[Grem] A Szívhang rendelet ....
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2022. Sze. 27., K, 19:41:39 CEST
Megengedhető-e egyáltalán az abortusz a katolikusoknak? Mondjuk egy
tízévesnek, aki nemi erőszak áldozata?
https://katolikus.ma/megengedheto-e-egyaltalan-az-abortusz-a-katolikusoknak-mondjuk-egy-tizevesnek-aki-nemi-eroszak-aldozata/
Szerk. <https://katolikus.ma/author/szerk/>
*A Katolikus Egyház azt tanítja, hogy az emberi élet szent, és a fogantatás
pillanatától tisztelni és védeni kell.*
*Miután az USA Legfelsőbb Bírósága* *felülbírálta **az 1973-as Roe kontra
Wade ügyet, amely országszerte legalizálta az abortuszt,* a katolikusok –
és általában az életpárti amerikaiak – most bizonyos esetekben *új kérdések*kel
szembesülnek *az abortusszal **kapcsolatban*. Ilyen például egy 10 éves
kislány története, aki egy nemi erőszak áldozataként Ohióból Indianába
utazott egy abortuszért.
*Íme a Katolikus Egyház tanítása az abortuszról. *
*Lehet-e valaha abortusza egy katolikus nőnek?*
Az Egyesült Államok Katolikus Püspöki Konferenciája (USCCB) által közzétett
„Etikai és vallási irányelvek a katolikus egészségügyi szolgáltatásokra
vonatkozóan” értelmében az abortusz „*soha nem megengedett*”.
Az Egyesült Államok püspökei a továbbiakban úgy definiálják az abortuszt,
mint „a terhesség közvetlenül szándékolt megszakítását az életképesség
előtt, vagy az életképes magzat közvetlenül szándékolt elpusztítását”.
Más szóval, *a katolikus egyház **minden olyan cselekvést tilt, amelynek
egyetlen és közvetlen célja **az emberi élet **befejezése* *az anyaméhben*. *Az
abortusz** tilos, **függetlenül attól, hogy a születendő csecsemő
életképes-e – vagy képes-e túlélésre az anyaméhen kívül. *
Ehelyett a püspökök szerint *a meg nem születetteket a fogantatás
pillanatától védeni kell. *
“Minden olyan eljárás abortusz, amelynek egyetlen azonnali hatása a
terhesség életképesség előtti megszakítása, ami morális
összefüggésében *magában
foglalja a fogantatás és az embrió beágyazódása közötti intervallumot*” –
tették hozzá.
*Mi a helyzet a nemi erőszak tízéves áldozatának abortuszával?*
*A katolikusoknak még a legnehezebb helyzetekben is el kell fogadniuk az
életet *– nem pedig annak elpusztítását – mondta a CNA-nak Tadeusz
Pacholczyk atya, az Országos Katolikus Bioetikai Központ oktatási
igazgatója és etikai munkatársa. A Pennsylvania állambeli Broomallban
található központ célja az emberi méltóság megőrzése az egészségügyi
ellátásban és az orvosbiológiai kutatásokban.
*A szándékos abortuszra való bátorítás soha nem kínál **valódi megoldást* *egy
krízissel szembesülő* *fiatal nő **számára” –* magyarázta Pacholczyk.
“Amikor egy 10 éves lány nemi erőszaktól esik teherbe, nincs értelme a
traumájára válaszul egy másik traumát felkínálni.”
„Ez az eredeti erőszakos eseményt további erőszakkal súlyosbítja – mondta
az abortuszról. – Kihasználja az érzelmi sebezhetőséget, amit mindannyian
érzünk, ha tragédia ér bennünket.”
*Pacholczyk egy másfajta megoldásra mutatott rá **egy ilyen helyzettel *
*szembesülő* *áldozat számára: a szeretetre és a támogatásra. *
* „Amire egy fiatal nőnek szüksége van egy ilyen helyzetben, az a család és
a barátok támogatása, a megnyugtatás, hogy együtt túl tudunk lenni rajta –
mondta. – Amire valóban szüksége van, az a szeretet, remény és az
együttérzés, ami felemeli, *amikor a saját jövőjét illető bizonytalansággal
szembesül.”
*A támogatás, mondta, mindent megváltoztathat. *
„A fiatal nők, akiknek ezen a nehéz úton kellett végigmenniük, és családjuk
és barátaik gyengéden támogatták őket, a történtekre visszatekintve gyakran
megkönnyebbülésüket fejezik ki, amiért nem kínálták fel nekik a lehetőséget
arra, hogy a szexuális zaklatást követően elpusztítsák a saját gyermeküket
– mondta az atya.
Kathy Barnette közelmúltbeli történetére hivatkozott, aki 2022-ben
republikánus szenátusi jelöltként indult Pennsylvaniában, sikertelenül.
Barnette nemi erőszak során fogant, amikor édesanyja, Mamie Jo még csak 11
éves volt. Mamie Jo az életet választotta.
Pacholczyk hangsúlyozta, hogy *az anyaméhben a gyermek ártatlan. *
„A nemi erőszakot követő abortusz népszerűsítésével rossz célpontot célzunk
meg”
– mondta. *A gyermek az anyaméhben nem **a szexuális erőszak elkövetője,**
és nem szabad **úgy bánni* *vele,** m**intha az volna.” *
„Ahelyett, hogy egy ártatlan kívülállót célozunk meg, a férfit kellene
megcéloznunk, aki végrehajtotta a támadást – zárta gondolatait. – Ha nem
tesznek erőfeszítéseket az elkövető azonosítására és elfogására, aki néha
családtag vagy rokon lehet, az abortusz lehetőséget adhat az elkövető
számára, hogy „elfedje a nyomait”, és folytassa a kiskorú bántalmazását,
akit ehelyett biztonságba kellene helyezni és védelmet kellene nyújtani
neki a további visszaélésekkel szemben.”
*Mi a helyzet a méhen kívüli terhességekkel és azokkal az esetekkel, amikor
a nő élete veszélyben van?*
Az amerikai püspökök direktívája szerint *egy katolikus nő kaphat életmentő
kezelést – még akkor is, ha ez azt jelenti, hogy meg nem született babája
közvetve meghal a kezelés következtében. A szándék és a cselekvés itt az
anya életének megmentését célozza. Nem az a célja, hogy a baba életének
abortusszal vagy „a terhesség közvetlenül szándékolt megszakításával”
vessen véget. *
„Azok a műtétek, kezelések és gyógyszerek, amelyeknek közvetlen célja a
várandós nő arányosan súlyos kóros állapotának gyógyítása, akkor
megengedettek, ha nem halaszthatók el biztonságosan a születendő gyermek
életképessé válásáig, még akkor is, ha ezek a születendő gyermek halálát
okozzák” – olvasható az irányelvekben.
*A püspökök foglalkoznak a méhen kívüli terhességekkel is, amelyek
életveszélyesek az anya számára. *
*„Méhen kívüli terhesség esetén erkölcsileg nem megengedett olyan
beavatkozás, amely közvetlen abortusznak minősülne”* – fogalmaznak az
irányelvek.
*Ehelyett **a méhen kívüli terhességek esetében a katolikus orvosszakértők
egyetértenek abban, hogy a nők részleges salpingectomián eshetnek át, ami a
petevezeték egy részének eltávolítását jelenti, ahol a meg nem született
baba található –* írja a National Catholic Register.* A szándék és a
közvetlen cselekvés a sérült szövetek eltávolítása, nem pedig a meg nem
született baba életének kioltása.*
Az Amerikai Életpárti Szülész- és Nőgyógyász Szövetség szerint „Egy ilyen
terhesség folytatása nem eredményezheti a baba túlélését.”
Más esetekben az irányelvek kimondják, hogy a szülés „arányos okból”
megindítható, miután a születendő baba életképes.
*A katolikus kórházak biztosíthatnak abortuszt?*
A püspökök irányelvei hangsúlyozzák, hogy *a katolikus egészségügyi
intézmények nem* *nyújthatnak abortuszt, illetve semmilyen módon* *nem **
segíthetik az abortusz-eljárás*t. A püspökök azonban hozzáteszik:* a
katolikus egészségügyi dolgozóknak segítséget és vigaszt kell nyújtaniuk* *az
abortusz **után szenvedő* *nők**nek. *
A katolikus egészségügyi szolgáltatóknak készen kell állniuk arra, hogy
együttérző fizikai, pszichológiai, erkölcsi és lelki gondozást nyújtsanak
azoknak, akik abortuszt követő traumától szenvednek” – olvasható az
irányelvekben.
Pacholczyk így összegezte: *„A katolikus egészségügyi ellátás mindig
tiszteletben tartja az anya és a gyermek egyenlő méltóságát,** és elismeri,
hogy minden terhességben legalább két személy, két páciens vesz részt,
azzal a kifejezett céllal, hogy a lehető legnagyobb mértékben mindkettőjük
számára kiemelkedő egészségügyi ellátást nyújtson.*”
*Mit mond a katekizmus az abortuszról?*
*A Katolikus Egyház Katekizmusa, amely összefoglalja az egyházi tanítást,
elismeri a meg nem születettek belső méltóságát és értékességét. *
*„Az emberi életet fogantatása pillanatától feltételek nélkül tisztelni és
védeni kell – áll a katekizmusban. – Az emberi lény személyi jogait létének
első pillanatától fogva el kell ismerni, ezek közé tartozik minden ártatlan
lény sérthetetlen joga az élethez.” *(KEK 2270)
*Az Egyház az abortuszt „emberélet elleni bűnnek” tekinti, és az abortusz
elvégzése – vagy valaki másnak az abortuszhoz való hozzásegítése – alapot
ad az automatikus kiközösítésre. (KEK 2272) *
*„A közvetlen, azaz akár célként, akár eszközként szándékolt abortusz
súlyosan ellenkezik* *az erkölcsi törvénn**yel*” – mondja a katekizmus
(2271).
*Ugyanakkor a katolikus egyház megbocsátást és irgalmat kínál **az
abortuszban* *érintettek **számára.*
*Az Egyház ezzel *nem beszűkíteni akarja az irgalmasság terét, hanem
*kifejezésre
juttatja* * az elkövetett bűn* *súlyosságát,** a *megölt csecsemőnek,
szüleinek és az egész társadalomnak okozott jóvátehetetlen kárt.” (2272)
*Fordította: Petrus Gabriella*
Forrás: CNA
<https://www.catholicnewsagency.com/news/251799/is-abortion-ever-allowed-for-catholics-for-a-10-year-old-rape-victim>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20220927/691afaa8/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról