[Grem] Kedves Szabó Tímea! Elektromos autókat igen, akkumulátorgyárat semmiképp?
KEA
kea at turul.banki.hu
2023. Feb. 13., H, 08:33:08 CET
Kedves Szabó Tímea! Elektromos autókat igen, akkumulátorgyárat semmiképp?
Mandiner, 2023.01.26. -- Francesca Rivafinoli
https://mandiner.hu/cikk/20230125_debrecen_god_akkumulatorgyar_fidesz_ellenzek_francesca_rivafinoli
És hát itt van nekünk András. Megveszi az elektromos autót meg az
e-rollert, aztán háborog, hogy az akkumulátorokhoz gyárat kell építeni.
Előrebocsátom: se okostelefonom, se autóm, se e-rollerem, se elektromos
borsőrlőm. Semmiféle gyöngéd érzelmek nem fűznek tehát az
akkumulátorokhoz; mint ahogy ahhoz az Európai Bizottsághoz se, amely az
alacsony kibocsátású mobilitás európai stratégiájában
kifejezetten leszögezte: „ki kell alakítani az elektromos járművek új
generációs akkumulátorcelláinak hazai termelőbázisát”.
De ha egyszer ki kell alakítani, akkor ki kell alakítani – ki vagyok én,
hogy felülbíráljam a zöld progressziót.
Ellenben van itt nekünk egy Fekete-Győr Andrásunk, aki amellett, hogy
miniszterelnökjelölt-jelölti programjába eminens européerként külön
beleírta, hogy 2035-től kizárólag elektromos autókat engedne forgalomba
hozni, minden morális és környezeti fenntartás nélkül vásárolt magának
egy elektromos rollert (amelyet aztán idő előtt használhatatlanná is
tett, drasztikusan lerövidítve egy földrészeken átívelő gyártási
folyamatban elkészült árucikk élettartamát).
Erre most ugyanő kikel az „élhető jövőt” veszélyeztető
„környezetpusztító” akkumulátorgyár ellen.
Miért, eddig vajon mi volt az elképzelés, hogyan jönnek létre az oly
kívánatos e-járművek?
Biovetőmagból kelnek ki a kiskertekben, az akkumulátor pedig egyfajta
belső szervük, amely az egyedfejlődés adott pontján pici kicsi
sejtecskékből magától kialakulna, ha a NER hagyná?
Vagy eddig se volt kérdés, hogy a szükséges kobaltot gyakran gyerekek
bányásszák Kongóban, hogy a lítiumot napi 21 millió liter víz
felhasználásával nyerik ki az Atacama-sivatagban, hogy minden egyes
tonna kibányászott ritkaföldfém után egy tonna radioaktív hulladék
keletkezik Mianmarban, valamint hogy ahhoz a bizonyos e-rollerhez is
kellett valahol egy kínai gyár – de amíg nem lehetett tőkét kovácsolni a
bolygóféltésből, addig mindez irreleváns volt?
Csillogó szemmel, a padból majd’ kiesve jelentkezik, hogy Brüsszel néni,
nekem minden porcikám kívánja ám a mielőbbi 100 százalékos e-mobilitást
(ne várjunk addig, amíg jön egy jobb technológia);
aztán hátradől, hogy oldják meg a környezetkímélő előállítást a mianmari
milíciák,
mi pedig utána majd büszkén kitesszük magunkra a „Kibocsátásmentes
Európa” kitűzőt.
Annál is gyanúsabb ez, mivel van egy magát zöld pártnak nevező
Párbeszédünk is, amelynek frakcióvezetője, Szabó Tímea szerint (már ha
jól értelmezem az avantgárd szintaxissal összerakott helyzetelemzését)
az uniós zöld átálláshoz nélkülözhetetlen energiatároló berendezések
helyben történő előállítása „perverz aljasság” és a
„legkörnyezetpusztítóbbá” teszi az országot. (Bezzeg ha Kínában zajlana
a gyártás, és onnan hoznák a cuccot a debreceni autógyárba, máris
fellélegezne Gaia földanya.)
Azért az a világban zajló természetrombolás és robotoltatás nem kis
mértékű relativizálása, ha valaki egy magyarországi gyártólétesítményt
minősít a létező legeslegborzasztóbbnak – annyi józan és konstruktív
kritikát lehetne megfogalmazni, erre fogja magát Szabó Tímea, és inkább
„éhbérért” dolgoztatott segédmunkások hadait vizionálja egy olyan
csúcstechnológiás üzembe, amely egyelőre a mérnököket és a pénzügyi
szakembereket toborozza.
Arról lehetne vitát indítani, hogy konkrétan mennyi aksit lenne célszerű
Magyarországon gyártani, de nem én mondom, hanem a Világgazdasági Fórum,
hogy az éghajlati célok eléréséhez
2030-ig az akkumulátor-értéklánc minden egyes szakaszában
tizenkilencszeresére kell növelni a termelést.
Németországban ennek jegyében várhatóan még lítiumbánya is létesül; a
cseh határ közelében találtak ugyanis olyan kőzetet, amelyben megbújik
nagyjából egy százaléknyi a fémből. Lehetnek elképzeléseink, mekkora
tájseb lesz ott, ahol ebből értelmezhető mennyiségű lítiumot kitermelnek
– és akkor még mindig örülhet minden zöld, mert legalább európai
szabványok szerint fog zajlani a dolog.
Innen nézve azért egész megúszós vállalásnak is tűnhet a mi újabb
akkumulátorgyárunk; kivéve persze, ha némi interiorizált gyarmattartói
attitűddel kimondjuk: a közel hússzoros mennyiségű
bányászat–gyártás–újrahasznosítás minden szakasza történjék a világ más
országaiban, de egyik se a mi kies Kárpát-medencékben. Csak akkor meg
kellene nevezni a konkrét alternatívát, tehát hogy mely nemzetek (vagy
rasszok) tagjaira bízzuk a vélt piszkos munkát.
Különösen, mivel érkezik még a szintén zöld LMP is, amely
ugyanazzal a lendülettel, amellyel a hazai akkumulátorgyártás ellen
tiltakozik, egyidejűleg felkiált: szélerőműveket ide, de izibe’!
Ami persze praktikus, mert ha az időjárásfüggő megújuló energia
eltárolásához teljesen véletlenül és váratlanul további akkumulátorokra
lenne szükség, akkor lehetne újra tiltakozni az újabb akkumulátorgyárak
ellen (legalább csinálnak valamit).
Honlapján az LMP rögtön a „Legyél te is erdővédő” felhívás alatt sürgeti
a szélturbinák telepítését – azon szélturbinákét, amelyek létesítését
eleve néhány ezer négyzetméter növénytakaró kiirtásával kell kezdeni,
kialakítva egy 2000 négyzetméteres, kellően vastag betonalapot és egy
szervizutat. A biztonság kedvéért a turbinák jelentős részébe még néhány
tonna ecuadori balsafát is belepakolnak, egyenesen az Amazonas
vidékéről, mármint a Föld tüdejéből, ha egy erdővédőnek mond ez valamit.
(Igaz, ma már egyre több cég igyekszik minél inkább
polietilén-tereftalátot használni helyette, annak pedig olyan dallamos a
neve, hogy már szinte zöld.) Kell továbbá a turbinákba általában
megawattonként szűk 200 kiló neodímium, amelyet Észak-Kínában termelnek
ki, minden növényzettől mentes toxikus mocsárrá változtatva a korábbi
bukolikus vidéket, ami még a kisebbik veszteség a tömeges rákos
megbetegedésekhez képest.
De nem folytatnám az LMP által követelt turbinák további elemzését –
csak legközelebb tényleg kéne várni legalább néhány napot az
akkumulátorgyárak miatti tiltakozás és az akkumulátorokat igénylő,
ráadásul erdőirtással járó szélerőművek követelése között.
Az LMP egyébként 2019-ben még azt sürgette,
hogy „2030-tól már Magyarország útjain is csak elektromos vagy hibrid
hajtású járművek közlekedhessenek”,
hozzátéve: „A magyarországi autógyárak átállását is segíteni kell a
kutatás támogatásával, ennek elmaradása esetén ugyanis tíz év múlva
Kínából vesszük az autókat, ami jelentősen visszavetné a magyar
gazdaságot”. (Magyarországon jelenleg 4 millió személygépkocsi van
forgalomban, ennyi akkumulátorral kellene tehát számolni, export nélkül.)
Ehhez képest Ungár Péter most, 2023-ban azzal érvel az akkumulátorgyár
ellen, hogy Magyarország túltolja, és bár „az elektromos közlekedés egy
fontos eszköz lehet a zöld átállásban, de nem az egyedüli ilyen új
technológia”. Ha a kormány holnap úgy dönt, engedélyezi a szélerőművek
létesítését, nem teszi majd zsebre, amit 2027-ben fog kapni az LMP-től a
szélenergia-termelés erőltetése miatt.
Fotó: Mandiner archív / YouTube
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról