[Grem] Szodoma - Ferenc p. jóváhagyta a meleg párok templomi áldását
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2023. Dec. 27., Sze, 13:26:57 CET
Egy domonkos teológiaprofesszor véleménye
https://zarandok.ma/azonos-nemu-parok-mi-az-aldas-egy-domonkos-teologiaprofesszor-velemenye/
*December 18-án a Hittani Dikasztérium közzétett egy dokumentumot, amely
engedélyezi “a rendhagyó helyzetben élő, illetve az azonos nemű párok
megáldását”. Hogyan érthető ez a szándék? Mit jelent az áldás?*
December 18-án, hétfőn Ferenc pápa jóváhagyta a Hittani Dikasztérium
dokumentumát, amely kimondja, hogy* “bizonyos feltételek mellett meg lehet
áldani a rendhagyó helyzetben élő, illetve azonos nemű párokat”.* Ennek az
áldásnak semmi köze a házasság szentségéhez. A Szentatya “szilárdan kiáll
az Egyház házassággal kapcsolatos hagyományos tanítása mellett, nem
engedélyez semmiféle liturgikus rítust vagy egy liturgikus rítushoz hasonló
áldást, amely zavart kelthet”.
*A Vatikán így megnyitja az utat “a rendhagyó helyzetben élő és az azonos
nemű párok”* megáldása előtt, ezzel azonban felvet egy döntő fontosságú
kérdést: mit jelent az áldás? *“Megáldani azt jelenti, hogy jót mondani –
emeli ki az Aleteia-nak Thomas Michelet domonkos szerzetes, a római Aquinói
Szent Tamás Pápai Egyetem (Angelicum) teológiai karának professzora. – Itt
az a kérdés, hogy kiről vagy miről mondunk jót.”* Egy szabálytalan,
rendellenes helyzetről ugyan nem tudunk jót mondani, de az esetleg benne
rejlő jóért akkor is megáldhatjuk.
*Meg kell szüntetni a párok megáldása körüli kétértelműséget*
*A szövegben kétértelműség uralkodik a “pár” kifejezés körül*, *ugyanis* az
áldások lelkipásztori jelentéséről szóló *Fiducia supplicans* nyilatkozat *a
párt egységként említi, egységnek veszi*, nem pedig párt alkotó
személyeknek, egyéneknek. *“Ez az első nehézség – mondja a dominikánus
professzor. – Semmiféleképpen nem szabad azt gondolnunk, hogy az Egyház így
egyfajta ’házasságocskát’ szenteli meg, ami rendkívüli zavart okozna. Itt a
konkrét élethelyzetek elmélyítését látjuk, amelyek szabálytalanok, és azok
is maradnak. Fennáll az a veszély, hogy a végén már azt gondoljuk, hogy
bármi meg van engedve, feltéve, hogy az emberek szeretik egymást. Néha ez a
szemléletmód a kissé engedékeny, önmaguknak tetszelgő vagy nem komolyan
képzett papok szavaiban is felfedezhető, akik úgy vélik, hogy ők egyszerűen
csak a szerelmet áldják meg”.* A deklaráció szövege azonban arra szólít
fel, hogy szilárdan tartsuk be a házasság és az egyesülés más formái
közötti különbséget. Amikor azonban valaki Isten segítségéért könyörögve az
Egyházhoz fordul – és éppen ezt jelenti a cím, a *Fiducia supplicans*,
*Bizalomért
esedezők* –, akkor az Egyház nem zárhatja be ajtaját.
Ettől kezdve a kérdés tehát az, hogy mit áld meg az Egyház ennek a
nyilatkozatnak a keretében. Fr. Thomas Michelet így folytatja:* “A szöveg
sajnos nem nagyon világos ebben a kérdésben. Helytálló módon pontosítja,
hogy mi az áldás: nemcsak az egészségeseket áldjuk meg, hanem azokat is,
akik távol vannak Istentől, ámde anélkül, hogy megáldanánk azt a rosszat,
ami eltávolítja őket Istentől. Azért áldjuk meg őket, hogy ki tudjanak
keveredni belőle. Nemcsak az igazakat áldjuk meg, hanem a bűnösöket is. De
egy rossz helyzetet nem lehet megáldani, mert a rosszat nem lehet
megáldani.”* Csak sajnálkozni tudunk azon, hogy *a nyilatkozat olyan
kétértelműségeket rejt, amelyek azzal a kockázattal járnak, hogy nagy
zavart okoznak* *a hívek **körében.*
A domonkos fráter így fogalmazott:
*“A szövegből hiányzik a pontosság. Amit mond, az mind helyénvaló*, *a
probléma abból adódik,* *amit* *nem mond. *Van persze igazság abban, amit
mond: igaz, hogy a bűnösöket meg lehet áldani, de *a ‘megtérés*’* szó nem
szerepel sehol, *és ez sajnálatos. *Persze, az Egyház nem az igazakért van,
hanem a bűnösökért, ámde azért van, hogy a bűnösök is igazakká legyenek,
különben csak egy csoport bűnös marad és kész. Nem elég csak azt
mondogatni, hogy az Egyház a betegeknek van: egy olyan kórház, amelyben a
betegeket nem ápolják, az nem kórház, hanem egy elfekvő.” *
Thomas Michelet fráter szerint ezt az áldást úgy kell felfogni, mint
lelkipásztori nyitást az egyház részéről, amely lelki kísérőként odaáll
azok mellé az emberek mellé, akik eltávolodtak tőle. *“Amikor Krisztus
megáldja az elveszett bárányt, nem azért áldja meg, mert elveszett, hanem
mert bárány, hogy csatlakozhasson a többiekhez. Isten nem azt mondja
nekünk, hogy ’úgy szeretlek, ahogy vagy, és főleg ne változzál meg’, hanem
szüntelenül arra hív, hogy térjünk vissza hozzá.”* Az így olvasott szöveg
bizony hiányos marad, és nem szabad, hogy mindazok, akik ilyen szabálytalan
helyzetben élnek, azt gondolhassák, hogy az Egyház rendezi a helyzetüket
ezzel az áldással. Ez nem egy keresztény bejegyzett élettársi kapcsolat,
még ha egyesek annak is gondolják.
*Fordította: Solymosi Judit*
Forrás: Aleteia
<https://fr.aleteia.org/2023/12/20/couples-homosexuels-quest-ce-quune-benediction/>
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Vírusmentes.www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#m_2966977303492349372_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20231227/36eb7353/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról