[Grem] Dec.4. Damaszkuszi Szt. János (7-8.sz.) áldozópap és egyháztanító ünnepe
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2023. Dec. 4., H, 05:39:09 CET
Damaszkuszi Szent János, áldozópap és egyháztanító
Kultúra <https://www.magyarkurir.hu/kultura> – 2023. december 4., hétfő |
6:00
https://www.magyarkurir.hu/kultura/damaszkuszi-szent-janos-aldozopap-es-egyhaztanito
Damaszkuszi Szent János kora kimagasló hittudósa és filozófusa volt, akit
később a Kelet Aquinói Szent Tamásának neveztek. Az Egyház december 4-én
ünnepli liturgikus emléknapját.
A keleti Egyház nagy szentjéről *sem a pontos születési évet, sem halálának
dátumát nem őrizte meg a hagyomány. Valószínű, hogy 650 körül, tehát húsz
évvel Mohamed halála után született, és 750 körül halt meg. Szülővárosa,
Damaszkusz, ahol élete első fele zajlott, 660-tól a kalifák székhelye volt.
Innen irányították az iszlám szellemi és vallási életét 750-ig, amikor ezt
a vezető szerepet Bagdad vette át.*
*János apja keresztény volt*, *de a kalifátus pénzügyminiszteri tisztét
töltötte be*. *Nagy gondot fordított arra, hogy János alapos műveltséget
szerezzen, s így készüljenek fel a későbbi, magas hivatalok betöltésére.
Alaposan megismerte mind a görög, mind az arab kultúrát, a keresztény és az
iszlám vallást. János a trónörökös barátja, a leendő I. Jazid kalifa
játszótársa volt.*
*Először segítője, majd utóda lett apjának a pénzügyminiszteri poszton. A
7. század végén azonban megváltozott* *a keresztények* *helyzete a
kalifátusban*:* az új uralkodó, Abd al-Malik bizalmatlan volt velük szemben*.
*Hogy elkerüljék a nagyobb bajokat, János 700 körül Kozmásszal – aki egyes
források szerint János apjának másik, fogadott fia, mások szerint János
nevelője volt – együtt Jeruzsálembe települt át, és belépett a világszerte
ismert Mar Szabbasz-kolostorba. Nem sokkal később a jeruzsálemi pátriárka,
V. János pappá szentelte. Ettől kezdve a pátriárka tanácsadója volt.*
*Damaszkuszi Szent János Kozmásszal*
*A kortársak és az utókor is nagyon becsülte. A középkor után a Kelet
Aquinói Szent Tamásának nevezték. János azok közé tartozott, akik
rendszerezték a nagy elődök hagyományát. Saját magát a méhhez hasonlította,
amely mindenféle virágról összegyűjti a mézet. Fő teológiai műve, A
megismerés forrása a korábban élt keleti atyák írásaiból és a zsinati
aktákból összeállított gyűjtemény.*
*Jánost a képrombolással kapcsolatos vita tette híressé*. *Három nagy
beszédet írt a szentképek tisztelete érdekében, amely ellen a képrombolók
III. Leó császár vezetésével könyörtelen támadást indítottak.*
*A szentképek tisztelete körül korábban is akadtak már nézeteltérések. A
kérdés gyökere az Ószövetséghez nyúlik vissza: a mózesi törvény szigorúan
megtiltotta minden képmás, szobor vagy kép készítését, hogy a bálványimádás
veszedelmétől megóvja az igaz Isten tiszta kultuszát.* *Az Újszövetség ezt
a törvényt hatályon kívül helyezte*.* A kérdést az iszlám megjelenése
élezte ki a maga kivételt nem ismerő képtilalmával, amely* *az Egyházra is
hatott.*
*Lehetséges, hogy III. Leó császár, aki kiváló államférfi és hadvezér volt,
az iszlám részről várható kritika elkerülése végett fordult a képtisztelet
ellen. A muszlimok ugyanis bálványimádással vádolták a keresztényeket.
Bizonyára nem véletlen, hogy a császári intézkedés szinte egybeesik II.
Jazid kalifa 720-ban kiadott, képeket tiltó rendeletével. A császárnak
meggyőződése volt, hogy a képek „bálványozása” Isten haragját hívja ki a
birodalom ellen. 726-tól egyre keményebb intézkedéseket hozott, végül
730-ban rendeletet adott ki, amely megtiltotta a szentek képeinek
készítését és tiszteletét (ekkor Krisztus és Mária ábrázolása még kivétel
volt).*
*A rendelet Keleten felháborodást váltott ki. Ebben az időben lépett fel
János, s írta meg beszédeit* *a képrombolók* *ellen, különbséget téve a
csak Istent megillető imádás és a képeken ábrázolt szenteknek szóló
tisztelet között. Ezáltal a későbbi korok számára a képtisztelet klasszikus
teológusa lett.*
*János nemcsak dogmatikus és apologéta, hanem szentírástudós, filozófus és
hagiográfus is volt. Életrajzírói kiemelik alázatosságát és a hagyományhoz
való hűségét. Legendája szerint levágott kezét az Istenanya gyógyította meg
csodálatos módon.*
*A Mar Szabbasz-kolostorban temették el, ahonnan maradványait a 12.
században Konstantinápolyba vitték. A bizánci hagyomány úgy tudja, hogy
december 4-én temették el. Valószínűbb azonban, hogy ezen a napon halt meg.*
*Tisztelete a keleti Egyházban terjedt el, ahol mint himnuszköltő is
híressé vált; a liturgia részeként mindmáig éneklik műveit. XIII. Leó pápa
(1878–1903) terjesztette ki tiszteltét a nyugati Egyházra is, és 1890-ben
egyháztanítóvá avatta*. Emléknapja 1969-ig március 27-e volt, majd a
liturgikus reform után kerül december 4-re.
*Istenünk, kérünk, add, hogy Szent János áldozópapod könyörgése segítsen
minket, és az igaz hit, melyet ő oly buzgón tanított, legyen mindenkor
világosságunk és erősségünk!*
*ForrásDiós István: A szentek életeMagyar katolikus lexikon*
*Magyar Kurír*
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Vírusmentes.www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#m_1679148351393700936_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20231204/e9a1d24e/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról