[Grem] Aug.19. Clairvaux-i Szt. Bernát apát és egyháztanító (12. sz.) ünnepe

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2023. Aug. 19., Szo, 05:28:11 CEST


 Clairvaux-i Szent Bernát apát és egyháztanító
Kultúra <https://www.magyarkurir.hu/kultura> – 2022. augusztus 19., péntek
| 9:00

https://www.magyarkurir.hu/hirek/clairvaux-i-szent-bernat-apat-es-egyhaztanito

A „mézajkú doktor”-ra, a méhészek, a gyertyaöntők, a haldoklók patrónusára
emlékezünk liturgikus emléknapján, augusztus 19-én. Szent Bernáthoz
gyermekbetegségek,
megszállottság, dögvész, viharok idején is fohászkodnak.

*A citeaux-i „új kolostor”, amelyet Molesmes-i Szent Róbert és társai
alapítottak,** az alapítás** után néhány évtizeddel hanyatlani kezdett*.* A
szerzetesek kemény aszkézise és végletekig menő szegénysége **nem vonzott * *új
hivatásokat.* *Egy váratlan fordulat következtében mégis sokak számára
kívánatossá vált, hogy beléphessenek ebbe az erdei magányban lévő
kolostorba.*

*1112 nagyböjtjén kérte felvételét ebbe a kolostorba az akkor huszonegy
éves Bernát, aki **1090-ben született Fontaines várában, **amely a hercegi
város, Dijon előőrse volt. Nemesi családban született, műveltségével
kiemelkedett kortársai közül. Harmincad magával – maga köré gyűjtött
rokonaival és ismerőseivel **– kért bebocsátást és felvételt a citeaux-i
kolostorba, **amely ezután vált egy új szerzet, a ciszterci rend
bölcsőjévé. Mind az öt fiútestvére, majd megözvegyült apja és nagybátyja is
követte őt Clairvaux-ba. Nővére is szerzetesnő lett.*
István apát Citeaux-ban a szerzeteseivel, köztük Bernáttal, kidolgozta azt *a
szabályzat*ot, *amely Charta Caritatis néven vált ismertté a szerzetesség
történetében*. E szabályzat újdonsága abban állott, hogy évenként általános
káptalanon ápolták az egyébként egymástól független apátságok egységét és
életmódjának azonosságát. Így *Bernátot a ciszterci rend társalapítójának
tekintik, mert nemcsak a rendi alkotmány megalkotásában volt jelentős
szerepe, hanem a rend elterjedésében is. **1115. június 25-én, huszonöt
évesen nevezték ki apátnak. Hatvannyolc monostort alapított szerte
Európában. *Ezek egyike a Szajna egyik mellékfolyója, *az Aube mentén
létesült kolostor*. *A völgyet addig* *a Keserűség völgyé**nek hívták, **de
a szerzetesek hatására a Világosság völgye, Clairvaux lett belőle. *

*Annak ellenére, hogy Bernát meg volt győződve a pápaság isteni
küldetéséről, nem riadt vissza a kemény bírálattól*. *1145-ben III. Jenő
néven Bernát egykori clairvaux-i tanítványa került a pápai székbe. * *Bernát
neki írta A szemlélődésről című művét.* *Ebben keményen ostorozza a pápai
udvarban fellelhető visszaéléseket, hatalmaskodásokat, pompaszeretetet, a
sok „kiváltságot” és a fellebbezési joggal való fondorlatokat.** Bernát
komolyan figyelmeztette a pápát*:* „Nem azt kívánom tőled, hogy egyszerűen
szakíts ezekkel a dolgokkal, hanem azt, hogy merülj el Isten dolgaiban, és
ne legyen időd arra, hogy ezekkel foglalkozzál.”*
*Clunyben élő, lelkileg alvó szerzetestársainak ilyen szemrehányást tett*: *„Ha
beszélgettek, soha nem a Szentírásról vagy a lelkek megmentéséről van szó
köztetek, hanem csak nevetséges dolgokról fecsegtek. Étkezésnél az egyik
fogást a másik után tálaljátok fel. Hogy a hústalan ételekért kárpótoljátok
magatokat, egymás után kétszer is hoznak az asztalhoz kitűnő halat, és
minden étkezés közben kétszer vagy háromszor hozzák a félig töltött
borospoharat. Kidagadt erekkel és elnehezült fejjel keltek föl az
asztaltól, s utána már nem lehet mást tenni, csak aludni... Igazán mondom,
láttam egy apátot, akit több mint hatvan lovas követett. Inkább törekszünk
a hívők adományaira, mint javára. Aranytól roskadozó ereklyeszekrények
előtt nyílnak meg az erszények. Megmutatjuk a nagy szenteket az embereknek,
és azt hisszük, hogy minél színesebbek, annál szentebbek. Mindenki odasiet,
csókolgatják a szobrot, mint magát a szentet. Drágakövekkel ékes lámpákkal
díszítjük a templomainkat. Ám hiúságok hiúsága! Az egyház ragyog az
épületeiben, de meghal a szegény emberek lelkében…* *Az Istenre kérlek
titeket, hát nem szégyellitek magatokat mindezért? **De legalább a kiadások
miatt szégyenkeznétek!” *

*Bernát **a katarok **ellen prédikálva bejárta **egész Dél-Franciaországot,**
s ahol **a pápai küldötteket „**szamárordítással és dobszó lármájával
fogadták”*, *ott őt meghallgatták*.* Sokakat megtérített. **Frankfurtban a
dóm úgy megtelt, mikor beszélt, hogy Bernát képtelen volt elhagyni a
templomot. Végül a hatalmas termetű császár karjába kapta, és maga vitte ki
a kis szerzetest.*
*Bernát **nemcsak** kifelé harcolt a keresztény hitért, hanem akkor is,
amikor az egyházon belül fenyegette veszély* *a hit tisztaságát**.
Felemelte szavát **Gilbertus Porretanus és Abaelard **ellen. **Azt
vallotta, hogy a legszentebb igazságok **feletti vitatkozások megtörik* *azt
a szükséges áhítatot és tiszteletet, amellyel a hitnek a
kinyilatkoztatáshoz kell közelítenie*; *a filozófia* *nem **szoríthatja
háttérbe **a hitet.* A teológia és a lelki élet közötti különbségtétel
számára még teljesen idegen, „hiszen* az Atyát senki meg nem ismerheti, ha
előbb tökéletesen meg nem szereti őt”. *Úgy tartotta, hogy megélni és – a
kegyelem misztikus látásában vagy a mindenki számára elérhető elmélkedésben
– átélni a hitet minden bölcselkedő beszédnél százszorta többet jelent.

*A viták és harcok közepette **Bernát a szíve mélyén visszavágyott a
kolostor magányába, a szemlélődés csendjébe. Jámborsága A lélek
felemelkedése Istenhez című első írásától kezdve a húsz éven át készített
Homíliák az Énekek énekéről című műig folyamatosan a Szentírás és az
egyházatyák írásaiból táplálkozott*. Leginkább a Krisztus embersége iránti
bensőséges, érzelmileg is meleg tiszteletet szorgalmazta. „Akár beszélsz,
akár írsz, nem ízlik nekem a szó, ha Jézus neve nem hangzik fel közben” –
írta. És ez a Krisztus embersége iránti bensőséges szeretet nem öncél volt
számára, hanem arra szolgált, hogy a szív érzületét a szellemi szeretet, az
agapé magasságaiba emelje. S ennek a szeretetnek a célja, hogy a lélek
egyesüljön az Igével.

*Bernát újra meg újra a lélek és az Ige közötti jegyesi egyesülést
hangsúlyozta*. *Titka ez: a Kereszt misztériumával, pontosabban az önmagát
irántunk való szeretetből feláldozó, a legcsúfosabb kereszthalált is
vállaló Jézus Krisztussal való legteljesebb azonosulás, eggyé válás.*
*Bernát 1153. augusztus 20-án halt meg Clairvaux-ban. Az egész korszakot,
amelynek ő volt a legnagyobb alakja, Szent Bernát korszakának nevezik az
egyháztörténelemben.* *Megvalósult benne a monasztikus életforma alapvető
rendeltetése: formálni a világot a világból való elmenekülés által. *

Már életében szentként tisztelték. III. Sándor pápa, aki korábban a Bernát
által annyira támadott Abaelard tanítványa volt, 1174-ben szentté avatta
őt, VIII. Pius pápa pedig 1830-ban az egyházdoktorok sorába iktatta.
Ünnepét a 13. században vették fel a római naptárba augusztus 20-ra. A
magyar naptárban Szent István király miatt augusztus 19-én ünnepeljük.

*Istenünk, te Szent Bernát apát lelkében felszítottad a házadért való
buzgóságot, hogy lángoljon és világítson Egyházadban. Közbenjárására add,
hogy lelkülete buzdítson minket, és mindig a világosság fiaiként éljünk. A
mi Urunk, Jézus Krisztus, a te Fiad által, aki veled él és uralkodik a
Szentlélekkel egységben, Isten mindörökkön örökké. Ámen.*

*Forrás*
*Diós István: A szentek élete*
*Magyar katolikus lexikon*
*Kerekes Károly: A misztikus Szent Bernát (Vigilia 2002. 7. sz.)*

<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Vírusmentes.www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20230819/e638e0dc/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról