[Grem] OMÉK - Az élelmiszer önellátás stratégiai kérdés a 21. sz.-ban
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2023. Nov. 5., V, 17:03:09 CET
Az élelmiszer önellátás stratégiai kérdés a 21. században (X)
2023. november 03. 09:14
https://mandiner.hu/pr/2023/11/az-elelmiszer-onellatas-strategiai-kerdes-a-21-szazadban-x#google_vignette
*Október 20-22. között rendezte meg az Agrármarketing Centrum a 81.
Országos Mezőgazdasági Kiállítást és Vásárt, azaz az OMÉK-ot a Hungexpón.
Mi a rendezvény mérlege, érdemes manapság agrárszakmai kiállítást
szervezni?*
O. P.: *Az OMÉK-nak komoly történelmi gyökerei vannak, a 19. század
derekáig nyúlik vissza az a gondolat, hogy a fővárosban teremtsük meg
rendszeresen annak a lehetőségét, hogy a magyar vidék és mezőgazdaság
bemutatkozhasson a hazai fogyasztóknak. Magyarország az
élelmiszerellátásban komoly erőforrásokkal rendelkezik. Termőterületeinken
túl sok százéves tapasztalat, kiváló agrárfelsőoktatás, sikeres és
ambiciózus gazdálkodók és vállalkozók állnak e feladat szolgálatában*.* Az
élelmiszer önellátás biztonságunk alapja, stratégia kérdés a 21. században*.
Fogyasztóként *azonban a globalizált és felgyorsult világban százféle hatás
ér* bennünket, *hajlamosak vagyunk megfeledkezni* *erről az értékről*.
Ezért *kell teret adni a találkozásnak, hogy magyarként lássuk és megéljük,
milyen munka és milyen eredmények adják a magyar önellátás alapját. Jó volt
látni azt a több tízezer embert, akik a három napban kilátogattak a
rendezvényre, az üzenet egyértelmű: értékeljük a magyar vidék
teljesítményét.*
*Hogy épült fel a rendezvény, milyen programok, szakmai elemek várták az
OMÉK-ra látogatókat?*
O.P.: A rendezvény hagyományos elemei idén sem hiányoztak. Őshonos udvar,
mezőgépek, az ország legnagyobb termelői, a határon túli gazdaszervezetek,
kézműves foglalkoztatók, családi programok várták a látogatókat. Fontos
volt azonban, hogy a gazdasági haszna is legyen a rendezvénynek, így *124
nemzetközi beszerzőt utaztattunk be, akik az OMÉK ideje alatt tárgyalásokat
folytattak 46 élelmiszeripari céggel. Magyarország jóval több embert tud
élelemmel ellátni, mint ahányan a határainkon belül élünk, stratégiai
feladat tehát megtalálni ennek helyét a világpiacon. Ráadásul a történelmi,
80 százalékos kormányzati társfinanszírozással induló Vidékfejlesztési
Program jó alapot ad a közeljövőben a teljesítmény mennyiségi és minőségi
fokozására.*
*Mindezek fényében hogyan támogatja az Agrármarketing Centrum a hazai
élelmiszeripari gyártók export tevékenységét? *
Az Agrármarketing Centrumnál egy programba szerveztük mindazon
tevékenységünket, amelyekkel a hazai gyártók exportjának fejlesztését
szolgáljuk. Ennek keretében vagyunk jelen a világ legnagyobb
élelmiszeripari kiállításain, ahol közösségi standjainkon jellemzően olyan
cégek kapnak lehetőséget, akik önállóan még nem biztos, hogy meg tudnák
finanszírozni a megjelenésüket. Szintén a program keretében valósítjuk meg
évi 10-15 alkalommal a B2B delegációs kiutazásainkat, ami általában
kétnapos üzleti programot és beszerzői találkozót takar. Üzemeltetjük és
folyamatosan fejlesztjük továbbá azt az online katalógust, amelynek
segítségével áthidaltuk a Covid évek nehézségeit, és amely által a világ
bármely pontján, valós időben elérhető a magyar exportképes élelmiszeripari
kínálat. *Az OMÉK-on azonban új szintet léptünk, bebizonyosodott, hogy most
már nem csak magyar cégeket vagyunk képesek külföldre vinni, hanem külföldi
beszerzőket is meg tudunk szólítani és Magyarországra csábítani a Hungarian
Food Summit keretében. Ez egy új dimenzió, egy nap alatt a külpiaci
beszerzők mintegy ezer tárgyalást folytatttak le magyar gyártókkal. Ezáltal
lett teljeskörű a szolgáltatásunk az élelmiszeripari exportfejlesztésben,
amelynek köszönhetően évente több száz cégnek tudunk segíteni a külpiaci
terjeszkedésben*. Véleményem szerint óriási szüksége van most a szektornak
erre, igyekszünk ebben az élen járni.
*Mindemelett jut idő a belföldi kampányokra is?*
Természetesen, hiszen* a magyar termékek legbiztosabb fogyasztója a magyar
fogyasztó. A globális **árudömping**nek úgy tudunk ellentartani, ha
vásárlóként továbbra is keressük és értékeljük a hazai termékeket. Ehhez
azonban fontos, hogy azonosíthatóvá tegyük azokat és érveljünk mellettünk.*
Az Agrárminisztériummal együtt az Agrármarketing Centrum ezt teszi
termékpálya kampányai során az év egészében, igazodva az egyes ágazatok
szezonalitásához.* Nyáron együnk hazai gyümölcsöket, karácsonykor pedig
kerüljön magyar ponty a tányérra!*
*(X)*
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Vírusmentes.www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20231105/b98ed37e/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról