volt, aki Caravaggio
nyomában indult el Rómába, ahol négy évet élt. Csak mellesleg szeretném
megjegyezni önnek, hogy tanítottam művészettörténetet a
papnövendékeknek, valamint a püspöki karban az egyházművészeti bizottság
elnöke vagyok, véletlenül sem hencegni szeretnék a tudásommal, csak
jelezni, hogy van egy kis közöm a művészettörténethez. Tehát van Biljert
elment Rómába, ahol illuminátus lett, így nevezték régen a
szabadkőműveseket. A mai napig kevesen tudják, de nem szabad
elfelejteni, hogy a szabadkőművesség kifejezetten egyházellenes volt.
Szabadkőművesnek lenni pedig magától értetődő kiközösítéssel jár.
Bijlert a festményével a Leonardo-féle Utolsó vacsorát parodizálta,
kísértetiesen hasonlít da Vinci művére,
éppen ezért mégsem hivatkozhatunk arra, hogy csak egy pogány lakoma
megidézését láthatta az egész világ.
Bábel Balázs érsek
otó: Tövissi Bence / Index
Mások azt mondják, hogy ennél sokkal egyértelműbb az ügy, mert az
olimpia végül mégiscsak az ókori görög hagyományra vezethető vissza.
Nem tudják, hogy miről van szó. A franciáknak mindig is volt egy
keresztény, katolikus elköteleződése, de a francia forradalomtól
kezdődően csak részben. Franciaországot az anyaszentegyház legidősebb
leányának is nevezték, nagyon sok szentet, vértanút adott a francia
egyház. Viszont látnunk kell, hogy a jakobinus örökség által, a francia
forradalomtól kezdődően hatalmassá duzzadt az egyházellenség. A
jakobinusok szellemi öröksége megmutatkozott a párizsi kommünben, de a
mai szélsőséges, balos irányzatokban is felfedezhető.
Vélhetően nem véletlenül, de amit most mond, nagyon rímel korábbi
szavaira. Úgy fogalmazott, hogy „nagy ellenszélben vagyunk, nagy a
keresztényellenesség szerte a világban, vagy a közömbösség –
Magyarországon is –; tehát megmaradni a hitben és a keresztény
életformában feladatot jelent, és küzdelmet”. Érsek úr életútjának
ismeretében érthetővé válik, hogy küzdelemről beszélt, főleg, ha a
rendszerváltás előtti időszakra gondolunk. Nem lehet, hogy elemi
tapasztalatai miatt utal az olimpiai megnyitó esetében is újra a
keresztényellenességre?
Nem. Természetesen olyan hatalmas üldöztetésben nem volt részem, mint
azoknak, akik az 50-es évek üldözöttjei voltak, de végigkísérte az
életem. Látnunk kell, hogy Magyarországon is van egyfajta
egyházellenesség. Nem is szeretnék olyan pártokat nevesíteni, amelyek
kifejezetten egyházellenesek, ellenben könnyedén megfigyelhető, hogy
amikor egyházellenességről beszélünk, akkor a zászlóshajó mindig a
katolikus egyház. A katolikus főpapokat, szerzeteseket tűzték a céltáblára.
Némi ellenszélben
Jelen pillanatban is úgy látja, hogy hatalmas ellenszélben kell
munkálkodnia Magyarországon, amikor épp a regnáló kormány is kiemelten
támogatja az egyházakat?
Hatalmas ellenszél nincsen, de maradt némi, hiszen azok az erők, amelyek
korábban is egyházellenesek voltak, nem változtak meg, legfeljebb
közömbössé váltak.
Mivel magyarázná, hogy 2001-ben még 5,3 millióan vallották magukat római
katolikusnak, 2011-ben már csak 3,7 millióan, és a friss népszámlálási
adatok szerint már csak 2,6 millióan vallják magukat annak.
Számomra kérdéses, hogy jól tették-e föl a kérdést. A megtévesztő adatok
és kérdések elbizonytalanodást okoztak. Másrészt vannak, akik
személyiségi jogaik megsértését látják abban, hogyha a vallásuk felől
érdeklődnek. Erről konkrét tapasztalataim is vannak. Számos olyan
emberrel beszélgettem, akik rendszeresen járnak templomba, a
népszámlálási kérdésben mégis személyiségi jogaik megsértését látják,
miközben mindenki arról beszél, hogy a vallás magánügy. Ezután joggal
teszik fel a kérdést a templomba járó emberek is: „miért kérdezik meg
tőlem, hogy milyen vallású vagyok?” Másrészt kétségtelen, nem szabad
letagadnunk, hogy az ifjúság egy részét teljesen át tudták alakítani az
abszolút liberális, LMBTQ-szellemben.
Bábel Balázs érsek
Fotó: Tövissi Bence / Index
Ezzel magyarázza a hívek számának csökkenését?
Ezzel is, ugyanakkor a félelem is szerepet játszott, mert azt
gondolhatták a válaszadók, hogy nem jó, ha tudják, milyen vallásúak.
De a válasz nem nyilvános adat.
Manapság mindenkiről mindent meg lehet tudni, kezdve az egészségügyi
adatokkal. Ha például valaki felmegy a felhőtárhelybe, akkor tudni
fogja, hogy mikor és mi történt, vagy mi nem történt a vesémmel.
Biztosan találkozott már ön is olyan emberrel, aki egy bensőséges
beszélgetés esetében nem tartja magánál a mobiltelefonját. Az enyémet
most csak lehalkítottam, de tudom, hogy ha akarják, akkor hallgatják,
amiről beszélgetünk. George Orwell 1984-e már rég valóra vált, ami
irgalmatlan nagy probléma, mert teljesen megszűnt az intimitás. Amikor
majd bevezetik a kizárólagos kártyás fizetést, akkor már jót sem
tehetünk majd anélkül, hogy ne értesülne róla más. Még mindig vannak
olyanok, akik anonim módon, hivalkodás nélkül szeretnének segíteni
másokon – ha megszűnik a készpénzhasználat, akkor elvész ennek a
névtelenségnek a lehetősége. Világunk az intimitás ellen van, mindent a
nyilvánosság elé akar tárni, ami egyáltalán nem üdvös.
„Dehogy fogadjuk el”
Egy korábbi interjújában arról is beszélt, hogy a világban nincs
bűntudat, mert nincs istenhit, csupán a korrupció, a pedofília maradt
meg bűnnek, az általános iskolásokat pedig nemváltásra akarják rávenni.
Pontosan kikre gondolt, kik akarják őket rávenni a nemváltásra?
A világ. A mai világ akarja őket erre rávenni. Az olimpiai botrány után
az irodám igazgatója mutatott egy képet egy fiúról, mondván, hogy a
legszebb hittanra járó lányok egyike volt. Nem tudom, mit tett magával
az említett fiú.
Az egyháznak ezt el kell fogadnia, vagy tiltania kell?
Dehogy fogadjuk el.
Engedje meg excellenciád, hogy Ferenc pápát idézzem: „amikor először
találkoztam a Vatikánban egy csoport transzszexuálissal, sírva távoztak,
mert kezet nyújtottam, csókot adtam nekik, mintha valami különlegeset
tettem volna, de ők Isten lányai”.
Remélem, jól értem, amire Őszentsége gondol. Ő nem a nemváltásra utalt,
hanem arra, hogy valamilyen természeti deformáltság folytán ilyenek, és
elfogadja őket.
Akkor nincs ellentmondás?
Nincs. Ha egy homoszexuális ember azt mondja, hogy ő gyerekkorától fogva
a saját neme iránt vonzódik, de megtartja az egyház törvényét, akkor én
azt válaszolom, hogy te ilyen vagy és megpróbállak elfogadni téged. De
nem állítjuk, hogy ez így jó, vagy azt, hogy az egyház törvénye
ellenében éljen valaki szexuális életet.
Bábel Balázs érsek
Fotó: Tövissi Bence / Index
Ha jól értem, ön szerint a pápa szavai csak az elfogadásról szóltak.
Abszolút. Amikor gyónni jön hozzám valaki, akkor sem mondom neki, hogy
tűnj el innen bűnös ember, hiszen pont azért jött, hogy megbánhassa bűneit.
A katolikus egyházon belül nincs egységes vélemény a másság kérdéséről?
Van, egységes véleményt pedig a katolikus egyház katekizmusa, hivatalos
tanítása ad nekünk, amit elfogadtak. Önnek van otthon?
A katekizmusból egy példány?
Igen.
Sajnos nincs.
A beszélgetés végén adok önnek egyet.
Köszönöm. A katolikusok számának hazai fogyatkozása nem magyarázható
azzal, hogy az említett elfogadást nem kellőképpen közvetítik, mutatják
fel az embereknek?
Nem.
Létezik egyensúly a hagyományok őrzése és a nyitottság, elfogadás között?
A mi világunk minden vonatkozásában leveti a hagyományos értékeket,
miközben sokakat a hagyomány őrzött meg a hitben. Az egyházban való
megélt hit már nem magától értetődő, kiállást kíván.
Tudomásul kell vennünk, hogy amíg világ a világ, mindig többen lesznek a
szórakozóhelyeken, mint ott, ahol erkölcsi elvárással is találkoznak,
vagy szellemi erőfeszítést kell tenni.
Nem biztos, hogy mindenkinek megfelelő egy olyan egyházban lenni, ahol
vannak elvárások, kötöttségek, egyfajta igényesség. Annak, akinek nincs
igazi meggyőződése, sokkal könnyebb vasárnap szórakoznia, hemperegnie az
ágyban, mint misére menni. És arról még nem is beszéltünk, hogy mit
jelent kiállni a hitünkért, ahogy a vértanú egyház kiáll a világ számos
pontján.
Bábel Balázs érsek
Fotó: Tövissi Bence / Index
Hogyan élte meg a rendszerváltás után, amikor a tudomására jutott, hogy
paptársai jelentettek önről?
Erről már a rendszerváltás előtt is voltak sejtéseink, a békepapi
rendszer létezett. Nem jelentett különösebb újdonságot. A katonaságom
idején engem is felkeresett civilben egy ember, akitől még a magas rangú
tisztek is tartottak, hogy jelentsek a bajtársaimról, de mondtam neki,
hogy nem azért vagyok itt, hiszen katonának küldtek Bajára, csak a
dolgomat szeretném végezni. Az utolsó időkben a rendszer gondosan
megsemmisített mindent önmagáról, csak azt hagyták meg, ami terhelő
lehet valaki másra. Nem tudjuk, hogy mivel fogták a besúgókat, de most
nagy divat nyilvánosságra hozni, hogy ki jelentett kiről. De a gépezetet
kellene feltárni, azokat keresni, akik beszervezték a besúgókat. Nem
mondok nevet, de ezért is vagyok mérges egyes történészekre.
Ha jól értem, Ungváry Krisztiánra gondol.
Például, mert azt tartom feltárásra érdemesnek, hogy kik és milyen
eszközökkel kényszerítették ki a besúgást.
Megbocsátott azoknak a társainak, akik jelentettek önről?
Persze, nem vagyok haragvó természetű.
Jézus kommunista volt?
Egy fél pillanatra maradva a kommunizmus, szocializmus kérdéskörénél,
nagyon érdekel a véleménye Tamás Gáspár Miklós előadásáról, amit
2007-ben a református fiatalság sárospataki találkozóján tartott. A
következőket mondta Jézusról a fiataloknak: „Önök valamennyien tudják,
hogy az evangyéliom szociális tanítása kommunista jellegű. Jézus nem
»családi értékeket« képviselt, hanem arra szólította föl tanítványait,
hogy hagyják ott családtagjaikat, osszák szét vagyonukat, és kövessék.
Asszony, nem ismerlek – mondta az édesanyjának. Elvetett minden világi,
állami és társadalmi, ergo egyházi tekintélyt, minden törzsi, nemzetségi
különállást. Elvetett minden hagyományos morált. Elvetette a hagyományos
társadalmak legfőbb magatartási értékeit: a fegyverviselését, a fölkent
királyi hatalomét, a vérségi leszármazáson alapuló rendi előkelőségét,
az elkülönült papságét. Negatív értelemben tehát csakugyan kommunista
volt – s aki ezt merte aztán követni kései tanítványai között, azt, mint
tudják, máglyán szokták megégetni, mint eretneket.”
Nem ismertem Tamás Gáspár Miklós imént idézett álláspontját. Önmagában
már az is érdekes számomra, hogy Erdélyből érkezett, és folyton
váltogatta a politikai nézeteit – a latin azt mondja erre, hogy
„sapienti sat”, a bölcsnek ennyi is elég. Ha jól emlékszem, a Szabad
Európánál is dolgozott.
De Jézus nem volt felforgató, nem vetett el mindent, mert azt mondta a
gazdag ifjúnak, hogy tartsa meg a parancsokat, illetve arról is beszélt,
hogy adjátok meg a császárnak, ami a császáré. A kommunisták
istentagadók voltak, pedig Jézus Krisztus mindennél előrébb helyezte a
mennyei atyát.
Nem akart forradalmat, mint a zelóták, hanem a megtérést hirdette. A
tanítást is azzal kezdte, hogy „térjetek meg”! De mihez? A mai ember azt
mondaná, hogy önmagamhoz, de ő arról beszélt, hogy az Istenhez.
Beteljesíteni és nem eltörölni akarta az Ószövetséget. Nem akarta
felforgatni a világot, eltörölni a múltat, mint a kommunisták, hanem
szüntelenül utalt rá. Csak azt tagadta meg a múltból, ami
eldeformálódott. Én is megtagadom, amivel nem tudok azonosulni és
valóságos emberi bűnök.
Bábel Balázs érsek
Fotó: Tövissi Bence / Index
Örökké visszatérő kérdésnek bizonyul a katolikus papság esetében a
cölibátus eltörlésének vagy megtartásának kérdése. Van-e értelme
egyáltalán ennek a kérdésfelvetésnek?
Azt is fel fogják vetni, amíg világ a világ, hogy két embernek
lehetséges-e örökre, vagy egy földi életen keresztül egymás mellett
kitartania, mert ma nem azt mondják, hogy holtomiglan, hanem untomiglan.
Hát nem a válás lehetőségéért küzdött az úgynevezett újkor? Ha a
cölibátus olyan volna, mint hogy csak kifújom az orrom, akkor nem is
lenne érdemes vele foglalkozni. Ez egy jel, amit Jézus kreált, hiszen ő
sem élt házasságban, azt mondta, hogy próbáljátok meg ti is: Isten
országáért. Semmi másért. Majd olvassa el a Háborúval álmodám című
Petőfi-verset. Nem biztos, hogy szó szerint vissza tudom adni, de
próbáljuk meg:
Háborúval álmodám az éjjel,
Háborúba hítták a magyart;
Fölhivó jelül, mint hajdanában,
Országszerte járt a véres kard.
S fölriadt a véres kard láttára,
Akinek csak egy csepp vére volt.
A szabadság drága koszorúja,
Nem hitvány pénz volt a harci zsold.
Épen e nap volt menyegzőnk napja,
Az enyém, leányka, s a tiéd;
S én, hogy haljak a honért, elhagytam
Házasságunk első éjjelét.
Úgye, lyányka, a menyegző napján
Menni és meghalni, szörnyü vég?
És mégis, ha rákerülne a sor,
Ugy tennék, mint álmomban tevék.
Mi nem meghalni, hanem élni szeretnénk Isten országáért, ami már eleve
benne van a világban.
A cölibátus egy spirituális gyakorlat is.
Természetesen. Sohasem mondtam, hogy a cölibátus könnyű, hanem arról
beszéltem, hogy eszményről van szó, Isten országáért. Látjuk a
protestáns egyházakat, ahol házasodhatnak, tudjuk, hogy a protestáns
püspökök közül is többen újraházasodtak, tehát azt a házasságot sem
tartották meg, amiben örök hűséget ígértek. Jól tudom, hogy a kérdés a
görögkatolikusoknál is probléma.
Az imént Petőfitől idézett, de kedveli a kortárs irodalmat is. Még
mindig kitüntetett figyelemmel kíséri?
Amennyire lehetséges.
Vannak új kedvencei?
Kevésbé figyelem, mert sokkal nehezebben érthető számomra. Ma már a
legújabb Nobel-díjasok sem mindig értékmérők, mert azt vettem észre,
hogy politikai szempontok, divatos eszmék alapján adják oda a kitüntetést.
A tavalyi Nobel-díjas író, Jon Fosse hívő katolikus ember. Megtért.
Igen. Tisztán emlékszem, hogy amikor Kertész Imre kapta meg, akkor éppen
bibliaóra volt, és mennyire örültem neki. De Kertész nekem nem akkor
esett le a polcról, ismertem a Gályanaplót és más műveit is, mégis meg
mertem jegyezni, hogy a témaválasztása nagyban hozzájárult az elismeréséhez.
A témaválasztás nélkül nem kapta volna meg, mondjuk írói képességeiért?
Csak annyit állítok, hogy a témaválasztás is benne volt, de már korábban
is megkaphatta volna több magyar író is, például Kosztolányi Dezső vagy
Márai Sándor, mégsem lettek Nobel-díjasok.
Bábel Balázs érsek
Fotó: Tövissi Bence / Index
Ha jól tudom, beszél lováriul, cigány nyelven. Hogyan tanulta meg?
Cigány gyerekek között, amikor Valkón voltam. Nem tudták fegyelmezni,
ezért mindig kiküldték őket az órákról. De vissza is kellett menniük a
következő órára, nekem pedig mindig ott kellett lennem az iskolában a
hittanóra előtt, álltam velük együtt a folyosón, mert különben
hazaküldték volna a gyerekeket. Tudniillik, még egy hagyományos
vallásosságú faluban is bejött az igazgató a hittanórára és felolvasta a
hittanosok nevét, s ha valaki nem volt előzetesen beíratva, akkor nem
vehetett részt az órámon. A beiratkozásra csak két és fél napot adtak.
Ha olyan gyereket engedtem volna be, akiket nem írattak be korábban,
akkor elvették volna az engedélyemet is. Mindig hamarabb mentem az
órára, hogy a tanárok még véletlenül se küldjék haza a hittanosokat, a
cigány gyerekek pedig ott rendetlenkedtek a folyosón, és rájöttem, hogy
tanulnom kell tőlük.
Augusztus 20. az államalapítás ünnepe. Az ön elődje, az első kalocsai
érsek, Szent Asztrik hozta el Rómából Szent István királynak a koronát.
Hogyan látja, kiüresedett az ünnep? A széles tömeg a tűzijátékkal, az
ország tortájával van elfoglalva. Hogyan lehetne egyáltalán életben
tartani a hagyományt?
Semmi gond, ilyen a hatástörténete Szent István ünnepének, minden arra
mutat, hogy milyen jelentős számunkra. Szent Miklós is egyszerű ember
volt, aki jót cselekedett, de a hatástörténet miatt még mindig van
Mikulás, krampusz és miegymás.
Jónak tartom, hogy nem önmagában álló ünnepekről beszélünk, hanem ahogy
egy alapítóhoz illik, műve az egész országra kisugárzik, ezáltal csak
teljesebbé válik az ünnep.
A karácsonynak is van hatástörténete, gondoljon bele, Jézus szegény
körülmények között megszületik, az emberek pedig ajándékozzák egymást.
Imádkozni az elöljárókért
Érsek úr, ön arról ismert, hogy közéleti kérdésekben is megszólal, ha
szükségét érzi. „Sajnálatosnak tartom, hogy a választásokat mérhetetlen
gyűlöletkampány előzte meg országosan és helyi szinten egyaránt” –
mondta például a választások után. Kifejtené, hogy mit értett
gyűlölködés alatt? Kik gyűlölködtek?
Tanúja voltam itt, Kalocsán is a gyűlöletkampánynak. Nyolcan indultak,
kimondottan hátraléptem, de az interneten még mindig fent van, hogy
miket mondtak egymásról: szélhámos, bűnöző.
Természetes, hogy hátralépett, nem szólt bele.
Igen, de az előző polgármester mellé is csak úgy álltam, hogy meghívtam
rendezvényekre. Például a Keresztény Értelmiségiek Szövetségének
találkozójára. Most teljesen hátraléptem, mert a legdurvább
vádaskodásoktól sem riadtak vissza.
Országos szinten hogyan látta ezt a kérdést?
Mind a két oldalon ment a sárdobálás.
Mennyire tartja helyénvalónak, hogy például Osztie Zoltán atya miséket
tart a miniszterelnökért vagy a miniszterelnök győzelméért, sikeréért?
Nekünk megengedett az elöljárókért való imádság, sőt, a Bibliában is
benne van. Imádkozhatunk, hogy jó úton járjanak.
Legalább ilyen vitás kérdés most, hogy keresztet állítanak a
Szabadság-szobor talapzatára, erről mi a véleménye?
Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy ismertem Káldor Aurél
szobrászművészt, aki tanítványa volt Kisfaludi Strobl Zsigmondnak. Ő ott
volt a szoborcsoport kialakításánál, először Horthy Miklós
megrendelésére készült volna egy szobor, ami át lett alakítva. Egy
nagyon szép nőt választottak ki modellnek, és hát az idők folyamán
változott a jelentése, mert még az 1942-es évben lett megkeresve a
művész, és amikor bejöttek az oroszok, ők kinézték maguknak a
Gellért-hegyet, mondván, ott jó lesz megörökíteni az emléküket. Érdekes
módon a szovjet katona ottléte ellen sosem volt kifogás, amely hát
nemcsak a fölszabadítást jelképezte, hanem a zsarnokságot is, mert akkor
szabadítottak volna föl minket, ha a németek kiverése után hazamennek.
Nincs kifogásom az ellen, ha most odateszik a keresztet, amely végül is
ezer év óta a magyarság egyik legszebb szimbóluma, még úgy sem, hogy nem
mindenki keresztény vagy vallásos ebben az országban.
Mit gondol Hofher József jezsuita szerzetes álláspontjáról, miszerint ne
legyen kereszt a Szabadság-szobor talpazatán?
Az egyházban csak a lényeges dolgokban van egység, ilyen a
szentháromság, tehát a hittitkok, a hitletétemény. Emellett mindenkinek
lehetősége van a szabad véleménynyilvánításra.
(Borítókép: Bábel Balázs kalocsai érsek. Fotó: Tövissi Bence / Index)
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról