[Grem] Székely János -A gyermek: áldás (MH 20240807)
Adrienn1
adrienn.bisztray at googlemail.com
2024. Aug. 8., Cs, 10:49:31 CEST
Igen tanulságos írás, minden gimnazista korúnak és szüleinek el kellene
olvasnia.
Csak halkan teszem hozzá, egyik 6 éves kisunokám a minap azt
számolgatta, hogy a három éves óvoda (Lejtő, Táltos) alatt hány
óvónénije volt.
Nyolcnál abba hagyta, mert már a többi nevére nem is emlékezett.
Hogyan neveljük, hogyan becsüljük meg a gyerekeket? Milyen példát
látnak, mind otthon, nálunk a családban, mind a tanítóik, nevelőik által?
Nem is tudom, honnan kellene elkezdeni ennek a problémának a
megoldását... :(
A
2024. 08. 08. 10:06 keltezéssel, Jancso Bela írta:
>
> Forrás: https://www.magyarhirlap.hu/velemeny/20240806-a-gyermek-aldas
>
>
> A gyermek: áldás <https://www.magyarhirlap.hu/>
> Székely János
>
>
> Vélemény és vita <https://www.magyarhirlap.hu/velemeny>
>
>
> A gyermek: áldás
>
>
> Vita a demográfiáról
>
> 2024. augusztus 7. szerda. 9:45
>
> 1. Bevezető gondolatok
>
> A kereszténység meggyőződése az, hogy a Teremtő Isten lényege a
> szeretet. Isten, Atya, Fiú és Szentlélek örök szeretetközössége.
> Istenben örök szülés és örök születés van. Az ember ennek az Istennek
> a képmása, ezért az ember szeretetre született. Akkor lesz valaki
> boldog, ha megtanul szeretni, ha odaadja az életét.
>
> A Teremtő összekötötte az élet továbbadását a szeretettel. Azt akarta,
> hogy minden élet szeretetből fakadjon, minden kisgyermek élete mögött
> ott legyen a szülei szerelme. Megfordítva pedig azt akarta, hogy a
> szeretet termékeny legyen. Ne záruljon egy páros önzésbe, hanem élet
> fakadjon belőle, túlcsorduljon.
>
> A nyugati világban egyre többen gondolják azt, hogy az emberi élet
> véletlenszerű mutációk és természetes szelekció eredménye. Különösebb
> oka nincs és célja sincs. A halál után mindaz, ami az ember lelkében
> egy élet során megszületett, mindaz, amit önmagában felépített –
> emberi kapcsolatok, álmok, gondolatok, élmények – mindez megsemmisül.
> Az élet a semmiből a semmibe tart. Ha valaki így gondolkodik, akkor az
> egész élete válik végső soron értelmetlenné, céltalanná, távlat nélkülivé.
>
> A nyugati társadalmakra jellemző demográfiai vákuum egyik legfőbb oka
> ez a szellemi, lelki vákuum, a belső üresség, értelmetlenség fájdalmas
> érzése.
>
> Egy gazdag német gyáros egyetlen fia kábítószerfüggővé vált. Az apa
> nagy rábeszéléssel, nem kis anyagi áldozattal be tudta őt juttatni egy
> kiváló rehabilitációs intézetbe, ahol egy nagyszerű pszichiáter kezdte
> őt kezelni, gyógyítani. A fiatalember állapota javulni kezdett,
> abbahagyta a szerhasználatot. Már a terápia lezárását és az ő
> hazaengedését tervezték, amikor a fiú egyik este felment az intézet
> legfelső emeletére, és az egyik ablakból kivetette magát, öngyilkos
> lett. Hagyott egy búcsúlevelet az orvosának. A levélben ezt írta:
> „Doktor úr, köszönöm, hogy meggyógyított, és sajnálom, hogy nem tudott
> megmenteni.” A kis levél aljára még odaírta: „Doktor úr, maga okos
> ember, próbálja ezt a szüleimnek is elmagyarázni.” Két nappal később a
> pszichiáter a kétségbeesett szülőkkel szemben ült. Azt mondta nekik:
> „A fiukat orvosi értelemben meggyógyítottuk. De én nem vagyok Isten.
> Értelmet adni az életének nem tudtam.”
>
> Az emberi szívet egészen semmilyen földi dolog nem tudja betölteni. A
> földi valóságok mind végesek, sebzettek. Az embert csak odafentről
> tudja valami egészen betölteni. Olyan nagy eszmények, olyan valóságok,
> melyek nálunknál nagyobbak, mint maga az Isten, mint a család és az
> ott megszülető szeretet, vagy mint a haza, a tágabb közösség
> szolgálata stb.
>
> Ha az ember szíve tele van, akkor túlcsordul, akkor az élete termékeny
> lesz. Akkor bátran adja tovább az élet kincsét, mert tudja, hogy az
> élet végtelen kincs.
>
> Egy elbeszélés szerint egy hűtőkamion érkezett éjszaka egy nagy áruház
> elé. A munkások kipakolták belőle a húsárut, majd bezárták, de
> véletlenül, a nagy sötétben az egyik munkást bezárták a hűtőkamionba.
> Másnap reggel találtak rá a kamionban, holtan. Ami annál meglepőbb
> volt, hogy a hűtés már nem volt bekapcsolva. Az ember nem a hidegtől
> halt meg, hanem a gondolattól, a rémülettől.
>
> Ha valaki azt gondolja, hogy az emberi élet a semmiből a semmibe tart,
> akkor a szívét egy fagyos rémület, egy fájdalmas üresség fogja
> betölteni. Akkor nagyon nehezen fog életre szóló szeretetkapcsolatot
> létesíteni, életet adni. A házassági döntéshez nagylelkűség kell. Az a
> fajta emberi nagyság, hogy valaki képes legyen és akarja az egész
> életét ajándékba adni, szeretetben végigélni, akarjon egy másik embert
> egy életen át boldogítani, szeretni, szolgálni. Mintha sok mai
> emberből az az emberi nagyság hiányozna. A gyermekvállaláshoz ugyanígy
> nagy szív, túlcsorduló szív kell. Kell hozzá az a meggyőződés, hogy az
> emberi élet végtelenül értékes.
>
> 2. A család és a gyermekvállalás helyzete ma Magyarországon
>
> Az első világháború idejéig évente több, mint 250 000 gyermek
> született a mai trianoni határokon belül. Az 1940-60-as időszakban ez
> a szám már csak évi kb. 180 000 gyermek volt. Mára az egy év alatt
> megszülető gyermekek száma kb. 85 000. Az 1950-es években a
> házasságkötések száma évente kb. 100 000 volt, ma ez a szám kb. 40 000.
>
> Magyarország népessége 1981 óta csökken. Akkor az ország lakossága kb.
> 10,7 millió volt, ma kb. 9,8 millió. Ha ehhez hozzávesszük azt, hogy a
> ’90-es években kb. 360 000 magyar érkezett Magyarországra Erdélyből,
> Délvidékről és Kárpátaljáról, akkor a teljes fogyásunk (a trianoni
> határokon belüli népesség teljes fogyása)**alig több mint 35 év alatt
> kb. 1,2 millió volt!
>
> A születések számának csökkenését jelentős mértékben megfordította az
> abortusztilalom (1953–56), az abortusz szigorítása (1973) és kis
> mértékben fékezte a GYES bevezetése (1967). A többi állami intézkedés
> (például. GYED, GYET, CSAD) jelentős születésszám-növekedést nem ért
> el. (Benda J., A szakadék szélén [Budapest 2015], 40.) Ez azt is
> jelzi, hogy a kérdést pusztán anyagi ösztönzőkkel nem lehet megoldani.
> A gyermekvállalás elsősorban nem pénz, hanem szív kérdése.
> Nagyanyáink, dédanyáink sokkal nehezebb anyagi körülmények között
> sokkal több gyermeket vállaltak.
>
> A népességfogyás kritikus pillanatában vagyunk azért is, mert a
> szülőképes női korosztály nyolc éven belül 35 százalékkal fog
> csökkenni. (Benda J., A szakadék szélén, 171.)
>
> A 2016-os Magyar Ifjúság Kutatás eredményei azt mutatják, hogy míg
> 2000-ben a 15-29 évesek 22 százaléka volt házas, ma csak a 10
> százalékuk. Csak 24 százalékuk költözött el a szülői házból, 17
> százalékuk jövedelme 0-35 000 Ft között van, 33 százalékuk tervezi,
> hogy egy ideig külföldön tanuljon, vagy dolgozzon, 16 százalékuk, hogy
> véglegesen külföldön éljen. Legfőbb szórakozási formáik az internet, a
> TV, a chat és a Facebook (megelőzve a zenehallgatást, barátokat,
> sportot). Míg 2004-ben átlagosan 344 könyv volt egy fiatal
> háztartásában, addig ma ez a szám 172. A fiatalok hat százaléka mondja
> magát vallásosnak az egyház tanítása szerint, és 43 százalék mondja
> magát vallásosnak a maga módján. 29 százalékuk járt valamennyi időt
> iskolai hittanra.
>
> A magyar lakosság kb. 24 százaléka él súlyos anyagi deprivációban (az
> EU 28 átlaga: nyolc százalék)./(/Társadalmi riport 2016 [ed. Kolosi –
> Tóth, Budapest 2016], 138.)
>
> Természetesen öröm a gyermekszületések számának kis növekedése és a
> házasságkötések számának jelentős növekedése az utóbbi néhány évben,
> és nagyon jó irányba mutat a CSOK bevezetése is, ezeknek a pozitív
> folyamatoknak a mértéke azonban még igen messze van attól, hogy a
> népességfogyást megállítsa.
>
> Mindebből az tűnik ki, hogy a jelenlegi trendet megfordítani nem
> könnyű, emberileg nézve szinte lehetetlennek látszik. Ennek ellenére
> meg kell próbálnunk megtenni mindazt, ami lehetséges. Mit tehetnénk?
>
> 3. Cselekvési javaslatok
>
> *a. Family mainstreaming*
>
> Mostantól minden törvényt, minden állami intézkedést meg kellene
> vizsgálni abból a szempontból, hogy a családokat, a házasságkötést, a
> gyermekvállalást segíti-e. Ha nem, módosítani kell az intézkedést.
>
> *b. Oktatás-nevelés*
>
> /I. Jegyesoktatás mindenkinek/
>
> Minden házasságra készülő párnak legyen lehetősége egy kb.
> négyalkalmas házassági felkészítőn részt venni, a részvételt különböző
> ösztönzőkkel támogassa az állam. Szabadon választhatják meg a párok,
> hogy állami felkészítésben, vagy valamelyik egyház által szervezett
> jegyesoktatásban kívánnak részesülni. Az oktatás fő témái között
> szerepeljen a kommunikáció, a konfliktusmegoldás, a tipikus férfi és
> női tulajdonságok, a gyermekvállalás és nevelés kérdése.
>
> /II. Családi életre nevelés az iskolában/
>
> A házasságok sikere nagymértékben lelki, szellemi tényezőkön múlik. Az
> iskola segítheti az érett, önzetlen, szeretetre képes személyiség
> kialakulását. (Skrabski Á. – Kopp M., A boldogságkeresés útjai és
> útvesztői a párkapcsolatokban [Budapest 2010] 82-83.)
>
> Az alap-, a közép- és a felsőfokú oktatásban is kapjon fontos helyet a
> családi életre nevelés. Helyezzenek hangsúlyt a kommunikációra, a
> konfliktusmegoldásra. A zene, a tánc, a színjátszás és más hasonló
> tevékenységek által is segítsék a fiatalok kapcsolatteremtési
> készségeinek kifejlődését.
>
> Csökkentsék a fiatalok túlterheltségét, például azáltal, hogy az
> általános iskolában nem, vagy csak nagyon korlátozott mértékben adnak
> írásbeli házi feladatot.
>
> *c. Édesanyák segítése*
>
> Az édesanyák segítésének sok új formáját lehetne még bevezetni.
> Egyszeri szülési támogatás (esetleg harmadik-negyedik gyermeknél emelt
> összeggel); Gyes-ről visszatérő anyák részmunkaidőben foglalkoztatók
> támogatása; a vállalatok támogathassák a TAO keretéből a
> gyermekvállalást; munkahelyi bölcsőde és óvoda szintén a TAO-keretből;
> nyári napközik; gyerekvigyázás megszervezése, támogatása (például
> egyházakon, civil szervezeteken keresztül); főállású anyaság
> lehetősége három gyermektől kezdve.
>
> *d. Fiatal házasok segítése*
>
> Lakások biztosítása igen alacsony lakbérrel öt-hat évre fiatal házasoknak.
>
> *e. Családbarát média*
>
> Támogatni lehetne a családbarát filmek, műsorok sugárzását. Tiltani
> lehetne a kifejezetten destruktív, családellenes tartalmakat.
>
> Kóser telefon és számítógép kifejlesztése és forgalmazása. Olyan
> eszközöket kellene a piacon megjelentetni, melyeken a fiatal nem tud
> destruktív tartalmakat (horror, pornográfia, erőszak stb.) nézni. Ne a
> szülőnek kelljen megpróbálnia védett közeget biztosítani a gyermekének
> olyan eszközök világában, amelyekhez nem ért.
>
> *f. Lépések egy olyan ország felé, ahol a kisgyermek életét a
> fogantatástól kezdve védjük*
>
> A bevezetőben láttuk, hogy a demográfiai trend megfordításában döntő
> szerepe van az abortusznak (illetve az abortusz korlátozásának).
>
> Az állam fejezze ki azt világosan, hogy az abortuszt nem tekinti egy
> helyes, civilizált megoldásnak.
>
> Ennek érdekében a szülészetek egy részét alakítsák át abortuszmentes,
> csak az életet szolgáló szülészetekké.
>
> A szülészetekhez vezető utakra tegyenek ki plakátokat a gyermekről, a
> magzatról.
>
> Az abortusz előtti tanácsadásban próbálják az édesanyát lebeszélni
> erről a döntéséről. Mutassák meg neki a magzatát egy szép, nagy
> felbontású képen. Hívják be a gyermek édesapját is, és ha ő szeretné a
> gyermeket felnevelni, akkor az anya döntését halasszák el 10 nappal.
> Beszéljenek neki az örökbeadásról, és ha erre nyitott, ismertessék meg
> őt olyan szülőkkel, akik örökbe fogadnák a gyermekét. Esetleg az állam
> anyagilag támogassa azt az anyát is, aki megszüli és örökbe adja a
> gyermekét.
>
> *g. Hátrányos helyzetűek, szegények*
>
> Magyarországon az újszülöttek egy igen jelentős része szegény családba
> születik. Kiemelt figyelmet kell fordítani ezekre a családokra.
>
> /A szerző szombathelyi megyéspüspök/
>
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20240808/950574a4/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról