[Grem] A Rossmann-bojkott
KEA
kea at turul.banki.hu
2024. Aug. 14., Sze, 07:35:21 CEST
A Rossmann-bojkott
Index, 2024.08.14. -- Schiffer András
https://index.hu/velemeny/2024/08/14/rossman-tesla-bojkott-trump-valasztas-velemeny/
Augusztus első napjaiban Európa egyik legnagyobb drogérialánca, a
Rossmann bejelentette, hogy bojkottálja Elon Musk elektromos autókat
gyártó vállalatát, a Teslát, és céges flottájukba nem vásárolnak több
autót a techmilliárdostól. A Rossmann egyébként ma már távolról sem
egyszerű német családi vállalkozás: a nyilvánosan elérhető
céginformációk alapján az üzletlánc 40 százalékát közvetetten a kies
adóparadicsomban, Kajmán-szigeteken bejegyzett CK Hutchison Holdings
Ltd. uralja.
A multinacionális üzletlánc azzal indokolta döntését, hogy Musk
támogatja Donald Trumpot az amerikai választási kampányban,
aki többször is álhírnek nevezte a klímaváltozást. S valóban, a 226
milliárdos vagyonával a világ egyik leggazdagabb emberének számító Elon
Musk a Trump elleni merényletet követően az általa birtokolt X-en
közölte, hogy hivatalosan is támogatni fogja (endorsolja) az exelnököt a
novemberi amerikai választás előtti kampányban.
A helyzet súlyos. A napokkal ezelőtti hírben kettős kortünet sejlik fel.
Egyfelől a Rossmann bojkottja, másfelől a platformtulajdonos
endorsementje, de előbb nézzünk egy kis múltidézést! Az Egyesült
Államokban négy évvel ezelőtt is elnökválasztást rendeztek. Akkor Trump
újraválasztási kampányát egyszerre találta telibe a Covid–19 és a Black
Lives Matter (BLM). Az a nyár azzal indult, hogy a BLM farvizén
kibontakozó #StopHateForProfit kampány keretében globális
óriásvállalatok sora jelentett be bojkottot a közösségi oldalak, így a
Facebook, az Instagram, a Twitter (a Musk-korszakban: X), a Snapchat, a
YouTube, illetve a LinkedIn ellen. A hivatalos szöveg az volt, hogy a
közösségi platformok úgymond nem tesznek eleget a felületeiken
terjesztett gyűlöletbeszéd, illetve az elnökválasztást befolyásoló
dezinformáció visszaszorítása érdekében. A kampány zászlóshajói a
Coca-Cola és az új NATO-főtitkár kedvenc óriásvállalata, az Unilever lettek.
Elsők között vonta vissza hirdetéseit a Facebookról és más közösségi
oldalakról a Microsoft, a Starbucks, a Honda, a HP, a Diageo és a Henkel
is. A #StopHateForProfit kampány mögé természetesen nem a felebaráti
szeretet, az önzetlen jóemberkedés sodorta a kaszinókapitalizmusban
utazó óriásvállalatokat. A közvetlen hasznot azzal fölözhették le, ha
„az elnökválasztást befolyásoló dezinformáció visszaszorítása érdekében”
a közösségi oldalak mondjuk blokkolták az újraválasztásért kampányoló
Trump elnök üzeneteit. Trump ugyanis akkor sem volt túl nagy barátja a
szabadkereskedelmi egyezményeknek és szívesen hazaszívta volna a
termelőkapacitásokat Kínából. A Musk előtti Twitter értett is a szóból,
s hogy hogy nem, miután vezérigazgatója 200 ezer dollárt adományozott a
BLM-nek, a kampányfinisben hájdolta a Biden-fiú viselt dolgairól szóló
híreket. Az eredmény nem is maradt el.
A Rossmann-bojkott (hasonlóan a #StopHateForProfit kampányhoz) attól
függetlenül félelmetes precedens, hogy mit gondolunk D. J. Trumpról vagy
a klímapolitikáról. Elöljáróban két dolgot szögezzünk le. A Rossmann
természetesen attól vásárol kocsit, akitől akar, a céges vevő
termékvásárlási szabadsága és bojkottfelhívása azonban versenyjogi
szempontból sem ugyanaz a kategória. Elon Musknak mint választópolgárnak
jogában áll véleményt formálnia hazája belpolitikájáról, de jó érvek
szólnak amellett, hogy egy monopol vagy oligopol helyzetben levő
platformszolgáltató vezérének – akárcsak a bíráknak, katonáknak,
rendőröknek, Európában a közmédia alkalmazottainak – szólásszabadsága
korlátozást szenvedjen.
Egy demokratikus választás kapcsán azzal a feltételezéssel kell élnünk,
hogy a politikai közösséget egyenlő méltósággal rendelkező és egyenlően
informált polgárok – és nem cégek! – alkotják, akik egyformán képesek az
egyes közpolitikai kérdésekről – így a klímapolitikáról is – megfontolt
véleményt alkotni. Ezt az ideális helyzetet általában véve is időről
időre felborítja, amikor a gazdag kevesek erőfölényükkel visszaélnek a
kampánynak nevezett vitafolyamatban, de az feltétlenül, ha cégek – akik
per definitionem nem részesei semmiféle politikai közösségnek –
egyszerűen „csak” beszállnak a politikai véleményalkotás arénájába.
Lehet politikai véleménye szegénynek és gazdagnak, de természeténél
fogva nem lehet a Rossmannak vagy a #StopHateForProfit nevű
flottafelvonuláson részes óriásvállalatoknak. Ha a Rossmann egyszerűen
nem vásárol többé a Teslától, az nyilvánvalóan a cég magánügye. Ha ezt a
Rossmann nem egyszerűen közzéteszi, de közleményében „bojkottálásról”
beszél, azzal akkor is súrolja a versenyjogi határokat, ha (a magyar
versenytörvény 5. § megfogalmazását kölcsönözve) a harmadik személlyel
fennálló gazdasági kapcsolat felbontását vagy ilyen kapcsolat
létrejöttének megakadályozását célzó tisztességtelen felhívás nem
tartalmaz politikai tartalmat. A Rossmann felhívása azonban tartalmaz
politikai tartalmat és egy olyan befektető érdekeltsége ellen hirdet
bojkottot, aki az elektromosautó-gyártó mellett az egyik erőfölényes
platformszolgáltatót is birtokolja. Helyben vagyunk!
A demokratikus közvélemény a kilencvenes években még az írott sajtótól
és az elektronikus médiától, az ezredfordulótól pedig egyre növekvő
hányadban az internetes sajtótól is függött – elmélkedtem anno a
#StopHateForProfit kapcsán. Az utóbbi években azonban a politikai
nyilvánosság szerkezete alapvetően megváltozott: a közösségi platformok
villámsebesen váltak a habermasi okoskodó közönség első számú terepévé.
Lassan sajtóhírből is csak az számít, amelyik kellő számú lájkot,
kattintást, megosztást generál a közösségi oldalakon. A napilap, a
híradó helyét átvette a hírfolyam. Pontosan négy évvel ezelőtt arra
hívtam fel a figyelmet, hogy
a platformszolgáltatók, ha lehet, még jobban függenek a hirdetőktől,
mint a hagyományos médiavállalkozások, továbbá a közösségi oldalak csak
látszólag demokratikusabbak és hozzáférhetőbbek a sajtónál, miután a
platformszolgáltatók gyakorlatilag kiszöktek a nemzeti joghatóságok alól.
Két hónappal a Musk előtti Twitter botrányos hájdolása és az amerikai
elnökválasztás előtt, a Covid-őrület kellős közepén azt írtam, hogy a
közösségi platformok üzletpolitikai megfontolások alapján megalkotott
algoritmusai ellenőrizhetetlenül és számonkérhetetlenül szűrnek ki,
preferálnak vagy éppen diszkriminálnak bizonyos politikai véleményeket,
s ha egyszer az algoritmusok jogon kívüli területen mozognak, a
platformszolgáltató profitja viszont teljes egészében a hirdetőktől
függ: az óriásvállalatok számára ott a kísértés, hogy hirdetési
politikájukkal úgy írják felül a korlátozás tartalom-semlegességének
alkotmányos parancsát, mintha az soha nem is létezett volna. Azóta a
magyar parlamenti választási kampányba is belenyúlt az egyik
gigaplatform, a Facebook, amikor a végül parlamentbe kerülő Mi Hazánk
listavezetőjét, Toroczkai Lászlót a kampányfinisben egyszerűen törölte a
véleménybuborékokból. S ezen a ponton nincs rendben az sem, ha a Big
Tech, a politikai nyilvánosságot uraló platformszolgáltatók urai
ugyanazzal a szabadsággal nyilvánítanak véleményt a demokratikus
vitafolyamatban, a kampányban, mint bármely egyszerű adófizető honpolgár.
Nem volt túlzás tehát, amikor négy esztendővel ezelőtt úgy fogalmaztam,
hogy szemünk előtt zajlik az óriásvállalatok globális hatalomátvétele,
és az sem, amikor nyolc esztendővel ezelőtt a parlamentben azt mondtam,
hogy meg kell állítani az óriásvállalatok rohamát a demokratikus államok
ellen, mert ma az igazi konfliktus a világban nem az egyes államok,
hanem az óriásvállalatok és a függetlenségüket őrző államok között zajlik.
Mit lehet tenni nemzetállami és egyéni szinten?
Az arctalan kapitalizmus elszámoltatásához vezető ösvényen az első
stáció alighanem az, ha visszaterelik a demokratikus nyilvánosságot
éppen lenyelni készülő platformszolgáltatókat a nemzeti, de legalábbis
uniós joghatóság alá, ahol igenis meg lehet és meg is kell akadályozni,
hogy a gazdag kevesek önkényesen válogassanak egy-egy szuverén állam
politikai versenyében részt vevő felek között.
S persze fel kellene darabolni a techóriásokat úgy, ahogyan erről
régebben Bernie Sanders, nemrég pedig J. D. Vance alelnökjelölt is
értekezett. A demokratikus közvéleménynek az adott politikai közösség
tagjai az alanyai. A politikai közösség tagjai és a cégek között az a
különbség, hogy előbbieknek véleményük lehet és kell is, hogy legyen
klímapolitikáról, társadalmi elfogadásról és más közpolitikai
kérdésekről, míg utóbbiaknak profitérdekük van és nem politikai
véleményük. Ha ennek nem szerzünk érvényt, az arctalan globális kevesek
úgy tüntetik el a demokratikus nyilvánosságot, hogy azt észre sem fogjuk
venni. Mindegyik szuverén állam jól teszi tehát, ha alkotmányos szinten
rögzíti:
a törvény alapján létrehozott jogalanyt a véleménynyilvánítás szabadsága
a létrehozatala céljával összefüggésben illeti meg.
A versenyjogi szabályozás pedig kifejezetten tisztességtelennek
nyilváníthatja a bojkottfelhívást, ha az politikai véleményt tartalmaz.
Addig is egyet tehetünk: bojkottáljuk a bojkottálókat. Például nem
vásárolunk többet a Rossmannban.
A szerző ügyvéd, volt országgyűlési képviselő.
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról